handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag skaka mitt sockerbegär?


DroopySWE
2011-11-30, 02:17
Har ett stort problem: Jag försöker deffa och har därför bestämt mig för att låta bli allt socker och liknande. Jag har sedan tidigare ett starkt sockerberoende från när jag vägde ca 40kg mer än vad jag gör nu. Nu har jag dock trillat dit på att jag hela tiden håller mig ren i nån vecka, men sen trillar dit och käkar typ 1kg godis och sen mår så dåligt att jag tvingar mig själv att låta bli. Men efter typ 1 vecka är jag där igen :( Anledningen till att jag måste hålla mig borta från socker och liknande är som sagt pga mitt gamla sockerberoende. Jag är tyvärr inte kapabel att äta lite godis då och då, utan så fort jag tar en endaste godis så tar mitt sockerbegär totalt över min kropp och jag blir som besatt och käkar typ 1 kilo godis :( Så alternativet som många kör på att "ta lite då och då" går inte för mig.

Så... hur gör jag för att ta mig till den platsen i livet där jag aldrig mer behöver äta godis eller liknande skit? Det måste fanimej gå! Jag har slutat både röka och snusa tidigare, men detta är fan tusen gånger svårare :(

Rahf
2011-11-30, 02:24
Sockerbegäret försvinner efter ett tag, förutsättningen då är att du inte konsumerar något socker under den tiden. Ät regelbundna måltider också. Jag känner att när man är sugen på någonting brukar det försvinna ifall man äter en duglig måltid.

DroopySWE
2011-11-30, 02:55
Sockerbegäret försvinner efter ett tag, förutsättningen då är att du inte konsumerar något socker under den tiden. Ät regelbundna måltider också. Jag känner att när man är sugen på någonting brukar det försvinna ifall man äter en duglig måltid.

Men... hur länge måste man hålla sig innan socker/etc-begäret släpper då? Hur länge måste jag hålla mig på ett ungefär innan det går över? :(

spoon
2011-11-30, 03:00
Jag kan inte ha något hemma för då äter jag upp det direkt. Så mitt tips blir att inte ha några sötsaker hemma. Jag upplever också att jag blir mer sötsugen av lightcola och dylikt också.

Rahf
2011-11-30, 04:41
Men... hur länge måste man hålla sig innan socker/etc-begäret släpper då? Hur länge måste jag hålla mig på ett ungefär innan det går över? :(

En vecka kanske. Du låter så förbannat negativ och hopplös hela tiden. Det är aldrig något ljus någonstans, utan hela tiden läser jag:

"Men hur funkar det?"

"De här sätten kan funka."

"Meeeen *slumpmässigt skitsnack*"

Jag tycker att du ska ta och se över din egen attityd till saker som dessa. Du stjälper i princip dig själv innan något ens satt igång. Jag förväntar mig ett mothugg samt en massa ursäkter efter att du läst detta. Ta en stund och tänk över vilken typ av inställning du har istället.

Jag kan inte ha något hemma för då äter jag upp det direkt. Så mitt tips blir att inte ha några sötsaker hemma. Jag upplever också att jag blir mer sötsugen av lightcola och dylikt också.

Samma här. Fortfarande tycker jag att regelbundna måltider hjälper en hel del med att stävja sockersug.

Tolkia
2011-11-30, 07:14
Bantar du fortfarande? I sådana fall kan det vara läge att dra ned på takten och börja äta lite mer. Tendenser att balla ur och tokäta, eller gå loss på godis, brukar bli värre ju hungrigare man är. Nu verkar det som om du har något slags rapid cycle-variant av den klassiska jojobantningen, och då kanske du är för hård, eller äter för taskigt sammansatt kost, under veckorna. Har man regelbundna "urballningsepisoder" kan det också vara läge att fundera över när och varför de kommer; är det t.ex. när man är trött eller uttråkad? Kan man i så fall hitta något annat att göra då, istället för att äta?

rooz
2011-11-30, 07:36
Man slutar äta godis. End of story.

Morrris
2011-11-30, 08:07
Hård intervallträning varje gång du sitter hemma och blir godissugen. Snart förknippar du inte tanken på godis med välbehag.

Springer
2011-11-30, 08:24
Rahf, du måste väl tåla att man inte håller med dig? Skriver du för att hjälpa, eller för att tala om för TS hur dum han/hon är? Förväntar mig att du svär åt mig med nu...

TS, vad menar du med socker? Är det godis och kakor du tänker på, eller är det kolhydrater i allmänhet?

Rahf
2011-11-30, 09:00
Rahf, du måste väl tåla att man inte håller med dig? Skriver du för att hjälpa, eller för att tala om för TS hur dum han/hon är? Förväntar mig att du svär åt mig med nu...

TS, vad menar du med socker? Är det godis och kakor du tänker på, eller är det kolhydrater i allmänhet?

Jag skriver dels för att hjälpa. En annan sida är att jag vädrar mina åsikter vilka har färgats av trådskaparens tidigare inlägg i andra trådar. Det har inte varit något tal om att inte hålla med mig i denna tråd. Men när man vägrar lyssna på cirka 40 inlägg från olika medlemmar så klämtar varningsklockorna i mitt huvud.

