handdator

Visa fullständig version : Voltaren gel vs Ipren tabletter?


wrigley
2011-12-02, 22:31
Hej!
Det är så att jag har både voltaren gel och Ipren tabletter hemma som jag tänkte använda mot en inflammerad underarm. Vilken av dessa är bäst att använda? Jag har hört att man inte ska träna och ta tabletterna samma dag.

Är det bra om man använder sig utav båda? Alltså att man smörjer in underarmen och tar tabletten på en och samma gång, eller bara hålla mig till en utav dem?

Tacksam för svar! :)

Sheogorath
2011-12-02, 22:32
Du kan använda båda samtidigt och du kan träna.

wrigley
2011-12-02, 22:34
Du kan använda båda samtidigt och du kan träna.

Jaså? Nice! Men får man inte i sig för mycket nsaid om man använder sig utav båda? Går inflammationen bort snabbare om jag använder mig utav båda?

Sheogorath
2011-12-02, 22:40
Jaså? Nice! Men får man inte i sig för mycket nsaid om man använder sig utav båda? Går inflammationen bort snabbare om jag använder mig utav båda?

Det passerar över ytterst lite från gelen till blodbanan. Det är inte säkert att inflammationen går bort snabbare bara för att du använder båda (särskilt inte om du tränar så att du får ont) men du kan få bättre smärtlindring jämfört med att bara använda den ena eller den andra.

grimfish
2011-12-02, 22:43
Det är mycket tveksamt om en kombination av de båda ger bättre smärtstillande eller inflammationsdämpande effekt än enbart det ena av dem.

hallar
2011-12-03, 09:29
Piller är bra. Diklofenak 50 mg x 3. Klassisk huskur ifrån ortopeden.

Angel
2011-12-03, 09:47
Piller är bra. Diklofenak 50 mg x 3. Klassisk huskur ifrån ortopeden.

Jag är mycket mer kär i Relifex. Mindre biverkningar på magen.

Folk blir gärna lätt lite förbannade när det får ovanstånde ordination av läkaren.

grimfish
2011-12-03, 10:30
Jag är mycket mer kär i Relifex. Mindre biverkningar på magen.

Folk blir gärna lätt lite förbannade när det får ovanstånde ordination av läkaren.

Det finns inget stöd för att Relifex har färre biverkningar på magen, men på riktigt stora material (cirka 30 000 personer) kan man möjligen se en liten skillnad i förekomsten av blödande magsår jämfört med Diklofenak.

Trashcan
2011-12-03, 10:31
Folk blir gärna lätt lite förbannade när det får ovanstånde ordination av läkaren.

Ja, jag bland annat. Är jag konstigt som inte tycker antiinflammatoriska någonsin hjälper, mot någonting? Som att käka sockerpiller...

hallar
2011-12-03, 10:40
Jag är mycket mer kär i Relifex. Mindre biverkningar på magen.

Folk blir gärna lätt lite förbannade när det får ovanstånde ordination av läkaren.

Men när du skriver ut diklofenak till dina patienter kan du kombinera det med ett recept på PPI.