handdator

Visa fullständig version : Vad är anledningen till att lätt och mellanmjölk är D-vitamin?


nisse1976
2011-12-03, 08:00
Som rubriken lyder: Varför är lätt och mellan D-berikad men inte fullfet mjölk?

Sverker
2011-12-03, 08:09
För att mjölkfettet innehåller D-vitamin. Skummjölk har inget D-vitamin.

För att göra mager mjölk ännu mer komplett så tillsätts D-vitamin.

nisse1976
2011-12-03, 08:15
Men det är ju skukt små mängder i fullfet mjölk, vore det inte en bra idé att tillsätta det även där?

Om anledningen att man tillsätter det i lättmjölk är för att göra den mer komplett så borde man ju även göra det i fullfet då de mängderna som finns i den är helt försummbara

Sverker
2011-12-03, 08:21
Men då ramlar livsmedelslagstiftningen från 1950- eller 1970-talet in. Mjölk är ett livsmedel och vitamintillskott är tillskott.

Att ersätta vitaminer som försvinner i processen är OK men att tillsätta mer är ?/var inte tillåtet.

nisse1976
2011-12-03, 08:26
Då är jag med - tack.

Men en ganska konstig regel i mjölkexemplet tycker jag att det är.
Om fullfet mjölk innehåller pyttemängder D-vitamin som försvinner när man gör om det till en lättare variant så är det tillåtet att tilsätta brutalt mycket mer mängder (procentuellt sett) men det är inte tillåtet att tillsätta det i ursprungsprodukten

Fredrik_S
2011-12-03, 08:50
Hur mycket D vitamin finns i standardmjölken då? (det står inte med på innehållsförteckningen eller hemsidan)
mini lätt och mellan mjölken har 0,38 µg

nisse1976
2011-12-03, 08:55
Enligt Matkalkyl ger 1 liter lättmjölk 4.5 µg (60% av RDI) och fet mjölk 0.2 µg (2.7 % av RDI)

Fredrik_S
2011-12-03, 08:59
Fett skumt att skumjölk får mycker mer än fetmjölk hade från början

Spartansk
2011-12-03, 09:11
Fett skumt

Haha. :thumbup:

Sverker
2011-12-03, 09:22
Jag kan bara spekulera kring att det ska vara en marginal för att säkra att mängden som vi tar upp blir samma.

Standardmjölk innehåller mer fett och chansen/sannolikheten att D-vitaminet absorberas är större än att fettet i lättmjölk ska säkra upptaget av vitaminet.

Springer
2011-12-03, 17:34
Både standardmjölk och halvmjölk görs väl på samma sätt, man tar bort fettet från råmjölken och sätter tillbaka det i standardiserad mängd?

Så är verklgein upptaget av D-vitamin så mycket bättre i standardmjölk (ja, förutom ev. effekter av de där 2-3 g extra fett per glas)?

For the record, jag tycker också det är konstigt att det är som det är. :-)

nisse1976
2012-06-05, 14:31
Jag mailade Arla och frågade och fick följande svar:

D-vitamin finns naturligt med fettet i mjölkråvaran. När vi tar bort fett från mjölken och gör Mellan-, Lätt- och Minimjölk försvinner en del av de fettlösliga vitaminerna.

I mjölk 3% varierar nivån av vitamin D under året. Vi berikar med den mängd som mjölk har då nivån är som högst. Väljer du Mellan- Lätt eller Minimjölk få du ett konstant intag av vitamin D, väljer du Mjölk 3% så varierar mängden. Anledningen till att mängden D-vitamin inte skrivs ut på förpackningarna är för att det måste innehålla en bestämd procent-sats av det Rekommenderade Dagliga Intaget (RDI), vilket bestäms av livsmedelsverket.

Springer
2012-06-05, 15:00
Fast, det där kan omöjligt stämma. De tar ju på samma sätt bort fettet från mjölken när de gör standardmjölk, men de tillsätter dubbelt så mycket tillbaka som när de gör mellanmjölk.

Edit: Okej, läste igen. Håller väl inte med om allt, men det stämmer väl ungefär. Undrar mellan vilka värden som D-vitaminet varierar under året.

begt
2012-06-05, 15:05
Lite som med ägg. D-vitaminhalten varierar lite beroende på årstid/foder som hönsen får.