handdator

Visa fullständig version : Större för att bli lite mindre?


Timeea
2004-01-07, 06:16
Hej! Här kommer en klassisk tjejfråga: Under ca 4 månader hade jag ett längre uppehåll från min konditionsträning. I "normala" fall cyklar jag ca 90 min 6 dagar i veckan men under hösten blev det bara 2 pass ibland inget/vecka. Jag åt bra under perioden (tycker jag själv iaf). Efter alla tentorna i mitten av december började jag köra enligt mitt vanliga schema igen. Hade inga problem att relativt snabbt komma upp i det som för mig är en tillfredställande träningsnivå. Men så igår tog jag fram ett par byxor jag inte använt på länge. PANIK!!! Fick inte upp dem över höfterna...Jag har under perioden jag börjat träna tänkt medvetet på vad jag äter och sannerligen INTE ätit MER än vad jag gjorde när jag inte tränade. Vi snackar ingen rejäl övervikt...byxorna som ej gick upp är i strl 36 och jag är 170 lång. Men jag ser att jag blivit större över höfterna och nedre delen av magen åxå. Inte kul. Vad tror ni? Är det en "tillfällig" volymökning pga att mina studentmuskler plötsligt fått börja jobba igen? Känner mig totalt omotiverad nu...vill ha mina gamla byxor igen..:cryout: Tips och råd??? MVH Timeea

Alex85
2004-01-07, 06:27
byxorna som krympt?

kharon
2004-01-07, 08:11
Om du ätit samma mängd mat då du tränat 2ggr som då du tränade 6ggr per vecka kan det ju lätt vara så att du lagt på lite.
Och det är ju inget märkvärdigt, det kan ju inte röra sig om mycket. Normaliseras säkert ganska snart då du tar upp träningen på allvar igen.

Dagens visdomsord:
"Gamla byxor är fula byxor"

-Köp nya byxor, börja träna igen, oroa dig inte så mycket.

Kör hårt! :thumbup:

Keirin
2004-01-07, 12:51
Tips och råd??? MVH Timeea [/B][/QUOTE]


Börja köp stretchbyxor. Det gör jag. Då hänger byxorna med när kroppen förändras. Det går ganska fort att gå ner i vikt bara du börjar träna. Så det är nog lungt.

Wilson
2004-01-07, 14:56
Originally posted by Keirin
Tips och råd??? MVH Timeea


Börja köp stretchbyxor. Det gör jag. Då hänger byxorna med när kroppen förändras. Det går ganska fort att gå ner i vikt bara du börjar träna. Så det är nog lungt. [/B][/QUOTE]



stretchbyxor? jag hoppas du är tjej :D

ivandrago
2004-01-07, 15:23
om det är något kroppen reagerar på är det att minska på konditionsträningen. Förbränningen sjunker markant och om man fortsätter äta lika mycket så vips har man lagt på sig en del. Bara att ta upp träningen igen så försvinner nog fettet.

Timeea
2004-01-07, 19:01
:D Känner mig redan lite mindre panikslagen...Men jag har en fundering till ( i samma anda hehe): När man börjar träna igen efter ett uppehåll- är det så att musklerna tar upp mer vätska i början och att denna vätska försvinner ju mer vältränad man blir? Eller gäller det bara vid styrketräning? Kankse borde lagt den här funderingen på träningsforumet..men efter som jag väl lider av dietnoja så kör jag den här... MVH Timeea ( än så länge utan stretchbyxor;)

King Grub
2004-01-07, 19:22
Originally posted by Timeea
:D Känner mig redan lite mindre panikslagen...Men jag har en fundering till ( i samma anda hehe): När man börjar träna igen efter ett uppehåll- är det så att musklerna tar upp mer vätska i början och att denna vätska försvinner ju mer vältränad man blir? Eller gäller det bara vid styrketräning? Kankse borde lagt den här funderingen på träningsforumet..men efter som jag väl lider av dietnoja så kör jag den här... MVH Timeea ( än så länge utan stretchbyxor;)

Glykogeninlagring (och därmed vätska) ökar betydligt vid all slags träning, jämfört med stillasittande. Därför kan man öka i vikt utan att bli fetare eller öka i ren muskelmassa. Men det är vatten i musklerna, så du ser inte vattnig eller pluffsig ut av det.

Keirin
2004-01-07, 22:41
Strechbyxor? jag hoppas du är tjej :D

Självklart, är jag :mallan: