handdator

Visa fullständig version : Övningen ''Finnen''...?


Qudatullah Jamal
2011-12-03, 01:29
Hej

har några funderingar kring den här baksida lår/hamstrings-övningen.

Vilket sätt bör man utföra den på?

Så här 1:

http://youtu.be/zSts15G1Fg4?t=57s
(jobbar egentligen bara åt ena hållet och låter armarna sköta jobbet tillbaka till utgångspunkten)


Eller så här 2:
https://www.youtube.com/watch?v=UDv7tobemd8&feature=related
(Går inte hela vägen ner men använder sig inte heller av armarna i ''tillbakavägen'' utan låter benen sköta jobbet även där)


Undrar vad det kan finnas för för- och nackdelar med varianterna?
Finns det någonting annat som kan vara värt att veta om denna övning så var guds skull inte blyg!:)

kettlebellGuden
2011-12-03, 01:33
"Bäst" för din baksida lår är ju att köra med bara benen på excentriskt och koncentriskt. Att dutta med armarna är lite som att ha en kompis hjälpa dig förbi sticking points när du bänkar. Något du gör om du helt enkelt inte är tillräckligt stark för att köra den utan assist. Ser även ut som att #2 inte har tillräckligt med styrka för att hålla emot på vägen ner så armarna måste ju i för att han inte ska slå sig på nosen.


Värt att veta är att den är najsare med en sån där "maskin" som folk tror är mest för ryggresning... tyvärr syns den ju typ aldrig för gymmen har fått för sig att man ska ha en 45graders lutning på ryggresningsmojängen. FY på dem.

Rahf
2011-12-03, 02:01
Alla orkar inte med hela rörelsen i finnen. Då använder man armarna som hjälp tills man jobbat upp tillräckligt med styrka att kunna utföra den fullt.

Gällande utförandet i filmerna så jobbar den ena excentriskt (Rahim) medan Pepz_Adept kör koncentriskt också, om än lite kortare ROM. Det är en förjävla tung övning.

Qudatullah Jamal
2011-12-03, 02:27
Trevligt

Trevligt

All right, tack! Men jag får la helt enkelt köra på och variera lite tills jag klarar av att ta mig hela vägen ner och hela vägen upp då, närmare bestämt nån gång runt 2023. :(

Vad heter ''finnen'' på engelska, nån som vet btw?

entropy
2011-12-03, 02:38
Nordic hamstring eller manual hamstring curl (eller något åt det hållet) tror jag.

Rahf
2011-12-03, 03:13
Glute ham raises.

TurningTorso
2011-12-03, 13:22
Lite varianter och kommentarer kring GHR om man har en sådan "maskin":
w0X0Vw6Vu1Y

Hur man kan rekrytera lite mer hamstring/röv om man har en 45-graders:
jh45myksaEs&NR

Supermicke
2012-11-29, 21:55
en fråga om finnen.. den är väldigt dryg men eftersom bara en buk har som ansvar att curla underbenet mot kroppen då den är ensam att fästa på underbenet.. kan den buken då begränsa de andra bukarnas träning vilket egentligen gör denna övning inte speciellt effektiv? XD

Rahf
2012-11-29, 22:27
Förhoppningsvis är inte finnen den enda övningen man kör. Hela hamstring kommer få jobba om man tränar böj, marklyft, finnen, good mornings, osv. Huvudsaken man inte bara böjer knäna, utan också aktiverar höften.

Supermicke
2012-11-29, 22:40
jo om vi säger det är ända då, om man t ex kör den hemma :P

pezrulezhaakon
2012-11-29, 23:23
Supermicke

Hur menar du med en buk?

Supermicke
2012-11-29, 23:54
http://cdn.trackmom.com/wp-content/uploads/2011/11/hamstrings-anatomy.jpg

huvudena där kallas väl muskelbukar?

edit: har läst här på forumet att en av huvudena inte är speciellt aktiv vid marklyft o dylikt utan man behöver en övning där man rör vadbenet mot kroppen också för bra "hamstrings-balans" eller något.

pezrulezhaakon
2012-11-30, 00:00
Supermicke

Jo, helt korrekt, men det var inte det jag frågade, utan vad du menade med EN buk.

Bilden visar tydligt fyra muskler som kan böja knäleden. Och då är tex inte gastrocnemius medräknad.

Donkey Kong
2012-11-30, 11:21
Den här övningen tror jag jag sett en människa klara "på riktigt" hela vägen ner och upp (en 100 meterslöpare i landslagsklass).
Jag kör den assisterad av mig själv ändå, med tårna under en ribbstol. Har sett varianter då en kompis sitter på vaderna, eller man bältar fast vaderna knästående på en bänk.

En av de bästa skadeförebyggande hamstringsövningarna enligt min blygsamma mening. Jag anser att denna är så pass tung att den mycket väl kan utföras "med fusk" och ändå ge mer än legcurlmaskinen.

