handdator

Visa fullständig version : roman chair squats


Karl_alfred
2004-01-07, 15:24
Är det någon som testat denna övning och vad tycker ni om den? De har en sån på ett utav gymen jag tränar på. Borde det inte bli en jädrans massa reps i en sån om man ska ta ut sig? Såg den på Vinces hemsida och han rekomenderade den. Nåja för er som inte vet hur den ser ut:

http://primeapple.dominodeveloper.net/ironguru/pictures/roman_chair.jpg

MasterChief
2004-01-07, 15:38
Jag har kört något liknande som heter sissy squats. Märkligt namn, för det är verkligen inte snack om några sissys. Principen är densamma. Tanken är att man härmar leg extensions en aning och minskar kraften från höftextensionen. All kraft kommer från quadriceps. Funkar utmärkt att köra i ett superset med leg extension. Kör ur musten helt i leg extension sen switchar du snabbt till sissy squats/roman chair squat....Det brinner fint i muskeln...

Karl_alfred
2004-01-07, 15:49
Originally posted by MasterChief
Jag har kört något liknande som heter sissy squats. Märkligt namn, för det är verkligen inte snack om några sissys. Principen är densamma. Tanken är att man härmar leg extensions en aning och minskar kraften från höftextensionen. All kraft kommer från quadriceps. Funkar utmärkt att köra i ett superset med leg extension. Kör ur musten helt i leg extension sen switchar du snabbt till sissy squats/roman chair squat....Det brinner fint i muskeln...
ok. tack det var dett bra svar.

Fultjack
2004-01-07, 15:52
såg ett clip då dennis james kör benpress supersettat med nåt liknande sån där med en hantel i famnen

z_bumbi
2004-01-07, 16:04
Har tittat på den och även testat att ställa mig i den men har inte kört några reps, jag tycker den är helt uppåt väggarna för farlig för knäna.

Sissy-squat är väl skonsammare men fortfarande inget bra alternativ.

MasterChief
2004-01-07, 16:14
z_bumbi: Jag kan instämma att det finns bättre övningar, men det är ju även kul att testa lite olika varianter. Sen att knäna skulle ta skada tycker jag känns som ett litet väl överdrivet påstående, om man nu inte har oerhört svaga, instabila eller tidigare skadade knän. Bealstningen i det känsligaste läget är inte direkt hög.

z_bumbi
2004-01-07, 16:22
MasterChief: Vad gäller sissysquats så är det frånvaron av stabilisation från hamstrings som är det värsta skulle jag tro, att man står på tå gör ju inte heller övningen stabil i sig.
Påverkan på olika korsband är nog inte så mycket värre än vissa andra övningar som används (Benspark t ex) och är mycket riktigt inte så farligt om man har friska knän och vet vad man gör men det är inget jag skulle rekommendera till någon annan att köra då man måste vara medveten om den ökade riskerna.

(Jag antar att du menar knät i ca 90 grader när du talat om det känsligaste läget, kan ju även vara i bottenläget beroende på vilka korsband man talar om.)

MasterChief
2004-01-07, 16:33
z_bumbi: sissys är inte vidare stabil...Men det är väl rätt många övningar som kan kännas lite instabila. Att man ska gå upp på tå tycker jag inte man behöver, men det beror väl på hur rörlig man är i fotleden. Sen håller jag alltid i mig med händerna någonstans.

Tänkte mest på bottenläget i det här fallet. Eftersom början av rörelsen sker delvis i horisontell riktning så är ju belastningen rätt låg i början.

Men som sagt. Övningen lär ju inte gå till historien som den mest effektiva.

Jorgen
2004-01-08, 11:03
I min ungdom (nu lät jag gammal) så supersetade jag ibland benspark och sissy squats (upp på tå) och som mästerchefen beskrev så "bränner" det bra i musklerna. Minst sagt. Ibland så trisetade man med hacklift också. Dumt gjort. ;) Men den är ju inte snäll vid knäna inte.

//jörgen