handdator

Visa fullständig version : Problem med återkommande förkylning, hjälp..


Bjornmoberg
2011-11-30, 16:09
Halloj!

Ligger till så här att senaste tiden, kanske i runda svängar 2 månader, så har jag fått problem med förkylningar och grejer. Har självklart dragit ner helt på gymmandet under de perioder då jag varit sjuk/förkyld. Problemet kommer till när jag ska börja träna igen. Jag låter några sjukfria dagar gå så att det inte bara ligger i bakgrunden och väntar på att få bryta ut. Jag har kraft och ork i kroppen, passen rullar bra (brukar oftast köra en cykel någorlunda lugnt, och sen ladda på hårt igen) (En cykel = 3-split).

Men det går åt pipan. Den första lätta cykeln går fint, men sen när jag kört två tunga cyklar, går det åt helvete.. Vaknade dagen efter med lite snuva och känningar i halsen. Det va vilodag så jag vilade ju, men sen idag vaknar jag med slemmig hosta, kan knappt svälja, täppt i bihålorna ja all sån skit.. Vad beror det på? Blir riktigt frustrerad, för när jag väl kör på gymmet så går det riktigt bra. Jag ökar i vikter etc...

Pratade med en kompis som antydde att jag är övertränad, men har kollat lite på internet och jag sover bra, jag äter fan så mkt (ligger på bulk), känner mig väl inte alltför stressad över vardagen i övrigt, så jag tycker inte att det rimmar nå bra.

Visst, jag kör 110 % när jag är på gymmet, men är det så pass att min kropp inte klarar av det på nå vänster? För under passet går det skitbra. Är liksom som att jag har noll immunförsvar, och är extra känslig när jag tränat hårt. Käkar vitaminer och grejer men likförbannat så ramlar jag ner i förkylningen igen.

Vad kan det bero på? Vad jag kan göra åt saken? Hjälp mig, för det här är riktigt frustrerande..

Tack på förhand! Mvh Björn.

Godfella
2011-11-30, 16:19
Jag lider av samma sak som dig, och jag förstår att det är sjukt irriterande, jag känner detsamma. Speciellt eftersom att jag jobbar inom Försvaret, där jag i stort sett aldrig är still.

Men jag kollade upp det för någon månad sedan, gjorde endel tester på sjukan på mitt regemente och det visade sig att jag har trånga luftstrupar och att slemmet som samlas har jag svårt att harkla upp. Och att när jag utsätter mig för hård fysisk ansträngning så stressas min kropp mer eftersom att syretillförseln inte blir optimal och det i sig leder till att jag blir sliten.

Inte säkert att det är samma för dig, men det kanske hjälper dig på något sätt. Du kan ju ha myctoplasma också!

mikaelj
2011-11-30, 16:21
För mig är det för lite sömn i kombination med för hård träning. Sömnen är den största boven.

Fugly
2011-11-30, 16:23
För mig är det för lite sömn i kombination med för hård träning. Sömnen är den största boven.

+ handhygien.

Bjornmoberg
2011-11-30, 16:38
Jag lider av samma sak som dig, och jag förstår att det är sjukt irriterande, jag känner detsamma. Speciellt eftersom att jag jobbar inom Försvaret, där jag i stort sett aldrig är still.

Men jag kollade upp det för någon månad sedan, gjorde endel tester på sjukan på mitt regemente och det visade sig att jag har trånga luftstrupar och att slemmet som samlas har jag svårt att harkla upp. Och att när jag utsätter mig för hård fysisk ansträngning så stressas min kropp mer eftersom att syretillförseln inte blir optimal och det i sig leder till att jag blir sliten.

Inte säkert att det är samma för dig, men det kanske hjälper dig på något sätt. Du kan ju ha myctoplasma också!

Alright, för trånga luftstrupar säger du, eller myctoplasma, vad är det för nåt? Och hur löser du ditt problem då?

För mig är det för lite sömn i kombination med för hård träning. Sömnen är den största boven.
Jo jag har ju funderat på alla såna aspekter.. Och ja självklart så nån natt då och då snittar jag väl dåligt med sömn kanske, men brukar lyckas hålla mig till runt 7-9 timmars sömn.

+ handhygien.

Handhygienen säger du.. alltså ja, haha jag tvättar händerna när jag varit på toabesök och dylikt.

InSipiD
2011-11-30, 16:46
Handhygienen säger du.. alltså ja, haha jag tvättar händerna när jag varit på toabesök och dylikt.

Det bör du göra efter gymmet också, ganska många som sprider skit där med.
Undvik att peta dig i näsan eller ansiktet under tiden du är där.

Zorban
2011-11-30, 16:53
+ handhygien.
+1
Skrämmande hur vissa beter sig på gymmet :)

Fugly
2011-11-30, 17:00
Step up your handhygien level, bro. Jag trodde jag var ganska hygieniskt, men icke sa nicke. Jag slutade också att peta mig i ansiktet/näsan och det går ganska bra nu (peppar peppar).

the_matsson
2011-11-30, 17:28
Är du sjuk under en längre tid kan det även vara virus. Stick till vårdcentralen och kolla upp dig!

Förövrigt kände jag mina första förkylningssymptom idag också. Svängde ihop en egen huskur och har nu intagit 75 g spenat, 100 g broccoli, 100 g matlagningsgrädde, tre stora klyftor vitlök, en tugga ingefära, och 5 gram fiskolja. Better help! :S

Bjornmoberg
2011-11-30, 17:47
Det bör du göra efter gymmet också, ganska många som sprider skit där med.
Undvik att peta dig i näsan eller ansiktet under tiden du är där.
Alright, ska ta det i åtanke!

+1
Skrämmande hur vissa beter sig på gymmet :)
Ja jo så kanske det är..

Step up your handhygien level, bro. Jag trodde jag var ganska hygieniskt, men icke sa nicke. Jag slutade också att peta mig i ansiktet/näsan och det går ganska bra nu (peppar peppar).
Alright ^^

Är du sjuk under en längre tid kan det även vara virus. Stick till vårdcentralen och kolla upp dig!

Förövrigt kände jag mina första förkylningssymptom idag också. Svängde ihop en egen huskur och har nu intagit 75 g spenat, 100 g broccoli, 100 g matlagningsgrädde, tre stora klyftor vitlök, en tugga ingefära, och 5 gram fiskolja. Better help! :S

Alright.. Jo jag får väl pallra mig dit och se vad de säger. Åh hej och hå, en liten huskur :) Hoppas den funkar för dig!

SteelPulse
2011-11-30, 18:37
Asså, jag har gått igenom exakt samma sak, typ småsjuk i lite mer än två månader, vissa dagar sämre och vissa i princip frisk. Detta efter att ha tränat i ett halvår. Tycker också att jag skött kost, sömn bra och inte varit speciellt stressad heller.

I början av sjukperioden stannade jag hemma ifrån gymmet, men när det aldrig gick över valde jag att strunta i symtomen efter som jag inte fick förhöjd puls eller kände mig svag.

Symtomen har varit allt från snuva, halsont och lätt hosta, men ingen feber. Jag har läst som en galning på nätet efter möjliga orsaker, men inte kommit fram till nånting.

Jag har tre barn, varav ett på dagis som verkar ha haft liknande symtom som jag, så det kan ju förklara en del, dock har inte övriga i familjen varit sjuka.

Jag är snart 40 år och har haft ett 10 års uppehåll från "riktig" träning och det är möjligt att det kan ta nåt år innan kroppen vänjer sig vid träningen.


Det är mina teorier iaf. Att man ska tvätta händerna är så klart ett bra val, men varför hade jag inte dessa symtom innan jag började med träningen? Jag har precis som TS svårt att hålla igen på mina pass, som jag gör tre ggr/vecka, utan kör ganska hårt för att vara otränad.

Spridis
2011-11-30, 18:59
+ handhygien.

Sen jag hittade handspriten på gymmet för några månader sen så har jag inte varit sjuk. Ta i trä...

SteelPulse
2011-11-30, 19:05
Sen jag hittade handspriten på gymmet för några månader sen så har jag inte varit sjuk. Ta i trä...Dricker du den före, under eller efter passet?

Spridis
2011-11-30, 19:19
Dricker du den före, under eller efter passet?
Före, under och efter. Opti!
Denatureringen smakar dock skit som fan men ändå bättre än EAA *spy*

Kimkay
2011-11-30, 19:42
Jag brukar vara frekvent sjuk såhär i förkylningstider, men sedan jag började med handsprit har jag inte varit sjuk en enda gång. Det gäller dock att dricka ofta!

SteelPulse
2011-11-30, 19:53
:D

Helt allvarligt, kör ni med handsprit endast efter gymmet eller i princip hela tiden? Jag får för mig att även om dricker handspriten så hjälper inte detta om man har barn på dagis? Eller för den delen åker kollektivt under rusningstid?

Om man satsar på att göra slut på sig på varje pass och inte lever sitt övriga liv i kuvös kanske man får leva med att bli sjuk ofta, vad vet jag...?

Stavgång med varm choklad (eller handsprit) kanske är det man ska satsa på.

Bjornmoberg
2011-11-30, 20:12
Eh, en dum fråga kanske, men dricker ni handspriten..? Jag hänger inte riktigt med här haha..

the_matsson
2011-11-30, 20:53
Eh, en dum fråga kanske, men dricker ni handspriten..? Jag hänger inte riktigt med här haha..

No pain no gain.

Kimkay
2011-11-30, 21:04
Eh, en dum fråga kanske, men dricker ni handspriten..? Jag hänger inte riktigt med här haha..
Vad annars ska man göra med den?

Spridis
2011-11-30, 21:04
Eh, en dum fråga kanske, men dricker ni handspriten..? Jag hänger inte riktigt med här haha..

Men snälla vän! Nej, vi dricker inte handspriten ;)
Men när vi är på gymmet och hanterar hantlar och diverse tyngder som det garanterat har snorats och hostats på så kör vi med lite handsprit innan vi knaprat oss i näsan, ögonen etc. Detta gäller all kontakt med slemhinnor!
Risken att bli smittad minskar drastiskt genom att ha en god handhygien.
Minns dock att smörja in händerna med diverse krämprodukter efter gymmet eftersom handsprit torkar ut huden.

Mirano
2011-11-30, 21:07
Jag har haft det precis likadant, fick förkylningar i omgångar hela tiden och blev riktigt sjuk i mellan åt. Vad som hjälpte mig var att jag slutade träna helt tills jag kände att förkylningen och all snuva var helt borta, sen tar jag C-vitamin tillskott, det har funkat sen dess iaf, har varit lite småsnuvig flera gånger men det bryter aldrig ut mer än så, tidigare fick ja alltid feber. Vet inte hur pass C-vitamin hjälper egentligen men det står att det kan lindra förloppet vid förkylning, och jag tror på det, och om man mentalt tror att något man tar gör att man blir frisk så kan det ju även funka bara på grund av det :)

SteelPulse
2011-11-30, 21:14
@Mirano, jag tror också att placebo han ha betydande effekt i det här fallet. Även det motsatta, att om jag är rädd för att bli förkyld så är jag mer mottaglig för dito.

Jpz
2011-11-30, 21:21
Som många andra sagt att inte peta näsa o så.

Jag rör aldrig mitt ansikte förrän jag kommit hem, kliar de får de klia, o jag har klarat mig.

Peppar peppar.

Holabandola
2011-12-01, 10:05
handhygien som någon skrev. Maskinerna och vikterna är besudlade med infektioner från hundratals (tusentals) mä'nniskor som snorat, svettats och kladdat med vikterna (i god miljö, fuktigt och varmt kan virus och bakterier överleva i många dagar.

Därtill är det rätt normalt att torka svett i ansiktet och vara och fara med händerna i ansiktet under träning. Du kanske har en vattenflaska som du öppnar ventilen med handen varje gång...ojoj va många förkylningar du kommer dra på dej då säger jag bara .-) handen, flasknippeln munnen=förkylning.

Så sprita och tvätta händerna, gärna under passet, undvik att pilla med händerna i ansikte ögon etc. Använd handskar.

Macroman
2011-12-01, 11:00
Eh, en dum fråga kanske, men dricker ni handspriten..? Jag hänger inte riktigt med här haha..


Hahaha, det är knappt så man kan sluta skratta! :laugh:

exor
2011-12-01, 11:51
Jag har dålig handhygien, pillar mig i näsan, sover dåligt, har barn på dagis, äter dåligt osv.. Ändå har jag inte missat än dag på jobbet senaste 7 åren. Har ett hårt fysiskt jobb så inget man går till när man är sjuk.

Hur kommer det sig?

SteelPulse
2011-12-01, 12:04
Jag har dålig handhygien, pillar mig i näsan, sover dåligt, har barn på dagis, äter dåligt osv.. Ändå har jag inte missat än dag på jobbet senaste 7 åren. Har ett hårt fysiskt jobb så inget man går till när man är sjuk.

Hur kommer det sig?Du kanske är en elitmänniska, snygg framgångsrik, välbärgad, charmig och begåvad med de bästa gener som går att få, medans vi andra, dödliga harvar på som vanligt?

Grattis och tack för att du tittade in i pöbeltråden!


Allvarligt, så tror jag de som oroar sig minst kanske är de som är minst sjuka.

Kischen
2011-12-01, 12:28
Är du sjuk under en längre tid kan det även vara virus. Stick till vårdcentralen och kolla upp dig!

Förövrigt kände jag mina första förkylningssymptom idag också. Svängde ihop en egen huskur och har nu intagit 75 g spenat, 100 g broccoli, 100 g matlagningsgrädde, tre stora klyftor vitlök, en tugga ingefära, och 5 gram fiskolja. Better help! :S

kan vara virus? Med största sannolikhet ja.
Din huskur gör inget annat än smakar illa, kan jag tänka mig *kissass*

the_matsson
2011-12-01, 12:57
kan vara virus? Med största sannolikhet ja.
Din huskur gör inget annat än smakar illa, kan jag tänka mig *kissass*

Ja? Ingen mening att vara sarkastisk!

Antihistamin, antibakteriellt, antiinflammatoriskt, essentiella fettsyror och mycket vitamin C. Huskur eller ej så kan det knappast skada, eller hur?

Och smaken har jag inga särskilda problem med, det är mest min flickvän som tycker att jag är en idiot, men man ska ha lite passion i ett förhållande.

Kischen
2011-12-01, 13:12
Ja? Ingen mening att vara sarkastisk!

Antihistamin, antibakteriellt, antiinflammatoriskt, essentiella fettsyror och mycket vitamin C. Huskur eller ej så kan det knappast skada, eller hur?

Och smaken har jag inga särskilda problem med, det är mest min flickvän som tycker att jag är en idiot, men man ska ha lite passion i ett förhållande.

Förkylning = virus så jag förstår inte vad du menar med att det kan vara virus. Menar du att det kan vara bakterier istället?

Nej det skadar absolut inte men det gör ingen nytta heller, just saying :D

the_matsson
2011-12-01, 13:16
Förkylning = virus så jag förstår inte vad du menar med att det kan vara virus. Menar du att det kan vara bakterier istället?

Nej det skadar absolut inte men det gör ingen nytta heller, just saying :D

Nej, jag har inte så bra koll på sjukdomar helt enkelt, och har fått lära mig att en längre sjukdomstid ofta betyder virus.

