handdator

Visa fullständig version : Knäböj - ryggsmärta.


94aN
2011-12-03, 22:05
Jag försökte lite allt för mycket med vikter på stången när jag körde lite knäböj i onsdags. Det som hände var när jag försökte gå upp efter att ha nått 90 grader så kändes det som om man sträcker bakre låret men nu i ryggen.. kan inte riktigt förklara *gah!*

Dagen efter kändes det rätt mycket, men jag tänkte det är säkert ingen fara. Så jag far till gymmet för ett rygg pass. Det kändes helt okej inget som gjorde väldigt ont. Det som gör ont är när jag ska vrida ryggen åt vänster då smärtan ligger vid högra sidan av ryggen (bild).

Det har vart väldigt obehagligt att sova nu på nätterna när man ska vända sig flera gånger..

Det känns som om smärtan har minskat sen onsdags men bör jag vara orolig?

http://laddauppbilder.se/?di=4132294623611

94aN
2011-12-04, 16:58
Ingen?.. :cryout:

Rakanichy
2011-12-04, 17:08
Du bör gå till en sjukgymnast snarast

Crocker
2011-12-04, 17:12
Prova denna stretch (http://www.google.se/imgres?q=piriformis+stretch.htm&um=1&hl=sv&sa=N&biw=910&bih=659&tbm=isch&tbnid=jhQn8FgnFU3ljM:&imgrefurl=http://spyhunter007.com/spy_medical_records3.htm&docid=OHNhNhAa1nCeLM&itg=1&imgurl=http://spyhunter007.com/Images/piriformis_gluteus_stretch.jpg&w=500&h=286&ei=wZvbTqLALM724QT-5JHgDQ&zoom=1&iact=rc&dur=227&sig=103861583164232061235&page=1&tbnh=108&tbnw=189&start=0&ndsp=12&ved=1t:429,r:9,s:0&tx=104&ty=58), det låter som någon form av ischias. Men besök ändå sjukgymnast.

mommy
2011-12-04, 17:53
Prova denna stretch (http://www.google.se/imgres?q=piriformis+stretch.htm&um=1&hl=sv&sa=N&biw=910&bih=659&tbm=isch&tbnid=jhQn8FgnFU3ljM:&imgrefurl=http://spyhunter007.com/spy_medical_records3.htm&docid=OHNhNhAa1nCeLM&itg=1&imgurl=http://spyhunter007.com/Images/piriformis_gluteus_stretch.jpg&w=500&h=286&ei=wZvbTqLALM724QT-5JHgDQ&zoom=1&iact=rc&dur=227&sig=103861583164232061235&page=1&tbnh=108&tbnw=189&start=0&ndsp=12&ved=1t:429,r:9,s:0&tx=104&ty=58), det låter som någon form av ischias. Men besök ändå sjukgymnast.

Han skriver inget om att det smärtar på baksida lår ner till vaden och du tolkar det som ischias? Ser inte något i det han skrev som pekar på det.

OT: Jag tycker det låter som ett vanligt ryggskott och det är inget att vara orolig för. Det läker ut av sig själv, men gå till en sjukgymnast om du vill ha lite övningar som ev kan snabba på läkningen, eller om du är väldigt orolig så du kan bli lugnad IRL.

94aN
2011-12-04, 19:03
Hjälper det med smörja in med lite tigerbalsam och få massage? samt ta varma långa bad?

Tacksam för svar.

Crocker
2011-12-04, 19:07
Hjälper det med smöra in med lite tigerbalsam och få massage? samt ta varma långa bad?

Tacksam för svar.

Han skriver inget om att det smärtar på baksida lår ner till vaden och du tolkar det som ischias? Ser inte något i det han skrev som pekar på det.

OT: Jag tycker det låter som ett vanligt ryggskott och det är inget att vara orolig för. Det läker ut av sig själv, men gå till en sjukgymnast om du vill ha lite övningar som ev kan snabba på läkningen, eller om du är väldigt orolig så du kan bli lugnad IRL.
Jag tolkade: "Det som hände var när jag försökte gå upp efter att ha nått 90 grader så kändes det som om man sträcker bakre låret men nu i ryggen.. kan inte riktigt förklara"

Att det mao strålar ner mot låret längst nerven, men jag kanske är fel ute, TS?

94aN
2011-12-04, 19:08
Crocker

Nej nej jag menade att det kändes som om t.ex att man sträcker bakre låret.. att det kändes som om man sträcker låret men nu i detta fall så "sträckte" jag ryggen. Ursäktar min dåliga förklaring.

mommy
2011-12-04, 20:16
Hjälper det med smörja in med lite tigerbalsam och få massage? samt ta varma långa bad?

Tacksam för svar.

Tyvärr finns det inga belägg för det om det är ryggskott. Fysisk aktivitet är det bästa, rör på dig och få igång blodcirkulationen, det kan få det att gå över snabbare. Men det du nämnde gör inget sämre, så känns det bra kan du absolut göra de sakerna också - det kan ju lindra för stunden om inte annat.

94aN
2011-12-04, 21:22
Mommy

Tack, testade det jag skrev och det lindrade för stunden så som du sa. Väldigt skönt men nu börjar smärtan komma tillbaka sakta men säkert.

Hur länge har man ryggskott?

mommy
2011-12-04, 21:49
Mommy

Tack, testade det jag skrev och det lindrade för stunden så som du sa. Väldigt skönt men nu börjar smärtan komma tillbaka sakta men säkert.

Hur länge har man ryggskott?

Det är olika, men nån vecka eller två.

94aN
2011-12-04, 22:09
Det är olika, men nån vecka eller två.

Tack, uppskattar hjälpen! :hbang:

94aN
2011-12-05, 12:42
Har en sista fråga som jag skulle uppskatta om någon kunde svara på.. läste runt lite på internet och såg detta angående ryggskott:

"Det är viktigt att man försöker hålla sig i rörelse så gott det går eftersom sängläge och vila inte gör att man blir bättre, snarare tvärtom. Genom att fortsätta med vardagliga aktiviteter och arbetsuppgifter som man klarar av, går ryggskottet snabbare över."

Så kan jag träna som vanligt i gymmet? Speciellt ryggen eller bör jag avstå?

burkmannen
2011-12-05, 13:18
Har en sista fråga som jag skulle uppskatta om någon kunde svara på.. läste runt lite på internet och såg detta angående ryggskott:

"Det är viktigt att man försöker hålla sig i rörelse så gott det går eftersom sängläge och vila inte gör att man blir bättre, snarare tvärtom. Genom att fortsätta med vardagliga aktiviteter och arbetsuppgifter som man klarar av, går ryggskottet snabbare över."

Så kan jag träna som vanligt i gymmet? Speciellt ryggen eller bör jag avstå?

Kör sånt som inte gör ont i ryggen men jag tror du ska skippa knäböj och andra övningar som belastar ryggraden mycket i alla fall i 1-2 veckor och se hur det känns. Ta promenader och undvik att sitta. Om du måste sitta försök ta pauser var 20 minut och sträck på dig.

94aN
2011-12-06, 16:37
Burkmannen

Tack för svaret. Kan man utesluta att jag INTE har en diskskada iallafall? Annars blir jag väldigt ledsen..

Tolkia
2011-12-07, 06:26
Kan man utesluta att jag INTE har en diskskada iallafall? Annars blir jag väldigt ledsen..
Ingen lär kunna utesluta något över internet. Det du beskriver låter dock mycket som ett "vanligt ryggskott", som mommy redan skrivit. Så länge du inte har fullständigt outhärdligt ont (verkar inte så på det du skriver) eller problem med känselbortfall över lår och rumpa, och med urin/avföring tycker jag att du skall sitta i båten och vänta en vecka eller så, för att se hur det utvecklar sig. Burkmannen har redan givit bra tips ang. aktivitet; att det inte är det smartaste att "träna som vanligt på gymmet" om det innebär att du gör om samma saker som du gjorde illa dig på borde du rimligen kunna räkna ut själv. Du känner rimligen vad som begränsar dig.

94aN
2011-12-07, 11:31
Nej nej rygg träning ska jag verkligen undvika, vill inte göra något värre. Men smärtan finns där hela tiden, det är som värst när jag ska vrida ryggen både vänster och höger.. Smärtan ligger precis under högra skulderbladet..

Har gått 1 vecka nu, när tycker ni jag bör uppsöka läkare?

mommy
2011-12-07, 11:36
Nej nej rygg träning ska jag verkligen undvika, vill inte göra något värre. Men smärtan finns där hela tiden, det är som värst när jag ska vrida ryggen både vänster och höger.. Smärtan ligger precis under högra skulderbladet..

Har gått 1 vecka nu, när tycker ni jag bör uppsöka läkare?

Jag tycker inte du ska uppsöka läkare alls, ring sjukgymnasten på din Hälsocentral istället. Du verkar orolig, så gör det nu. Det kan ju ta nån vecka innan du får en tid. Om smärtan ligger under skulderbladet kan du ha fått en låsning i revbenen, men ring en sjukgymnast så får du veta.

Tolkia
2011-12-07, 12:18
Jag tycker som mommy att du nog hellre skall vända dig till sjukgymnast om du är orolig. När det gäller tid så tar det alltid längre tid att bli återställd än man vill, och tiden känns mycket längre än vad den verkligen är. En grej jag har fått höra, och som jag inte tycker är helt dum, är mellan tummen och pekfingret tre dagar för att bli av med den mest akuta smärtan (de där dagarna när det känns som om ryggen är tvärs av) och tre veckor för att bli någorlunda som vanligt i vardagen igen. Obs. att "som vanligt i vardagen" inte nödvändigtvis betyder att man kan maxa i marklyft efter tre veckor. Sedan varierar det förstås mycket.

mommy
2011-12-07, 12:33
när det gäller tid så tar det alltid längre tid att bli återställd än man vill, och tiden känns mycket längre än vad den verkligen är. En grej jag har fått höra, och som jag inte tycker är helt dum, är mellan tummen och pekfingret tre dagar för att bli av med den mest akuta smärtan (de där dagarna när det känns som om ryggen är tvärs av) och tre veckor för att bli någorlunda som vanligt i vardagen igen. Obs. Att "som vanligt i vardagen" inte nödvändigtvis betyder att man kan maxa i marklyft efter tre veckor. Sedan varierar det förstås mycket.

+1

94aN
2011-12-07, 16:23
Jag tycker inte du ska uppsöka läkare alls, ring sjukgymnasten på din Hälsocentral istället. Du verkar orolig, så gör det nu. Det kan ju ta nån vecka innan du får en tid. Om smärtan ligger under skulderbladet kan du ha fått en låsning i revbenen, men ring en sjukgymnast så får du veta.

Jag tycker som mommy att du nog hellre skall vända dig till sjukgymnast om du är orolig. När det gäller tid så tar det alltid längre tid att bli återställd än man vill, och tiden känns mycket längre än vad den verkligen är. En grej jag har fått höra, och som jag inte tycker är helt dum, är mellan tummen och pekfingret tre dagar för att bli av med den mest akuta smärtan (de där dagarna när det känns som om ryggen är tvärs av) och tre veckor för att bli någorlunda som vanligt i vardagen igen. Obs. att "som vanligt i vardagen" inte nödvändigtvis betyder att man kan maxa i marklyft efter tre veckor. Sedan varierar det förstås mycket.

Jag träffade på en sjukgymnast i gymmet idag, tur i oturen antar jag. Berättade för honom om mina smärtor, han bad mig att avvakta några dagar till. Går smärtan inte bort sa han precis som er att helst gå till en naprapat, sjukgymast eller kiropraktorer och inte någon läkare.

Har valt att försöka lugna ner mig själv och ge det 1 vecka till sedan ringer jag sjukgymnasten.

Mommy, en sådan låsning i revbenen kan man väl enkelt få bort med ett enkelt tryck?

Tack för alla svar, kolozzeum is the shit. :hbang:

94aN
2011-12-14, 14:42
Såhär 2 veckor senare efter att ha träffat en sjukgymnast så kom vi fram till att det är ingen större skada och mestadels av smärtan är borta (säg 70-80%). Sjukgymnasten jag träffade sa att jag hade troligen åkt på en mindre sträckning och att med tiden blir det bättre.

Hon la märke till också att jag va mer rörlig i ländryggen och mindre rörlig i bröstryggen, så jag fick några övningar som jag ska jobba på för att få upp rörligheten i bröstryggen.

Tack o hej :D

davvvan
2011-12-15, 23:44
Vilka övningar var det? Letar efter bra övningar för att öka rörligheten i bröstryggen. Tack.

burkmannen
2011-12-16, 15:48
Vilka övningar var det? Letar efter bra övningar för att öka rörligheten i bröstryggen. Tack.

Googla på T-spine mobility så bör det komma upp många resultat. Foamroller och tennisbollar brukar väl komma upp ganska flitigt.

94aN
2011-12-16, 20:09
Davvan

Kör som burkmannen skrev, kommer upp massor. Såhär 3 dagar efter mötet med sjukgymnasten gör det fortfarande jävligt ont i ryggen, kanske till och med lite mer ont. Har ont nu både i första stället som jag har nämnt nu har jag plötsligt ont i nedre delarna av ryggen lite åt höger. Pratade med en naprapat över internet och han trodde att det kan vara diskbråck, någon som vet vad jag kan göra?

burkmannen
2011-12-16, 22:46
Läkare verkar ju slänga iväg ordet sträckning till alla som gjort illa ryggen. Vila i en vecka och inflammationshämmande är standarden.

Om dom inte hittar något problem, då finns det inget problem i stora drag. I alla fall inget allvarligt.

De flesta på kolozzeum verkar hålla med om att en sträckning är väldigt ovanligt att få om man får problem med ryggen, speciellt vid ett marklyft/knäböj som gått snett.

Tar dom inte unga på allvar? Tror dom inte att unga kan få diskbråck?

Nu menar inte jag att du har diskbråck utan att läkarna/sjukgymnasterna kanske ska börja ta unga på mer allvar.

Vad har du för symptom just nu?

Om du inte kommer bli bättre i ryggen under de(n) närmsta veckan/orna så uppsök en kunnig sjukgymnast. Vars bor du så kanske någon kan ge tips?

94aN
2011-12-17, 11:10
burkmannen

Symptomerna är när jag vänder o vrider ryggen så gör det ont i övre ryggen precis under högra skuldbladet, känns som om det är en muskel det gör ont i ganska centrerat i mitten under högra skulderbladet. Sedan så har jag börjat få ont i ländryggen också smärtan är inte så värst jobbig men den finns där nästan hela tiden och gör ont speciellt när jag sitter ner på en stol t.ex.

Som du sa om jag inte bli bättre om någon vecka tänker jag besöka någon naprapat.

Jag bor i Södertälje 45min utanför Stockholm.

killenigrillen
2011-12-17, 12:41
Läkare verkar ju slänga iväg ordet sträckning till alla som gjort illa ryggen. Vila i en vecka och inflammationshämmande är standarden.

Om dom inte hittar något problem, då finns det inget problem i stora drag. I alla fall inget allvarligt.

De flesta på kolozzeum verkar hålla med om att en sträckning är väldigt ovanligt att få om man får problem med ryggen, speciellt vid ett marklyft/knäböj som gått snett.

Tar dom inte unga på allvar? Tror dom inte att unga kan få diskbråck?

Nu menar inte jag att du har diskbråck utan att läkarna/sjukgymnasterna kanske ska börja ta unga på mer allvar.

Vad har du för symptom just nu?

Om du inte kommer bli bättre i ryggen under de(n) närmsta veckan/orna så uppsök en kunnig sjukgymnast. Vars bor du så kanske någon kan ge tips?

Om jag inte minns fel har du haft långtida ryggproblem?
Hoppas att det blivit bättre för dig med det i så fall. Dock tycker jag det är onödigt att "skrämma upp" andra som bara för några veckor sedan fått sina problem med snack om diskbråck osv...
Sett ur ett sjukgymnastiskt perspektiv bör man inte lägga några större insatser i den akuta fasen (0-7 dagar) eller den subakuta fasen (1-8 veckor) vid ländryggsproblem/lumbago.
Det finns flera anledningar till detta, en anledning är att om det är just vanligt lumbago så kommer större delen av de som drabbas ha läkt ut sin skada eller i alla fall ha fått väldigt minskade symtom oavsett vad man gjort inom de första 8 veckorna, det spelar alltså ingen roll om du tagit promenader eller fått massage eller stretchat eller vad man nu gör.
Det man inte ska göra är att lägga in en massa specialbehandlingar som t.ex. manipulationer o.s.v. Jag tror att många (inte bara vanligt folk utan även olika terapeuter) har en stor övertro till just passiva behandlingar såsom manipulationer osv.

Mitt råd till OP är att INTE vila från träning helt men att ta det lugnt och kanske lägga till lite promenader eller liknande, du har trots allt fått bra effekt på den korta tiden från din skada enligt dig själv. Undvik att köra för hård ryggträning, jag tror du känner dig själv såpass väl att du vet var gränsen går så att säga.

Lycka till

killenigrillen
2011-12-17, 12:46
http://www.mttkliniken.se/web/article.asp?artID=414

Bra läsning, dock är det uppenbart vilken typ av behandling de framhåller på denna sida :)

Mig veterligen är inte OMT "bättre" än andra behandlingar för kroniska ländryggssmärtor?

94aN
2011-12-17, 13:24
Killenigrillen

Tack för svaret, uppskattas verkligen. Ländryggs skadan är något som bara kom från ingenstans känns det som. Kan de ha någon samband med min "första" skada lite högre upp i ryggen tror du?

killenigrillen
2011-12-17, 14:27
Omöjligt att säga såhär över internet. Som någon annan sagt innan låter det onekligen som ett "ryggskott" och inget annat allvarligare fel. Din smärta har minskat osv på relativt kort tid vilket är väldigt positivt.

Lycka till.

Malone
2011-12-17, 14:34
Postade i fel tråd. Sorry.

94aN
2011-12-18, 00:01
Det känns som om dem där övningarna hon bad mig för o få upp rörligheten slog upp skadan litegranna. Körde övningarna för att få upp rörligheten i bröstryggen onsdags och torsdags. Fredag kändes det värre? Vilade fredag och nu känns skadan bättre.

Fattar ingenting. Går skadan inte bort efter nyår ska jag bara åka in i akuten och be dem röntga och se om det syns något, om inte drar jag till någon naprapat.

Tolkia
2011-12-18, 00:08
Nu vet jag ju inte vad du fick för övningar, men om du kört två dagar i rad och sedan fått ont, och det blir bättre när du vilat en dag, så låter det i mina öron som om du haft för bråttom/kört för hårt. Rehab är en konst, och man kan vara tvungen att ta det varligt i början.

killenigrillen
2011-12-18, 11:12
Det känns som om dem där övningarna hon bad mig för o få upp rörligheten slog upp skadan litegranna. Körde övningarna för att få upp rörligheten i bröstryggen onsdags och torsdags. Fredag kändes det värre? Vilade fredag och nu känns skadan bättre.

Fattar ingenting. Går skadan inte bort efter nyår ska jag bara åka in i akuten och be dem röntga och se om det syns något, om inte drar jag till någon naprapat.

Att du får mer ont i början av rehabilitering är inget konstigt, har du problem med hälsenan ska du till exempel köra excentrisk träning där du SKA ha ont.

En "vanlig" röntgen kommer inte säga ett skit om din skada, du ser inga mjukdelsskador dvs. För att du ska få en magnetröntgen krävs det lite mer än att du haft ont i ryggen i några veckor. Dessutom kommer inte en Magnetröntgen heller säga nånting om din skada, smärta syns inte på en magnetröntgen. Du kan lika gärna hitta ett diskbråck som du inte haft några symtom av överhuvudtaget som att du skulla hitta orsaken till din ryggsmärta.

Tolkia
2011-12-18, 13:20
Att du får mer ont i början av rehabilitering är inget konstigt, har du problem med hälsenan ska du till exempel köra excentrisk träning där du SKA ha ont.
Jag vill relativera detta lite. För excentrisk hälseneträning gäller förvisso att den gör ont och skall få göra ont medan man håller på, men man skall inte därför dra slutsatsen att all rehabträning skall göra ont, eller, framför allt, att man skall ha väldigt ont även dagarna efter. En bra tumregel brukar vara att man kan acceptera att man har mer ont dagen efter, men inte två dagar efter, då är det läge att dra ned på tempot. Det beror också, förstås, jättemycket på vad det är man rehabtränar. Olika strukturer beter sig på olika sätt.

killenigrillen
2011-12-18, 17:17
Jag vill relativera detta lite. För excentrisk hälseneträning gäller förvisso att den gör ont och skall få göra ont medan man håller på, men man skall inte därför dra slutsatsen att all rehabträning skall göra ont, eller, framför allt, att man skall ha väldigt ont även dagarna efter. En bra tumregel brukar vara att man kan acceptera att man har mer ont dagen efter, men inte två dagar efter, då är det läge att dra ned på tempot. Det beror också, förstås, jättemycket på vad det är man rehabtränar. Olika strukturer beter sig på olika sätt.

Absolut, dumt att jämföra det här med senproblematik kanske. Man ska dock inte vara rädd för lite smärta när man rehabtränar.
En parentes är att jag har träffat högutbildade inom sjukgymnastik som påstår att man aldrig ska träna med smärta och jag har träffat de som säger att det i viss mån kanske är oundvikligt att träna utan smärta för vissa åkommor. Det är ett väldigt intressant ämne i alla fall.

Tolkia
2011-12-18, 20:23
En parentes är att jag har träffat högutbildade inom sjukgymnastik som påstår att man aldrig ska träna med smärta och jag har träffat de som säger att det i viss mån kanske är oundvikligt att träna utan smärta för vissa åkommor.
Det finns ju massor av olika sorters smärta, så det är inte så konstigt att det inte går att generalisera (lite konstigt att man försöker sig på det, kanske). Det beror ju också extremt mycket på vilken individ man pratar om; är det en rörelserädd person som behöver spotta upp sig lite, eller är det en hardcoretyp som behöver bromsa sig? Jag tycker att det finns en risk med att vara alltför liberal i sina uttalanden angående hur mycket smärta man kan träna med i sammanhang som här på Kolozzeum, för mitt intryck är att folk generellt tenderar att gå för länge med problem utan att göra något åt dem och träna på smärta som de egentligen inte borde träna på, typ för att "lite skall man tåla", för att träningen är lite för rolig för att man skall vilja fimpa den, eller för att man är neurotisk och tror att man skall bli en räka/bli jättefet på en gång om man missar ett pass.

94aN
2011-12-19, 19:42
Helvete kan knappt sitta i skolan på bänken utan att få ont, så fort jag sitter på nån stol lr vad som helst gör det ont i ländryggen lite åt höger :(

Vad kan man ha för skada om man får ont av att sitta för länge? Diskbråck?

94aN
2011-12-20, 21:05
anyone?

killenigrillen
2011-12-21, 15:40
Du har nu som jag ser två alternativ:

1. Gå till en kunnig kiropraktor/sjukgymnast/naprapat (ingen inbördes ordning).
2. Fortätt ha ont och ställa frågor här.

Vill inte vara otrevlig men lite så enkelt är det faktiskt.

Lycka till

94aN
2011-12-21, 23:04
Träffade sjukgymnasten idag och hon som förra gången hittade inget fel med min rygg, hon bad mig avvakta än en gång. Fick en massage och genast kändes det bättre, dock känns det lite konstigare i ryggen nu i efterhand några timmar senare.

Tack för all hjälp! :hbang:

killenigrillen
2011-12-22, 08:48
Som jag/någon sagt innan så kommer större delen av ländryggsproblem bli avsevärt bättre inom 2 månader, oavsett vad man gör för nånting. Det spelar alltså ingen roll om du tränar specifikt för ryggen eller om du tar korta promenader eller får massage eller stretcher eller whatever. Med detta konstaterat kommer sjukgymnastiska/kiropraktiska/naprapatiska insatser alltså vara som mest effektiva EFTER dessa 2 månader då det naturliga förloppet för ländryggssmärta alltså är att de flesta blir bättre efter 2 månader.

Hoppas du hängde med där :P

burkmannen
2011-12-22, 15:38
Uppsök någon sjukgymnast du tycker verkar vettig. Om du bor i Stockholm har du ju tillgång med massvis med riktigt kunniga sjukgymnaster.

94aN
2011-12-22, 19:26
Ska på återbesök om 1 vecka sedan får vi se vad som händer. Fyfan för alla dessa skador man mår ju mentalt dåligt, kan knappt sova längre.

Idag är jag öm i ländryggen och detta är första gången. Har inte haft problem med att böja mig rakt fram men nu plötsligt gör det ont, tror ni det kan vara något med hennes massage och göra jag fick? Trycker jag på stället jag har ont med mitt finger gör det genast ont..

Jävla skador.

burkmannen
2011-12-22, 20:35
Vad gör du riktigt där? Nu är det andra gången du är där och du har inte fått några övningar? Vad ska ni göra denna gång?

94aN
2011-12-23, 00:48
burkmannen

Ska jag vara ärlig så vet jag inte. Jag fick några övningar endast för o få upp rörligheten i bröstryggen och det va allt. Hon ville testa akupunktur men jag valde att avstå så jag fick en massage istället och det kändes genast skönare efteråt men nu i efterhand känns det som om min rygg har blivit värre :(

Sjukgymnasten jag träffar är gravid och har en väldigt jävla stor mage just nu o hon nämnde att hon skall sluta jobbet efter nästa återbesök hos henne så jag tror knappast att hon lägger tid eller passion i det hon gör just nu.

Kan det vara hennes jävla massage som gjorde att jag har ännu mer ont i ryggen? Hade inte såhär ont innan träffen med henne? Så fort jag rör med fingrarna (där jag har ont) så får jag ont. Kunde även förut böja mig framåt utan problem, nu gör även det ont.

94aN
2011-12-28, 03:00
Uppskattar alla möjliga svar och ber om ursäkt om jag är lite seg och jobbig, vill bara bli frisk och börja träna igen :/

Ska sammanfatta allt som hänt nu innan jag ska på mitt tredje och sista återbesök hos sjukgymnasten på fredag.

Skadan kom vid utförandet av en knäböj. Första 2 veckorna kunde jag inte vrida ryggen och hade ont i; kolla bilden (svart markerat)

Idag en månad senare känns skadan inte lika mycket på (svarta markerat på bilden) men gör ändå lite ont och det känns av. Men har senaste veckan fått ont i ländryggen.. (rött markerat på bilden)

Smärtorna kommer vid: Vrida ryggen åt vänster/höger, sitta på stol för länge, kan kännas lite extra när jag gör speciella rörelser under vardagliga aktiviteter, men värst av allt är att smärtan finns alltid där.

Sjukgymnasten jag träffat har kollat på ryggen och undersökt den och hittar inge fel på kotorna eller något annat, hon har uteslutit diskbråck men jag vet faktiskt inte om jag kan vara helt hundra på att utesluta diskbråck. Sjukgymnasten tror att handlar om någon muskelskada, möjligt en sträckning.

Pratade med en annan legitimerad naprapat över internet som sa att det kan vara en möjlig diskskada och han skrev såhär:

"Disken trycker nämligen på en nerv och det är i nervens utbredningområde smärtan upplevs."

Jag ska träffa sjukgymnasten på fredag, är det något speciellt jag bör fråga henne eller göra speciellt, nått vad som helst, tips? Är verkligen orolig över att det här ska bli en "långvarig" skada och vägra gå bort..

Hur länge ska jag vänta med skadan tycker ni, hur många dagar/veckor/månader till ska jag ge den? Och hur kan jag fortsätta med detta?

BILD: http://i.imgur.com/3vOMw.jpg ....... ( INTE MIN BILD ELLER RYGG, GOOGLADE FRAM DENNA BILD OCH HAR ENDAST MARKERAT VART JAG HAR ONT! )

Tack..

Tolkia
2011-12-28, 10:39
Jag föreslår att du går tillbaka och läser bl.a. mommys och mina inlägg i början av tråden. Särskilt det inlägg jag skrev om TIDSPERSPEKTIVET. Att du har bråttom och upplever det som att du varit skadad en evighet är inte detsamma som att du faktiskt varit skadad en evighet.

För att utesluta diskbråck måste man veta hur man undersöker. Jag skulle själv lita MYCKET mer på vad en utbildad sjukgymnast sade efter att ha undersökt mig än vad jag skulle lita på någon som inte ens sett mig, eller för den delen på mig själv. Hur du vill göra är ju ditt eget val, men att diagnostisera ryggproblem är inget man automatiskt blir bra på för att man tränar eller hänger på Kolo. Om naprapaten du talat med tycker att dina symptom låter som diskbråck, så måste du ha beskrivit något helt annat än du gjort i den här tråden, för jag kan inte se att du beskriver något annat än smärta lokalt i ryggen? Det kan vara värt att påpeka att "vanligt ryggont" är MYCKET vanligare än diskbråck.

Jag skulle föreslå att du slutar bråka så mycket med din rygg och ger den en chans att läka. Det är f.ö. vad du skulle få göra även om du hade en diskskada och den inte var monumentalt stor (och nej, du har inte en monumentalt stor diskskada, då skulle du inte orka hålla på som du har gjort). Att smärta i ländryggen har tillkommit kan mycket väl vara en följd av att du rört dig annorlunda, spänt dig etc. p.g.a. att du har ont i bröstryggen.

Angående din oro för att du skall ha ont resten av livet, så är risken minimal. Men jag tycker att du skall ta upp din oro med sjukgymnasten, för det verkar som om du behöver prata om den.

killenigrillen
2011-12-28, 11:24
-

Sanna ord

Tolkia
2011-12-28, 11:26
En epidemiologisk detalj: Enligt siffror som jag såg i en rätt så nyutkommen bok häromdagen drabbas typ 80-90% av befolkningen av ont i ryggen någon gång under livet. Den absoluta majoriteten blir bra.

burkmannen
2011-12-28, 12:18
Varför har du farit dit 4 gånger och hon undersöker dig och hittar aldrig något men ändå så far du till samma sjukgymnast igen och igen? Kanske dags att fråga om övningar denna gång?

Förresten vars håller sjukgymnasten till? Är det på vårdcentralen? Typ allmänläkare?

94aN
2011-12-28, 17:43
Vårdcentralen!

burkmannen
2011-12-29, 16:44
Vårdcentralen!

Allmänläkare eller sjukgymnast? Har haft mestadels dåliga erfarenheter därifrån med allmänläkarna förutom en. Sjukgymnasterna har varit mer tillmötesgående.

Men nästa gång du far dit kanske du ska fråga efter övningar? Annars får du uppsöka någon annan, som sagt så finns det ju massvis med kunniga sjukgymnaster i Stockholm.

Om du tar det lugnt med träning som förvärrar ditt tillstånd och du gör dom övningar som du blir tilldelad så kommer du nog bli bra igen, men det kan ta tid.

Du har alltså ingen utstrålande smärta i ben eller säte? Då kan du nog utesluta diskbråck.

Tolkia
2011-12-29, 16:48
Vårdcentralernas läkare och sjukgymnaster är i de allra flesta fall kompetenta att diagnostisera och sköta vanliga ryggskott. Långvariga ryggbesvär är något annat och jag tycker inte att man skall blanda ihop dem, eller förespegla behov av specialistvård/skrämma upp med risk för livslång smärta innan man har indikationer på att det är relevant (det kanske det gör här, men VI som läser har inte sett något som tyder på det I TRÅDEN, så vi vet inte).

Oavsett diagnos så tycker jag att det hittills verkar som om ett av problemen är att TS vill att han skall bli bra snabbare än vad som är fysiskt möjligt. Sitt i båten är mitt råd.

burkmannen
2011-12-29, 19:00
Vårdcentralernas läkare och sjukgymnaster är i de allra flesta fall kompetenta att diagnostisera och sköta vanliga ryggskott. Långvariga ryggbesvär är något annat och jag tycker inte att man skall blanda ihop dem, eller förespegla behov av specialistvård/skrämma upp med risk för livslång smärta innan man har indikationer på att det är relevant (det kanske det gör här, men VI som läser har inte sett något som tyder på det I TRÅDEN, så vi vet inte).

