handdator

Visa fullständig version : Light julmust


stajv
2011-12-03, 16:09
Okej kan tänka mig att det finns liknande trådar men hittade ingen bra.

Det jag fundera på är om man kan drick light julmust när man deffar? Snackar inte om några galna 2 liter om dagen eller liknande utan kanske något glas till adventsfika. Det borde ju inte vara några problem eftersom det innehåller nästintill inga kcal, men kan det ha nån annan inverkan på kroppen som påverkar viktnedgång?

Exempelvis att man lurar kroppen att den får kolhydrater och därmed får kroppen att vilja hålla hårdare på fettet:P

kettlebellGuden
2011-12-03, 16:28
Okej kan tänka mig att det finns liknande trådar men hittade ingen bra.

Det jag fundera på är om man kan drick light julmust när man deffar? Snackar inte om några galna 2 liter om dagen eller liknande utan kanske något glas till adventsfika. Det borde ju inte vara några problem eftersom det innehåller nästintill inga kcal, men kan det ha nån annan inverkan på kroppen som påverkar viktnedgång?

Exempelvis att man lurar kroppen att den får kolhydrater och därmed får kroppen att vilja hålla hårdare på fettet:P

Kroppen är inte så lättlurad. Är där inga kcal så är där inga kcal. Hinka light dagarna i ända om du vill.

clappen
2011-12-03, 16:30
Julmust light innehåller alltifrån 2-5kcal av de märken jag stött på. Har faktiskt ingen aning om varför, vanlig pepsimax/zero/light är 0kcal (0,3).

stajv
2011-12-03, 16:34
Okej najs! :) Ja det är typ 5 kcal i den jag har. Men fint då blire light över jul så sparar man en del kcal på det :)

vicarious
2011-12-03, 17:15
Julmust light innehåller alltifrån 2-5kcal av de märken jag stött på. Har faktiskt ingen aning om varför, vanlig pepsimax/zero/light är 0kcal (0,3).

Ingredienserna. Det är väl något slags maltextrakt eller liknande i julmust, därav energin.

Landström
2011-12-03, 18:20
Exempelvis att man lurar kroppen att den får kolhydrater och därmed får kroppen att vilja hålla hårdare på fettet:P

Fan vad bra om det hade fungerat så. Då hade vi haft en lösning på all svält runt om i världen. *cupid*

astrodog
2011-12-03, 18:25
Vissa äter mer och får större fettinlagring av sötningsmedel. Det är ju en indirekt effekt, men väl värt att hålla i åtanke. :)

vicarious
2011-12-03, 18:31
Vissa äter mer och får större fettinlagring av sötningsmedel. Det är ju en indirekt effekt, men väl värt att hålla i åtanke. :)

Fast man får ju inte fettinlagringen på grund av sötningsmedlen utan för att man äter för mycket isåfall.

LeBron
2011-12-03, 18:33
Drack 3L/Dag förra veckan :D Det är lugna puckar!

stajv
2011-12-03, 22:56
kanske inte skadar deffen men fan va tjock man känner sig efter en halvliter light cola ändå :p

deerp
2011-12-04, 00:11
kanske inte skadar deffen men fan va tjock man känner sig efter en halvliter light cola ändå :p

känner du dig även tjock av att dricka en halvliter vatten också eller?

astrodog
2011-12-04, 01:21
Fast man får ju inte fettinlagringen på grund av sötningsmedlen utan för att man äter för mycket isåfall.

Fast man får ju inte fettinlagring för att man äter för mycket utan för att fettet lagras. See what I did there?

stajv
2011-12-04, 03:53
känner du dig även tjock av att dricka en halvliter vatten också eller?

känner mig jämt tjock*grr*

nä men det är ju bara känslan man får av det eftersom det känns precis som att dricka vanlig cola

Gukken
2011-12-04, 10:08
Jag får ett sjukt sockersug av julmust light. Får det inte av cola zero på samma sätt. Men det kanske är för att jag är van att skopa i mig jul/påsk -godis när jag dricker must? Aja, håller mig i från just julmust light då jag tycker det är extremt jobbigt att vara godissugen :)

Cato
2011-12-04, 11:01
Drack 3L/Dag förra veckan :D Det är lugna puckar!

Du drack 3L per dag under 7 dagars tid för att sedan skapa en tråd och fråga om en öl förstör din deff?

Fredrik_S
2011-12-04, 12:32
Fast man får ju inte fettinlagring för att man äter för mycket utan för att fettet lagras. See what I did there?

Fast du har dock helt fel i ditt resonemang. Ingen får mer fettinlagrning av lightläsk. Om lightläsken på något vis får dit att äta mer socker eller annan form av mat så är det alltså av den ökade sockerkonsumtionen eller maten som du går upp i fettvikt.
Byter man ut vanligt läsk mot lightläsk, allt annat lika så går du ner i fettvikt.

vicarious
2011-12-04, 12:51
Fast man får ju inte fettinlagring för att man äter för mycket utan för att fettet lagras. See what I did there?

