handdator

Visa fullständig version : Kokta maränger?


__Linnea__
2011-12-03, 22:53
Hej!

Maränger kan ju inte göras med Canderel.
Hur blir det om man gör dessa snöbollar med Canderel, och dessutom utgår ifrån att man har vatten istället för mjölk?

http://denbrunamaten.se/wp-content/uploads/2010/02/recept1.jpg

Tolkia
2011-12-04, 22:22
Jag tror inte att det blir så bra, men jag har inte provat, så jag vet inte säkert. Försök välja en efterrätt där du inte måste ersätta huvudingredienserna.

beamer2580
2011-12-05, 21:39
Kokta maränger
Snöägg, ca 20 st
6 st äggvita
1 krm salt
1,75 dl strösocker

Vispa äggvitorna med salt och lite av sockret på låg hastighet några minuter. Tillsätt sockret lite i taget och vispa på hög hastighet till en blank och fast marängsmet.

Fyll vatten ca 3 cm högt i en låg kastrull eller plateau. Vattnet ska endast sjuda. Skeda upp 4–5 bollar åt gången och låt dem sjuda i vattnet ca 2 min på varje sida. Ta upp dem med hålslev och lägg på en handduk.

__Linnea__
2011-12-05, 22:55
Kokta maränger
Snöägg, ca 20 st
6 st äggvita
1 krm salt
1,75 dl strösocker

Vispa äggvitorna med salt och lite av sockret på låg hastighet några minuter. Tillsätt sockret lite i taget och vispa på hög hastighet till en blank och fast marängsmet.

Fyll vatten ca 3 cm högt i en låg kastrull eller plateau. Vattnet ska endast sjuda. Skeda upp 4–5 bollar åt gången och låt dem sjuda i vattnet ca 2 min på varje sida. Ta upp dem med hålslev och lägg på en handduk.

*drool* Har du testat receptet själv eller googlade du?
Har du testat med Canderel också?

MtotheM
2011-12-06, 00:41
Candarel är väl aspartam baserat? Om ja så kan det nog finnas risk att den tappar sötman i värmen från det jag hört, men jag antar att det beror på temperaturen.

__Linnea__
2011-12-06, 05:58
Candarel är väl aspartam baserat? Om ja så kan det nog finnas risk att den tappar sötman i värmen från det jag hört, men jag antar att det beror på temperaturen.

Men det är ju därför jag frågar :)

Tolkia
2011-12-06, 06:22
Men det är ju därför jag frågar :)
Läs på förpackningen. Det brukar stå på den om produkten tål uppvärmning.

__Linnea__
2011-12-06, 22:46
Och det brukar stämma, tycker du? *screwy*

bear.flowertwig
2011-12-07, 10:51
Allvarligt, kokta maränger? Det låter ju väldigt märkligt. Varför koka istället för att baka i ugn?

Tolkia
2011-12-07, 17:20
Och det brukar stämma, tycker du? *screwy*
Ja, för det mesta. Här är annars tillverkarens hemsida, om du inte orkar googla reda på den själv: http://www.canderel.se/recept/recept.html

Jag skulle, oavsett tillverkarens garanti, vara lite försiktig med att hetta upp alltför mycket och alltför länge, typ koka i timmar eller liknande. Ofta är dock inte det största problemet med att baka med strösötningsmedel att de inte tål värme, utan att de inte ger samma volym som vanligt socker gör (jämför konsistensskillnaden när man vispar ägg och socker, och när man vispar ägg och strösötningsmedel). Man får prova sig fram och se vad som fungerar. Kanske man man dock, som sagt, välja en efterrätt där inte socker är den bärande ingrediensen.