handdator

Visa fullständig version : Tips på bil.


Lasse Kongo
2011-12-04, 17:18
Tycker det är svårt att sondera och bestämma sig när man ska köpa bil, men man kan säkert få bra tips här tänkte jag så här kommer en tråd.

Kraven, eller önskemålen är; familjebil (vilket egenligen enbart innebär bra utrymme) sportig och hyffsad motor, 2-3 år gammal.

V70 har alltid varit intressant, även nya V60, den har jag dock aldrig kört själv så kan inte säga något om komforten, men den är snygg som fan tycker jag.

Man verkar kunna göra jävligt bra klipp på Saab om man kollar blocket tex, jag är inte så stor fantast av Saab men måste säga att de nyare modellerna är riktigt snygga, har haft Saab tidigare i livet så jag vet iallafall att deras turbomontorer är trevliga, tycker Saab har haft bra komfort men vet inte hur det är nu.

Jag skulle ju gärna vilja ha typ en Golf GTi (eller R)http://www.dgermancar.com/wp-content/uploads/2011/10/2012-Volkswagen-Golf-R.jpg

men där är ju liksom utrymmet rätt kört tyvärr, men som sagt har inte stenkoll på alla bilmärken så det är bara tipsa på och försöka tänka på det jag önskar.

Pris är flexibelt men mellan 150000-250000:-

Tack på förhand.

drakfelt
2011-12-04, 17:20
Jag fullkomligt älskar v70. Mer utrustning och komfort för pengarna får man leta efter. D5 motorn är skoj och snål på landsväg.

Volkswagen Passat med dsg-automatlåda = ren och skär körglädje.

Mina 5 cent :)

Lasse Kongo
2011-12-04, 17:25
Jag fullkomligt älskar v70. Mer utrustning och komfort för pengarna får man leta efter. D5 motorn är skoj och snål på landsväg.

Volkswagen Passat med dsg-automatlåda = ren och skär körglädje.

Mina 5 cent :)

Trevligt, ja en vit V70 är det som lockar mest och alltid dyker upp när vi diskuterar ny bil, även sambon är sugen på en sådan så det känns ju bra =) de är dessutom väldigt lätta att få snygga med små medel, och precis som du säger; komfort och trevliga montorer.

Riktigt jävla snygg, enligt mig alltså; http://2.bp.blogspot.com/_FoXyvaPSnVk/R0_t07ph8iI/AAAAAAAAcj0/e5qpZmQQmkA/s1600-R/Carscoop_HC_7_1.jpg

Men som sagt, alltid kul att få lite mer tips.

Adama
2011-12-04, 17:27
Har en V70 D3 Automat (2012) ... är mycket nöjd.

Hade först siktet inställt på en Passat 170hk DSG 4motion men VW har mycket stora problem att leverera i någon som helst vettig tid.

Nu med facit i hand så är komforten högre i V70 ändå, plus najs med On Call app för dieselvärmaren etc.

fiskebulle
2011-12-04, 17:28
Kan bara säga +1 på D5'an. Mycket trevlig motor, snål och bra vrid.

drakfelt
2011-12-04, 17:30
Trevligt, ja en vit V70 är det som lockar mest och alltid dyker upp när vi diskuterar ny bil, även sambon är sugen på en sådan så det känns ju bra =) de är dessutom väldigt lätta att få snygga med små medel, och precis som du säger; komfort och trevliga montorer.

Riktigt jävla snygg, enligt mig alltså; http://2.bp.blogspot.com/_FoXyvaPSnVk/R0_t07ph8iI/AAAAAAAAcj0/e5qpZmQQmkA/s1600-R/Carscoop_HC_7_1.jpg

Men som sagt, alltid kul att få lite mer tips.

Det är en stygg jävla familjebil med r-design (eller annan eftermarknads)

Och alpinvitt med svarta fälgar är den härligaste kombinationen.

Mitt tips är dock att åka till en ÅF för respektive Volkswagen, Audi samt BMW och smiska skiten ur deras herrgårdare med valfri motor för att få en bättre uppfattning!

Dsg-lådan som sagt är en jävla skön sak om man nu gillar automatare

Lasse Kongo
2011-12-04, 17:34
Det är en stygg jävla familjebil med r-design (eller annan eftermarknads)

Och alpinvitt med svarta fälgar är den härligaste kombinationen.

Mitt tips är dock att åka till en ÅF för respektive Volkswagen, Audi samt BMW och smiska skiten ur deras herrgårdare med valfri motor för att få en bättre uppfattning!