Okej, då säger vi så.

Kischen
2011-12-01, 13:17
Vi kör denna igen :D

http://www.alltomvetenskap.se/index.aspx?article=737

the_matsson
2011-12-01, 13:24
Vi kör denna igen :D

http://www.alltomvetenskap.se/index.aspx?article=737

Okej, jag var lite otydlig när jag skrev: Jag menade inte nödvändigtvis att alla livsmedel jag driver i mig ska bekämpa förkylningen. Min poäng är snarare att om jag kan hjälpa kroppen genom att försöka hålla immunförsvaret i så tipp-topp form som möjligt genom kosten och att undvika ansträngning så kanske det i förlängningen hjälper mig att bli frisk.

Du menar att mitt sjukdomstillstånd skulle vara opåverkat om jag inte gjorde annat än att hinka sockerdricka och sitta naken och nedkyld utomhus på en sten i 4-5 timmar?

Kischen
2011-12-01, 13:33
Jag är inte läkare eller utbildad i ämnet men nej, jag tror inte att ditt exempel skulle påverka märkbart under den korta tiden. Att frysa eller inte ha mössa skadar inte kroppen alls. Den ska vara nedkyld ordentligt en längre tid för att imunförsvaret ska påverkas så pass.

Vår art är lite tåligare än vad många tror.

the_matsson
2011-12-01, 13:36
Jag är inte läkare eller utbildad i ämnet men nej, jag tror inte att ditt exempel skulle påverka märkbart under den korta tiden. Att frysa eller inte ha mössa skadar inte kroppen alls. Den ska vara nedkyld ordentligt en längre tid för att imunförsvaret ska påverkas så pass.

Vår art är lite tåligare än vad många tror.

Men å andra sidan har jag erfarenheter då det varit en väldigt stark koppling mellan kyla och sjukdom. Förra vinterns backträning slutade med att jag var tvungen att stanna utomhus en halvtimma efter avslutad träning, och förkylningen var ett faktum redan på kvällen.

Nåja, placebon är stark i mig, och det får duga.

Kischen
2011-12-01, 13:38
Det är ingen slump att vintern är förkylningstid då vissa virus trivs bäst då och vi är inne mer :)

Tyvärr är det så att får du virus i en kroppsöppning så blir du med största sannolikhet sjuk, olika mycket för olika personer men ändock.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv/myter-och-folktro/myter--snuva-knappast-vadrets-fel/

the_matsson
2011-12-01, 13:49
Intressant läsning, tackar!

Kischen
2011-12-01, 14:02
Spread the word :)

För att vara ett forum där folk vill ha studier på allt möjligt tycker jag många hänger kvar vid gammal tro när det gäller förkylningar.

Personalen på dagis kommer bli vansinniga när jag påpekar att man inte blir sjuk av att frysa :/ Har en stark känsla av att den gamla tron lever starkt i den kulturen.

the_matsson
2011-12-01, 14:57
Spread the word :)


Det ska jag nog kunna lyckas med, men först ska jag göra fler egna efterforskningar. Uppenbarligen har jag ju noll koll. :/

emi23j
2011-12-01, 14:57
Du kan prova käka Quercetin och Probifrisk (från apoteket), de är de enda "produkterna" som jag känner till som det finns vetenskapliga stöd för att de ska fungera.

Tolkia
2011-12-01, 15:01
Personalen på dagis kommer bli vansinniga när jag påpekar att man inte blir sjuk av att frysa :/ Har en stark känsla av att den gamla tron lever starkt i den kulturen.
Jag har hört att en anledning till att den uppfattningen är så seglivad är att man ju i regel fryser i början av sjukdomen, när man börjar bli febrig. Efteråt gör man omedvetet kopplingen jag fröst först, jag blev sjuk sedan, alltså blev jag sjuk för att jag frös.

z_bumbi
2011-12-01, 15:05
För att vara ett forum där folk vill ha studier på allt möjligt tycker jag många hänger kvar vid gammal tro när det gäller förkylningar.

T ex som att redskapen på gymmet skulle vara en stor smittspridare för virus eller bakterier. Virus dör av ljus och vad ska bakterierna leva av?

Bjornmoberg
2011-12-01, 16:09
Hahaha, det är knappt så man kan sluta skratta! :laugh:

Haha... Jaja.. :)

Ni andra: Tack för inläggen, vet inte riktigt vad jag ska skriva hehe.

312
2011-12-01, 16:47
Sen jag hittade handspriten på gymmet för några månader sen så har jag inte varit sjuk. Ta i trä...

Dricker du den före, under eller efter passet?

:laugh::laugh:

Har f.ö. precis samma sak, oftast runt hösten/vintern. :(

Multidebba
2011-12-01, 16:51
T ex som att redskapen på gymmet skulle vara en stor smittspridare för virus eller bakterier. Virus dör av ljus och vad ska bakterierna leva av?

Du skojar väl? Det är väl självklart att du kan smittas genom indirekt kontakt så som via ytor, det är till exempel den i särklass vanligaste smittvägen inom vården.

z_bumbi
2011-12-01, 17:10
Du skojar väl? Det är väl självklart att du kan smittas genom indirekt kontakt så som via ytor, det är till exempel den i särklass vanligaste smittvägen inom vården.

Nej jag skojar inte men om du tränar i en vårdmiljö förstår jag att du spritar dig.

Multidebba
2011-12-01, 17:29
Nej jag skojar inte men om du tränar i en vårdmiljö förstår jag att du spritar dig.

Men vad har det med saken att göra? Du kan ju fortfarande lika väl bli smittad via ytor i ett gym som via ytor i en vårdmiljö..
Eller menar du att virus och bakterier endast kan överleva på ytor som finns i vad man skulle kunna klassa som vårdmiljö?

Pungis
2011-12-01, 17:45
Är du sjuk under en längre tid kan det även vara virus. Stick till vårdcentralen och kolla upp dig!


Du menar bakteriell infektion...

Pungis
2011-12-01, 17:47
T ex som att redskapen på gymmet skulle vara en stor smittspridare för virus eller bakterier. Virus dör av ljus och vad ska bakterierna leva av?

Varför kan man bli sjuk av att ta någon i handen och sedan pilla i näsan då? Viruset borde ju dö någonstans på vägen? :Virro


Klart redskap sprider smittan..

the_matsson
2011-12-01, 20:01
Du menar bakteriell infektion...

Många bud på den här frågan idag. Härligt!

Vanish
2011-12-01, 20:20
Jag får ju komma ur garderoben och erkänna att jag petar en del i näsan, och det märker jag stor skillnad på om jag undviker när jag varit och grejat på jobbat eller något skitigt utan att tvättat mig. Däremot så spritar jag inte händerna titt som tätt, eller egentligen aldrig, kanske man borde. Men att iaf tvätta händerna gör nog en del! Sen att jag har en flickvän som blir sjuk ofta har gjort att jag också blir sjuk oftare...

z_bumbi
2011-12-01, 20:25
Varför kan man bli sjuk av att ta någon i handen och sedan pilla i näsan då? Viruset borde ju dö någonstans på vägen? :Virro


Klart redskap sprider smittan..

Du kan inte jämföra en direktöverföring med att viruset mellanlandar någonstans när det gäller viruset överlevnad men redskapen kan självklart smitta men de är inte den virus- och bakteriehärd som en del i den här tråden utmålar det som. Jämför det t ex med att den som är förkyld andas ut x antal i minuten under hela sitt pass så är det uppenbart att den rent luftburna smittan utgör en mycket större risk i det fallet.

Kallsone
2012-01-03, 12:28
Så vad är summan av kardemumman nu då?

Sprita händerna bara?

Det kvittar hur man gör, man blir sjuk ändå om man utsätts för förkylningsviruset?

Luddigt..