handdator

Visa fullständig version : Bra kost innan löptävling


PVarg
2011-12-01, 20:11
Som rubriken lyder så undrar jag lite vad som är bra att äta/dricka dagen innan (hur mycket och tider osv) och dagen då man ska kanske springa 3 kilometer och hur lång tid innan tävlingen man ska äta.

Mvh

Idefi
2011-12-01, 20:26
Ät som vanligt, drick normal mängd vatten. Det är så pass kort sträcka.

robertcop
2011-12-01, 20:40
Håller med Idefi, ät och drick som vanligt. Det värsta man kan göra är att överraska magen med något nytt och annorlunda än vad du brukar äta. Detta förutsätter förstås att du har en normalbalanserad kost till vardags då. En banan strax innan start brukar jag köra på.

the_matsson
2011-12-01, 22:13
Håller med ovanstående att man inte ska testa något nytt inför tävlingsdagen.

Däremot tycker jag inte man ska avfärda diskussionen bara för att det är en förhållandevis kort sträcka. Hur förbereder man sig ifall man faktiskt vill prestera maximalt inför en viktig tävling på 3 km?

Lillleif
2011-12-01, 22:30
Man förbereder sig mentalt på att gå ut hårt och sedan öka. På så kort sträcka kvittar det vad du ätit eller inte ätit dagen innan. Ät som du brukar innan ett träningspass.

Victuhh
2011-12-01, 22:44
Långsamma kolhydrater då? Pasta?

Catstyle
2011-12-02, 07:43
Långsamma kolhydrater då? Pasta?
Ja?

Lars Brinkhoff
2011-12-02, 08:36
Pannkakor så klart.

Springer
2011-12-02, 10:33
Det viktiga är antagligen vad du ätit på morgonen/förmiddagen timmarna innan tävling. Förutsätter att tävlingen går vid lunchtid. Du skall inte vara för hungrig, du skall inte vara för mätt. Du skall framför allt inte behöva gå på toa under tävlingen. ;)

En lätt frukost 3 timmar innan är vad jag brukar köra med. Lite mackor och musli, kanske havregrynsgröt.

Drick vatten (max en halvliter?) en timme innan eller så. Beror såklart på temperatur mm.

King Grub
2011-12-02, 10:34
Tre kilometer är ingenting; det behöver du inte "ladda" inför. Att göra det skulle bara försämra resultaten. Ät normalt, så som du gör inför ett träningspass du vet det brukar gå bra på.

Glen
2011-12-02, 12:24
Tre kilometer är ingenting; det behöver du inte "ladda" inför. Att göra det skulle bara försämra resultaten. Ät normalt, så som du gör inför ett träningspass du vet det brukar gå bra på.

Går det att säga nån ungefärlig sträcka där det börjar ge resultat att "ladda" på något viss sätt? Milen till exempel, är det långt nog eller är det längre sträckor än så?

Springer
2011-12-02, 12:37
Från halvmara och uppåt är min åsikt. Andra har andra åsikter.

Däremot är ordet "ladda" lite av ett rött skynke för en del, eftersom de tänker på den äldre metoden att tömma kroppen i 3-4 dagar, för att sedan äta mycket kolhydrater i 2-3 dagar.

Limpanz
2011-12-02, 12:51
Som Springer, jag kor som vanligt utom fore halvmara/mara. Da forsoker man val "ladda" genom att vara lite generos med kollisarna. For kortare strackor sa kor som vanligt. Forsta milloppet forsokte jag lagga om kosten lite och det blev bara daligt, magen ville verkligen inte vara med om man sager sa.

King Grub
2011-12-02, 12:56
Går det att säga nån ungefärlig sträcka där det börjar ge resultat att "ladda" på något viss sätt? Milen till exempel, är det långt nog eller är det längre sträckor än så?

Vid intensiv aktivitet som varar längre än 60 minuter kan man se fördelar.

Catstyle
2011-12-02, 13:07
Ät precis som vanligt.
Att dricka extra mycket vatten tycker jag känns som ett vanskligt tips, ingen mening med det.

cheunce
2011-12-02, 13:42
På halvmara och uppåt äter jag som vanligt dagarna innan, kanske lite mer fokus på kolhydrater. Dock försöker jag tänka på när jag äter samma dags som tävlingen är, så att jag inte ska behöva gå på toaletten mitt underloppet. Försöker att inte äta för mycket fastföda 1-2 timmar innan loppet. Då kör jag med flytande-kalorier (vitargo slowcarbs funkar bra för mig).

Dock ska man aldrig experimentera med något nytt samma dag som man ska tävla. Inte kul om magen reagerar på det man dricker och man måste avbryta loppet.

Under loppet kör jag oftast med sportdryck. Fast är det korta lopp och det inte är extremt varmt så hoppar jag alla vätskekontroller.

PVarg
2011-12-03, 01:32
Ni som är löpmästare, när är det bäst att börja öka takten när man ska springa t.ex 3km. Dum fråga kanske då det varierar person till person men om man ska ge en fundamental tips / tumregel?

Mvh

Qudatullah Jamal
2011-12-03, 01:35
Pannkakor så klart.

Hur mycket sylt, grädde och sirap ska man ta då?:smash:

Everest
2011-12-03, 02:38
Ni som är löpmästare, när är det bäst att börja öka takten när man ska springa t.ex 3km. Dum fråga kanske då det varierar person till person men om man ska ge en fundamental tips / tumregel?

Mvh

Jämn fart över hela loppet leder oftast till snabbast tid, och detta brukar innebära att det börjar bli riktigt jobbigt ungefär 2/3 in i loppet vid bra disponering

cheunce
2011-12-03, 10:26
Jämn fart över hela loppet leder oftast till snabbast tid, och detta brukar innebära att det börjar bli riktigt jobbigt ungefär 2/3 in i loppet vid bra disponering

Håller 100% med. Sen får man ju anpassa det till hur banprofilen ser ut.

PVarg
2011-12-03, 13:53
Håller 100% med. Sen får man ju anpassa det till hur banprofilen ser ut.

Banan är på 400 meter... :)

Baske
2011-12-03, 21:08
Går det att säga nån ungefärlig sträcka där det börjar ge resultat att "ladda" på något viss sätt? Milen till exempel, är det långt nog eller är det längre sträckor än så?

Milen är en kort distans du behöver (observera behöver) inte dricka under loppet ens.

Utan att trampa någon på tårna anser jag att det inte finns någon större mening med att trixa med kosten. Din träning och kroppens förmåga att ha god löpekonomi är långt viktigare, så även en effektiv fellförbränning. Den sistnämda får du av längre träning i rätt fart och var noga med att konsumera mättat fell (korta, medel) och omättade fetter.

Även när jag tävlade och körde Halvironman (precis under 4 timmar) laddade jag inget speciellt. Viktigare att kunna inta energi under loppet då.

3 km är en fruktansvärt jobbig distans. Går att springa väldigt mycket på snabbhet. Se till att du inte är tung och svullen efeter för mycket kolhydrattruggande.

Bara mina åsikter från egna erfarenheter, tycker du/ni något annat så kör på det.

perak
2011-12-03, 21:33
För mig funkar det bra om magen inte är för full. 3/4 calzone kvällen före och resterande nästa morgon tillsammans med en kopp kaffe så magen får fart redan hemma.

Sedan tycker jag det är viktigt att dricka, kanske inte så mycket mer än vanligt men absolut inte för lite.

cheunce
2011-12-03, 21:35
Banan är på 400 meter... :)
Tänkte mer på tex Lidingöloppet där det är två riktigt tunga backa på sista delen :D

NiklasAlm
2011-12-03, 22:10
För mig funkar det bra om magen inte är för full. 3/4 calzone kvällen före och resterande nästa morgon tillsammans med en kopp kaffe så magen får fart redan hemma.

Sedan tycker jag det är viktigt att dricka, kanske inte så mycket mer än vanligt men absolut inte för lite.

kaffe är väl dock lite onödigt med tanke på dess vätskedrivande effekt om man ska springa långlopp...

werpa
2011-12-03, 23:21
kaffe är väl dock lite onödigt med tanke på dess vätskedrivande effekt om man ska springa långlopp...

Men är kaffe vätskedrivande??

NiklasAlm
2011-12-04, 00:17
Men är kaffe vätskedrivande??

My bad googlade lite på det nu och verkar som att det är en myt att kaffe är vätskedrivande. Vore intressant om någon mer kunnig kunde utveckla.

perak
2011-12-04, 08:40
kaffe är väl dock lite onödigt med tanke på dess vätskedrivande effekt om man ska springa långlopp...

Vad jag förtstått är det bara vätskedrivande i stora mängder. Jag gör det delvis för att inte frångå mina vanliga rutiner alltför mycket då jag normalt sett har svårt att komma under fyra koppar om dagen.
Sedan tycker jag som sagt att det har en positiv effekt på hur tung jag känner mig i magen under loppet.

Jag kanske ska tillägga att jag sällan springer längre än halvmaran och inte sprungit mer än ett riktigt lopp, och då var det milen. Springer jag längre än halvmara har jag ibland med mig 0,5l sportdryck som jag placerar ut där jag vet att jag kommer passera efter ca en timme.