handdator

Visa fullständig version : Hjälp inför nästa deff efter misslyckade försök


Mirano
2011-11-30, 18:07
Hade tänkt starta min deff om ungefär en månad efter min bulk. Har lite svårt för hur jag ska göra med deffen då mina deff försök tidigare inte har varit de bästa, jag har svårt för att räkna på kalorier då jag brukar tappa motivationen helt om jag måste hålla på att räkna, inför förra sommaren så körde jag mycket på att motionsgå och försöka äta så nyttigt som möjligt, jag gick ner bra på det men jag tappade även mycket muskler, jag körde stenhårt på gymmet så det måste ligga i kosten. Vågar knappt gå på ett nytt deff-försök igen då jag är rädd att det ska bli lika dant igen (såg väldigt liten och spinkig ut i somras och måde inte alls bra av det).

Jag försöker glömma bort 6-pack tänkandet lite då jag egentligen vill lägga på mig mer muskler först och främst, ett tag tänkte jag nästan köra på bulk hela nästa år men jag klarar bara inte att ha en kula på magen under sommarn ^^

är 24 år, 176cm lång, väger just nu 80kg, var i somras nere på 69kg och var inte ens helt deffad vilket känns på tok för mesig vikt. Mina armar låg på ca 37cm i somras och ligger på 38cm nu, vill absolut inte tappa så mycket på armarna igen.

Alla tips och förslag är välkomna, är det enda för mig att jag helt enkelt måste räkna på kalorierna under deff? och i så fall har ni tips på hur man gör det på enklast sätt? jag har försökt tidigare men tappade motivationen till det efter två dagar. Har svårt att planera kosten frammåt utan bestämmer mig gärna samma dag för vad jag ska äta så då måste man räkna varje dag.

Sheogorath
2011-11-30, 18:29
Hade tänkt starta min deff om ungefär en månad efter min bulk. Har lite svårt för hur jag ska göra med deffen då mina deff försök tidigare inte har varit de bästa, jag har svårt för att räkna på kalorier då jag brukar tappa motivationen helt om jag måste hålla på att räkna, inför förra sommaren så körde jag mycket på att motionsgå och försöka äta så nyttigt som möjligt, jag gick ner bra på det men jag tappade även mycket muskler, jag körde stenhårt på gymmet så det måste ligga i kosten. Vågar knappt gå på ett nytt deff-försök igen då jag är rädd att det ska bli lika dant igen (såg väldigt liten och spinkig ut i somras och måde inte alls bra av det).

Jag försöker glömma bort 6-pack tänkandet lite då jag egentligen vill lägga på mig mer muskler först och främst, ett tag tänkte jag nästan köra på bulk hela nästa år men jag klarar bara inte att ha en kula på magen under sommarn ^^

är 24 år, 176cm lång, väger just nu 80kg, var i somras nere på 69kg och var inte ens helt deffad vilket känns på tok för mesig vikt. Mina armar låg på ca 37cm i somras och ligger på 38cm nu, vill absolut inte tappa så mycket på armarna igen.

Alla tips och förslag är välkomna, är det enda för mig att jag helt enkelt måste räkna på kalorierna under deff? och i så fall har ni tips på hur man gör det på enklast sätt? jag har försökt tidigare men tappade motivationen till det efter två dagar. Har svårt att planera kosten frammåt utan bestämmer mig gärna samma dag för vad jag ska äta så då måste man räkna varje dag.

Jag kan berätta hur jag gör. Jag räknar inte kalorier: Excel gör det åt mig. Jag väger däremot allt och stoppar in värdena i dokumentet och får ut svart på vitt. Jag äter samma sak varje dag för att det ska bli färre värden att fylla i och för att det blir lättare att hålla den fördelning mellan protein/kolhydrater/fett som jag vill ha. En dag i veckan freestylar jag och stoppar in de saker jag känner för att äta i en separat flik som heter "Ätardag", där jag äter 443 fler kalorier än på mina vanliga dagar. Söndagar äter jag 600 kalorier mindre än övriga dagar då jag bara ligger hemma och pillar naveln. Måndagar 600 kcal mer eftersom jag både jobbar och spinnar.

Men det jag vill ha sagt egentligen är detta: jag räknar inte kalorier. Jag skänker inte kalorier en tanke i min vardag eftersom jag gjort alla beräkningar på förhand. På så sätt slipper jag ta beslut om vad jag får och inte får äta (jag äter bara det jag tänkt) och jag slipper ha huvudbry om hur mycket kalorier ditten och datten ger, och vad jag måste göra för att kompensera för den där extra kanelbullen.

Åsberg
2011-11-30, 18:31
Ganska smart Sheo. Nackdelen är väl att det krävs lite framförhållning.

Sheogorath
2011-11-30, 18:35
Ganska smart Sheo. Nackdelen är väl att det krävs lite framförhållning.

