handdator

Visa fullständig version : Mer om min mongolida mark


Rikard Jansson
2011-12-03, 22:58
Har tränat mark seriöst bra länge nu, och fortfarande är det så att om jag kör med bra teknik så tappar jag typ 50-60 kg i 1RM. Tagit 180 med nästan rak ländrygg och totalkrökt övre rygg med blicken ner i golvet och strongman-gung. Om jag ska göra det med rak rygg och bra utväxling osv så tar jag kanske 120. Mer så blir det automatisk krök på ryggen om jag fullföljer lyftet, annars lyfter de inte från backen.

Har korta, svaga, spinkiga ben och svag röv. Hur åtgärda förutom massa böj, goodmornings osv? Någon spec lyftteknik man kan tillämpa om man är i min sits och vill lyfta mkt?

kettlebellGuden
2011-12-03, 23:12
spontant tänker jag lårcurl och stärka rhombodeii. Sen rikta ögonen uppåt. kvittar ju var du egentligen riktar huvudet.

Rahf
2011-12-03, 23:16
Finns det någon SL-klubb i närheten av dig? I närheten borde alltså vara någonstans du kan ta dig med bil. Det är förmodligen ett av de bättre ställena att besöka om du vill få faktisk hjälp och bra tips.

Pjotor
2011-12-03, 23:33
GHR/finnen och rumänska marklyft är mina spontana tankar. För övrigt är korta ben en tillgång i mark p.g.a. kortare lyftväg.

vicarious
2011-12-03, 23:37
Kör lika mycket mark och böj som du kör bänk.

the_matsson
2011-12-04, 00:25
Sen rikta ögonen uppåt. kvittar ju var du egentligen riktar huvudet.

This. Även i mark alltså? I allt, där en vikt skall uppåt, kan tänkas?

Idefi
2011-12-04, 00:59
I allt, där en vikt skall uppåt, kan tänkas?

Inte i t.ex pendlay rows. Då bör du inte försöka kolla upp som vid böj/mark.

Landström
2011-12-04, 08:08
För övrigt är korta ben en tillgång i mark p.g.a. kortare lyftväg.

Nja.

Mart|n
2011-12-04, 08:11
Inte i t.ex pendlay rows. Då bör du inte försöka kolla upp som vid böj/mark.

Captain Obvious to the rescue!

:-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

kettlebellGuden
2011-12-04, 08:22
This. Även i mark alltså? I allt, där en vikt skall uppåt, kan tänkas?

Njäääh. Lite grovt förenklat så ögon uppåt stärker extensorer och neråt flexorer. Nu är det ju aldrig så jäfla enkelt i praktiken så tar vi ett enkelt exempel som KB-press så vill du rikta ögonen neråt från rack upp till överarmen är parallell med golvet, och då uppåt.. sen neråt igen precis vid utlåsning.

Det hela är ett rätt fascinerande neurologiskt fenomen och lite relaterad till suboccipitala triangeln. Faktiskt är det så kul att rör man ögonen så kan man, med fingrarna, känna muskler röra sig bak i nacken i förhållande till ögonrörelserna.

Inte i t.ex pendlay rows. Då bör du inte försöka kolla upp som vid böj/mark.

Jag håller med.. vid rodd så vill man rikta ögonen neråt.

men just "kolla uppåt" är ett uttryck jag försöker undvika att använda i de här sammanhanget. Det kan leda till att folk vänder hela huvudet uppåt. Neutral nacke/ryggrad är vad jag tycker är bra, och bara ögonen som riktas om. Helt beroende på vilken effekt man vill ha.