handdator

Visa fullständig version : Axelpressar


Roggan76
2011-11-30, 08:37
Är det någon direkt skillnad på att köra sittande axelpressar med stång mot att köra ståendes?

Upplever att sittandes blir mer strikt, och jävligt tungt i bottenläget.
Medans ståendes så kan man knixxa lite lite med knäna i botten och på så sätt reppa på mer.

Har precis börjat köra stående och får träningsvärk i deltorna av det, vilket jag i princip aldrig får annars, så det känns ju lovande.

Så vad föredrar ni?

r1kkie
2011-11-30, 08:39
Använder du bena i pressarna får du Pushpressar och inte axelpressar. ;)

kettlebellGuden
2011-11-30, 08:45
att "fuska upp" en tyngre vikt med hjälp av benen och köra stenhårt på den negativa fasen är ju inte direkt något ovanligt :)

Roggan76
2011-11-30, 08:55
att "fuska upp" en tyngre vikt med hjälp av benen och köra stenhårt på den negativa fasen är ju inte direkt något ovanligt :)

Jag körde iof med lägre vikter än när jag sitter :-P
Kanske är lite balans o teknik som ska på plats först,,

Rahf
2011-11-30, 09:02
Har mer kontroll över vikten om jag står. Små korrigeringar med bålen gör att lederna inte tar lika mycket stryk. Sen föredrar jag helt enkelt det mer. Det känns bättre.

the_matsson
2011-11-30, 09:05
Jag föredrar också ståendes. Sitter jag ner slappnar jag av i röven och bålen för mycket, och det känns ostabilt och obra.

robbob
2011-11-30, 09:30
Stående jobbar ju hela kroppen i och med att den måste vara rak och stabil.

Roggan76
2011-11-30, 09:37
Hur brukar folk ligga till viktmässigt i push pressar vs bänk? (ungefär dvs)

Zaqwer
2011-11-30, 10:04
Hur brukar folk ligga till viktmässigt i push pressar vs bänk? (ungefär dvs)

Personligen push pressar jag med noll teknik 75% av mitt max i bänk. Tror jag är förhållandevis stark i axlar dock.

the_matsson
2011-11-30, 10:11
Hur brukar folk ligga till viktmässigt i push pressar vs bänk? (ungefär dvs)

Push pressar nog ca 70 % av vad jag bänkar.

exor
2011-11-30, 10:46
Pushpressar kanske 50% av det jag bänkar

Brunfel
2011-11-30, 11:31
kör 5x5 på 90kg i bänk. Med minimal till ingen push i axelpress kör jag på 5x5 på 55kg. Typ 60% alltså :) Svårt att säga om det är att man är svag i axlar eller stark i bänk.

moppepojken
2011-11-30, 19:55
Ska man ha svank när man kör axelpress/militärpress med stång ståendes ?

Filthy
2011-11-30, 20:11
Har blivit tipsad att köra sittandes eftersom jag fuskar med bålen ståendes per automatik... Svankar till alltså. Inte ok vad jag hört.

andeem
2011-11-30, 20:22
Ska man ha svank när man kör axelpress/militärpress med stång ståendes ?Läs vad Rippetoe skriver (http://startingstrength.com/articles/learning_press_rippetoe.pdf).

Och lyd.

Spartansk
2011-11-30, 20:33
Det är väl inte så svårt att axelpressa stående utan att knixa med knäna? Bara lås ut knäna under hela rörelsen.

Själv kör jag aldrig push press... Magen är min svaga punkt i militärpress, så jag tror jag skulle vikas på mitten om jag körde push press. :S

moppepojken
2011-11-30, 21:25
Läs vad Rippetoe skriver (http://startingstrength.com/articles/learning_press_rippetoe.pdf).

Och lyd.

Tack :)

Stefan J
2011-11-30, 22:07
Det är inte fusk att svanka vare sig stående eller sittandes. Är du helt i lod måste du pressa runt huvudet om du inte vill slå i hakan på uppvägen eller slå av näsan på nervägen, i synnerhet om du sitter med ett ryggstöd så att du inte kan få bak huvudet. Och denna omväg stången då måste ta är inte bra för axlarna alls, och mycket kraft och effekt av övningen kommer gå förlorad då stången kommer att komma för långt från kroppen. Och det är dåligt på alla sätt och vis, oavsett dina mål.

entropy
2011-11-30, 22:14
Det är inte fusk att svanka vare sig stående eller sittandes. Är du helt i lod måste du pressa runt huvudet om du inte vill slå i hakan på uppvägen eller slå av näsan på nervägen, i synnerhet om du sitter med ett ryggstöd så att du inte kan få bak huvudet. Och denna omväg stången då måste ta är inte bra för axlarna alls, och mycket kraft och effekt av övningen kommer gå förlorad då stången kommer att komma för långt från kroppen. Och det är dåligt på alla sätt och vis, oavsett dina mål.

Att svanka lär väl dock vara taskigt mot ryggen. Det borde vara bättre att luta sig bakåt från knäna än i ländryggen i så fall.

the_matsson
2011-11-30, 22:50
Att svanka lär väl dock vara taskigt mot ryggen. Det borde vara bättre att luta sig bakåt från knäna än i ländryggen i så fall.

Det är väl ungefär något mellanting som blir ganska bra. Svanka bör heller inte vara några större problem om bålen är stark nog för att vara stadig där.

Fishtank
2011-11-30, 23:14
Lite svank pratar vi nog om då entropy
Inte 1975 SL svank