handdator

Visa fullständig version : Promenader istället för cardio vid muskelbygge?


DroopySWE
2011-12-02, 05:27
Har hört att cardio ska göra att man förstör muskelbygget när man försöker öka i muskelmassa. Hur är det med långpromenader? Vill inte sluta "motionera" helt.

Rahf
2011-12-02, 05:57
Långpromenader är helt ok. Konditionsträning förstör inte muskelbygge, men det är bättre för hypertrofi att inte köra det. Valet är upp till en själv. Bra för hjärta och allmän hälsa.

DroopySWE
2011-12-02, 06:53
Men om du ville bygga då och skulle välja på cardio och långpromenader, vad tar du då? Och vad är hypertrofi?

Ponitus
2011-12-02, 06:58
vad är hypertrofi?

Volym.

willtjam
2011-12-02, 08:48
Människor har gått i tusentals år utan att förtvina, så jag tror det är lugnt att dundra ut på en promenad.

Fordon
2011-12-02, 09:03
Har hört att cardio ska göra att man förstör muskelbygget när man försöker öka i muskelmassa. Hur är det med långpromenader? Vill inte sluta "motionera" helt.

Precis som Rahf säger så förstör det inte, men det är
Mindre optimalt från en sida. Samtidigt så kan en riktigt kass kondition hindra dig från att köra på ordentligt på gymmet..

Fordon
2011-12-02, 09:04
Människor har gått i tusentals år utan att förtvina, så jag tror det är lugnt att dundra ut på en promenad.

Fast nu var det inte förtvina vid cardio det handlade om. Och människor har varit trådsmala i tusentals år också..

King Grub
2011-12-02, 09:34
Människor har gått i tusentals år utan att förtvina, så jag tror det är lugnt att dundra ut på en promenad.

Människor har dock inte styrketränat i syftet att åstadkomma snabbast möjliga muskeltillväxt på kortast möjliga tid i tusentals år, vilket i sammanhanget är mer relevant. Vi talar träningsresultat, inte överlevnad, här.

Rahf
2011-12-02, 10:09
Men om du ville bygga då och skulle välja på cardio och långpromenader, vad tar du då? Och vad är hypertrofi?

I ett hypotetiskt scenario där det huvudsakliga syftet skulle vara hypertrofi. Då väljer jag långpromenader före konditionsträning.

Hypertrofi är, krasst sammanfattat, växande muskler.

the_matsson
2011-12-02, 10:13
Sen finns även intervallträning, vilket kan ge en schysst uthållighet utan att påverka muskelbyggandet negativt.

Sheogorath
2011-12-02, 10:21
Sen finns även intervallträning, vilket kan ge en schysst uthållighet utan att påverka muskelbyggandet negativt.

Det är träningens konditionsförbättrande effekt (egentligen de hormoner som styr konditionsförbättringen) som inverkar negativt på muskeluppbyggnaden. Intervallträning är väldigt effektivt för att förbättra konditionen.

King Grub
2011-12-02, 10:22
Det är träningens konditionsförbättrande effekt (egentligen de hormoner som styr konditionsförbättringen) som inverkar negativt på muskeluppbyggnaden.

Är det inte AMPK som åsyftas?

Sheogorath
2011-12-02, 10:42
Är det inte AMPK som åsyftas?

Menar du att jag benämnde det som "hormoner" och inte "ett enzym"? I sådant fall är det säkert en korrekt rättelse. Eller stämmer det inte att det är samma enzym som förbättrar konditionen som inhiberar muskelsyntesen?

Holabandola
2011-12-02, 11:19
Promenader äger.
Minimal skaderisk, du kan ägna dej åt aktiviteten i timtal utan att bli trött, du kan ägna dej åt det hela livet, det duger som cardio träning, det enda du missar är ökad bentäthet, för det krävs träning med stötar...eller styrketräning :-)

daloatf
2011-12-02, 11:25
Kör 2 konditionspass i veckan om du öka konditionen. Vill du bara träna hjärtat lite kan du promenera så mycket som du vill.

the_matsson
2011-12-02, 11:26
Det är träningens konditionsförbättrande effekt (egentligen de hormoner som styr konditionsförbättringen) som inverkar negativt på muskeluppbyggnaden. Intervallträning är väldigt effektivt för att förbättra konditionen.

Åfan, hur är det med tillväxthormonets muskelsparande effekt då? Jag tycker alltid man hört att intervallträning är så käckt eftersom det låter en bränna energi utan att bränna muskler.

mikaelj
2011-12-02, 11:28
Jag simmar och vardagscyklar 1 mil/dag. Märker inge hämningar på muskeluppbyggnad utan snarare tvärtom eftersom jag orkar mer i träningen och verkar återhämta mig bättre.

Sheogorath
2011-12-02, 11:36
Åfan, hur är det med tillväxthormonets muskelsparande effekt då? Jag tycker alltid man hört att intervallträning är så käckt eftersom det låter en bränna energi utan att bränna muskler.

Det är möjligt att intervallträning har någon effekt utöver den konditionsförbättrande, som gör den mer lämplig för någon som vill bygga muskler jämfört. Det känner jag inte till och någon annan får fylla i.

the_matsson
2011-12-02, 11:56
Det är möjligt att intervallträning har någon effekt utöver den konditionsförbättrande, som gör den mer lämplig för någon som vill bygga muskler jämfört. Det känner jag inte till och någon annan får fylla i.

Det är ju bevisat att intervallträning ökar utsöndringen av bland annat tillväxthormon, vilket är ett anabolt hormon, så det borde väl vara skäl nog? Eller missar jag något nu?

willtjam
2011-12-02, 12:26
Fast nu var det inte förtvina vid cardio det handlade om. Och människor har varit trådsmala i tusentals år också..

Människor har dock inte styrketränat i syftet att åstadkomma snabbast möjliga muskeltillväxt på kortast möjliga tid i tusentals år, vilket i sammanhanget är mer relevant. Vi talar träningsresultat, inte överlevnad, här.

Jag menade bara att killen ska inte bli rädd för att gå en promenad bara för att cardio i samband med styrketräning inte är optimalt.

Ag10
2011-12-02, 12:32
Varför inte köra på crosstraining maskinen i lugn tempo? Man använder både armar och ben och den förbränner bra utan att man tappar muskler.

z_bumbi
2011-12-02, 12:47
Det är ju bevisat att intervallträning ökar utsöndringen av bland annat tillväxthormon, vilket är ett anabolt hormon, så det borde väl vara skäl nog? Eller missar jag något nu?

Tillväxthormonet utsöndras för att få loss glukos från leverns lager av glykogen och hormonet verkar då tillsammans med kortisol. Mängden tillväxthormon är inte heller överhuvudtaget i de mängder som missbrukas av byggare för att behålla muskelmassan (då skulle vi se massor av idrottare med väldigt kraftiga hakor). Intensiva intervallet sliter däremot mer på kroppens allmänna återhämtning än en lugnare typ av träning som ger liknande effekt.
Jag är alltså inte övertygad om att intensiva intervaller har någon som helst fördel i det här sammanhanget utom möjligen att de kan vara roligare och att de tar lite kortare tid. Tidskillnaden är dock inte så stor då man i alla fall måste värma upp och i fallet med icke intervall eller lugnare sådana så kan man öka tempot tidigare eftersom det inte finns någon mening med att spara sig till intensiva intervall.

the_matsson
2011-12-02, 13:09
Tillväxthormonet utsöndras för att få loss glukos från leverns lager av glykogen och hormonet verkar då tillsammans med kortisol. Mängden tillväxthormon är inte heller överhuvudtaget i de mängder som missbrukas av byggare för att behålla muskelmassan (då skulle vi se massor av idrottare med väldigt kraftiga hakor). Intensiva intervallet sliter däremot mer på kroppens allmänna återhämtning än en lugnare typ av träning som ger liknande effekt.
Jag är alltså inte övertygad om att intensiva intervaller har någon som helst fördel i det här sammanhanget utom möjligen att de kan vara roligare och att de tar lite kortare tid. Tidskillnaden är dock inte så stor då man i alla fall måste värma upp och i fallet med icke intervall eller lugnare sådana så kan man öka tempot tidigare eftersom det inte finns någon mening med att spara sig till intensiva intervall.

Så den positiva anabola effekten av intervallträning är en stor myt? Det är ju milt sagt ganska vedertaget att intervallträning uppmuntrar en muskulös, fettfri kropp, och är som jag har förstått det go-to träningsformen för deffande kroppsbyggare?

Grahn
2011-12-02, 13:13
Så den positiva anabola effekten av intervallträning är en stor myt? Det är ju milt sagt ganska vedertaget att intervallträning uppmuntrar en muskulös, fettfri kropp, och är som jag har förstått det go-to träningsformen för deffande kroppsbyggare?

Nej bara att den beror på någon hormonutsöndring, att skaffa sig bättre kondition är väl fördelaktigt tex för förmågan att använda fett som energikälla etc.

Om deffande kroppsbyggare sprintar i någon större utsträckning vet jag inte, en sprintande ronnie coleman känns rätt skrämmande :)

King Grub
2011-12-02, 13:13
Åtminstone akut är sprintträning mer hämmande.

http://ajpregu.physiology.org/content/297/5/R1441.full

the_matsson
2011-12-02, 13:21
Åtminstone akut är sprintträning mer hämmande.

http://ajpregu.physiology.org/content/297/5/R1441.full

Men där lägger de ju intervallträningen i direkt anslutning till styrketräningen, och det är ingen jämförelse med lågintensiv cardio? Fortfarande intressant, tho.

the_matsson
2011-12-02, 13:31
Hittade en artikel på T-nation här, där en herre tolkar tre studier som jämför steady-state cardio med intervaller.

http://www.t-nation.com/testosterone-magazine-636

För er som inte orkar läsa: I princip ingen skillnad.

Det var ju lite nedslående för mig som har gått i tron att det var the shiznitz. Men jaja, kul att få lära sig något nytt!

Grahn
2011-12-02, 13:32
Det tar mindre tid i anspråk, inte en fördel att ringakta.

King Grub
2011-12-02, 13:51
Men där lägger de ju intervallträningen i direkt anslutning till styrketräningen, och det är ingen jämförelse med lågintensiv cardio?

1. Därför skrev jag "akut".

2. Det får man göra själv.

the_matsson
2011-12-02, 13:57
1. Därför skrev jag "akut".

2. Det får man göra själv.

Jo, jag förstod det i efterhand. Jag trodde du menade den akuta effekten av intervallträningen.

z_bumbi
2011-12-02, 14:09
Så den positiva anabola effekten av intervallträning är en stor myt? Det är ju milt sagt ganska vedertaget att intervallträning uppmuntrar en muskulös, fettfri kropp, och är som jag har förstått det go-to träningsformen för deffande kroppsbyggare?

Jag känner inte, eller har följt, någon byggare som kör högintensivt som enda konditionsform. Däremot vet jag flera som aldrig kört det utan håller sig till låg- och medelintensivt under hela dieten. De fall där jag vet att högintensivt har förekommit har haft mer med val av yrke än att det var en del av deffplanen dvs de var tvungna att köra högintensivt.
Det finns antagligen andra som inte gör på det viset men att HIIT mm fått sådant stort genomslag beror i mycket på att folk tar en typ av studie och tror att det funkar så på alla möjliga situationer eller än värre att folk inte bryr sig utan bara vill tjäna pengar.

DroopySWE
2011-12-02, 14:21
Okej, jag ger er mitt scenario:

Sett till muskeltillväxt, bör jag varannan dag:

1. Löpa 1 timme intervall (springa 2,5 minut i 12km/h, sen gå 2,5 min i 7km/h)

eller

2. Promenera 80 minuter i 7 km/h

Eller spelar det inte jättestor roll?

the_matsson
2011-12-02, 14:22
Det finns antagligen andra som inte gör på det viset men att HIIT mm fått sådant stort genomslag beror i mycket på att folk tar en typ av studie och tror att det funkar så på alla möjliga situationer eller än värre att folk inte bryr sig utan bara vill tjäna pengar.

Ja, jag var då verkligen av den uppfattningen (att det fanns en stor skillnad, alltså). Det är då det är tur att Kolozzeum finns. Tack för att du tog dig tid att förklara. ;)

the_matsson
2011-12-02, 14:33
Okej, jag ger er mitt scenario:

Sett till muskeltillväxt, bör jag varannan dag:

1. Löpa 1 timme intervall (springa 2,5 minut i 12km/h, sen gå 2,5 min i 7km/h)

eller

2. Promenera 80 minuter i 7 km/h

Eller spelar det inte jättestor roll?

Jag tror att vad vi har kommit fram till i tråden (jobbigt om det blir fel nu, va?) är att det inte spelar jättestor roll. Vad som däremot kan spela roll är att återhämtningstiden är längre från intervallträningen, vilket kan påverka din styrketräning negativt. Det har dock mycket att göra med hur tränad du är i dagsläget (12,5 km/h är ju inget dödstempo om man har löptränat en del).

