handdator

Visa fullständig version : Från Deff till Stronglift


Shpendi
2011-11-30, 21:48
Tja!, jag har deffat i ungefär 1,5 år och har gått ner totalt 34kg. Nu närmar jag mig mitt mål, det är ca 5kg kvar och beräknar vara klar i feb-mars. Har ökat i båda muskelvolym och styrka under denna period, dock inte mycket.

Till min fråga: Jag är nöjd med min nuvarande muskelvolym, jag vill bli nästan dubbelt så stark med min nuvarande volym(går bra att öka lite om det är ett måste). Hur ska jag lägga upp mitt schema för att uppnå detta? Är rädd för överskott av kalori då jag varit fet för inte så länge sen och har lättare för att gå upp.

Min teori:
-Kaloribalans + högt proteinintag som vanligt
-Köra något SL schema, kanske 5x5 ?
-Träna bara 3 ggr i veckan lr något?

kettlebellGuden
2011-11-30, 22:36
Träna det du vill bli stark på. Finns en hel uppsjö av trevliga upplägg. Kan rekommendera att tanka hem ett ex. av Pavels "Beyond Bodybuilding" för lite inspiration, eller helt enkelt ta Starting Strength eller Stronglifts 5x5.. eller träna lite styrkelyft.

willtjam
2011-11-30, 22:39
Din teori lät bra, men det är inte antingen eller som gäller vid styrka och massa. Du kommer att bli större av få repetitioner, precis som att du kommer bli starkare av högreps.

the_matsson
2011-11-30, 22:49
Kör på Starting Strength, vetja! (Finns som sagt flera bra program, så varför inte detta)

Shpendi
2011-11-30, 23:54
Humm Starting Stength, nu drar jag slutsatser baserat på namnet men är det något specificerat för "nybörjare" eller heter det bara så?:P

"stats" just nu i dem tre stora övningarna:

bänk : 117,5kg(1x) 105kg(5x) Har ganska bra teknik tycker jag

knäböj : 110kg(5x) Går väldigt långt ner, vågar ej testa med 1x vikt dock.

marklyft: 120kg(5x) Inte så bra teknik jämfört med de andra 2.

willtjam
2011-11-30, 23:56
Starting strength är som stronglifts fast 3x3 istället för 5x5. I stort sett.

Charleston
2011-12-01, 07:24
Starting strength är som stronglifts fast 3x3 istället för 5x5. I stort sett.

3x5 istället för 5x5. Stronglifts kan man oxå köra 3x5, det rekommenderas som "nästa steg" efter att man börjar få svårt att öka med 5x5. Annars är ju Madcow ett "intermidiate-program". Är väl kanske något sådant Shpendi ska leta efter.

När jag började köra efter 5x5-program så blev det av misstag bill starrs 5x5 advanced, men det funkade ok det med. Är det SL-lyften du vill bli bra på och har tid och ork så rekommenderas oxå Sheiko-program.

the_matsson
2011-12-01, 07:32
Vill du ha något mer komplicerat än Starting Strength lägger jag istället min röst på 5/3/1, men så känner jag heller inte till något av de andra som nämnts här i slutet (Sheiko och galna kon).

willtjam
2011-12-01, 09:01
3x5 istället för 5x5. Stronglifts kan man oxå köra 3x5, det rekommenderas som "nästa steg" efter att man börjar få svårt att öka med 5x5. Annars är ju Madcow ett "intermidiate-program". Är väl kanske något sådant Shpendi ska leta efter.

När jag började köra efter 5x5-program så blev det av misstag bill starrs 5x5 advanced, men det funkade ok det med. Är det SL-lyften du vill bli bra på och har tid och ork så rekommenderas oxå Sheiko-program.

Skrev fel. :em: