handdator

Visa fullständig version : Födoämnesallergi?


enzodiac
2011-11-30, 19:38
Tja
När jag äter kyckling som jag lagat hemma så får jag någon slags reaktion. Klåda över kroppen och känner mig lite varm. Detta håller i ett par timmar och försvinner sen. Klassiska symptom på födoämnesallergi. Jag har testat 3 ggr och får reaktionen varje gång. Kommer ihåg att jag fick denna reaktion när jag deffade 2009 varje dag eftersom jag åt kyckling till lunch varje dag. Just då tänkte jag inte på det eftersom reaktionen inte är så kraftig.

Är det någon annan som har någon erfarenhet med just kyckling? Jag ska såklart prata med läkaren om detta, men vill höra efter om andra har vart med om något liknanden.

Akerhage
2011-12-06, 11:12
Jag är allergisk mot kyckling och kalkon, säkerligen all fågel kanske?
Det började yttra sig för 15 år sedan kanske, innan dess var det inga problem.

Jag får dock symptomen att mitt bröst svullnar upp, får svårt att andas och ett tryck byggs upp. Det klias i gommen och kan hålla på någon timma. Det blir värre av fysisk aktivitet.

Verkar inte vara så vanligt förekommande att ha allergier mot kyckling iaf, då läkarna sade att de aldrig varit med om det tidigare.

Halice
2011-12-06, 23:35
Är det endast kycklingen som du lagat hemma?

Äter du kyckling ute?

Hur är det med övriga livsmedel, något annat du är allergisk emot?

Akerhage
2011-12-07, 09:33
@ Halice. Det vet jag inte då jag inte ätit kyckling ute sen jag blev allergisk, men har testat hemma ett flertal gånger. Vissa gånger känner jag av det mer, andra mindre. Vet inte om det beror på hur kycklingen tillagas, vad den ätit för mat etc.
Jag har blivit allergisk de senaste 10 åren för ganska mycket.
* Skaldjur - kliar i gom, rinniga ögon (äter ändå)
* Pollen - alltid haft
* Viss frukt (äpple, kiwi etc) - klias i gom, utslag i gom (äter ändå)
* Damm
* Nötter (rodnad, kli) - äter ändå

Halice
2011-12-07, 09:57
Det vet jag inte då jag inte ätit kyckling ute sen jag blev allergisk, men har testat hemma ett flertal gånger. Vissa gånger känner jag av det mer, andra mindre. Vet inte om det beror på hur kycklingen tillagas, vad den ätit för mat etc.
Jag har blivit allergisk de senaste 10 åren för ganska mycket.
* Skaldjur - kliar i gom, rinniga ögon (äter ändå)
* Pollen - alltid haft
* Viss frukt (äpple, kiwi etc) - klias i gom, utslag i gom (äter ändå)
* Damm
* Nötter (rodnad, kli) - äter ändå

Att allergi beror på vad kycklingen har ätit är ett troligt scenario. Kanske testa med att köpa ekologisk kyckling ?

Testa tillaga kycklingen på olika sätt, och se om du kan se något samband.

Kan det vara så att du är extra känslig just nu pga andra mediciner, eller allergener i din tillvaro just nu. Testa isf utesluta dem och se om symtomen blir mindre.

Annars är det nog bäst att gå iväg och testa om du har blivit allergisk emot fågel.

Akerhage
2011-12-07, 10:53
Dock gjorde jag ett allergitest på kyckling hos läkaren som gav utlsag? Så bör ju ändå vara köttet eller djuret kyckling som gör jag reagerar? Äter inga mediciner alls nu eller har inte gjort någonsin, så bör inte komma därifrån.

Gurkyngel
2011-12-07, 17:40
kan man vara allergisk mot fisk kan man väl vara det mot kyckling? Inte vanligt skulle jag tro, men för den skull inte konstigt...

Akerhage
2011-12-08, 10:01
kan man vara allergisk mot fisk kan man väl vara det mot kyckling? Inte vanligt skulle jag tro, men för den skull inte konstigt...

Fast mer folk är ju allergiska mot fisk än mot kyckling?
Så ganska ovanligt är det ju ändå? Jag känner ingen annan som är det iaf..

Gurkyngel
2011-12-08, 21:04
Fast mer folk är ju allergiska mot fisk än mot kyckling?
Så ganska ovanligt är det ju ändå? Jag känner ingen annan som är det iaf..

Var ju precis det jag skrev... att det inte är så vanligt

Sverker
2011-12-09, 06:58
Undrar ifall det finns en koppling mellan allergi mot kyckling och att kycklingarna utfodras med fisk:confused:

Vore intressant att veta mer där.

Akerhage
2011-12-09, 10:34
intressant tanke!

Akerhage
2011-12-09, 10:34
Var ju precis det jag skrev... att det inte är så vanligt

Ah, det missade du ju, men om det är ovanligt är det ju lite konstigt? :)

Halice
2011-12-09, 11:17
Undrar ifall det finns en koppling mellan allergi mot kyckling och att kycklingarna utfodras med fisk:confused:

Vore intressant att veta mer där.

Det finns det, en del personer kan inte äta majskyckling eller kycklingar som är utfodrade med fisk/skaldjur/nötter mm. Därför kan det vara bra att testa med ekologisk kyckling.

Men det finns även vanlig kyckling (ibland även kalkon) kötts allergi.


Ah, det missade du ju, men om det är ovanligt är det ju lite konstigt? :)

Bara för att det är ovanligt behöver det inte vara konstigt, eller ? *jorgen*