handdator

Visa fullständig version : Fredagsfundering


Fagen
2011-12-02, 12:03
Funderade på om det finns något som är enklare att skapa än att förstöra (såväl materiella som icke-materiella saker)? Det jag kunde komma på var ett rykte och (eventuellt, lite beroende hur man ser på det) ett beroende. Alltså saker som egentligen är negativa. Så frågan blir då, finns det något av positivt värde som är enklare att skapa än att förstöra?

mikaelj
2011-12-02, 12:32
Det är enklare att förstöra ett gott ryikte än att skapa det.

Pudzianovski
2011-12-02, 12:44
Det var tunga funderingar. Själv funderar jag på om jag ska äta Taco ikväll.

Aight
2011-12-02, 13:06
Jag skulle vilja säga vissa känslolägen, ilska t.ex. Om jag ser en video på djur som blir plågade blir jag rasande på 1 sekund medan det tar grymt mycket längre tid att få bort de känslorna.

Och ja, jag skulle vilja kalla det "skapa ilska" eftersom det bara är att googla lite med syfte att få mig att ragea om jag så skulle vilja.

Mental
2011-12-02, 14:14
Mäniskor kanske? Jag tror det är änklare att skapa än att förgöra.

Kanske kan man se det som att det är lika enkelt att ta ett liv som att skapa ett, men då förbiser man massor av faktorer. Det skapas då klart fler än det dödas.

Jockefoten
2011-12-02, 14:17
Det är enklare att skapa erektion än att förstöra den. I alla fall om man är sub 25.

Mental
2011-12-02, 14:23
Det är enklare att skapa erektion än att förstöra den. I alla fall om man är sub 25.

Hur länge håller den om man sparkar den riktigt hårt?

Juxta
2011-12-02, 14:34
Hur länge håller den om man sparkar den riktigt hårt?

Beror nog på vem du frågar. ;) Har sett lite ballbusting videos på nätet.

LillSkalman
2011-12-02, 14:39
Radioaktivt sönderfall, lycka till att få stopp på det :D

Loke
2011-12-02, 17:51
Detta är en ganska intressant fråga, faktiskt. Den är ju liksom kopplad till hur man bygger ett samhälle. Samhällen som bygger på instutitioner som är lättare att stärka än försvaga har ju en tendens att bli starka...

Ett exempel som förvånat nästan alla förståsigpåare är ju att wikipedia faktiskt fungerar och levererar. Eftersom all vandalism kan återställas av ett enkelt knapptryck är det aldrig lättare att förstöra artiklar än att återställa dem. Sen är det visserligen inte enkelt att tillföra något till artiklar, men eftersom artiklarna i någon mån är oförstörbara så blir det ändå enklare att skapa en wiki än att förstöra den.

Måste finnas filosofer som funderat över detta tycker man.

Spartansk
2011-12-02, 17:56
Erektion.

Edit, pucktvåa.

Edit: Visst skriver man pucktvåa när man skrivit något som någon annan redan har skrivit i samma tråd?

Jockefoten
2011-12-02, 18:00
Erektion.

Edit, pucktvåa.

Edit: Visst skriver man pucktvåa när man skrivit något som någon annan redan har skrivit i samma tråd?

Korrekt. Man är tvåa på pucken.

Spartansk
2011-12-02, 18:14
Korrekt. Man är tvåa på pucken.

Kul man har snappat upp lite då. ^^,

Förresten, som svar på frågan: Förhållanden?

General Disarray
2011-12-02, 18:32
ett sår? man skapar ju faktiskt ett sår när man skadar sig, dock så förstör man ju aldrig såret så det kanske inte passar in i frågeställningen överhuvudtaget... men vid läkning så försvinner såret och det kan man väl använda som synonym till att förstöra? :)

Fagen
2011-12-02, 20:38
Jag skulle vilja säga vissa känslolägen, ilska t.ex. Om jag ser en video på djur som blir plågade blir jag rasande på 1 sekund medan det tar grymt mycket längre tid att få bort de känslorna.

Och ja, jag skulle vilja kalla det "skapa ilska" eftersom det bara är att googla lite med syfte att få mig att ragea om jag så skulle vilja.

Ställer mig tveksam till om det kan räknas som att skapa, snarare att man kopplar på och av något som redan finns (d.v.s. en emotion/känsla).

Mäniskor kanske? Jag tror det är änklare att skapa än att förgöra.

Kanske kan man se det som att det är lika enkelt att ta ett liv som att skapa ett, men då förbiser man massor av faktorer. Det skapas då klart fler än det dödas.

Har tänkt på det också. Å andra sidan kan det vara bra mycket svårare att bli gravid än att abortera ett foster. Så den är trots allt ganska tveksam.

Radioaktivt sönderfall, lycka till att få stopp på det :D

Det är väl inget vi människor skapar. Det sker väl naturligt? (sagt av en icke fysiker)


Detta är en ganska intressant fråga, faktiskt. Den är ju liksom kopplad till hur man bygger ett samhälle. Samhällen som bygger på instutitioner som är lättare att stärka än försvaga har ju en tendens att bli starka...

Ett exempel som förvånat nästan alla förståsigpåare är ju att wikipedia faktiskt fungerar och levererar. Eftersom all vandalism kan återställas av ett enkelt knapptryck är det aldrig lättare att förstöra artiklar än att återställa dem. Sen är det visserligen inte enkelt att tillföra något till artiklar, men eftersom artiklarna i någon mån är oförstörbara så blir det ändå enklare att skapa en wiki än att förstöra den.

Måste finnas filosofer som funderat över detta tycker man.

Wikipedia lät intressant ochborde platsa på listan.

Hittar du någon filosof som skrivit något om detta får du gärna nämna det i tråden.


ett sår? man skapar ju faktiskt ett sår när man skadar sig, dock så förstör man ju aldrig såret så det kanske inte passar in i frågeställningen överhuvudtaget... men vid läkning så försvinner såret och det kan man väl använda som synonym till att förstöra? :)

Sen när har ett sår ett positivt värde?




Angående erektion så är det något man får, inte skapar. Lite som att säga att det är lättare att få håret att växa än att hindra det från att växa.

Eddie Vedder
2011-12-02, 21:29
Vissa saker finns det ju som man lär sig och sedan aldrig tappar om inget speciellt händer. Att tala sitt modersmål, cykla, skriva med mera. Har man väl lärt sig det så krävs det som sagt något väldigt speciellt för att vi ska tappa det.

Fagen
2011-12-02, 22:54
Vissa saker finns det ju som man lär sig och sedan aldrig tappar om inget speciellt händer. Att tala sitt modersmål, cykla, skriva med mera. Har man väl lärt sig det så krävs det som sagt något väldigt speciellt för att vi ska tappa det.

Nja, tycker du verligen det är att skapa något? Och man kan även argumentera att det tar flera år att lära sig prata, men bara någon sekund att skära av någon tungan, om man nu skall dra det till sin spets.

Baluu
2011-12-02, 22:58
http://s3.amazonaws.com/kym-assets/entries/icons/original/000/001/248/cannot_be_unseen.jpg?1257471121

the_matsson
2011-12-02, 22:58
Nja, tycker du verligen det är att skapa något? Och man kan även argumentera att det tar flera år att lära sig prata, men bara någon sekund att skära av någon tungan, om man nu skall dra det till sin spets.

Jag var inne på samma grej. Det tar åratal för någon att bemästra ett språk, men bara ett fall i trappan för att rasera det.

Det är kanske på grund av den här skörheten vi uppskattar vackra och bra saker? Lite "Gudarna är avundsjuka på människan för att vi är dödliga", var jag nu hört det.