Alternativ är raka marklyft eller dödsmarsch.

emi23j
2012-11-30, 12:34
Nordic hamstring eller manual hamstring curl (eller något åt det hållet) tror jag.

natural glute ham raises om man ska vara exakt;)



Till TS: Kör både upp och ned.
ett alternativ kan annars vara att böja i höftleden (och skjuta höften så långt fram mot golvet som möjligt) och sen bara arbeta med överkroppen. Tror den övningen heter kneeling hip extensions.

AronP
2012-11-30, 12:59
Jag rekommenderar att man kör den i kabelcrossen (eller en singel cable) och använder ett rep för hjälp på vägen upp och ned.

Börje H
2012-11-30, 13:08
En av de bästa skadeförebyggande hamstringsövningarna enligt min blygsamma mening.

Din åsikt delas:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22341384
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21825112

Bra för styrka åsså:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15387805

pezrulezhaakon
2012-11-30, 14:10
Donkey Kong

Finnen sätter högre risker på knäleden. Jag skulle inte kalla den bättre/tyngre än vad du kan få ut av en bättre konstruerad curlmaskin.

mellez
2012-11-30, 14:44
Har aldrig prövat finnen/GHR..
Men man bör alltså vara fruktansvärt stark i baksidan för att ge sig på den?

O.W.
2012-11-30, 14:48
Har aldrig prövat finnen/GHR..
Men man bör alltså vara fruktansvärt stark i baksidan för att ge sig på den?

Nej du behöver inte vara fruktansvärt stark för att ge dig på den. Det handlar ju bara om hur mycket assistans du behöver använda.

Dock skulle jag säga att man är stark ifall man klarar övningen utan assistans.

pezrulezhaakon
2012-11-30, 14:50
mellez

Ja, man måste vara grymt stark. Det blir en lång hävstång mellan knäleden och huvudet. Sedan är det en mindre fördelaktig belastningskurva jämfört med styrkekurva.

Slartibartfast
2012-11-30, 15:00
Finnen är nog min overall favoritövning nummer 1 på gymmet.

Man kan köra till failure i den övningen utan att ens bli andfådd. Den känns lättare att utföra än en hantelcurl, men samtidigt involverar det hela baksida lår. *screwy*

Donkey Kong
2012-11-30, 15:22
börje h - oj det var kul. :)

pez - åh, bra poäng där, turligt nog har jag, peppar, peppar, goda knän, så det hade jag ej märkt själv. :)

Liten OT fråga - är det rätt uppfattat att övningen kallas "finnen" för att den ursprungligen kallats "fällkniven" och, ja, finnar och knivar..?

pezrulezhaakon
2012-11-30, 16:17
Donkey Kong

Nä, fällkniven är en "magövning".

Supermicke
2012-11-30, 16:43
ok nu har jag gjort lite research. Det jag menade var angående biceps femoris, det korta huvudet. Eftersom det inte fäster på höftbenen som de andra gör lär den inte vara lika aktiv vid t ex marklyft och knäböj. Därför borde man träna en knä flexions övning som bencurl eller finnen.

Det jag menade var att om denna muskel kunde begränsa de andra huvudenas utveckling då den förmodligen inte är lika stark pga storleken. Vid övningar som t ex finnen om man enbart kör den. Men det kanske är långsökt tänkt?

http://img.tfd.com/MosbyMD/thumb/biceps_femoris.jpg

pezrulezhaakon
2012-11-30, 16:54
Supermicke

Nej det är inte alltför långsökt. Det finns en risk för muskulär obalans mellan korta bicepsmuskeln och de andra musklerna, om man aldrig gör en belastad curlövning. Isåfall jobbar den ju alltid excentriskt som stabilisator.

Supermicke
2012-11-30, 16:56
men finnen/bencurls är en bra övning för hela hamstrings? Skulle det räcka med den övningen om man ej körde mark/böj

emi23j
2012-11-30, 17:04
Nej du behöver inte vara fruktansvärt stark för att ge dig på den. Det handlar ju bara om hur mycket assistans du behöver använda.

Dock skulle jag säga att man är stark ifall man klarar övningen utan assistans.

Korrekt.
Men man bör nog vara försöktig, den första gången man kör övningen är det rent av horribelt.. Brukar blir en enorm påfrestning på hamstrings, inte alls ovanligt med sendrag/kramp (eller vad man nu vill kalla det)

men finnen/bencurls är en bra övning för hela hamstrings? Skulle det räcka med den övningen om man ej körde mark/böj


Enda övningen jag kör i alla fall.

pezrulezhaakon
2012-11-30, 17:16
Supermicke

Ja finnen belastar alla muskelbukar i hamstrings då alla endast har rörelse i knäleden. Gluteusgruppen är även med i höftstabiliseringen vilket hjälper hamstrings ta en del av belastningen.
Bencurls och finnen belastar hamstrings olika i sin belastningskurva. Olika längdförhållande mellan den korta delen och de längre delarna i hamstrings.
Bencurls (i maskin) är mer skonsamma för knäleden.

