handdator

Visa fullständig version : knäböj sticking point


Supermicke
2011-11-30, 16:58
när låret är en bit ovanför parallelt med golvet tar det stop/går sakta och jag bryter med ryggen/höften som sticker iväg för att komma förbi. Är det quadsen som är för klena? Övningstips?

tacksam för svar!!

Fugly
2011-11-30, 17:01
stretcha, gå in på yt och sök på sheo squat stretch

ceejay
2011-11-30, 17:03
tryck ut knäna och fortsätt tryck.

delta_mats
2011-11-30, 17:20
Att bryta lite med ryggen är väl egentligen inget fel? Man har ju väldig kraft där så det vore ju dumt att inte ta tillvara på den.

entropy
2011-11-30, 19:09
Att bryta lite med ryggen är väl egentligen inget fel? Man har ju väldig kraft där så det vore ju dumt att inte ta tillvara på den.

Jag tycker det låter som om han menar att höften stiger snabbare än stången.

Matsa
2011-11-30, 19:17
Att detta sker på riktigt utmanande vikter känns inte som några konstigheter, det är svårt att komma ifrån att man har en sticking point någonstans. Så länge som du inte tappar kurvaturen på ryggen så är det nog ingen fara om det bara sker på enstaka lyft. Om det sker även på relativt lätta vikter behöver du förmodligen jobba med tekniken, det bästa botemedlet i det fallet är ofta att helt enkelt nöta på och vara noga med formen.

Loke
2011-11-30, 19:46
Jag hade en tendens att brytböja mycket för ett tag sedan, så jag tog ett steg tillbaka och ändrade tekniken så böjarna blev en aning mer upprätta. I början tappade jag lite styrka, men det blev ganska snabbt bättre. Svårt att avgöra vad som långsiktigt är mer rätt, men har man inte SL-ambitioner så tycker jag det verkar som en onödig risk. Vill man pressa ryggen till det yttersta så är nog mark säkrare.

Supermicke
2011-11-30, 20:47
känns som jag kommer nå så mycket längre med en upprätt stil.

Tekniken finner jag inge större fel på, knäna ovanför och i knäets riktning. 30-50cm brett. Fötterna riktade utåt en bit, fäller inte ryggen speciellt mycket inte mer än 45grader. Djupet blir under parallelt (ibland lite djupare) med låret. Men det är fan inge bra ös eller vad man ska säga.. :P

Har en stabil röv men mindre stabila lår. Nåja ska nog prova kör mkta frontböj utöver vanliga tunga böj ett tag nu iaf.

edit: lite tillägg: har kört massa vanliga böj vid vikter där jag stannar och pressat vidare utan fällning men har inte ökat bra alls, ungefär 8veckor iallafall. Då borde man ju få resultat. Äter bra.