handdator

Visa fullständig version : Vad tycks om följande träningsprogram?


filmjölk
2011-12-03, 00:08
Målet är att bli starkare, uthålligare och få större muskler. Planen är att höja träningsvikterna i varenda övning en gång var fjärde vecka med 1,25-2,5kg för att forcera fram en styrkeökning. Programmet körs totalt ett halvår. Sen byter jag till ngt annat. innan programmet testar jag hur stark jag är i olika repsintervall etc, för att bestämma vilka vikter jag börjar på. Alla set körs till nära fail, förutom maxset som körs till fail. Blir jag sliten tar jag en hel vecka ledigt och kör lätt, med lite andra övningar.

Dag1: 3 set/övning 8-12 reps
Knäböj
marklyft

stångrodd från golvet
Pull-ups 3*max
alternerande hantelcurl


Dag2: 3 set/övning 8-12 reps
FU-bänkpress
FU-bänkpress med axelbrett grepp

sittande hantelpress
Dips 3*max
Hängande benlyft 3*max

Dag3: som dag 1: fast med 5-8 reps

Dag4: som dag 2: fast med 5-8 reps

Dag5: som dag 1: fast med 3-5 reps

Dag6: som dag 2: fast med 3-5 reps


Dag7: vila.

Commando1980
2011-12-03, 12:20
Utan att veta ett dugg om dig så är träning 6 dagar i veckan sannolikt för mycket. Sen vet jag inte hur dina axlar kommer må av det programmet. Handlar det inte om någon elitsatsning så låter 4 dagar i veckan mer rimligt.

Rikard Jansson
2011-12-03, 12:23
med så få set är 6 dagar i veckan inga som helst problem. enda problemet jag ser är att planera en såpass lång cykel som ett halvår kan innebära att man väldigt lätt missar och antingen inte ökar tillräckligt mycket, eller att man förväntar sig för höga ökningar, tränar för mycket supernära eller tilloch med förbi teknisk fail, och då inte ökar något

Commando1980
2011-12-03, 12:39
med så få set är 6 dagar i veckan inga som helst problem. enda problemet jag ser är att planera en såpass lång cykel som ett halvår kan innebära att man väldigt lätt missar och antingen inte ökar tillräckligt mycket, eller att man förväntar sig för höga ökningar, tränar för mycket supernära eller tilloch med förbi teknisk fail, och då inte ökar något


Ehh jo det kan det visst bli.

Fordon
2011-12-03, 12:46
Ehh jo det kan det visst bli.

Kan, men troligtvis inte om han sköter återhämtningen bra. Han har yterliggare 23h på sig innan nästa pass men hela 72h för den enskilda muskeln.

Commando1980
2011-12-03, 12:52
Kan, men troligtvis inte om han sköter återhämtningen bra. Han har yterliggare 23h på sig innan nästa pass men hela 72h för den enskilda muskeln.

Håller inte med. Med hög sannolikhet blir det för mycket med 6 dagar i veckan. Vet inte hur många ggr jag sett folk sitta och planera diverse ohållbara träningsprogram. Håller i ngn/några veckor sen är det tillbaka till verkligheten.

ceejay
2011-12-03, 13:00
Håller inte med. Med hög sannolikhet blir det för mycket med 6 dagar i veckan. Vet inte hur många ggr jag sett folk sitta och planera diverse ohållbara träningsprogram. Håller i ngn/några veckor sen är det tillbaka till verkligheten.

Det kan jag tänka mig mest beror på människorna och inte programmen i sig. De ger upp.

rbn
2011-12-03, 13:05
Jag tror knäböj och marklyft samma pass kan bli tungt om man vill prestera max i dem båda. I alla fall enligt egen erfarenhet, andra kanske klarar det bättre.

Commando1980
2011-12-03, 13:09
Det kan jag tänka mig mest beror på människorna och inte programmen i sig. De ger upp.

Du kan inte separera ett 'program i sig' från den som ska utföra det.

Matsa
2011-12-03, 13:11
Det ser ut som en bra push/pull! Det enda som jag kan tänka mig kan bli tokigt är att frekvensen är hög om du tänker köra till nära fail i alla set. Det beror dock på om 6ggr/vecka är skrivet i sten eller inte, dessutom skriver du ju att du tänker ta en deloadvecka om du blir sliten så det kanske kan gå bra. Personligen tror jag att jag skulle nöja mig med att maxa i pull ups och dips 1-2ggr/vecka (jag skulle fortfarande träna dem de andra passen men lite lugnare).

Jag tror att du känner din kropp tillräckligt väl för att det ska funka bara du inte blir för envis och kör på när du inte borde. Dessutom har du säkert bättre koll än mig på det mesta, du har ju tränat sedan hedenhös för fan. :)

Carcer
2011-12-03, 15:18
Tror det kommer fungera bra, var uppmärksam ifall du blir sliten så du inte skadar dig.

Rikard Jansson
2011-12-03, 16:35
Håller inte med. Med hög sannolikhet blir det för mycket med 6 dagar i veckan. Vet inte hur många ggr jag sett folk sitta och planera diverse ohållbara träningsprogram. Håller i ngn/några veckor sen är det tillbaka till verkligheten.

imo vet du inte vad du snackar om, är inga problem att träna 20 timmar i veckan om man bara vet hur

apfel
2011-12-03, 16:48
imo vet du inte vad du snackar om, är inga problem att träna 20 timmar i veckan om man bara vet hur
+1, man får inte glömma att återhämtning har mycket med kaloriintag att göra- något som TS inte skriver någonting om. Så att anta att träna 6 ggr i veckan blir för mycket DET om någonting, är orimligt.

entropy
2011-12-03, 16:57
Det är skillnad på att överleva en viss träningsmängd och att träna med en optimal träningsmängd.

Hur som helst - jag hade velat ha något för hamstrings. Att byta ut marklyft till rumänska/raka marklyft eller något annat skulle kanske vara snällt mot både återhämtningsförmågan och balansen.

Stefan J
2011-12-03, 17:23
Målet är att bli starkare, uthålligare och få större muskler. Planen är att höja träningsvikterna i varenda övning en gång var fjärde vecka med 1,25-2,5kg för att forcera fram en styrkeökning. Programmet körs totalt ett halvår. Sen byter jag till ngt annat. innan programmet testar jag hur stark jag är i olika repsintervall etc, för att bestämma vilka vikter jag börjar på. Alla set körs till nära fail, förutom maxset som körs till fail. Blir jag sliten tar jag en hel vecka ledigt och kör lätt, med lite andra övningar.

Dag1: 3 set/övning 8-12 reps
Knäböj
marklyft

stångrodd från golvet
Pull-ups 3*max
alternerande hantelcurl


Dag2: 3 set/övning 8-12 reps
FU-bänkpress
FU-bänkpress med axelbrett grepp

sittande hantelpress
Dips 3*max
Hängande benlyft 3*max

Dag3: som dag 1: fast med 5-8 reps

Dag4: som dag 2: fast med 5-8 reps

Dag5: som dag 1: fast med 3-5 reps

Dag6: som dag 2: fast med 3-5 reps


Dag7: vila.

Ser bra ut. Jag hade personligen kanske spätt ut programmet lite om man får säga så. Kört två dagar och vilat en och sedan återupprepat. Men har du bättre återhämtning än jag blir detta tempo inget problem.

Anders The Peak
2011-12-03, 18:52
Filmjölk vad är tanken med upplägget?

Om jag har förstått rätt så har du tränat många år och då tror jag att man ska fundera lite mer på ett avpassat program.

spoon
2011-12-03, 19:02
Ser man på hur det Norska landslaget tränar i SL så ser man mer frekvens än detta. Har en klubbkamrat som har kört 11 pass i veckan under ett halvår och ökat extremt bra. Det vanligaste är att man tränar 5-6 pass i veckan. Ett pass brukar ta ett par timmar. Fast då får utövarna program tilldelade av förbundet och följs upp av klubbarna och klubbkamraterna . För tillfället har Norge två Juniorvärldsmästare så det funkar ganska bra.

Filmjölk
Du har inte funderat på att lägga upp det som 3-1-3? Ett rullande schema med vila efter tre dagar.