handdator

Visa fullständig version : Krossade linfröns hållbarhet


Winternal
2004-01-07, 13:52
Någon som vet hur det förhåller sig med krossad linfrön.. jag läste nedanstående och blev förvånad över att hållbarhetstiden sägs vara så kort, stämmer det verkligen? Jag köper Risentas "Krossat linfrö" i påsar på Hemköp, och de tar inte slut förrän efter kanske 3-4 veckor för mig. Har de då för länge sedan "gått ut", trots att jag förvarar dem i kylen?


http://www.ehdin.com/Fetter.html#linfron

Malou undrade om: "linfröna måste malas eller om man uppnår samma effekt om man äter dem hela?"
De måste malas för att man ska komma åt omega 3-fettsyrorna och fibrerna. Linfrönas skal är för hårda för att vår matsmältning ska kunna bryta ner dem. Dessutom måste bör de malas precis innan man ska använda dem för att fettsyrorna skadas (oxideras) av kontakt med luftens syre. Malda linfrön håller sig i tre dagar (i kylskåp). Linfrön ska alltid förvaras mörkt och svalt för att bevara de känsliga omega 3-fettsyrorna.

Halldin
2004-01-07, 14:05
Det där med att dom måste malas stämmer inte alls med vad jag har läst

King Grub
2004-01-07, 14:05
Det stämmer nog, ja. Vill du åt fettet duger inte de hela; de passerar i stort sett oförändrade genom tarmen.

Dessutom bör man vara försiktig med krossade linfrön, och begränsa sitt intag till 1-2 matskedar per dag, eftersom de innehåller vätecyanidproducerande glykosider, som kan ge allvarliga neuroligiska symptom vid överdosering.

Winternal
2004-01-07, 14:10
Grub: Ja, men jag äter krossade.. det är dock hållbarheten jag är frågande över, stämmer det som rådgivaren på den där sidan säger att de bara håller sig i tre dagar i kylen?

Någon som vet?

Winternal
2004-01-07, 14:12
Kanske ska man i stället köpa hela linfrön, och krossa dem själv alldeles innan man använder dem? :confused:

Semiramis
2004-01-07, 16:06
Jag förvarar i alla fall mina krossade linfrön i frysen så att dom håller sig längre. Det går bra att hälla upp dom direkt, det blir inte en enda klump.