Dsg-lådan som sagt är en jävla skön sak om man nu gillar automatare

Jag kan helt klart tänka mig automat, har gått från att "vafan aldrig automat" till att det vore rätt skönt!

Dock åker jag inte så mycket, kanske max 1500mil/år så vad säger ni, är D5 smart rent ekonomiskt för min del eller ska man satsa på en bensinare?

Lasse Kongo
2011-12-04, 17:35
Har en V70 D3 Automat (2012) ... är mycket nöjd.

Hade först siktet inställt på en Passat 170hk DSG 4motion men VW har mycket stora problem att leverera i någon som helst vettig tid.

Nu med facit i hand så är komforten högre i V70 ändå, plus najs med On Call app för dieselvärmaren etc.

Låter trevligt, många som är nöjda med V70 (iallafall nyare modeller typ efter 08)

Fiskbauolle; trevligt trevligt =)

Trance
2011-12-04, 17:38
Om inte BMW 3-serien för liten så är den värd att kolla upp i alla fall.

Adama
2011-12-04, 17:43
V70 ska gå att köpa som Drive i automat nästa år. (http://www.bytbil.com/nyheter/vv5hrkyg) Om man vill rulla dieselsnålt.

Adama
2011-12-04, 17:55
Föresten, ett tips när man har ungar... läderklädsel är underbart. Bilen är mycket lättare att hålla fräsch.

fiskebulle
2011-12-04, 17:57
Blir lite kyligt på mornarna med skinnklädsel, men det kan man leva med :)

KlopFer
2011-12-04, 18:03
Blir lite kyligt på mornarna med skinnklädsel, men det kan man leva med :)

Med dieselvärmare lider man inte så mycket :)

Lasse Kongo
2012-03-12, 17:09
Det har inte hänt något här direkt, men jag vet vad jag vill ha nu iaf och har väntat på att den ska dyka upp, nu har det dykt upp en sådan som jag ska kika på, har precis allt jag vill ha, rätt färg, utrustning etc, kommer bli fattik :(

En V70 är det iallafall, R-Design, har väl i stort sett allt man kan kräva och är bara så läcker, den har dock 244hp, de flesta andra R har ju 231 vad jag kan se, vet faktiskt inte vad som är skillnaden?

Men vi ska ta en provtur hela familjen och jag gissar att även sambon kommer bli ganska förtjust i den =)

Pudzianovski
2012-03-12, 17:45
Nu får du besämma dig Lasse! Först var det Kia Sportage....sen Volvo....nu Volvo....!

:D

snej
2012-03-12, 17:48
Ett tips om du nu skulle titta på VW med DSG låda Lasse, jag hade undvikit det. Jobbar i branschen och kan säga att det finns inte många DSG lådor som lever över 12-14000 mil. Det är en hybrid mellan en manuell och automat, VW har haft sjuuuukt mycket problem med deras modell, och när dom krånglar så finns det ingen som kan ta i det. Köp en riktig automat eller manuell.

Lasse Kongo
2012-03-12, 18:14
Nu får du besämma dig Lasse! Först var det Kia Sportage....sen Volvo....nu Volvo....!

:D

Hehe ja Kian har jag lagt ner, Volvo lär det bli på ett eller annat vis.

Den jag skrev om tidigare har inte 244 häst utan 265 fick jag reda på, Polestar edt vilket knappast kan ses som en nackdel då det handlar om bränsleoptimering, men o andra sidan är jag för dåligt insatt för att säga bu eller bä egentligen.

Klart är dock att bilen rör på sig ganska bra xD

hahavaffan
2012-03-12, 18:28
Då är det en 2.5FT eller? Inte helt fel om man dessutom parkerar gratis i stan med en etanolmotor.

Lasse Kongo
2012-03-12, 18:43
Då är det en 2.5FT eller? Inte helt fel om man dessutom parkerar gratis i stan med en etanolmotor.

2.5FT ja.

Parkera gratis? Fukk wut?

hahavaffan
2012-03-12, 18:59
2.5FT ja.

Parkera gratis? Fukk wut?Gratis boendeparkering i Göteborg med en miljöbil enligt deras definition. Vet inte var du bor, men är det här så är det ju gött. Ska själva hämta en C30 D2 på tisdag nästa vecka, och valde ju snålsnålsnålsdieseln enbart p.g.a. gratis parkering inom hela innerstaden i tre år.