handdator

Visa fullständig version : Adrenalinsprutor


kalutti
2011-12-02, 04:48
ganska random fråga men undrar hur mycket bättre effekt man får av att ta en spruta adrenalin innan träning. tänkte mig en rimlig mängd adrenalin, hur många % bättre ungefär tror ni att man skulle kunna prestera? *flex*

TheIsh
2011-12-02, 05:02
http://entertainment.howstuffworks.com/arts/circus-arts/adrenaline-strength1.htm

"..This theory is supported by what happens when a person is electrocuted. Someone who is shocked can be thrown a notable distance from where the shock took place. But this is not due to the electric shock. Instead, it's a sudden and violent contraction of the person's muscles as a result of the electrical charge flowing through the body."

Jag vet inte hur insatt du är men en stor del av styrka handlar ju om nervsystemets förmåga att skicka en stark signal (elektrisk). Jag antar att adrenalin gör det samma fast kemiskt kanske? Någon procent är nog inte så lätt att sätta direkt..
edit/ Du kan ju kolla från 8min..

MuSrIWnLELM

Sverker
2011-12-02, 07:03
ganska random fråga men undrar hur mycket bättre effekt man får av att ta en spruta adrenalin innan träning. tänkte mig en rimlig mängd adrenalin, hur många % bättre ungefär tror ni att man skulle kunna prestera? *flex*

Vänta med sprutan tills vi verkligen vet att vi är anfallna med stridsgas.
Moderna gasmasker fungerar.



Varför tror du att mer adrenalin skulle ge bättre träning ?
Jag ser framför mig överdrivna muskelkontraktioner och kramper som omöjliggör finmotorik eller samordning av musklerna i komplexa övningar som knäböj eller skivstångsrodd.

NiHa
2011-12-02, 21:37
Som Sverker säger eller tills du drabbas av anafylaktisk chock ;-)

Robd
2011-12-03, 17:42
Är nog som ovanstånde säger....

Tror mest man riskerar att må ohyggligt dåligt om man sprutar i sig adrenalin annars, KRAFTIG hjärtklappning m m.....

stridis
2011-12-03, 17:54
Vill du tagga till så sniffa ammoniak. På egen risk vad gäller hjärncellerna och luktsinnet... Värm upp innan, gör inget dumt.

Halice
2011-12-03, 18:50
Låter inte som en bra ide att ta extra adrenalin. Försök skapa eget adrenalin genom att tagga till.

Sport science har gjort ett avsnitt om det. Inte för att det kanske säger så mycket så var det grymt intressant.

BOaYrGxPs2U