handdator

Visa fullständig version : Pectus Carinatum/kölbröst


loadout
2011-12-01, 20:03
Tjena, tänkte kolla om det är några här på forumet som har detta? Och hur/om ni har gjort något för att dölja det.

Själv har jag lite kölbröst, syns inte så mycket men stör mig ganska hårt på det så tränar hårt för att dölja det.

Kanske redan finns en tråd om detta här på forumet så isåfall får väll någon moderator ta bort denna.

Capten
2011-12-01, 21:58
Lägg upp bild? :)

moppepojken
2011-12-01, 22:02
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=64374&highlight=k%F6lbr%F6st

Capten
2011-12-01, 22:06
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=64374&highlight=k%F6lbr%F6st

inte samma sak tror jag, har för mig att carinatum är tvärtemot de du länka :)

moppepojken
2011-12-02, 14:14
inte samma sak tror jag, har för mig att carinatum är tvärtemot de du länka :)

kolla i näst sista och sista sidan. Där står det även om det ...

Roggan76
2011-12-02, 14:38
Jag tror du kan få samma operation som jag. dvs. "Nuss precedure" , stålpinne genom bröstkorgen som böjer rätt skiten.
(jag gjorde för motsatsen, dvs. pectus excavatum)

Jag gjorde min operation när jag var 34år, så man får göra det även om man inte är pur-ung.

Sheogorath
2011-12-02, 14:57
Jag tror du kan få samma operation som jag. dvs. "Nuss precedure" , stålpinne genom bröstkorgen som böjer rätt skiten.
(jag gjorde för motsatsen, dvs. pectus excavatum)

Jag gjorde min operation när jag var 34år, så man får göra det även om man inte är pur-ung.

What? Var? Hur fick du bedömning? Hur uttalad var din PE? Skriv JÄTTEGÄRNA mer. I'm all grop and ears.

Roggan76
2011-12-02, 15:13
What? Var? Hur fick du bedömning? Hur uttalad var din PE? Skriv JÄTTEGÄRNA mer. I'm all grop and ears.

Min journal om operationen med en del före och efterbilder finns på
http://www.pectusinfo.com/board/viewthread.php?tid=7284#pid63787

alla bilder finns på sida 2 där.. dock ett år gamla nu.. byggt upp mig 10 kg efter den sista bilden.

Hur som..

Jag fick reda på Nuss operation via internet förra sommaren.
Kontaktade USÖ (sjukhuset i örebro) och fick prata med Osvaldo på torax.
Han sa att jag var för gamal och det inte skulle bli bra, men att jag ändå kunde prata med sjukhuset i lund.

Drog till lund, snackade med någon läkare där. som kort o gott sa att jag hade för lite PE och var för gamal.

Tänkte att det här suger balle. åkte hem igen.

någon månad senare ringer Osvaldo och säger att läkaren från lund kommer upp till örebro och att jag får min operation.

(kan tillägga att jag överdrev lite om mina problem. sa att jag inte kunde djupandas och hade ont.. så att det inte bara var kosmetiskt / psykiskt)

Thats pretty much it..

Opererades i feb 2010.
Är sjukt jävla nöjd med resultatet.. går inte se att jag haft PE nu.
har lite lite rib flare på höger sida. men flexar jag abs så går det in.

Sheogorath
2011-12-02, 15:19
Min journal om operationen med en del före och efterbilder finns på
http://www.pectusinfo.com/board/viewthread.php?tid=7284#pid63787

alla bilder finns på sida 2 där.. dock ett år gamla nu.. byggt upp mig 10 kg efter den sista bilden.

Hur som..

Jag fick reda på Nuss operation via internet förra sommaren.
Kontaktade USÖ (sjukhuset i örebro) och fick prata med Osvaldo på torax.
Han sa att jag var för gamal och det inte skulle bli bra, men att jag ändå kunde prata med sjukhuset i lund.

Drog till lund, snackade med någon läkare där. som kort o gott sa att jag hade för lite PE och var för gamal.

Tänkte att det här suger balle. åkte hem igen.

någon månad senare ringer Osvaldo och säger att läkaren från lund kommer upp till örebro och att jag får min operation.

(kan tillägga att jag överdrev lite om mina problem. sa att jag inte kunde djupandas och hade ont.. så att det inte bara var kosmetiskt / psykiskt)

Thats pretty much it..

Opererades i feb 2010.
Är sjukt jävla nöjd med resultatet.. går inte se att jag haft PE nu.
har lite lite rib flare på höger sida. men flexar jag abs så går det in.

Flyttar man muskelfästena också eller kommer man ha kvar samma spalt emellan, nertill på bröstmusklerna så att säga?

Roggan76
2011-12-02, 15:30
Nej inga fästen har flyttats. operationen är egentligen bara att de kör in stålpinnen som ett grillspett genom bröstkorgen.
dvs. över revbenen men under bröstbenet för PE, borde vara över bröstbenet för PC.

Tror inte muskelfästena har något med PE att göra alls faktiskt.
Mina fästen har alltid suttit som de gjort och min PE utvecklades inte förrens i tonåren.

Så har du en glipa mellan pattarna nertill så är det nog bara så du är skapt.