Finnen behöver inte vara en dålig övning i sig. Problemen kan vara just att muskelfästena i underbenet kan lättare bli överbelastade. Det andra är knäskålstrycket på lårbenet tillsammans med trycket från muskelanspänningen. Det kan bli för mycket. Vidare kan bursan under knäskålen ta stryk.

Om jag inte körde mark eller böj skulle jag hellre föredra rygglyft och framåtliggande bencurls för hamstrings.

Supermicke
2012-11-30, 19:32
tack det var bra och veta! Har fixat en rusta stång o spänna upp i dörrkarmar så det går och nöta lite benträning hemma nämligen :)

vad är framåtliggande bencurls om man får fråga?

pezrulezhaakon
2012-11-30, 22:04
Supermicke

Om du skulle köra finnen med vadderade hockeyknäskydd eller liknande, och minska det direkta knäskålstrycket, genom att fördela belastningen över en större del av knäet så lindrar du skaderisken en del.

Framåtliggande bencurl:

https://www.google.se/search?q=proned+leg+curl&hl=sv&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=NB65UMG-OcWm4gS9zIGgDw&ved=0CAQQ_AUoAA&biw=1280&bih=909#hl=sv&tbo=d&tbm=isch&sa=1&q=prone+leg+curl&oq=prone+leg+curl&gs_l=img.3..0i19.34984.34984.0.35218.1.1.0.0.0.0.1 25.125.0j1.1.0.ernk_timediscountb..0.0...1c.1.IRss QKnSSWU&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=9c2621b99b363537&bpcl=39314241&biw=1280&bih=909

Supermicke
2012-11-30, 22:13
jag kör med kuddar under knäna :D får duga.

Ondskapelsen
2013-03-10, 12:17
Varför heter övningen Finnen? Vad är historian bakom?

pezrulezhaakon
2013-03-10, 13:29
Ondskapelsen

Allt som inte är så snällt för kroppen benämns med något namn från öst? :)

Jode
2013-03-10, 13:31
Detta är en övning jag länge velat prova, tillsammans med hip thrusters... Ska försöka hitta något lämpligt att klämma fast sig mot i gymmet idag.

baggard
2013-03-10, 13:46
Finnar tycker om fällknivar... *rolleyes*

z_bumbi
2013-03-10, 16:55
Detta är en övning jag länge velat prova, tillsammans med hip thrusters... Ska försöka hitta något lämpligt att klämma fast sig mot i gymmet idag.

En bänk i linje ned sitsen på ett latsdrag kan funka, fotfästet på vissa latsdrag funkar också. Problemet med den första är ofta att man inte får ner underbenet mot underlaget utan att övningen både blir lättare och att den sträcker ut mindre (det hänger iofs ihop).
Det bästa jag har testat är en vanlig rak magbräda avsedd för ribbstolar men av en anledning är det bara ett fåtal vettiga gym som har sådana kvar.

emi23j
2013-03-10, 18:51
Detta är en övning jag länge velat prova, tillsammans med hip thrusters... Ska försöka hitta något lämpligt att klämma fast sig mot i gymmet idag.


Ladda en skivstång med vikt och tryck fast den mot något så den inte rullar iväg.
Rulla ihop en "pilates" matta och ha under knäna.
En sån där kudde folk använder när de kör knäböj kan du sätta runt skivstången också om du behöver.

Jode
2013-03-10, 20:51
Tack för tipsen z_bumbi och emi23j. Jag misslyckades totalt med denna övning idag. Körde med en stepup?bräda som jag hade fötterna under men jag var nog allt för trött efter 7 set frontböj för det krampade direkt i vaderna när jag började "falla" framåt. Får ge det ett nytt försök!

Ondskapelsen
2013-03-10, 21:47
Jag misslyckades totalt med finnen. Jag började med att prova negativa, men efter typ 5 cm började jag nästan gråta av smärta. Helvete pjäxa vad ont det gjorde i hamstring. Ska det vara så :D?

baggard
2013-03-10, 22:39
Jag misslyckades totalt med finnen. Jag började med att prova negativa, men efter typ 5 cm började jag nästan gråta av smärta. Helvete pjäxa vad ont det gjorde i hamstring. Ska det vara så :D?

Helt normalt, tro mig. Det blir bättre och bättre.

svenbanan
2013-03-11, 07:02
Tack för tipsen z_bumbi och emi23j. Jag misslyckades totalt med denna övning idag. Körde med en stepup?bräda som jag hade fötterna under men jag var nog allt för trött efter 7 set frontböj för det krampade direkt i vaderna när jag började "falla" framåt. Får ge det ett nytt försök!

Man får mindre kramp i vaderna om man inte behöver ha tårna i "ballerina position". Dvs om man kan böja upp foten till neutral position blir det bättre. Men det går ju inte om man kör på golvet.