handdator

Visa fullständig version : Kan barn äta för mycket oliver!?


Holabandola
2011-12-04, 17:08
Min son älskar svarta oliver urkärnade.
Jag känner nästan att jag måste begränsa honom, men ändå inte. För det är ju nyttigt och han tycker om dem. Han äter dem som om det vore vindruvor.

Äter han tex dåligt till middag så äter han dock gärna svarta oliver, men det får ju inte bli för mycket...eller kan det ens bli för mycket!??

Ligger i saltlag, men jag brukar skölja av dem och saltlagen är bara 0,5%, mindre än bröd alltså.

Han är 2 år gammal.

Enda risken som jag ser är att han kan få ont i magen (kan man få det?) och att avföringen kanske kommer se lite lattjo ut om han trycker i sig en halv burk under samma mål.

hejs

drakfelt
2011-12-04, 17:10
Finns en skröna (vet inte om det är mer än så) att svarta oliver är dåligt gröna som sorterats bort och färgats kolsvarta mha lut, e-ämnet järnglukonat & kaustiksoda.

Eddie Vedder
2011-12-04, 17:36
Finns en skröna (vet inte om det är mer än så) att svarta oliver är dåligt gröna som sorterats bort och färgats kolsvarta mha lut, e-ämnet järnglukonat & kaustiksoda.

Det är ingen skröna att billigare svarta oliver ofta är gröna som färgats svarta. Så gör man ofta. Men det är ju inget svar på trådskaparens fråga och det är inget som på något vis betyder att oliverna är dåliga. Bara att de egentligen inte är svarta.

drakfelt
2011-12-04, 17:38
Det är ingen skröna att billigare svarta oliver ofta är gröna som färgats svarta. Så gör man ofta. Men det är ju inget svar på trådskaparens fråga och det är inget som på något vis betyder att oliverna är dåliga. Bara att de egentligen inte är svarta.

Då vet jag :)

Tänkte bara att det kan vara en bra sak att veta, kanske.

Du får gärna fylla in med något, Eddie, antar att du har någon trivia om svarta oliver?

Fredron
2011-12-04, 17:39
Finns en skröna (vet inte om det är mer än så) att svarta oliver är dåligt gröna som sorterats bort och färgats kolsvarta mha lut, e-ämnet järnglukonat & kaustiksoda.

Gröna oliver skördas tidigt på säsongen, väntar du istället till slutet på säsongen så har samma oliver blivit nästan svarta.

Holabandola
2011-12-04, 19:07
Åh fy, det där låter ju inte alls bra.

Jag brukar som regel köpa just budget-oliver, för jag tycker de smakar bäst.
De är fasta i köttet och inte mosiga, oljiga eller mjöliga.

Kan det vara så att de är grönas som färgats!??
Men de smakar inte som gröna, de smakar ju som svarta, om än kanske inte riktigt lika kraftig smak som kalamtioliver.

Lut är iofs inte giftigt, vanligt diskmedel har ju "lut" i sig och sådana rester blir det ju en del av på disken. Det är ju bara ett vanligt salt, dock frätande salt.
Järnglukonat är ju nästan nyttigt, barn behölver järn :-)

Fredron
2011-12-04, 20:20
Åh fy, det där låter ju inte alls bra.

Jag brukar som regel köpa just budget-oliver, för jag tycker de smakar bäst.
De är fasta i köttet och inte mosiga, oljiga eller mjöliga.

Kan det vara så att de är grönas som färgats!??
Men de smakar inte som gröna, de smakar ju som svarta, om än kanske inte riktigt lika kraftig smak som kalamtioliver.

Lut är iofs inte giftigt, vanligt diskmedel har ju "lut" i sig och sådana rester blir det ju en del av på disken. Det är ju bara ett vanligt salt, dock frätande salt.
Järnglukonat är ju nästan nyttigt, barn behölver järn :-)

Läs det som Eddie sa.
Även om det är gröna som har färgats svarta så behöver inte detta vara något negativt.