Rahf
2011-12-02, 14:38
Okej, jag ger er mitt scenario:

Sett till muskeltillväxt, bör jag varannan dag:

1. Löpa 1 timme intervall (springa 2,5 minut i 12km/h, sen gå 2,5 min i 7km/h)

eller

2. Promenera 80 minuter i 7 km/h

Eller spelar det inte jättestor roll?

Alternativ två, vilket borde ha framkommit av information som finns i tråden.

DroopySWE
2011-12-02, 15:05
Hehe. Kul att dom 2 ovanstående inläggen går emot varandra :P

DroopySWE
2011-12-02, 15:10
Vet inte om det påverkar vad ni tycker, men styrkeformen jag börjat köra är 5x5 stronglifts.

the_matsson
2011-12-02, 15:14
Hehe. Kul att dom 2 ovanstående inläggen går emot varandra :P

Det var inte min tanke. :) Skillnaden verkar inte vara jättestor, men alternativ nummmer två är opti.

Morty
2011-12-02, 15:23
Lågintensiv konditionsträning är nog ingen fara för vanlig styrketräning. Låg puls, lågt tempo, rätt långa pass. Det är dessutom väldigt nyttigt, och den ökade förbränningen gör att man kan äta mer mat och på så sätt få i sig mer protein.

Promenader är att betrakta som återhämtning/förbränning. Men det tar låång tid att komma upp i några vidare mängder översatt i mat.

Jag tycker att man absolut kan köra lågintensiv konditionsträning 2-3 gånger i veckan utan att för den delen vara sämre på att bygga. Skillnad är det på tunga konditionspass, då även de behöver återhämtning.

DroopySWE
2011-12-02, 15:24
Det var inte min tanke. :) Skillnaden verkar inte vara jättestor, men alternativ nummmer två är opti.

Ok... men om jag älskar att intervall-löpa (2,5min/2,5 min) så kommer jag inte märka jättestor volymskillnad på muskelbygget om jag kör det varannan dag bara? Har nämligen bestämt mig för att köra styrka varannan dag å intervall-löpa varannan dag. Körde snabbare styrketempo förut, men gick in i väggen o blev övertränad. Behöver hålla mig till nåt jag kan sköta i långa loppet. Det får inte bli fööör mycket.

DroopySWE
2011-12-02, 15:26
Lågintensiv konditionsträning är nog ingen fara för vanlig styrketräning. Låg puls, lågt tempo, rätt långa pass. Det är dessutom väldigt nyttigt, och den ökade förbränningen gör att man kan äta mer mat och på så sätt få i sig mer protein.

Promenader är att betrakta som återhämtning/förbränning. Men det tar låång tid att komma upp i några vidare mängder översatt i mat.

Jag tycker att man absolut kan köra lågintensiv konditionsträning 2-3 gånger i veckan utan att för den delen vara sämre på att bygga. Skillnad är det på tunga konditionspass, då även de behöver återhämtning.

Okej... men liksom, vad är tunga kondispass och vad är icke tunga? :P Jag är väldigt van vid kondisträning och har bra kondis. 1 timme intervall (2,5 min löp @ 12 km/h, 2,5 min gång @ 7km/h) varannan dag, funkar det? Eller är det för tungt?

Eddie Vedder
2011-12-02, 15:29
Så den positiva anabola effekten av intervallträning är en stor myt?

Du behöver inte överdriva. :) Det finns en del hormonella effekter som inte fås på samma sätt av lågintensiv träning, det är korrekt. Kanske är det fördelaktigt, kanske inte. Kanske är det positivt att bli klar fortare, kanske inte. Jag tror att intervaller på cykel kan vara mer fördelaktigt än distanslöpning i alla fall.

Rahf
2011-12-02, 15:31
Testa. Du är alldeles för nojig över om du kommer optimera muskelbygge eller inte.

Slutsatsen blir alltid densamma i såna här frågeställningar: Om du inte är en kroppsbyggare, där varenda jäkla muskelprotein är av största betydelse, så kan du lika gärna köra intervallpass om det är kul för dig. Att spendera en massa energi på att oroa sig över skitsaker som att det inte är absolut optimalt för muskelbygge gynnar dig inte ett smack.

Träna intervaller om du vill. Du kommer inte märka någon skillnad på ditt muskelbyggande, så länge du fortfarande orkar träna tungt på gymmet.

*Edit* Detta är ett av nybörjarproblemen jag märker av och har lidit av själv. Man överanalyserar allt.

Morty
2011-12-02, 15:45
Okej... men liksom, vad är tunga kondispass och vad är icke tunga? :P Jag är väldigt van vid kondisträning och har bra kondis. 1 timme intervall (2,5 min löp @ 12 km/h, 2,5 min gång @ 7km/h) varannan dag, funkar det? Eller är det för tungt?

Låg puls, zon 3 typ, är lätt konditionsträning. Hård konditionsträning är zon 4/5.

Konditionsträning höjer insulinkänsligheten, vilket är bra.

DroopySWE
2011-12-02, 16:05
Låg puls, zon 3 typ, är lätt konditionsträning. Hård konditionsträning är zon 4/5.

Konditionsträning höjer insulinkänsligheten, vilket är bra.

Träningen jag beskrev då, vilken zon faller den i?

z_bumbi
2011-12-02, 16:09
Ok... men om jag älskar att intervall-löpa (2,5min/2,5 min) så kommer jag inte märka jättestor volymskillnad på muskelbygget om jag kör det varannan dag bara?

Antagligen inte.

Everest
2011-12-02, 16:12
Träningen jag beskrev då, vilken zon faller den i?

Det beror på vem som utför den;)

Du har ju bara skrivit ut hastigheten och det säger ju inget om intensiteten

andeem
2011-12-02, 17:53
Testa. Du är alldeles för nojig över om du kommer optimera muskelbygge eller inte.

Slutsatsen blir alltid densamma i såna här frågeställningar: Om du inte är en kroppsbyggare, där varenda jäkla muskelprotein är av största betydelse, så kan du lika gärna köra intervallpass om det är kul för dig. Att spendera en massa energi på att oroa sig över skitsaker som att det inte är absolut optimalt för muskelbygge gynnar dig inte ett smack.

Träna intervaller om du vill. Du kommer inte märka någon skillnad på ditt muskelbyggande, så länge du fortfarande orkar träna tungt på gymmet.

*Edit* Detta är ett av nybörjarproblemen jag märker av och har lidit av själv. Man överanalyserar allt.Klokt. Skriv gärna detta ofta. Jag behöver påminnas.

DroopySWE
2011-12-02, 18:35
Det beror på vem som utför den;)

Du har ju bara skrivit ut hastigheten och det säger ju inget om intensiteten

Joho? Jag springer 2,5 minut i 12 km/h och går sen 2,5 minut i 7 km/h. Repeterar detta i 60 minuter.

Everest
2011-12-02, 18:42
Joho? Jag springer 2,5 minut i 12 km/h och går sen 2,5 minut i 7 km/h. Repeterar detta i 60 minuter.

Ja? Hur ska jag veta din pulsnivå utifrån hastighet och tid? 5min/km kan vara ultramaratempo eller en maxning på 3km...

Sniggel
2011-12-03, 12:53
Jag märker en skillnad i hur seriöst jag tar cardion och hur bra det går med lytande. Skillnaden är så pass märkbar att det kan vara avgörande för fortsatta resultat i lyftandet.

Just nu håller jag cardion på nivån "cykla till vardags vart jag än ska (t ex till o från gymmet) men träna inte cardio med uppsatta mål om att förbättra något".
Vardagsmotion med andra ord. Och det är nog på den nivån jag ska hålla det om jag vill ha fortsatt progression.

Morty
2011-12-05, 11:23
Joho? Jag springer 2,5 minut i 12 km/h och går sen 2,5 minut i 7 km/h. Repeterar detta i 60 minuter.

Everest: 15 km @ 3:59-tempo. Puls: 159bpm
Morty: 5 km @ 3:59-tempo. Puls: 182bpm

Alltså, hastighet och tid säger inget om hur jobbigt det är.

Sniggel
2011-12-05, 13:53
Everest: 15 km @ 3:59-tempo. Puls: 159bpm
Morty: 5 km @ 3:59-tempo. Puls: 182bpm

Alltså, hastighet och tid säger inget om hur jobbigt det är.

Precis vi vet inte hur mycket du väger eller hur vältränad du är.

Dessa två inställningar var med ungefär lika hög upplevd intensitet för mig, fast vid olika tidpunkter:

Löpband, 5 km/h maxlutning
Löpband, 18 km/h maxlutning

Skillnaden var kroppsvikt och konditionsnivå.