handdator

Visa fullständig version : Bättre att deffa eller fortsätta bulka?


BlingMe
2011-11-30, 20:06
Hej! Jag började styrketräna seriöst för ca 10 månader sedan.

Jag är 173cm lång och har ökat från 56kg -> 70kg. Jag anser mig själv vara jättesmal fortfarande men är sugen på att testa deffa i 1-2 månader.

Vad tycker ni? Är det bättre att fortsätta bulka till 75-80 kg och sen deffa?

http://i41.tinypic.com/x0z7uu.jpg

Nutrid
2011-11-30, 20:19
Skulle faktiskt säga bulka ett tag till då det ändå är (i mina ögon) över sommaren man vill ha den rippade kroppen + att du har en bra form fortfarande.

Kommer se bra ut när du sedan är klar med deff.

Spartansk
2011-11-30, 20:36
Jag brukar alltid skrika "deffa" i sådana här trådar, men i ditt fall skulle jag säga bulk, faktiskt. Du har lagt på dig mycket muskler på armarna (mer än jag, som har tränat i femtioelva år), och ser inte ut att ha mycket överflödigt fett alls (du har t ex ingen valk som hänger ut över brallorna). Kör på som du gör ett tag till.

daloatf
2011-11-30, 21:15
Kör sakta ett par månader till, sen kör du en deff :)

Victuhh
2011-11-30, 21:22
bulka för fan du har nästan samma längd och vikt som mig :D
var inte rädd för och bli fet ;)

Fredrik_S
2011-11-30, 21:40
Det dummaste en människa kan göra är att medvetet äta sig fet
Det är vannsinne att bulka och det är något du kommer får ångra resten av ditt liv om du gör. Du har för mycket fett på kroppen för att kunna fortsätta skynda upp i vikt utan att riskera att permanent förstöra din fysik.

Man bygger ca 1-2 kg MUSKELMASSA per år har man tur bygger man mer i början. Du har gått upp 14 kilo på 10 månader och går du upp 5-10 kilo till kommer du ha gått upp över 20 kg, och de mesta av dessa kilon är fett. Du kan antingen ligga still i vikt och vänta på muskelmassan du får av din träning eller gå ner i vikt om du själv anser att du har för mycket fett. Att fortsätta gå upp är inte ett alternativ.

jonteeo
2011-11-30, 22:51
Det dummaste en människa kan göra är att medvetet äta sig fet
Det är vannsinne att bulka och det är något du kommer får ångra resten av ditt liv om du gör. Du har för mycket fett på kroppen för att kunna fortsätta skynda upp i vikt utan att riskera att permanent förstöra din fysik.

Man bygger ca 1-2 kg MUSKELMASSA per år har man tur bygger man mer i början. Du har gått upp 14 kilo på 10 månader och går du upp 5-10 kilo till kommer du ha gått upp över 20 kg, och de mesta av dessa kilon är fett. Du kan antingen ligga still i vikt och vänta på muskelmassan du får av din träning eller gå ner i vikt om du själv anser att du har för mycket fett. Att fortsätta gå upp är inte ett alternativ.

Kan du snälla utveckla att han kan riskera att förstöra sin fysik permanent?
Hur kan du vara så säker på att han har för mycket fett för att fortsätta bulka? 1-2 kg är muskelmassa per år är väldigt individuellt, det kan vara mycket mer, samtidigt mycket mindre. Hans bulk ser lyckad ut, han är inte fet så som du verkar vilja framställa det som.

LeBron
2011-11-30, 22:57
Tycker det ser skit bra ut, fortsätt bulka i ~2 månader till :)

Fredrik_S
2011-11-30, 23:32
Kan du snälla utveckla att han kan riskera att förstöra sin fysik permanent?
Hur kan du vara så säker på att han har för mycket fett för att fortsätta bulka? 1-2 kg är muskelmassa per år är väldigt individuellt, det kan vara mycket mer, samtidigt mycket mindre. Hans bulk ser lyckad ut, han är inte fet så som du verkar vilja framställa det som.

Fettceller man nybildar är permanenta och en livskamp att hålla i shack om man en gång har skaffat dem.
Nej han är inte fet, men han är samtidigt inte under 10-15% fett

Enda gången man har nytta av att bulka är om ens fettprocent är lägre än så. Bulkar man trots att man har en fettprocent som är högre är det dels sämre förutsättningar för att bygga muskler för varje kilo man går upp, dels ökad risk att nybilda fettceller(permanent)

jonteeo
2011-12-01, 00:03
Fettceller man nybildar är permanenta och en livskamp att hålla i shack om man en gång har skaffat dem.
Nej han är inte fet, men han är samtidigt inte under 10-15% fett

Enda gången man har nytta av att bulka är om ens fettprocent är lägre än så. Bulkar man trots att man har en fettprocent som är högre är det dels sämre förutsättningar för att bygga muskler för varje kilo man går upp, dels ökad risk att nybilda fettceller(permanent)

Skriv då att det finns ökad risk för honom att bilda nya permanenta fettceller, att du kan vända på det till att förstöra sin fysik permanent fattar inte jag. Anser du alltså att bilda nya fettceller är lika med att förstöra sin fysik?

Fredrik_S
2011-12-01, 06:40
Skriv då att det finns ökad risk för honom att bilda nya permanenta fettceller, att du kan vända på det till att förstöra sin fysik permanent fattar inte jag. Anser du alltså att bilda nya fettceller är lika med att förstöra sin fysik?

det var kanske lite väl hårda ord
Jag anser att man genom att bilda nya fettceller hamnar i en situation där man resten av livet kommer få kämpa betydligt mer med att vara hård året om än om man inte gör misstaget att bulka som ung(om man alltså redan har en fettprocent kring 15 när man bulkar).

Har man den fettmängden ser jag mycket hällre att man bara försöker hålla sin vikt stabil och låta styrketräningen i sig bygga muskelmassan och inte vidare tvinga upp sin kroppsvikt.

Ajsomfan
2011-12-01, 07:34
det var kanske lite väl hårda ord
Jag anser att man genom att bilda nya fettceller hamnar i en situation där man resten av livet kommer få kämpa betydligt mer med att vara hård året om än om man inte gör misstaget att bulka som ung(om man alltså redan har en fettprocent kring 15 när man bulkar).

Har man den fettmängden ser jag mycket hällre att man bara försöker hålla sin vikt stabil och låta styrketräningen i sig bygga muskelmassan och inte vidare tvinga upp sin kroppsvikt.

Fuuuu...

Varför är det svårare att vara "hård" året runt om man varit fet? Blir orolig nu, har varit fet en kort period i livet (ruggigt fet) och är på väg ned nu till normala nivåer, men du menar alltså att jag kommer alltid ha lätt för att lägga på mig fett igen? Även fast jag ligger på kcalbalans? Eller är det när man ligger på överskott du pratar om?

Och en till sak, bulk för mig är bara att glömma eller? Hade iof tänkt lägga mig på kcalbalans sen när jag når 80kg. 80kg på 180cm med lågt BF ser grovt ut i mina ögon och räcker för mig... Långt kvar tills dess. Skynda långsamt.

Ronn
2011-12-01, 07:48
Lite överdrivet är det, det är sant att har man fler fettceller så har man högre setpoint och förändrande hormonivåer som gör att man kan få kämpa med hunger och aptit men det går lika bra att deffa och bulka även då, sen får man skilja på att ha varit lite lönnfett och regelrätt överviktig/lidigt av fetma det är inte riktigt samma sak. Att öka så kraftigt i vikt att man bildar nya celler det krävs ändå rätt mycket för det, ser inte direkt TS i någon riskzon.