handdator

Visa fullständig version : Fungerar en Withingsvåg utan wifi?


Welli
2011-12-01, 17:13
Hej!

Jag är lite fundersam om man kan använda denna våg utan ett wifinätverk. Det finns ju en app till iphone, kan man få över datan via 3G eller liknande? Eller är wifi ett måste? Har googlat runt men hittar inget svar.

http://www.withings.com/en/bodyscale

Snobbe
2011-12-01, 17:35
Endast wifi. Vågen måste sända sin data via ett nät och den har inte ett 3g nät i sig som är ganska mycket mer komplicerat än bara wifi. 3g så skulle du behöva ha ett abonnemang också bara för vågen:)

Att skaffa ett wifi nät e bra mycket billigare än vågen. Finns billiga routrar för typ 200-300spänn som enkelt skulle klara av det. Men om du vill använda trådlöst internet hemma så kan det vara värt o lägga lite mer pengar på en bra router.

Welli
2011-12-01, 17:46
Misstänkte det. Men vad är dåligt med en billigare router om man nu skulle skaffa det. Har 100mbit från väggen, blir det slöare på något sätt med en billigare router? Kan man ha trådlöst för vågens skulle men surfa på datorn genom väggen?

Snobbe
2011-12-01, 17:58
Misstänkte det. Men vad är dåligt med en billigare router om man nu skulle skaffa det. Har 100mbit från väggen, blir det slöare på något sätt med en billigare router? Kan man ha trådlöst för vågens skulle men surfa på datorn genom väggen?

Du kommer aldrig komma upp i 100mbit via trådlöst om du inte har en jättebra router och sitter brevid den. En billigare router kan väl ha lite problem med hastigheter och klara av torrents osv sämre skulle väl jag säga.

Om du köper t.ex. denna http://www.webhallen.com/hardvara/116206-linksys_tradlos_router_e1000

Så kopplar du in nätet från din vägg in i den där. Sen så har du trådlöst och om du vill ha sladd till en dator så finns det även 4 portar du kan stoppa in datorer i.

Då kan du även surfa med iphonen och ha vågen inkopplad osv.

Sen är det tyvärr inte "plug and play" på routrar utan man måste ställa in dom lite. Men deras cd skivor man får med brukar ha väldigt lätta installationer.

PowPow
2011-12-01, 18:03
Har du en iphone så kan du ju skapa ett wifinät med den. Anslut sen vågen till det wifinätverket du skapat med iphonen.

Borde fungera.

Snobbe
2011-12-01, 18:10
Har du en iphone så kan du ju skapa ett wifinät med den. Anslut sen vågen till det wifinätverket du skapat med iphonen.

Borde fungera.

Hm kan man? Hur då?

PowPow
2011-12-01, 18:12
Hm kan man? Hur då?

Inställningar -> Internetdelning

Jag har gjort det med spotify remote, och då måste man vara på samma wifi.

Delade ut internet med min iphone och anslöt min dator till detta wifi. Sen kunde jag styra datorn med telefonen. Borde vara samma koncept typ.

Snobbe
2011-12-01, 18:14
Inställningar -> Internetdelning

Jag har gjort det med spotify remote, och då måste man vara på samma wifi.

Delade ut internet med min iphone och anslöt min dator till detta wifi. Sen kunde jag styra datorn med telefonen. Borde vara samma koncept typ.

Ja då var det ju väldigt enkelt och borde inte vara några problem att fixa me wifi vågen. Dock är det ju smidigare o ha en router för då kommer vågen skicka info direkt till iphonen jämt även fast iphonen kanske e någon annanstans och så slipper man skapa wifi nät varje gång:)

Solros
2011-12-01, 18:43
hur bra mäter vågen fett%?

Dreas
2011-12-01, 18:44
hur bra mäter vågen fett%?Inte ett dugg bra som alla andra vågar med det priset.

Pepparkakssmurfen
2011-12-01, 21:30
Åh,jag har alltid velat ha en sån! *cupid*

Welli
2011-12-02, 10:50
hur bra mäter vågen fett%?

Förmodligen är siffran lika osäker som på alla andra liknanade vågar men det kan ju vara ett sätt att se åt vilket håll det går. Hursomhelst så är jag sugen på en sån våg för att slippa knappa in siffror hela tiden.

Welli
2011-12-02, 10:52
Inställningar -> Internetdelning

Jag har gjort det med spotify remote, och då måste man vara på samma wifi.

Delade ut internet med min iphone och anslöt min dator till detta wifi. Sen kunde jag styra datorn med telefonen. Borde vara samma koncept typ.

Jag testade nyss att dela internet från min iPhone till min laptop pch det funkade ju hur smidigt som helst. Men som jag fattade det så kopplar man in vågen första gången i en dator och ställer in det. Kan man då sätta på internetdelning på iPhonen, varpå vågen känner av alla wifi i närheten och sen ställa in att den ska skicka data till iPhone? Sen när man väger sig så ser man bara till att ha internetdelningen på?

Eller fattar jag fel?

PowPow
2011-12-02, 10:58
Jag testade nyss att dela internet från min iPhone till min laptop pch det funkade ju hur smidigt som helst. Men som jag fattade det så kopplar man in vågen första gången i en dator och ställer in det. Kan man då sätta på internetdelning på iPhonen, varpå vågen känner av alla wifi i närheten och sen ställa in att den ska skicka data till iPhone? Sen när man väger sig så ser man bara till att ha internetdelningen på?

Eller fattar jag fel?

Borde funka. Anslut datorn till ditt utdelade wifi när du gör inställningarna så ser jag inte varför det inte skulle gå.

Jag har ingen våg dock så vet inte med säkerhet. Men det blir ju som ett vanligt wifinät så ser inte varför det inte skulle gå.

Snobbe
2011-12-02, 10:59
Jag testade nyss att dela internet från min iPhone till min laptop pch det funkade ju hur smidigt som helst. Men som jag fattade det så kopplar man in vågen första gången i en dator och ställer in det. Kan man då sätta på internetdelning på iPhonen, varpå vågen känner av alla wifi i närheten och sen ställa in att den ska skicka data till iPhone? Sen när man väger sig så ser man bara till att ha internetdelningen på?

Eller fattar jag fel?

Det borde fungera, sätt på internetdelning koppla in vågen i datorn. Koppla upp den mot iphonen. Jag antar att den då kommer spara inställningarna och nästa gång du väger dig så startar du bara delning.