Jag tar gärna den framförhållningen för att slippa ha ågren all vaken tid över hur mycket jag kan tänkas ha fått i mig, och vad jag borde gjort för att kompensera eventuellt överintag. Jag hade blivit helt besatt av tankar på mat och kalorier, det är jag övertygad om. Även om mitt ätarbeteende under diet knappast är "normalt" i någons bok är alternativet långt mycket sjukare tycker jag.

begt
2011-11-30, 18:46
Om du vill göra det lättare för det så ät vissa saker varje dag, så får du mindre att grubbla över.

Ha en grund som innehåller väldigt mycket protein och sen kan du lägga på fett och lite kolhydrater.

kalajset
2011-11-30, 18:56
Mirano: Hur avgjorde du att du tappade mycket muskelmassa? - Säger inte att du har fel, men det är väldigt vanligt att överskatta mängden fett man faktiskt har. En variant på detta är även att underskatta hur mycket man faktiskt måste gå ner i vikt för att bli verkligt hård. (Om man nu kan sätta någon slags objektiv gräns s as). Oftast kan man behöva gå ner mycket mer än man tror för att bli av med "det där sista". Här verkar det vara extra lätt att muskelmassa ryker samtidigt är min uppfattning.

Sedan säger jag inte att det är lösningen på dina problem, men det är absolut inget måste att varken räkna kalorier eller väga mat. Det går att komma i bra form ändå tycker jag tål att poängteras. Detta just genom någon slags "vettig" kosthållning, (hävdar alltid att folk i grund och botten mycket väl allt som oftast klarar att både förstå och inse vad som är lämpligt respektive icke-lämpligt att äta på diet), där man helt enkelt använder spegeln i kombination med vågen för att avgöra framsteg. Även måttbandet har sin plats.

37cm armar, (kalla?), är förövrigt mycket bra på den låga kroppsvikten skulle jag vilja hävda.

Bizarro
2011-11-30, 19:31
Funkar det inte bara att äta mindre typ?
Dvs. ta stora portioner under bulk, sen ta små vid deff?
Hålla på i excel, väga mat och dylikt har jag alltid ansett vara lite väl extremt, måste man verkligen göra det för att få en riktigt nice fysik?

Åsberg
2011-11-30, 19:37
Jag tar gärna den framförhållningen för att slippa ha ågren all vaken tid över hur mycket jag kan tänkas ha fått i mig, och vad jag borde gjort för att kompensera eventuellt överintag. Jag hade blivit helt besatt av tankar på mat och kalorier, det är jag övertygad om. Även om mitt ätarbeteende under diet knappast är "normalt" i någons bok är alternativet långt mycket sjukare tycker jag.

Håller med till fullo. Själv kör jag 1 kg kvarg och nötfärs/kyckling/lax i lagom mängd och lite pasta/ris/potatis beroende på om jag tränat eller hur mycket cardio det blivit den dagen.

Tycker de funkar bra, räknar eller väger nästan inget (förutom pastan/riset) och känns som det blir nog protein varje dag också. Visst, jag vill starta en massaker ute på torget och sedan skjuta mig själv i ansiktet varje gång jag öppnar en kvargburk men det är fortfarande värt det då jag slipper tänka på kcal hit och dit.

Morrris
2011-11-30, 19:43
KVARG - Du slipper tänka på kalorier.

Landström
2011-11-30, 19:53
Kött och grönsaker! Man äter sig sprängmätt men ändå omöjligt att komma upp i kaloribalans.

Mirano
2011-11-30, 20:45
Jag kan berätta hur jag gör. Jag räknar inte kalorier: Excel gör det åt mig. Jag väger däremot allt och stoppar in värdena i dokumentet och får ut svart på vitt. Jag äter samma sak varje dag för att det ska bli färre värden att fylla i och för att det blir lättare att hålla den fördelning mellan protein/kolhydrater/fett som jag vill ha. En dag i veckan freestylar jag och stoppar in de saker jag känner för att äta i en separat flik som heter "Ätardag", där jag äter 443 fler kalorier än på mina vanliga dagar. Söndagar äter jag 600 kalorier mindre än övriga dagar då jag bara ligger hemma och pillar naveln. Måndagar 600 kcal mer eftersom jag både jobbar och spinnar.

Men det jag vill ha sagt egentligen är detta: jag räknar inte kalorier. Jag skänker inte kalorier en tanke i min vardag eftersom jag gjort alla beräkningar på förhand. På så sätt slipper jag ta beslut om vad jag får och inte får äta (jag äter bara det jag tänkt) och jag slipper ha huvudbry om hur mycket kalorier ditten och datten ger, och vad jag måste göra för att kompensera för den där extra kanelbullen.
Låter som en ganska bra idé, dock kvarstår lite moment med att väga maten osv, blir lätt att det hela går mig åt huvudet känner jag. Desutom har jag som sagt ganska svårt att planera vad jag ska äta osv, jag är en sån som springer på ica var och varranan dag :)

Mirano: Hur avgjorde du att du tappade mycket muskelmassa? - Säger inte att du har fel, men det är väldigt vanligt att överskatta mängden fett man faktiskt har. En variant på detta är även att underskatta hur mycket man faktiskt måste gå ner i vikt för att bli verkligt hård. (Om man nu kan sätta någon slags objektiv gräns s as). Oftast kan man behöva gå ner mycket mer än man tror för att bli av med "det där sista". Här verkar det vara extra lätt att muskelmassa ryker samtidigt är min uppfattning.