Oavsett diagnos så tycker jag att det hittills verkar som om ett av problemen är att TS vill att han skall bli bra snabbare än vad som är fysiskt möjligt. Sitt i båten är mitt råd.

Har aldrig sagt att hans problem är allvarliga eller kommer vara långvariga om du syftade på mig. Jag skrev att enligt min erfarenhet är inte allmänläkarna något att hänga i granen, därför frågade jag om det faktiskt var en sjukgymnast eller en allmänläkare på vårdcentralen eftersom han kanske blandat ihop begreppen.

Och att om han tycker att han får bristfällig vård eller inte får svar på sina frågor kanske han ska söka upp andra eftersom det verkar finnas riktigt bra vård i speciellt Stockholm. Men jag kanske uttryckte mig klumpigt.

94aN
2012-01-09, 16:23
Någon som har tips på hur man kan påskynda en återhämtning av en sträckning?

burkmannen
2012-01-09, 16:34
Någon som har tips på hur man kan påskynda en återhämtning av en sträckning?

Fått några övningar än? Hur gick förra besöket? Hur känns smärtan nu?

Ska du på något nytt besök?

http://idrottsskadespecialisterna.se/muskelbristning

94aN
2012-01-09, 16:48
Fått några övningar än? Hur gick förra besöket? Hur känns smärtan nu?

Ska du på något nytt besök?

http://idrottsskadespecialisterna.se/muskelbristning

Haha, blev uppringd några timmar innan besöket och blev informerad att min sjukgymnast var sjuk, detta var innan nyår. Dem sa att dem ska ringa tillbaka första veckan av 2012. Men har inte hört från dem än. Därför jag hatar vårdcentralen så jävla mycket, detta är inte första gången dem strular till det.

För 3 dagar sen fick jag en sån smärta att jag inte kunde sova, åkte in till akuten men akuten skickade mig till närakuten och där sa läkaren att det inte är någon diskskada utan det är muskulärt, vilket var lättande. Fick lite diklofenak (antiinflammatorisk ) och muskelavslappnade tabletter.

Det hela känns bättre, får hoppas att det släpper om några dagar helt..

Tack för länken!

94aN
2012-01-10, 23:23
Har även upplevt en stickande känsla lite längre ner i ryggen (där jag har ont när jag sitter&ligger), numera har jag inte ont när jag vrider ryggen o sådant utan får endast ont när jag sitter/ligger. Någon kommentar åt det?

Samt så undrar jag om det är lugnt att använda voltaren samtidigt som man käkar antiinflammatorisk medicin (i detta fall, diklofenak).

Får be om ursäkt om jag är lite dryg men har inte träffat min gymnast på rätt länge nu, imorgon ska jag ringa upp dem och skälla skiten ur dem! :)

Tolkia
2012-01-11, 07:21
Har även upplevt en stickande känsla lite längre ner i ryggen (där jag har ont när jag sitter&ligger), numera har jag inte ont när jag vrider ryggen o sådant utan får endast ont när jag sitter/ligger. Någon kommentar åt det?
Det låter bra att det går åt rätt håll.
Samt så undrar jag om det är lugnt att använda voltaren samtidigt som man käkar antiinflammatorisk medicin (i detta fall, diklofenak).
Voltaren ÄR diklofenak, och det du stoppar i dig är mycket mer än vad du någonsin kan trycka in genom huden, så jag är lite oklar över varför du vill komplettera med Voltaren gel (vilket jag antar är vad du menar). Prova att massera med något liniment istället, och se om inte även det fungerar ganska bra.

94aN
2012-01-11, 14:45
Tolkia

Går det bra med tigerbalsam?

Tolkia
2012-01-11, 14:53
Tolkia

Går det bra med tigerbalsam?
Om du vill lukta som ett hockeyomklädningsrum så ... Nämen skämt åsido, det lär gå bra med vilket liniment som helst; har du inget liniment kan du alltid massera med lite hudkräm eller typ matolja (man brukar kunna bli rätt röd i skinnet helt utan), min gissning är att det som ger den största effekten är just själva massagen. Jag är skeptisk till smärtlindrande gel vid ryggvärk; själv skulle jag begränsa användningen av sådan till smärtor från små saker som ligger relativt nära under huden, typ ytliga senfästen och slemsäckar. Hur djupt som helst penetrerar den ju inte. (Min åsikt om TV-reklamen för Voltaren gel är att jag hoppas någon orkar göra sig besväret att anmäla den.)

94aN
2012-01-11, 16:36
Tolkia

Hahaha hockeyomklädningsrum! Min idrottslärare i skolan bad mig att undvika massage vid dessa skador, dvs sträckningar / muskelbristningar.. Är min lärare ute och cyklar eller? Eftersom du säger att massage är bra.

Tolkia
2012-01-13, 22:49
Min idrottslärare i skolan bad mig att undvika massage vid dessa skador, dvs sträckningar / muskelbristningar.. Är min lärare ute och cyklar eller? Eftersom du säger att massage är bra.
Det beror ju lite på hur hårt du masserar; de flesta jag har sett försöka gnida in Voltarengel har inte varit alltför våldsamma, och den graden av massage tål nog de flesta strukturer. Du har ju vidare redan varit och fått massage av yrkesman för din onda rygg och hade då inga dubier, vad jag kan se i tråden. Men ta det försiktigt, det här är inget du kan knåda eller knäcka bort.

Har du f.ö. fått diagnosen muskelbristning och inte bara allmänt ont i ryggen/ryggskott/lumbago? Det är lite rörigt i tråden och jag frågar igen istället för att scrolla fram och tillbaka och försöka få klarhet.

94aN
2012-01-14, 18:25
Det beror ju lite på hur hårt du masserar; de flesta jag har sett försöka gnida in Voltarengel har inte varit alltför våldsamma, och den graden av massage tål nog de flesta strukturer. Du har ju vidare redan varit och fått massage av yrkesman för din onda rygg och hade då inga dubier, vad jag kan se i tråden. Men ta det försiktigt, det här är inget du kan knåda eller knäcka bort.

Har du f.ö. fått diagnosen muskelbristning och inte bara allmänt ont i ryggen/ryggskott/lumbago? Det är lite rörigt i tråden och jag frågar igen istället för att scrolla fram och tillbaka och försöka få klarhet.

Okej då förstår jag, tack!

När jag träffade sjukgymnasten fick jag responsen "Antingen är det en sträckning eller en muskelbristning". När jag träffade läkaren på närakuten så sa läkaren att det är en sträckning och en muskulär skada ingenting med disk eller kotor i ryggen.

Hade jag fått ryggskott/något annat så tror jag att de skulle vara borta efter någon vecka. Nu så har detta pågått i snart 2 månader, dock så känns det varje dag bättre. Muskelavslappnings samt diklofenak tabletterna jag fick känns som om det har hjälpt.

mn8eii
2012-01-14, 20:16
Okej då förstår jag, tack!

När jag träffade sjukgymnasten fick jag responsen "Antingen är det en sträckning eller en muskelbristning". När jag träffade läkaren på närakuten så sa läkaren att det är en sträckning och en muskulär skada ingenting med disk eller kotor i ryggen.

Hade jag fått ryggskott/något annat så tror jag att de skulle vara borta efter någon vecka. Nu så har detta pågått i snart 2 månader, dock så känns det varje dag bättre. Muskelavslappnings samt diklofenak tabletterna jag fick känns som om det har hjälpt.

Ryggskott eller akut lumbago betyder helt enkelt ont i ryggen och kan ha både muskulär eller diskogen bakgrund. En muskulär skada kan absolut orsaka besvär längre än någon vecka bara.

nyrjoh
2012-01-15, 13:57
Okej då förstår jag, tack!

När jag träffade sjukgymnasten fick jag responsen "Antingen är det en sträckning eller en muskelbristning". När jag träffade läkaren på närakuten så sa läkaren att det är en sträckning och en muskulär skada ingenting med disk eller kotor i ryggen.

Hade jag fått ryggskott/något annat så tror jag att de skulle vara borta efter någon vecka. Nu så har detta pågått i snart 2 månader, dock så känns det varje dag bättre. Muskelavslappnings samt diklofenak tabletterna jag fick känns som om det har hjälpt.

Min uppfattning är att ryggsmärta i 99% av fallen inte är muskulär. Absolut vanligast skulle jag säga är diskogen smärta.

Det här med att s k ryggskott skulle vara muskelbristningar är inte alls min uppfattning. Nästan alla med ryggsmärta jag träffar har + SLUMP, SLR, någon annan form av neurologisk påverkan t ex lätt nedsatt grov kraft i en sida osv. Även om de bara har ont i ryggen. Troligtvis hänger det samman med de för nervrötterna skadliga ämnen som frigörs vid diskskador.

Ofta provoceras smärta vid framåtböjning där rörelse tillåts tas ut i ländryggen men ej vid framåtböjning med neutralländrygg. Med neutralländrygg är ryggmusklerna aktiverade, hade de varit skadade borde det göra ont även vid detta rr mönster. Ofta har man smärta vid extension avlastat vilket inte belastar muskulaturen men bakre delarna av disk och facettleder osv osv .

94aN
2012-01-18, 15:20
Sorry för att jag inte har skrivit på några dagar, håller på att flytta därför blir det lite svårt just nu.

Angående skadan så har de släppt nästan helt o hållet i övre ryggen där jag hade ont i början, väldigt skönt. Grejen är den att jag har nu bara ont i ländryggen och har svårt att sitta/ligga. Samt att böja mig fram gör ont i ländryggen.

Sjukgymnastiken ringde och jag ska träffa dem på måndag, dock så får jag träffa en annan sjukgymnast och gå om hela proceduren med honom eftersom min gamla sjukgymnast ska föda barn snart.

Varför fick jag ont i ländryggen när smärtan i övreryggen försvann? Finns det någon samband?

94aN
2012-01-23, 17:57
Nu har jag träffat en ny sjukgymnast. Vad han tror är att jag har åkt på en spricka i disken. Fick 2 övningar av honom som jag ska göra i en vecka för o sedan gå på ett återbesök hos honom.

Någon som har erfarenhet från en spricka i disken?

burkmannen
2012-01-23, 21:34
Nu har jag träffat en ny sjukgymnast. Vad han tror är att jag har åkt på en spricka i disken. Fick 2 övningar av honom som jag ska göra i en vecka för o sedan gå på ett återbesök hos honom.

Någon som har erfarenhet från en spricka i disken?

Snackar han diskbuktning så är det mckenzie och rehab som brukar rekommenderas. Nu vet jag inte vad han menar med "spricka". Typ mikroskopiska sprickor i själva höljet, buktning eller diskbråck?

Det senare tvekar jag att du har eftersom du aldrig nämnt några utstrålningar eller andra symptom mer än lokalt i ryggen.

Du får vänta på ett mer kunnigt svar än vad jag kan ge dig. :)