handdator

Visa fullständig version : Före eller efter frukost?


stajv
2011-11-30, 08:47
Hör jämt att det ska vara bättre att promenera innan frukost än efter när man ska deffa. Varför är det egentligen bättre? borde det inte bränna lika mycket kcal hur man än gör?

Sheogorath
2011-11-30, 09:31
Hör jämt att det ska vara bättre att promenera innan frukost än efter när man ska deffa. Varför är det egentligen bättre? borde det inte bränna lika mycket kcal hur man än gör?

Korrekt, det spelar ingen roll. Gör det när det passar dig bäst.

daloatf
2011-11-30, 09:46
Enda skillnaden är vad du tar energi ifrån om du väljer att gå efter eller före frukost. Men har ingen betydelse för slutresultatet.

Fredrik_S
2011-11-30, 11:02
Under min senaste 10 veckors deff har jag inte gått en enda morgonpromenad, utan jag har kört all "cardio" på kvällen med kolhydratsdrinkar både före och efter. Jag har stadigt minskat i fettmängd på kroppen och dessutom presterat mycket bra på mina "cardio-sessioner"

King Grub
2011-11-30, 12:18
Exercise and nutrition are often used in combination to lose body fat and reduce weight. In this respect, exercise programs are as important as correct nutrition. Several issues are still controversial in this field, and among them there are contrasting reports on whether training in a fasting condition can enhance weight loss by stimulating lipolytic activity. The authors' purpose was to verify differences in fat metabolism during training in fasting or feeding conditions. They compared the effect on oxygen consumption (VO2) and substrate utilization, estimated by the respiratory-exchange ratio (RER), in 8 healthy young men who performed the same moderate-intensity training session (36 min of cardiovascular training on treadmill at 65% maximum heart rate) in the morning in 2 tests in random sequence: FST test (fasting condition) without any food intake or FED test (feeding condition) after breakfast. In both cases, the same total amount and quality of food was assumed in the 24 hr after the training session. The breakfast, per se, increased both VO2 and RER significantly (4.21 vs. 3.74 and 0.96 vs. 0.84, respectively). Twelve hours after the training session, VO2 was still higher in the FED test, whereas RER was significantly lower in the FED test, indicating greater lipid utilization. The difference was still significant 24 hr after exercise. The authors conclude that when moderate endurance exercise is done to lose body fat, fasting before exercise does not enhance lipid utilization; rather, physical activity after a light meal is advisable.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2011 Feb;21(1):48-54. Exercising fasting or fed to enhance fat loss? Influence of food intake on respiratory ratio and excess postexercise oxygen consumption after a bout of endurance training.

http://secure.humankinetics.com/journals-login?refDoc=%2Fijsnem-current-issue%2Fijsnem-current-issue%2Fexercising-fasting-or-fed-to-enhance-fat-loss-influence-of-food-intake-on-respiratory-ratio-and-excess-postexercise-oxygen-consumption-after-a-bout-of-endurance-training&rR=203405

Fredrik_S
2011-11-30, 14:58
Så från och med mars 2011 slutar kroppsbyggarna slösa bort sin morgon på att promenera på tom mage i syfte att bränna fett. Dock är de morgonpigga motionärerna/konditionstränande människorna och hundägarna fortfarande ursäktade.

Sheogorath
2011-11-30, 15:37
Så från och med mars 2011 slutar kroppsbyggarna slösa bort sin morgon på att promenera på tom mage i syfte att bränna fett. Dock är de morgonpigga motionärerna/konditionstränande människorna och hundägarna fortfarande ursäktade.

Många kroppsbyggare tycks ha svårt för att läsa och istället för att lära sig detta plogar de på i invanda mönster. "Det har ju funkat innan..." Se nej, inget nytt under solen 2011.

Eddie Vedder
2011-11-30, 15:54
Så från och med mars 2011 slutar kroppsbyggarna slösa bort sin morgon på att promenera på tom mage i syfte att bränna fett. Dock är de morgonpigga motionärerna/konditionstränande människorna och hundägarna fortfarande ursäktade.

Det är skillnad i "verkligheten" vet du. Det är ju liksom inte så att det här har testats på riktiga människor som genomfört det på riktigt. Nej det är en studie och således rent påhitt. :)

Landström
2011-11-30, 18:08
Tycker personligen att morgonpromenader ändå är att föredra framför kvällsdito. På kvällarna blir jag så jävla hungrig och tappar kraft. :D

Men med styrketräning tycker jag precis tvärtom. :Virro