Sedan säger jag inte att det är lösningen på dina problem, men det är absolut inget måste att varken räkna kalorier eller väga mat. Det går att komma i bra form ändå tycker jag tål att poängteras. Detta just genom någon slags "vettig" kosthållning, (hävdar alltid att folk i grund och botten mycket väl allt som oftast klarar att både förstå och inse vad som är lämpligt respektive icke-lämpligt att äta på diet), där man helt enkelt använder spegeln i kombination med vågen för att avgöra framsteg. Även måttbandet har sin plats.

37cm armar, (kalla?), är förövrigt mycket bra på den låga kroppsvikten skulle jag vilja hävda.
Jag tror det gick ganska bra till runt 72-73kg utan att tappa så mycket muskelmassa men efter det märkte jag att det var mest musklerna som blev mindre, folk runt omkring mig kommenterade att jag började se väldigt liten ut, kände själv att jag kände mig ganska liten, och då hade jag endå underhudsfett kvar på magen. När jag sedan började bulka tog det inte mer än ca 2 veckor innan musklerna blev betydligt större, så något måste ha varit fel under deffen. Det kan ju varit som du säger att jag tappade musklerna under "det där sista".

Ja det var 37cm kalla, men det tog inte så lång tid under bulken att gå upp till 38cm.

daloatf
2011-11-30, 21:13
Bry dig inte om vad du väger. Jag slutade min första diet på 65.5kg. Först då var jag nöjd med fettnivån. Spegeln sa till mig när jag var nöjd.

Sniggel
2011-11-30, 22:05
Mirano: Hur avgjorde du att du tappade mycket muskelmassa? - Säger inte att du har fel, men det är väldigt vanligt att överskatta mängden fett man faktiskt har. En variant på detta är även att underskatta hur mycket man faktiskt måste gå ner i vikt för att bli verkligt hård. (Om man nu kan sätta någon slags objektiv gräns s as). Oftast kan man behöva gå ner mycket mer än man tror för att bli av med "det där sista". Här verkar det vara extra lätt att muskelmassa ryker samtidigt är min uppfattning.


True dat!

Gick själv ner från 88 till 75 och trodde jag skulle vara rippad på den vikten (första deffen). Men hade knappt magrutor :P

haljan
2011-12-01, 07:59
Om du vill räkna kalorier och har en smartphone så är appen ShapeUp riktigt bra. På svenska. Gratis. (http://itunes.apple.com/se/app/kaloriraknare-fran-shapeup/id286906691?mt=8)

Du ställer in hur många kalorier du vill ligga på och kan även välja hur du vill fördela dem över protein, fett och kolh.
Sen lägger du till vad du äter genom att söka fram all mat i en databas med över 400.000 produkter. Du kan även skapa egna recept och lägga till.

Du lägger även till vad och hur mycket du tränar.

Springer
2011-12-02, 19:30
Men det jag vill ha sagt egentligen är detta: jag räknar inte kalorier. Jag skänker inte kalorier en tanke i min vardag eftersom jag gjort alla beräkningar på förhand. På så sätt slipper jag ta beslut om vad jag får och inte får äta (jag äter bara det jag tänkt) och jag slipper ha huvudbry om hur mycket kalorier ditten och datten ger, och vad jag måste göra för att kompensera för den där extra kanelbullen.

Jag begriper faktiskt inte hur du menar. Eftersom du räknar kalorierna i förväg, är det inte att räkna kalorier?

För mig är "räkna kalorier" att hålla reda på vad maten man äter innehåller i form av protein, fett, kolhydrater och energiinnehåll. Om man gör det genom att äta saker som man redan har mätt, eller om man mäter och räknar i efterskott spelar ingen roll.

Funkar den här metoden för dig, så är det ju finemang, men det finns ju ingen anledning att tro att andra sätt att göra det på är mycket "sjukare"? Din metod skulle inte alls passa mig, men jag tycker inte den är sjuk för det. Känns lite onödigt att döma andras metoder.

Landström
2011-12-03, 09:10
Om man inte varit kraftigt berusad under hela den tid man uppnått sin nuvarande vikt så borde man veta ganska bra hur man brukar äta.

Utifrån det gör man nån eller några förändringar. T ex skippa en måltid och/eller byt ut allt eller en stor del av pastan/riset med grönsaker. Väga sig varje dag och följa sin utveckling.

Har man inte gått ned i vikt på ett par veckor så får man skära ned ännu mer. Använd tiden till din fördel. Tålamod och ingen stress..!

Enkelt! Om man bara har bestämt sig. :thumbup: