handdator

Visa fullständig version : Vilken förändring var mest drastisk i din träningskarriär?


Rakanichy
2011-12-04, 11:36
Nu till frågan, vilken förändring/korrigering är den mest drastiska i er träningshistoria?

Var det kanske när ni bytte från byggarsplitten till Stronglifts?
Var det när ni började äta mer än 200g protein om dagen?
Kanske var det bara när ni började ta en extra tupplur på eftermiddagen?

Så, ge lite tips till alla där ute, vad är några saker man kan fokusera på för att drastiskt förbättra sin träning?

the_matsson
2011-12-04, 11:40
När jag började träna mycket oftare, och fokuserat började försöka lägga på 2,5 kg varje vecka/pass. Det gjorde skillnad.

daloatf
2011-12-04, 11:42
När jag deffade ner mig 20kg. Styrka, teknik och mer kunskap.

Landström
2011-12-04, 11:43
När jag började äta mindre. På gott och ont. :D

hugok
2011-12-04, 11:48
När jag under samma veva började träna upp till 6 gånger i veckan med 3-split, började med proteinpulver, slutade löpa och åt allt jag kom över.

Sheogorath
2011-12-04, 11:48
När jag för ungefär ett år sedan bet i det sura äpplet och gjorde det jag vetat mycket länge: att jag efter 10 år kommit så långt jag kan med bara styrketräning (och min självvalda tveksamma kosthållning) och nu måste reglera kosten för att fortsätta utvecklas. Och det har gjort stor skillnad.

Även när jag för ett par år sedan bestämde mig för att skita i vilken vikt som ligger på stången (relativt andra personer) och hela tiden välja ett motstånd där jag kan hålla gott utförande. Jag insåg då att jag inte utvecklades sämre men att träningen blev väldigt mycket roligare och mindre skadebenägen. Att utvecklas styrkemässigt är naturligtvis A och O för alla, men vilken vikt man utvecklas från är inte relevant för någon som bara vill bygga. Någon som jobbar med 8 kg i sidolyft kan ha bättre axlar än någon som jobbar med 14.

Sk1llz
2011-12-04, 11:51
Att jag la till cardio efter att ha försummat det i alldeles för många år.

tntballe
2011-12-04, 12:07
Var nog när jag började med maxböj 6 dar i veckan, första tidens utveckling var rolig att uppleva.

ceejay
2011-12-04, 12:08
började träna maxtungt och oftare :o samt mer mat

Kimkay
2011-12-04, 12:16
när jag började träna mycket oftare, och fokuserat började försöka lägga på 2,5 kg varje vecka/pass. Det gjorde skillnad.

+1

Att träna varje muskelgrupp flera gånger i veckan gjorde även en stor skillnad för mig.

Sheogorath
2011-12-04, 12:18
En annan viktig grej var när jag insåg att jag inte vinner ett skit på att träna styrka i split 4-5 ggr per vecka istället för som nu halvkropp 3 ggr / v. Fullständig waste of time. Ser fram emot varje träningspass och har tid för lite cardio också. Win.

davvvan
2011-12-04, 12:22
När jag började ligga på kaloriöverskott. När jag slutade spela fotboll.

Proxy
2011-12-04, 12:33
Även när jag för ett par år sedan bestämde mig för att skita i vilken vikt som ligger på stången (relativt andra personer) och hela tiden välja ett motstånd där jag kan hålla gott utförande. Jag insåg då att jag inte utvecklades sämre men att träningen blev väldigt mycket roligare och mindre skadebenägen. Att utvecklas styrkemässigt är naturligtvis A och O för alla, men vilken vikt man utvecklas från är inte relevant för någon som bara vill bygga. Någon som jobbar med 8 kg i sidolyft kan ha bättre axlar än någon som jobbar med 14.

This^ samt när jag gick från att lyfta vikter till att träna muskler.

mattilainen
2011-12-04, 12:33
när jag först gick från 118 kg till 105 kg och sedan från 105 kg till 88 kg. Tog väl ett år totalt men den största skillnaden var min riktiga deff som jag körde i 16 veckor och tog mig från 105 - 88 kg. Helt underbart!

Jag kom ihåg när jag kom under tresiffrig vikt. Vilket lycka! Att väga under 100 kg. Jag kunde ju inte komma ihåg när det var sist.

lorre
2011-12-04, 12:34
När jag började läsa på lite på en sida som heter Kolozzeum. Mycket som har fastnat i skallen min :)

midwinterholes
2011-12-04, 12:37
Dagen då jag fick in tekniken i Knäböj :mallan:

Sniggel
2011-12-04, 12:44
När jag började köra lågreps.

hertzman
2011-12-04, 12:45
Sundsvalls Atletklubb.

Från lallande till seriös träning. Gjort mirakel för styrkeutvecklingen.

Stefan J
2011-12-04, 12:53
Det kvittar vad jag gör så går det långsamt. Det är en hardgainers lott det :(

Rikard Jansson
2011-12-04, 12:54
Det kvittar vad jag gör så går det långsamt. Det är en hardgainers lott det :(

Ja, visst är det förjävligt :(

Robbmeister
2011-12-04, 13:06
Nu har jag bara tränat 1.5 år ungefär men det bästa jag gjort hitills för träningen var antingen när jag tog mig mod och började köra fria vikter med ''biffarna'' eller min första lyckade deff som har gett mig mer erfarenhet om kosthållning, kaloriräkning osv.

Rahf
2011-12-04, 13:07
Det var rätt nyligen som jag insåg att det måste till ett jävlar anamma ibland. Det är inte skönt, och man kan tvinga fram liiite mer varje gång. Det gäller att ha inställningen att man klarar mer än man tror, och att man måste försöka jobba sig igenom en dag då känslan av håglöshet hänger tungt.

Fishtank
2011-12-04, 13:12
När jag började se över min kost och köra tunga basövningar.
Gjort mirakel för kroppens välmående och utveckling
Lågreps också.

krappen
2011-12-04, 13:35
När jag insåg att man faktiskt kan ta i för kung och fosterland

Redhaad
2011-12-04, 13:35
när jag valde att koncentrera mig mer på den excentriska delen av lyftandet istället för den koncentriska

Nutrid
2011-12-04, 13:55
Då jag insåg att motivation är något som håller i sig så länge du gör allt för att den ska göra det.

Ernie McCracken
2011-12-04, 13:55
Mitt genombrott kommer den dagen jag lyckas hitta ett annat jobb som inte arbetar 5-skift med 12 timmarspass..

Men för att nämna en sak som faktiskt gjort skillnad, så var det när jag började med lågrep och fokuserade på att ständing försöka öka vikterna

Fartman
2011-12-04, 14:05
När jag slutade köra till fail hela tiden.

Everest
2011-12-04, 14:08
Total omsadling från satsning på styrketräning till uthållighetsidrotter

Fredrik_S
2011-12-04, 14:13
När jag slutade bry mig om vilken vikt jag använder i mina övningar= inga mer skador
När jag började stretcha mellan varje set och köra många övningar i full ROM = inga mer förkortade muskler dålig hållning och kronsiskt spända muskler.

mikeni
2011-12-04, 14:19
När jag slutade köra till fail hela tiden.
+1
Jag med.:)

Kotten
2011-12-04, 14:23
När jag började fokusera helt på att muskeln jag ska träna ska göra jobbet,vilket ledde till lägre träningsvikter men bättre resultat och mina axelproblem försvann.Man tjänar i längden på att träna med vikter man klarar och inte köra tungt hela tiden. Det har jag lärt mig.

L-Sami
2011-12-04, 14:24
Att träna mer målinriktad och köra mindre på känn. Jag har utvecklats mest styrke och muskelmässigt på det sättet.

RassK
2011-12-04, 14:47
När jag slutade äta frukost.

Eddie Vedder
2011-12-04, 16:04
När jag bröt benet. I övrigt har det varit omläggning från prioritet på styrketräning till prioritet på konditionsträning för att sedan återigen gå tillbaka till att prioritera styrketräning. Och där är jag nu. :)

Pepz
2011-12-04, 16:05
när jag insåg att det inte ska vara skönt att träna

Woody R
2011-12-04, 16:14
Pwo.

Fast nu kommer nog en bättre förändring då jag köpt gainer och ska börja ta det snart!

Rakanichy
2011-12-04, 16:20
Kan ju själv säga att mm2k är det bästa jag har gjort hittils är inne på 10e veckan. Har tränat i 2 år snart och gjort, enligt mig, dåliga prestationer.
Bänk 72,5
Mark 110
Böj 80

Ska köra stronglifts igen nästa år, taggar brutalt.

C.E.J.
2011-12-04, 16:33
Kan ju själv säga att mm2k är det bästa jag har gjort hittils är inne på 10e veckan. Har tränat i 2 år snart och gjort, enligt mig, dåliga prestationer.
Bänk 72,5
Mark 110
Böj 80

Ska köra stronglifts igen nästa år, taggar brutalt.

Tränar du något på STK med Edward och Martin?

elArne
2011-12-04, 16:47
När jag för ungefär ett år sedan bet i det sura äpplet och gjorde det jag vetat mycket länge: att jag efter 10 år kommit så långt jag kan med bara styrketräning (och min självvalda tveksamma kosthållning) och nu måste reglera kosten för att fortsätta utvecklas. Och det har gjort stor skillnad.
14.

Nu blev jag lite nyfiken; vad blev den faktiska skillnaden i kosten? Mer protein eller mer exakt överskott?

Annars hör man många säga att kosten är underordnad träningen så länge man går upp eller ner i vikt som man tänkt.

Rakanichy
2011-12-04, 16:53
Tränar du något på STK med Edward och Martin?

Nä, det gör jag inte.. Märker att det har gett dom brutala resultat..

Rikard Jansson
2011-12-04, 16:55
när jag insåg att 2-3 set är absolut ingenting när det gäller bänk/böj/mark

Stoltz
2011-12-04, 17:06
När jag mötte medlemmen Mart|n på LTK.
Han sade några riktigt smarta saker som fick mig att omvärdera mitt sätt att se min träning och börja lita mer på mig själv, och därifrån började det hända något..!

drakfelt
2011-12-04, 17:13
Kcal +

andeem
2011-12-04, 17:36
Jag hoppas och tror att det var när jag för ett par veckor sedan började med Stronglifts 5x5. Vid 44 års ålder.

Qudatullah Jamal
2011-12-04, 17:49
När jag gick över till långsamma proteiner innan läggdags. Morgonpromenader har också gjort susen!

Spridis
2011-12-04, 17:54
När man fick en avslappnad attityd till träning och slutade nojja.

Sheogorath
2011-12-04, 17:55
När jag gick över till långsamma proteiner innan läggdags. Morgonpromenader har också gjort susen!
x
:D
x

Sheogorath
2011-12-04, 18:03
Nu blev jag lite nyfiken; vad blev den faktiska skillnaden i kosten? Mer protein eller mer exakt överskott?

Annars hör man många säga att kosten är underordnad träningen så länge man går upp eller ner i vikt som man tänkt.

När man känner att man tagit träningen så långt man kan och bara står och stampar, med kosten som en icke-reglerad parameter så är det där man får sätta in stöten för att fortsätta utvecklas. Jag har vetat det i många år men aldrig kommit till skott: att träningen varit rolig har varit tillräckligt. Nu vill jag se hur mycket massa som egentligen kan packas på den här kroppen i bra form.

Det som skiljer sig nu är kontrollerade deffperioder och åtminstone grundläggande kontroll på bulkperioderna. D.v.s. inget mer tränande på kaloribalans. Vikten ska gå upp, eller ner. Nu börjar resultaten komma igen.

Kostmässigt har jag dragit ner på sockret avsevärt och höjt proteinet rejält (minst x 2 under bulk och x 3 under deff). Ligger medelhögt på fett (cirka kv x 1 under både bulk och deff) och resten stärkelse. Socker äter jag bara efter konditionsträning eller när jag är ute och klubbar. Deffperioderna är nazi (tackar i stort sett nej till allt), under bulk siktar jag på balans med bra kost och låter överskottet skapas av sådant som erbjuds. Att inte begränsa mig till planen, är en del av planen med andra ord. ;)

Adama
2011-12-04, 18:08
På mig passar faktiskt steget från byggarsplit till StrongLifts 5x5.

Supermicke
2011-12-04, 20:23
- bättre teknik, annat/variera utförande på övningar.

- mer protein + kcal överskott

- inte göra det som jag läst är bäst utan göra det som fungerar bäst

- träna svagheter

spoon
2011-12-04, 20:25
Insikten att ett bra pass inte spelar någon roll. Många pass över tid är det som ger resultat.

Surgency
2011-12-04, 21:06
När jag på allvar började med periodisk fasta och kontinuerligt ligga på 200+ gram protein per dag. Samt efter byte till ett strikt utförande med full TuT.

Givetvis min helt subjektiva bedömning, kan ha varit andra faktorer som påverkat.

mpersson
2011-12-04, 21:47
När jag började med RTS principer i sommras. Gav mig SM guld förra helgen :)

Sarwien
2011-12-04, 21:59
När jag började läsa på kolo och började med stronglifts.

Barbastark
2011-12-04, 22:32
När jag slutade köra till fail hela tiden.

Kan du berätta lite om detta?

Pompere
2011-12-04, 22:33
Att alltid gå in i ett träningspass med ett mål. Varesig det är att "överleva dagens pass med minsta ansträngning" eller sätta PB i en basövning.

Samt att ifall allt runt omkring och utanför träningen funkar bra (socialt liv, arbete) så finner man ofta mer glöd och glädje i sin träning.
Träning är min hobby, inte arbete.

Sen tror jag 3g/kg protein och PF har gjort sitt också det senaste året.

Mapa
2011-12-04, 22:36
det som gjort störst skillnad för mig va att börja träna mer frekvent och mer tävlingslikt än jag gjorde tidigare, resultaten talar för sig själv.


Insikten att ett bra pass inte spelar någon roll. Många pass över tid är det som ger resultat.

många bra pass över tid då? :)

Granstr0m
2011-12-04, 22:40
när jag slutade att köra till fail, och sänkte repsantalet så allt blev mer explosivt. + att träningen då inte blev lika jobbig och på köpet så ökade jag mycket bättre :D

Clabben
2011-12-04, 22:43
När jag fyllde 15 år och började träna. Läste på forum och böcker för att göra min träning så effektiv som möjligt, varje dag. Vill påstå att min kurva första året var extremt bra!

bulletin
2011-12-04, 22:55
När jag slutade optinojja och började äta normalt.

Mitosis
2011-12-05, 00:06
Att inte köra för mycket "skit" och fokusera på basövningar.

Acekorv
2011-12-05, 12:22
På mig passar faktiskt steget från byggarsplit till StrongLifts 5x5.

+1

Sen även hur viktig kosten är för att kunna prestera. Det lärde jag mig också den hårda vägen genom Stronglifts.

Prestationen i passen varierar mycket mindre nu när jag äter rätt.

Acekorv
2011-12-05, 12:25
Insikten att ett bra pass inte spelar någon roll. Många pass över tid är det som ger resultat.

Så sant! Bävar inför Januari kommer vara packat med folk på gymmen alla ska biffa till sig till sommarn, men det brukar dö ut februari hehe :D

rooz
2011-12-05, 12:25
Att börja träna med Morrris.

anton2000
2011-12-05, 13:12
När jag på allvar började med periodisk fasta och kontinuerligt ligga på 200+ gram protein per dag. Samt efter byte till ett strikt utförande med full TuT.

Givetvis min helt subjektiva bedömning, kan ha varit andra faktorer som påverkat.

+1.
PF och koll på kosten med mycket protein var en väldigt stor förändring. Sen att tänka på TuT och kontakt har nog också gjort en del.

Mart|n
2011-12-05, 13:44
När jag mötte medlemmen Mart|n på LTK.
Han sade några riktigt smarta saker som fick mig att omvärdera mitt sätt att se min träning och börja lita mer på mig själv, och därifrån började det hända något..!

Det var som tusan! Kul att höra! :)

Per N
2011-12-05, 13:45
När jag sjukligt undernärd började böja och dricka mjölk.

mikaelj
2011-12-05, 13:52
Att jag började träna på atletklubb.

Mats J
2011-12-05, 14:14
När jag minskade träningen till 3-4 pass veckan, och antalet set till max 6 per muskelgrupp.

Dreas
2011-12-05, 14:16
Att börja träna med Morrris.Han är min snart! :thefinger

Gå ner 20kg tror jag var det vettigaste jag gjort under min träningskarriär.

Birkharju
2011-12-05, 14:47
Bra tråd :thumbup:

OT: När jag började träna bänk, mark och böj seriöst. Det har lett till stora ökningar i många andra övningar.

JimmyJoe
2011-12-05, 14:50
Har inte gjort något speciellt, är norrlänning.

J.V
2011-12-05, 14:59
När jag började räkna på mitt energiintag och därmed började äta bättre samt funderade över min näringstajming. Kosten, helt enkelt.

spoon
2011-12-05, 18:55
det som gjort störst skillnad för mig va att börja träna mer frekvent och mer tävlingslikt än jag gjorde tidigare, resultaten talar för sig själv.




många bra pass över tid då? :)

Det är ju såklart det bästa. Men när motivationen tryter så får man träna ändå. Ett dåligt pass är bättre än inget pass. Det tar ju cp-lång tid att bli stark och ju fler pass man missar desto längre tid tar det.

bear.flowertwig
2011-12-05, 19:07
1) för gymträningen: att sätta upp mål och/eller följa ett träningsschema (DC, 5x) som tvingar till progression.

2) för löpningen: att prova dessa har fått mig att inse betydelsen av tekniken i löpsteg och lett till att jag kan springa både långt mer och utan att få ont i knäna.

http://gearpatrol.com/blog/wp-content/uploads/2010/07/Vibram-FiveFingers-Bikila-Gear-Patrol.jpg

Mapa
2011-12-05, 21:36
Det är ju såklart det bästa. Men när motivationen tryter så får man träna ändå. Ett dåligt pass är bättre än inget pass. Det tar ju cp-lång tid att bli stark och ju fler pass man missar desto längre tid tar det.

jag håller med. men jag menar bara att många lätt kommer in i det här med att "aja, jag tränar iaf. det är bättre än att stanna hemma" istället för att skapa bra förutsättningar till alla pass med kost, sömn och mentalt fokus. Det gör enorm skillnad.

Rahf
2011-12-05, 23:43
jag håller med. men jag menar bara att många lätt kommer in i det här med att "aja, jag tränar iaf. det är bättre än att stanna hemma" istället för att skapa bra förutsättningar till alla pass med kost, sömn och mentalt fokus. Det gör enorm skillnad.

Men nu tror jag att det syftas på de dagar då man känner sig helt håglös. Då är det bättre att man ändå släpar sig iväg och ruskar upp ett jävlar anamma, istället för att stanna hemma och tycka synd om sig själv. Det är lätt att man halkar in i en rutin av att skippa träningspass.

difeddy
2011-12-06, 00:00
När jag insåg att träningen var viktigare än kosten.

Proxy
2011-12-06, 00:04
Vore intressant att höra om någon har gjort en drastisk förändring som har påverkan deras träning negativt.

Många måste ju ha gjort stora snedsteg i sin träning, och sedan korrigerat dom en tid senare och börjat få resultat på nytt igen.

Sheogorath
2011-12-06, 06:43
Vore intressant att höra om någon har gjort en drastisk förändring som har påverkan deras träning negativt.

Många måste ju ha gjort stora snedsteg i sin träning, och sedan korrigerat dom en tid senare och börjat få resultat på nytt igen.

Från färre pass i veckan med mer basövningar till fler pass och mer isolationsövningar. Stagnerade fullständigt och bytte tillbaka igen efter något halvår/år eller vad det nu var.

Mjölkprotein
2011-12-06, 09:31
När jag började med SL5x5, det var först då som jag "vågade" träna knäböj och liknande... Innan körde jag splittar och mest maskinerier, körde t.o.m bänk i smith(!!!!)
Efter att jag borjade med SL5x5 så började jag också bli starkare mycket snabbare, det blev roligare att träna och jag började få lite volym (jag tränar inte för hypertrofi, styrkan är viktigast, men volym vill man ju också ha, till viss del).

Sent from my ZTE-Blade using Tapatalk

spoon
2011-12-06, 09:35
jag håller med. men jag menar bara att många lätt kommer in i det här med att "aja, jag tränar iaf. det är bättre än att stanna hemma" istället för att skapa bra förutsättningar till alla pass med kost, sömn och mentalt fokus. Det gör enorm skillnad.

Bra tillägg :thumbup:

Dom jag tränar med kör 5 eller fler pass i veckan och jag tror att det är det bästa att göra. Men jag fixar inte att fokusera så mycket på träningen. Så därför har träningen börjat gå bättre när jag har gått ned till 3-4 pass i veckan. Angående att skapa förutsättningar.

bear.flowertwig
2011-12-06, 09:48
1) för gymträningen: att sätta upp mål och/eller följa ett träningsschema (DC, 5x) som tvingar till progression.

2) för löpningen: att prova dessa har fått mig att inse betydelsen av tekniken i löpsteg och lett till att jag kan springa både långt mer och utan att få ont i knäna.


Tillägg: att anmäla sig till en tävling. Svårslaget för motivation och för mig gav det ett helt annat fokus och riktigt bra resultat.

mikaelj
2011-12-06, 10:01
2) för löpningen: att prova dessa har fått mig att inse betydelsen av tekniken i löpsteg och lett till att jag kan springa både långt mer och utan att få ont i knäna.

http://gearpatrol.com/blog/wp-content/uploads/2010/07/Vibram-FiveFingers-Bikila-Gear-Patrol.jpg

Stort plus ett!

Brunfel
2011-12-06, 10:06
För mig var det när jag blev dumpad av tjejen och fick en massa ofrivillig tid över, för dryga två år sedan.
Från att ha gått till gymmet någon gång i veckan och kört det jag kände för och låg kvar på 80kg smalfet, så införskaffade jag mig lite gainers, bröt loss från bekvämvikten och gick upp på 5 pass i veckan på 3split och köttade järnet.
Jag har ju långt kvar till att vara "stor" men det är så kul att höra folk man inte träffar så ofta direkt kommentera hur stor man har blivit.

millosh
2011-12-06, 10:57
Största förändringen kom när jag började träna styrkelyft för lite mindre än ett år sen. Älskar denna form av träning :)
Bestämde mig i höstas att börja tävla i klassisk styrkelyft och plötsligt har man ett konkret mål med träningen. Debuten blir i Januari.
Svårigheten med att bedriva träning överhuvudtaget är allt runtomkring mig. Fysiskt arbete (lyfter 6-12 ton varje skift, med tänger och med bara händerna) och jag har en stor familj (7 barn) som gör att sömnen blir mycket lidande periodvis. Tränar 3ggr i veckan, det är vad jag hinner med och orkar. Trots allt detta så pekar styrkeutvecklingskurvan uppåt :)

Barbastark
2011-12-06, 11:00
Vore intressant att höra om någon har gjort en drastisk förändring som har påverkan deras träning negativt.

Många måste ju ha gjort stora snedsteg i sin träning, och sedan korrigerat dom en tid senare och börjat få resultat på nytt igen.

Låter som en bra trådidé!

Ser inte att du startat nån så jag sätter igång en!

Poxeman
2011-12-06, 11:55
Att jag gick med i en Triathlonklubb. Har utvecklats rejält och fått massa sköna träningskompisar.

Commando1980
2011-12-06, 12:06
När jag insåg att det exakta träningsprogrammet och dess detaljer inte spelar någon större roll så länge som du tränar någorlunda vettigt samt äter tillräckligt med mat. Du kommer väldigt nära ditt genetiska max inom 3-5 år av seriös träning (som icke-dopad).

Det finns en massa människor som ljuger för sig själv och tror att de kommer att fortsätta utvecklas efter 10 + år av styrketräning. Om man verkligen gör ökningar efter 10 år betyder det att man tidigare tränat som en kärring.

cirkelrak
2011-12-06, 13:05
Det var när jag gick från 4 egengjorda halvkroppspass i veckan till sheiko- och norgescheman. Har ökat helt ok i styrka och tydligen även en hel del i volym att döma av andras kommentarer.

reeborn
2011-12-06, 13:22
Magnesium tillskott.

hag
2011-12-06, 13:24
När jag gick från "låg" rep-basövningar till högrep-isloationsövningar och i samma veva insåg att maten var viktigare(än vad den hade varit).

Karkiainen
2011-12-06, 14:34
Största förändringen kom när jag började träna styrkelyft för lite mindre än ett år sen. Älskar denna form av träning :)
Bestämde mig i höstas att börja tävla i klassisk styrkelyft och plötsligt har man ett konkret mål med träningen. Debuten blir i Januari.
Svårigheten med att bedriva träning överhuvudtaget är allt runtomkring mig. Fysiskt arbete (lyfter 6-12 ton varje skift, med tänger och med bara händerna) och jag har en stor familj (7 barn) som gör att sömnen blir mycket lidande periodvis. Tränar 3ggr i veckan, det är vad jag hinner med och orkar. Trots allt detta så pekar styrkeutvecklingskurvan uppåt :)

Du ska ha en eloge för det där. Imponerande och motiverande med personer som får det att gå ihop med de förutsättningarna.

Största förändringen för mig var helt klart när jag anslöt mig till styrkelyftarlaget. Ökat och ökar bra i styrka

millosh
2011-12-06, 23:53
Tackar :)
Jo det kan jag oxå hålla med om. Blev en stor skillnad på träningen och motivationen när jag skramlade ihop ett styrkelyftslag och vi började köra gemensamma träningar.

Qudatullah Jamal
2011-12-07, 00:26
när jag insåg att 2-3 set är absolut ingenting när det gäller bänk/böj/mark

Vad menar du med det egentligen? Hur brukar du göra då?*screwy*

Ernie McCracken
2011-12-07, 00:34
Vad menar du med det egentligen? Hur brukar du göra då?*screwy*

Troligen lite färre reps och 5 set +, är min gissning

Sarwien
2011-12-07, 01:21
Du kommer väldigt nära ditt genetiska max inom 3-5 år av seriös träning (som icke-dopad).

Det finns en massa människor som ljuger för sig själv och tror att de kommer att fortsätta utvecklas efter 10 + år av styrketräning. Om man verkligen gör ökningar efter 10 år betyder det att man tidigare tränat som en kärring.

lol

ceejay
2011-12-07, 01:25
När jag insåg att det exakta träningsprogrammet och dess detaljer inte spelar någon större roll så länge som du tränar någorlunda vettigt samt äter tillräckligt med mat. Du kommer väldigt nära ditt genetiska max inom 3-5 år av seriös träning (som icke-dopad).

Det finns en massa människor som ljuger för sig själv och tror att de kommer att fortsätta utvecklas efter 10 + år av styrketräning. Om man verkligen gör ökningar efter 10 år betyder det att man tidigare tränat som en kärring.

För att nå sitt genetiska max inom 5 år kräver det att man gör allt perfekt från början med träning som stegras upp till 10+ pass i veckan direkt. Det är inte många i världen som har den förmånen att kunna göra det med tränare och coacher. tror jag.

Nu har jag tagit tyngdlyftning som ett exempel

Sheogorath
2011-12-07, 07:21
För att nå sitt genetiska max inom 5 år kräver det att man gör allt perfekt från början med träning som stegras upp till 10+ pass i veckan direkt. Det är inte många i världen som har den förmånen att kunna göra det med tränare och coacher. tror jag.

Nu har jag tagit tyngdlyftning som ett exempel

Ja, du pratar om tyngdlyftning och det samma gäller för alla andra teknikidrotter. Det tar TID. Jag är däremot ganska övertygad om att Commando menar rent och skärt muskelbygge och då är jag med på det han säger. Visst kan man göra smärre justeringar och förbättra formen men totalmängden massa har de flesta som tränar seriöst och RENT uppnått inom 5 år tror jag. De som går "all in" från början, har dåliga förutsättningar för muskelbygge och har ett vettigt upplägg kan säkert nå sin topp inom så lite som tre år. Sen att man kanske är smått blekfet och hade mått bra av en deff är en annan femma.

z_bumbi
2011-12-07, 07:39
Inte en chans att någon når ett genetisk max på 3-5 år om den inte har världens sämsta genetik, tror man däremot att man når sitt max så snabbt så händer det inte heller så mycket. Runt 3-5 år brukar folk däremot börja behöva tänka på vad de gör.

Sheogorath
2011-12-07, 07:42
Vad oväntat att någon inte höll med. Det här är som klippt och skuret för en givande diskussion.

lei
2011-12-07, 08:03
Sen handlar det väl om vad man definierar som muskelbygge också, att bli muskulärt större efter 5 års träning går helt klart, men att kunna plocka fram den extra massan som deffad blir väl allt svårare. Jag har tränat snart sex år och känner inte på något sätt att jag saktat ner, tvärtom senaste året! Dock tror jag inte att detsamma skulle gälla som snorhård eller ens hård.

Piranha
2011-12-07, 08:29
Separation ifrån flickvän 2001 måste det varit.

Då gick fokus mer och mer över på träningen och kosten, körde samtidigt en diet och fick helt nytt grepp på träningen, bytte samtidigt gymmiljö.



Märkligt men så var det.

LillSkalman
2011-12-07, 09:35
Att hoppa sönder mitt högra knä och den påtvingade efterföljande rehaben, hand i hand med 15kg paralell viktnedgång. Fick en ny, mindre viktkåt, syn på träningen samt en mer positiv bild av mig själv och min nya smärta skolflickekropp :)

martikainen
2011-12-07, 09:55
När jag slutade bry mig om vad folk tycker om mig på gymmet, dvs jag släppte nojan över att släppa en fjärt, göra massa ljud, göra konstiga uttryck, skiter i att se häftig ut genom att hantelpressa mer än jag hanterar (dvs det som tidigare personer sagt, sänka vikterna och hantera övningen fullt ut).

Nu tränar jag endast för mig själv och skiter fullständigt i folk omkring mig, tränar i five fingers, löpartaights och en rosa shaker, pure homo! Men förbannat skönt :D

exor
2011-12-07, 20:35
När jag började träna med min kollega. Ökningarna bara avlöste varandra och har ännu inte avtagit.

zeusden1
2011-12-07, 21:15
När jag insåg att träningen var viktigare än kosten.

Instämmer helt. Sen jag började koncentrera mig mer på träningen och vikterna som lyfts än på hur kaloriräknande började det hända grejer.

Främst senaste två-tre månaderna. Sorgligt att varit medlem så länge och inte insett det förrän nyligen!

Commando1980
2011-12-08, 00:34
Ja, du pratar om tyngdlyftning och det samma gäller för alla andra teknikidrotter. Det tar TID. Jag är däremot ganska övertygad om att Commando menar rent och skärt muskelbygge och då är jag med på det han säger. Visst kan man göra smärre justeringar och förbättra formen men totalmängden massa har de flesta som tränar seriöst och RENT uppnått inom 5 år tror jag. De som går "all in" från början, har dåliga förutsättningar för muskelbygge och har ett vettigt upplägg kan säkert nå sin topp inom så lite som tre år. Sen att man kanske är smått blekfet och hade mått bra av en deff är en annan femma.

Yup, syftade på muskelbygge. Och 3-5 år av seriös träning innebär ju inte nödvändigtvis år 1-5.

Commando1980
2011-12-08, 00:44
Instämmer helt. Sen jag började koncentrera mig mer på träningen och vikterna som lyfts än på hur kaloriräknande började det hända grejer.

Främst senaste två-tre månaderna. Sorgligt att varit medlem så länge och inte insett det förrän nyligen!

Visst är det så. Det handlar ju i grund och botten att äta tillräckligt mycket med mat (kalorier). Kostdelen är inte alls komplicerad ur ett byggarperspektiv.

LizaK
2011-12-08, 05:03
Troligtvis när jag bestämde mig för att ta mig upp ur rullstolen och arbetade mig tillbaka till en fungerande & vältränad kropp. *flex*

Det var bokstavligt talat frågan om blod, svett och tårar. Dagligen. Vecka ut, vecka in.

/Liza

Ministry
2011-12-08, 05:42
Då jag slutade läsa BB-tidningar, halverade mängden träning per pass och alltid hade mer vilodagar än träningsdagar per vecka.

hertzman
2011-12-08, 07:24
Troligtvis när jag bestämde mig för att ta mig upp ur rullstolen och arbetade mig tillbaka till en fungerande & vältränad kropp. *flex*

Det var bokstavligt talat frågan om blod, svett och tårar. Dagligen. Vecka ut, vecka in.

/Liza

Låter som en sjudjäkla inspirerande resa! :thumbup: Lust att utveckla?

brunte
2011-12-08, 10:30
SL 5x5, inte för att det är något magiskt med själva programmet men för att det fick mig att lära mig övningar som jag annars aldrig vågat prova. Och när jag bestämde mig för att, då jag varken tävlar eller tränar annat än för att vara snygg naken och må bra, sluta tramsa med gainers och sånt.

SteelPulse
2011-12-08, 10:44
När jag förstod hur torsk jag är på endorfinerna jag får efter ett pass, dåligt som bra, och att detta beroende kan få mig att fortsätta träna, typ forever.

Dessutom har jag nu föstått att det för mig är bättre att köra för få pass än för många. Detta gör att jag är förbannat sugen på att träna när det är dags. Känns mer långsiktigt så.

Nutrid
2011-12-08, 16:32
När jag förstod hur torsk jag är på endorfinerna jag får efter ett pass, dåligt som bra, och att detta beroende kan få mig att fortsätta träna, typ forever.

Dessutom har jag nu föstått att det för mig är bättre att köra för få pass än för många. Detta gör att jag är förbannat sugen på att träna när det är dags. Känns mer långsiktigt så.

Du ser på träning precis som jag försöker göra det =). Mer är trots allt inte alltid bättre för alla och att köra tex 3 pass per vecka istället för 6 kan ju vara det som avgör framtiden för träningsmotivationen.

OneManArmy
2011-12-08, 16:53
När jag började räkna kalorier och macros.

hhhenke
2011-12-08, 17:26
Kvarg

LizaK
2011-12-09, 01:05
Låter som en sjudjäkla inspirerande resa! :thumbup: Lust att utveckla?

Hamnade i rullstol p.g.a. sjukdom & olycka.
Fick då veta hur underbart bra vården i det här landet fungerade; bollades runt mellan diverse sjukhus eftersom ingen ville ta sig an mig. Jag var ett komplicerat fall. Och dyrt.
Men jag gav mig inte och till slut så fick jag hjälp. Dock blev jag tvungen att göra det mesta själv. Rehabilitering fick jag nämligen inte beviljat. Jag fick rådet att vänta och se vad som hände. Så fick stå för allt själv och bli min egen behandlare.

Hyrde en rullstol (det skulle annars ha tagit 3 månader för mig att få en eftersom landstinget måste utreda det hela) och åkte hem.
En tid senare välte jag på väg från affären. Det hände mitt i gatan och hade en bil kommit skulle jag nog inte ha suttit här idag. Bestämde mig för att komma upp ur rullstolen. Vad som än krävdes. Hur lång tid det än skulle ta.
Rådfrågade varenda expert som jag lyckades komma i kontakt med och följde deras råd. Små små steg. Det gick långsamt framåt men till slut stod jag på egna ben. Bokstavligt talat.

Sedan dess vet jag att i princip ingenting är omöjligt.

/Liza

ante_hedis
2011-12-09, 01:14
Vart är gilla-knappen när man behöver den?!
Sjukt strongt av dig! Hoppas allt är bra nu, om inte så verkar du kunna se till så att det blir bra!

Kör hårt!

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

LizaK
2011-12-09, 01:51
Vart är gilla-knappen när man behöver den?!
Sjukt strongt av dig! Hoppas allt är bra nu, om inte så verkar du kunna se till så att det blir bra!

Kör hårt!

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

Tack :D!!

Ja jag är "frisk" idag. Bara en liten sak som fortfarande strular, dock inget som märks. Turligt nog dessutom lätt åtgärdat :D!

/Liza.

Alzie
2011-12-09, 07:46
Hamnade i rullstol p.g.a. sjukdom & olycka.
Fick då veta hur underbart bra vården i det här landet fungerade; bollades runt mellan diverse sjukhus eftersom ingen ville ta sig an mig. Jag var ett komplicerat fall. Och dyrt.
Men jag gav mig inte och till slut så fick jag hjälp. Dock blev jag tvungen att göra det mesta själv. Rehabilitering fick jag nämligen inte beviljat. Jag fick rådet att vänta och se vad som hände. Så fick stå för allt själv och bli min egen behandlare.

Hyrde en rullstol (det skulle annars ha tagit 3 månader för mig att få en eftersom landstinget måste utreda det hela) och åkte hem.
En tid senare välte jag på väg från affären. Det hände mitt i gatan och hade en bil kommit skulle jag nog inte ha suttit här idag. Bestämde mig för att komma upp ur rullstolen. Vad som än krävdes. Hur lång tid det än skulle ta.
Rådfrågade varenda expert som jag lyckades komma i kontakt med och följde deras råd. Små små steg. Det gick långsamt framåt men till slut stod jag på egna ben. Bokstavligt talat.

Sedan dess vet jag att i princip ingenting är omöjligt.

/Liza

Inspirerande!

anton2000
2011-12-09, 09:48
Kvarg

Samma här. Utan kvarg blir det inget muskelbygge! *flex*

kaer
2011-12-09, 10:12
När jag gick ifrån hemsnickrade splitprogram till erkända färdiga program. Först 5x5 och nu 5-3-1. Önskar jag hade gjort det tidigare.

TREX
2011-12-09, 12:11
När jag slutade bry mig om vad folk tycker om mig på gymmet, dvs jag släppte nojan över att släppa en fjärt, göra massa ljud, göra konstiga uttryck, skiter i att se häftig ut genom att hantelpressa mer än jag hanterar (dvs det som tidigare personer sagt, sänka vikterna och hantera övningen fullt ut).

Nu tränar jag endast för mig själv och skiter fullständigt i folk omkring mig, tränar i five fingers, löpartaights och en rosa shaker, pure homo! Men förbannat skönt :D

Starkt, speciellt som kroppsbyggare på högprotein diet.

FyllSkalle
2011-12-10, 23:12
Ja, du pratar om tyngdlyftning och det samma gäller för alla andra teknikidrotter. Det tar TID. Jag är däremot ganska övertygad om att Commando menar rent och skärt muskelbygge och då är jag med på det han säger. Visst kan man göra smärre justeringar och förbättra formen men totalmängden massa har de flesta som tränar seriöst och RENT uppnått inom 5 år tror jag. De som går "all in" från början, har dåliga förutsättningar för muskelbygge och har ett vettigt upplägg kan säkert nå sin topp inom så lite som tre år. Sen att man kanske är smått blekfet och hade mått bra av en deff är en annan femma.

Har du inte tränat i mer än 5 år?
Du skrev i en tidigare post att du vill se hur mycket massa du kan uppnå och nu när du har kontrollerade deff och bulk perioder så börjar resultaten komma?
Men ändå håller du med om att man uppnått den massa man kan få efter 5 år av hård träning.
Eller menar du andra resultat än massa?

Bara lite funderingar...
Vill bara påpeka att jag inte vill såga det du säger/skriver, kan säkert ha missuppfattat det hela.

Thewind
2011-12-10, 23:30
-När jag köpte boken forma kroppen. Fick äntligen de där grejerna man undrat över men inte orkat ta reda på på silverfat.

-När jag lärde mig anpassa kosten på ett sätt som inte sliter så mycket på motivationen, typ proteindrinkar istället för lunch och en rejäl middag på kvällen etc.

-När jag gick över till halvkropp 2ggr/v.

-När jag började mäta setvilan.

-När jag insåg att det är viktigare att orka fortsätta träna regelbundet under lång tid än att varje pass blir perfekt. Om en övning är så tråkig att man tappar lusten att träna så är det bättre att ta bort den.

-När jag började köra viktade chins - och ökade i maxrep för första gången på åratal.

Kimkay
2011-12-11, 13:58
-När jag köpte boken forma kroppen. Fick äntligen de där grejerna man undrat över men inte orkat ta reda på på silverfat.

-När jag lärde mig anpassa kosten på ett sätt som inte sliter så mycket på motivationen, typ proteindrinkar istället för lunch och en rejäl middag på kvällen etc.

-När jag gick över till halvkropp 2ggr/v.

-När jag började mäta setvilan.

-När jag insåg att det är viktigare att orka fortsätta träna regelbundet under lång tid än att varje pass blir perfekt. Om en övning är så tråkig att man tappar lusten att träna så är det bättre att ta bort den.

-När jag började köra viktade chins - och ökade i maxrep för första gången på åratal.


Haha, jag känner igen mig på alla punkter! :)

ATJL
2011-12-11, 22:14
När jag började hänga på Kollo Forum...

ceejay
2011-12-11, 22:16
average broz gymnasium! <3 :D

minsky
2011-12-11, 23:55
Nu när jag slutar noja mig med att "deffa" till sommaren hoppas jag på drastiska förändringar! Har varit väldigt duktig på att tappa både fett och en hel del muskler under mina perioder :(

frogmachine
2011-12-12, 00:37
Sköta kosten ordentligt samt det här med att träna muskler istället för att bara lyfta vikter.

benacii
2011-12-12, 00:47
Att börja gymma över huvud taget och gå från anorexia på 52-54kg till att ändra hela min livsstil och sätt att äta/leva etc. :)

Langster
2011-12-12, 00:59
När jag började styrketräna, konsekvent, för ca 12 år sen. Allt annat är småpotatis i sammanhanget.

Allvarligt, det finns inget litet som man kan göra för att göra stora förändringar. Träna ett antal ggr per vecka och ät tillräckligt, sen rullar det på. En liten förändring kan ibland kännas som det gjort stor skillnad, men antagligen skulle man ligga på samma nivå om man inte gjort den.

En vettig diet kan dock göra stor skillnad på utseendet, men inte särskilt mycket på själva träningsresultatet.

TREX
2011-12-15, 13:28
Bara för att bumpa tråden;

När jag började släppa idén om att jag inte hade världens bästa gener eller förutsättningar för att bygga och att ökningar som vissa tar på 1 år kommer jag kanske fixa efter 3 år MEN att det inte är hur man börjar utan hur man slutar som är det viktiga.

Det var väldigt deprimerande att träna hårdare än många andra och inte få resultat för det.

Nu tränar jag helt utan förväntningar på resultat och har släppt kosten totalt.

aijou
2011-12-15, 15:54
Tre saker som har ökat min kunskap och förståelse för kropp, kost och träning:

Börja hänga på kolozzeum, läsa boken Forma kroppen av Nicklas Neuman och Jacob Gudiol och nu senast gå på SKKF's Instruktörsutbildning med Arne Persson.

Wormzie
2011-12-15, 17:14
När jag började styrketräna, konsekvent, för ca 12 år sen. Allt annat är småpotatis i sammanhanget.

Allvarligt, det finns inget litet som man kan göra för att göra stora förändringar. Träna ett antal ggr per vecka och ät tillräckligt, sen rullar det på. En liten förändring kan ibland kännas som det gjort stor skillnad, men antagligen skulle man ligga på samma nivå om man inte gjort den.

En vettig diet kan dock göra stor skillnad på utseendet, men inte särskilt mycket på själva träningsresultatet.

+1 Jag håller helt med ditt tänk, däremot så tror jag att de här "resultaten" man tror sig få av diverse förändringar (IF, TuT, träningsprogramsförändringar) som kanske inte ger någon skillnad, i varje fall en väldigt marginell skillnad, har stor betydelse. Den extra krydda man får när man börjar med något nytt system eller diet håller saker spännande och det tror jag kan motivera så att man inte stagnerar eller låter det bli slentrian.

Supermicke
2011-12-15, 18:09
Jag håller 100% inte med langster faktiskt. Isåfall borde elitidrottare inte behöva träna mycket och hårt som dem gör. Inte heller pyssla med småsaker som egentligen inte behövs.. Då skulle väl många flera vara elitidrottare. Tror absolut småsaker har en viktig del i det stora hela..

Nu var det kanske inte på det viset han tänkte utan mer allmänt gym bygga muskler snabbt som fan. Skrev opedagogiskt exempel men hoppas någon förstår hur jag tänker.. :P

Sheogorath
2011-12-15, 18:18
Jag håller 100% inte med langster faktiskt. Isåfall borde elitidrottare inte behöva träna mycket och hårt som dem gör. Inte heller pyssla med småsaker som egentligen inte behövs.. Då skulle väl många flera vara elitidrottare. Tror absolut småsaker har en viktig del i det stora hela..

Nu var det kanske inte på det viset han tänkte utan mer allmänt gym bygga muskler snabbt som fan. Skrev opedagogiskt exempel men hoppas någon förstår hur jag tänker.. :P

50-80% av skillnaden i muskelstorlek individer emellan beror på skillnader i genetik. Den skillnaden överskuggar alla små detaljer rätt rejält skulle jag säga. Snackar vi tekniksporter så som olympisk tyngdlyftning och i viss mån styrkelyft är det en annan femma: här är mängdträning, tekniknötning och detaljer otroligt viktiga, men när det kommer till att packa på sig massa handlar det om gener, att äta tillräckligt mycket, bli starkare och att hålla sig skadefri i tillräcklig omfattning för att få kontinuitet år efter år. Sen är det inte med ett sådant budskap man säljer byggarblaskor eller driver en blogg, men det finns en verklighet också som kontrast till dessa.

Langster
2011-12-15, 18:43
Jag håller 100% inte med langster faktiskt. Isåfall borde elitidrottare inte behöva träna mycket och hårt som dem gör. Inte heller pyssla med småsaker som egentligen inte behövs.. Då skulle väl många flera vara elitidrottare. Tror absolut småsaker har en viktig del i det stora hela..

Nu var det kanske inte på det viset han tänkte utan mer allmänt gym bygga muskler snabbt som fan. Skrev opedagogiskt exempel men hoppas någon förstår hur jag tänker.. :P

Jag skrev inte att man skulle träna så lite som möjligt, man ska förstås ligga på en så optimal träningsmängd som möjligt... Vad det nu är...
Viktigast för att bli elitidrottare är förstås att man någon gång börjar resan dit.

Man kan vända på ditt resonemang och säga att alla som tränar och äter som den bäste inom sin gren kommer att slå eller tangera världsrekord.

Langster
2011-12-15, 18:46
+1 Jag håller helt med ditt tänk, däremot så tror jag att de här "resultaten" man tror sig få av diverse förändringar (IF, TuT, träningsprogramsförändringar) som kanske inte ger någon skillnad, i varje fall en väldigt marginell skillnad, har stor betydelse. Den extra krydda man får när man börjar med något nytt system eller diet håller saker spännande och det tror jag kan motivera så att man inte stagnerar eller låter det bli slentrian.

Visst det är viktigt att hålla motivationen uppe, så att man kan fortsätta att träna konsekvent och hårt. Men då är det ändå inte den där ändringen som i sig för med sig förbättrade resultat.