Du menade säkert väl men formulerade dig dåligt. Du skrev:

Vissa äter mer och får större fettinlagring av sötningsmedel. Det är ju en indirekt effekt, men väl värt att hålla i åtanke. :)

.. vilket är helt fel.

stajv
2011-12-04, 13:34
Att man vill äta mer när man dricker light. Beror det på att man får mer insulinproduktion i kroppen? Isåfall är det ju superlugnt med light så länge man räknar kcal och inte får i sig nåt extra ändå

Eddie Vedder
2011-12-04, 15:11
Att man vill äta mer när man dricker light. Beror det på att man får mer insulinproduktion i kroppen? Isåfall är det ju superlugnt med light så länge man räknar kcal och inte får i sig nåt extra ändå

Nej det ger inte mer insulin. Sockerläsk däremot innebär ett dosrelaterad insulinpåslag. Om man nu blir sugen på mer mat av lightläsk (vilket är långt ifrån givet) så är det möjligtvis på grund av de belöningssystem som triggas och leder till ökad aptit. Men oavsett vilket så lär ju inte den effektens påverkan på matintag överstiga kaloriintaget från motsvarande mängd sockerläsk.

Det astrodog påstår är inget han/hon har något som helst stöd för.

Sheogorath
2011-12-04, 15:37
Nej det ger inte mer insulin. Sockerläsk däremot innebär ett dosrelaterad insulinpåslag. Om man nu blir sugen på mer mat av lightläsk (vilket är långt ifrån givet) så är det möjligtvis på grund av de belöningssystem som triggas och leder till ökad aptit. Men oavsett vilket så lär ju inte den effektens påverkan på matintag överstiga kaloriintaget från motsvarande mängd sockerläsk.

Det astrodog påstår är inget han/hon har något som helst stöd för.

Det är ju t.o.m. undersökt och visat att det du säger stämmer. Åtminstone inkluderades en sådan studie i min sambos C-uppsats om jag inte minns fel.

Eddie Vedder
2011-12-04, 16:02
Det är ju t.o.m. undersökt

Jag vet. Men av ren slöhet låtsades jag som att jag inte vet för att slippa frågor om det finns någon studie. :D

Landström
2011-12-04, 18:19
Om det är nåt lightläsk bidrar till så är det snarare ökad mättnad. Om jag drar i mig 3 liter lightläsk på en dag så inte fan börjar jag äta mer av det. Tvärtom.

stajv
2011-12-04, 18:29
håller med där! känner mig personligen inte hungrigare utan raka motsatsen av lightläsk

astrodog
2011-12-04, 18:41
Posta studier som visar att jag har fel :)

anton2000
2011-12-04, 19:17
Vad är det som gör att skummet på light-julmust tar längre tid att dunsta än på vanlig lightläsk?

Sheogorath
2011-12-04, 19:35
Posta studier som visar att jag har fel :)

Sure. Om du postar en studie som visar att det inte finns ett tjockt lager av ost 100 meter under månens yta. Den får gärna visa att det inte är grönmögelost heller.

Eddie Vedder
2011-12-04, 20:55
Posta studier som visar att jag har fel :)

Nu trollar du. Det där är den mest patetiska retoriken som finns i en sån här diskussion. Det räcker att du letar studier i fem minuter (om du är långsam) så ser du ju själv att du har fel.

Tog väl en minut: http://www.ajcn.org/content/51/6/963.short
http://www.ajcn.org/content/76/4/721.abstract

Hypotesen om att lightläsk inte är fördelaktigt för vikten bygger som sagt på en hypotes om ökad aptit:

Nonnutritive sweeteners (NNS) are ecologically novel chemosensory signaling compounds that influence ingestive processes and behavior. Only about 15% of the US population aged >2 y ingest NNS, but the incidence is increasing. These sweeteners have the potential to moderate sugar and energy intakes while maintaining diet palatability, but their use has increased in concert with BMI in the population. This association may be coincidental or causal, and either mode of directionality is plausible. A critical review of the literature suggests that the addition of NNS to non-energy-yielding products may heighten appetite, but this is not observed under the more common condition in which NNS is ingested in conjunction with other energy sources. Substitution of NNS for a nutritive sweetener generally elicits incomplete energy compensation, but evidence of long-term efficacy for weight management is not available. The addition of NNS to diets poses no benefit for weight loss or reduced weight gain without energy restriction. There are long-standing and recent concerns that inclusion of NNS in the diet promotes energy intake and contributes to obesity. Most of the purported mechanisms by which this occurs are not supported by the available evidence, although some warrant further consideration. Resolution of this important issue will require long-term randomized controlled trials.

Richard D Mattes and Barry M PopkinNonnutritive sweetener consumption in humans: effects on appetite and food intake and their putative mechanisms. Am J Clin Nutr. 2009 January; 89(1): 1–14.

astrodog
2011-12-05, 14:33
Nu trollar du. Det där är den mest patetiska retoriken som finns i en sån här diskussion.

Ja, vad ska man säga. Orkar inte sitta och ta fram massa studier. Det är varken jag som genomfört dessa, tolkat dem eller har som jobb/uppgift att använda dem till allmänna råd. Vet knappt var jag skulle börja leta för att få någon slags komplett bild. Men vad jag kan minnas de gånger jag gjort det så underlaget mer än undermåligt och inga vettiga studier som bevisar något kring detta har gjorts.

Det enda jag har till min fördel är att jag är väldigt bra på att tolka studier och resultat.

Hypotesen om att lightläsk inte är fördelaktigt för vikten bygger som sagt på en hypotes om ökad aptit.

Varför inte hormonpåverkan eller rent av okänd mekanism involverandes signalering med hjärnan?

Richard D Mattes and Barry M PopkinNonnutritive sweetener consumption in humans: effects on appetite and food intake and their putative mechanisms. Am J Clin Nutr. 2009 January; 89(1): 1–14.

Det där är bara en samling av tolkningar... Inget jag direkt säger emot i sin helhet, men det något förvirrande uttalandet som de avslutar med:

There are long-standing and recent concerns that inclusion of NNS in the diet promotes energy intake and contributes to obesity. Most of the purported mechanisms by which this occurs are not supported by the available evidence, although some warrant further consideration. Resolution of this important issue will require long-term randomized controlled trials.

lutar åt att de tycker saken är mer än avgjord. De nämner av någon anledning också att mekanismerna som föreslagits ej kan förklara. Menar de att de har resultat som pekar åt ett negativt håll men inte kan förklara?

Robbmeister
2011-12-05, 14:54
Du drack 3L per dag under 7 dagars tid för att sedan skapa en tråd och fråga om en öl förstör din deff?

Nu tror jag att han menade att han drack lightläsk men..

rarr
2011-12-05, 16:54
Har också haft funderingar kring light-läsk.
För att sammanfatta det hela så som jag har förstått det;

Vi säger att man skulle dricka 0.5L light-must om dagen och detta skulle resultera i :

Du går inte upp i vikt pga läsken, men du kan få ett sötsug och tex trycker i dig en chokladkaka pga sötsuget och då är det chokladkakan som är boven. Men dricker du 0.5L light-must och inte äter nått "extra" pga sötsuget så går man fortfarande ned i vikt, (självklart med kcalunderskott / dag).

Har jag förstått det hela rätt?

astrodog
2011-12-05, 17:33
Har också haft funderingar kring light-läsk.
För att sammanfatta det hela så som jag har förstått det;

Vi säger att man skulle dricka 0.5L light-must om dagen och detta skulle resultera i :

Du går inte upp i vikt pga läsken, men du kan få ett sötsug och tex trycker i dig en chokladkaka pga sötsuget och då är det chokladkakan som är boven. Men dricker du 0.5L light-must och inte äter nått "extra" pga sötsuget så går man fortfarande ned i vikt, (självklart med kcalunderskott / dag).

Har jag förstått det hela rätt?

Jag skulle inte våga säga det med någon säkerhet, men förmodligen. Många andra säger nog "nästan tveklöst".

Eddie Vedder
2011-12-05, 17:47
Ja, vad ska man säga. Orkar inte sitta och ta fram massa studier. Det är varken jag som genomfört dessa, tolkat dem eller har som jobb/uppgift att använda dem till allmänna råd. Vet knappt var jag skulle börja leta för att få någon slags komplett bild. Men vad jag kan minnas de gånger jag gjort det så underlaget mer än undermåligt och inga vettiga studier som bevisar något kring detta har gjorts.

Så du har inte läst och vet inte ens var du ska leta men du vet att det är värdelös forskning och dra slutsatsen att man lagrar in fett av lightläsk?

Sverker
2011-12-05, 19:39
[QUOTE=astrodog;5453460]
Varför inte hormonpåverkan eller rent av okänd mekanism involverandes signalering med hjärnan?
[QUOTE]

Tror du det ?
Enda underlaget är studier där man badar hjärnceller i aspartam. Knappast relevant vid normalkonsumtion där aspartamet borde bli till sina beståndsdelar.

Hittar du studier där hjärncellerna badar i motsvarande mängder som återfinns i blodet vid normal konsumtion ?

astrodog
2011-12-06, 00:03
Så du har inte läst och vet inte ens var du ska leta men du vet att det är värdelös forskning och dra slutsatsen att man lagrar in fett av lightläsk?

