handdator

Visa fullständig version : Märklig träningsvärk efter mark


Mauriice
2011-12-04, 04:32
Igår testade jag en ny grej på markpasset! Tänkte höra vad ni tycker om det:

När jag greppade tag i stången och precis skulle lyfta började jag trycka stången MOT kroppen med hjälp av mina lats. Resultatet blev att jag kunde böja betydligt mer på benen samt hålla ryggen spikrak. Vikten flög upp, och det kändes riktigt stabilt på vägen tillbaka.

Nu dagen efter har jag ordentlig träningsvärk i ryggen...HELA ryggen! Ska det vara så? Är det normalt? Vet ju att mark är en flerledsövning men är osäker på vilka delar som BÖR aktiveras, och vilka som INTE bör!

Passar också på att fråga nu när jag ändå är i farten:Jag får sjuk pump i biceps när jag bänkar...Synpunkter??

Rahf
2011-12-04, 04:56
Ja, det är normalt. Musklerna i övre delen av bålen jobbar väldigt hårt för att stabilisera bröstryggen så att den inte viker sig. Med andra ord lyfte du nu med rätt utförande.

Biceps är relativt sett svagare och jobbar hårt med att stabilisera. Jag känner av triceps när jag tränar chins ;).

aijou
2011-12-04, 09:47
När jag markar efter ett uppehåll får jag träningsvärk hela vägen från övre traps ner till bakre lår. Alla muskler på baksidan av kroppen förutom möjligtvis vaderna. Får även i armarna till viss del, speciellt underarmarna. Det är en härlig känsla. :D