Jag har läst. Vet inte var jag skulle leta för att få en komplett uppsättning av alla relevanta studier till dags dato. Anser inte det är värdelös forskning, bara inte tillräcklig för att göra ett påstående och jag drar ingen sådan slutsats med större säkerhet. Men jag anser det mer sannolikt än inte.

astrodog
2011-12-06, 00:04
[QUOTE=astrodog;5453460]
Varför inte hormonpåverkan eller rent av okänd mekanism involverandes signalering med hjärnan?
[QUOTE]

Tror du det ?
Enda underlaget är studier där man badar hjärnceller i aspartam. Knappast relevant vid normalkonsumtion där aspartamet borde bli till sina beståndsdelar.

Hittar du studier där hjärncellerna badar i motsvarande mängder som återfinns i blodet vid normal konsumtion ?

Länka

Clabben
2011-12-06, 01:41
Har också haft funderingar kring light-läsk.
För att sammanfatta det hela så som jag har förstått det;

Vi säger att man skulle dricka 0.5L light-must om dagen och detta skulle resultera i :

Du går inte upp i vikt pga läsken, men du kan få ett sötsug och tex trycker i dig en chokladkaka pga sötsuget och då är det chokladkakan som är boven. Men dricker du 0.5L light-must och inte äter nått "extra" pga sötsuget så går man fortfarande ned i vikt, (självklart med kcalunderskott / dag).

Har jag förstått det hela rätt?

Ja.

Sverker
2011-12-06, 07:05
[QUOTE=Sverker;5454086][QUOTE=astrodog;5453460]
Varför inte hormonpåverkan eller rent av okänd mekanism involverandes signalering med hjärnan?


Länka

Länka vad ?

Det är du som uppenbart läst om det först. Jag har också läst men konstaterat att studierna bygger på att man badar hjärnceller i aspartamlösning. Har aldrig själv försökt uppskatta mängderna till normal konsumtion dvs någon eller några liter lightdryck.

Eddie Vedder
2011-12-06, 09:26
Jag har läst. Vet inte var jag skulle leta för att få en komplett uppsättning av alla relevanta studier till dags dato. Anser inte det är värdelös forskning, bara inte tillräcklig för att göra ett påstående och jag drar ingen sådan slutsats med större säkerhet. Men jag anser det mer sannolikt än inte.

Om du inte dragit slutsats vad kallar du då det här?

Vissa äter mer och får större fettinlagring av sötningsmedel.

Fast man får ju inte fettinlagring för att man äter för mycket utan för att fettet lagras. See what I did there?

Och om du nu är så van att läsa forskning så blir jag faktiskt förvånad att sökordet "aspartame" eller kombinationen "aspartame body weight" etc. inte ens kommit på tanke.

astrodog
2011-12-06, 13:37
Håll er till ämnet?

Eddie Vedder
2011-12-06, 15:16
Håll er till ämnet?

Men kom med något som ger stöd för det du påstår då. Det är definitivt on topic eftersom topic handlar om huruvida man riskerar att sabba deffen med lightläsk.

stajv
2011-12-06, 17:36
Vad är det som gör att skummet på light-julmust tar längre tid att dunsta än på vanlig lightläsk?

skumextrakt

Sverker
2011-12-06, 18:35
Håll er till ämnet?

Varför inte denna. Kom tidigt i sökningen:
http://jnci.oxfordjournals.org/content/89/14/1072.long

astrodog
2011-12-07, 00:52
Varför inte denna. Kom tidigt i sökningen:
http://jnci.oxfordjournals.org/content/89/14/1072.long

Sökning var?

astrodog
2011-12-07, 00:53
Förstår inte varför du länkar den studien. Ifall där står något relevant så plocka ut det och citera.

Sverker
2011-12-07, 06:59
Ja. Den är intressant. Man tittar på kopplingen mellan hjärntumörer och intaget av aspartam.



Visar vad jag tror. Att det inte finns en koppling eftersom aspartamet spjälkas redan i mag-/tarmkanalen och mycket lite aspartam når blodet.

Tur sedan att blodet är fullproppat med esteraser och peptidaser som gladeligen spjälkar resterande aspartam.

Sannolikheten att intakt aspartam ska tränga genom blod-/hjärnbariären och läggas sig i DNA, är för mig, minimal vid normal konsumtion av lightläsk.



Något oklart där ?

Sverker
2011-12-07, 07:01
Sökning var?

Google på "aspartame" och "brain cancer".

Jag sitter inte på någon hemlig och dyr nyckel som öppnar upp alla arkiv på nätet. Jag når lika långt som någon annan på nätet:(