Läs om första inlägget. Jag anser det rätt uppenbart att vi snackar om godis här.

Perramja
2011-11-30, 11:59
Har ett stort problem: Jag försöker deffa och har därför bestämt mig för att låta bli allt socker och liknande. Jag har sedan tidigare ett starkt sockerberoende från när jag vägde ca 40kg mer än vad jag gör nu. Nu har jag dock trillat dit på att jag hela tiden håller mig ren i nån vecka, men sen trillar dit och käkar typ 1kg godis och sen mår så dåligt att jag tvingar mig själv att låta bli. Men efter typ 1 vecka är jag där igen :( Anledningen till att jag måste hålla mig borta från socker och liknande är som sagt pga mitt gamla sockerberoende. Jag är tyvärr inte kapabel att äta lite godis då och då, utan så fort jag tar en endaste godis så tar mitt sockerbegär totalt över min kropp och jag blir som besatt och käkar typ 1 kilo godis :( Så alternativet som många kör på att "ta lite då och då" går inte för mig.

Så... hur gör jag för att ta mig till den platsen i livet där jag aldrig mer behöver äta godis eller liknande skit? Det måste fanimej gå! Jag har slutat både röka och snusa tidigare, men detta är fan tusen gånger svårare :(

Du slutar äta det helt enkelt. Lite vilja, jävla anamma och målmedvetenhet så klarar du det annars lär det gå åt pipan. Det finns inga genvägar värda att ta som du så desperat verkar söka efter. Du har ju redan nu helt fel inställning; du säger och tänker att du inte är kapabel till ett sunt förhållande till sötsaker, tror du då att du kommer lyckas? Att dessutom gå ut stenhårt och aldrig mer äta ovansående tror jag kommer få dig att falla dit igen, satsa på att äta lite godis en gång i veckan exempelvis.

Din kropp kanske är sockerberoende, men vad du väljer att utfodra den med är helt upp till dig själv. It's all in your mind

Springer
2011-11-30, 12:11
Jag skriver dels för att hjälpa. En annan sida är att jag vädrar mina åsikter vilka har färgats av trådskaparens tidigare inlägg i andra trådar. Det har inte varit något tal om att inte hålla med mig i denna tråd. Men när man vägrar lyssna på cirka 40 inlägg från olika medlemmar så klämtar varningsklockorna i mitt huvud.


Men låt då vi andra försöka hjälpa, och bara gå härifrån?


Läs om första inlägget. Jag anser det rätt uppenbart att vi snackar om godis här.

Jag anser att det behöver göras klart, det var därför jag frågade.

begt
2011-11-30, 12:13
1. Ha aldrig godis hemma.

2. Sätt upp en lapp vid datorn eller på en dörr där du ser den, skriv t.ex. NEJ på den. En sån lapp kan underlätta om man får någon impuls att fara iväg till affären. Tänk också på hur onyttigt godis är om du får ett sug.

3. Får du ett extremt sötsug kan du äta gurka samt exempelvis några skivor ost (mätt på fett) och så ett stort glas vatten eller två. Får du ett sötsug så ät så långsamt du kan och tugga ordentligt.

Rahf
2011-11-30, 12:27
Men låt då vi andra försöka hjälpa, och bara gå härifrån?



Jag anser att det behöver göras klart, det var därför jag frågade.

Nej, jag yttrar min åsikt för att jag bryr mig. Hellre det än bära omkring den som någon inåtvänd eremit med gamnacke.

Gällande sockret så var du nog en av väldigt få som behövde ha det klargjort.

Matsa
2011-11-30, 12:31
Edit: Mitt eget sockerbegär försvinner nästan helt om jag äter "rent" i ett par veckor men jag upplever att det svallar upp om jag pressar mig för hårt och går runt och är hungrig, då kan det bli tufft efter ett par dagar. Med andra ord håller jag det i schack bäst om jag ligger på ett lagom underskott.

Sen har jag inte något så stort sug att jag ser det som ett problem, jag har inga betänkligheter emot att äta godis ibland om jag är sugen.

Men låt då vi andra försöka hjälpa, och bara gå härifrån?

Men så förskräckligt var väl ändå inte Rahfs inlägg? Det känns som att du hakar upp dig på tonfallet lite väl mycket nu, hans råd om att ändra attityd är inte alls så tokigt.

Jag anser att det behöver göras klart, det var därför jag frågade.

Med tanke på att ordet "godis" nämndes 5 gånger i den första posten så känns det ju ganska solklart.

Tolkia
2011-11-30, 12:38
Så... hur gör jag för att ta mig till den platsen i livet där jag aldrig mer behöver äta godis eller liknande skit?
Kanske just genom att släppa allt-eller-inget-tänkandet. Om man fokuserar FÖR mycket på att något är fupermegaultrabrötaförbjudet, så tenderar det att bli så att man snarare blir MER fixerad vid det än mindre. Att tänka femtioelva gånger på att man inte får äta godis är de facto att tänka femtioelva gånger på att äta godis - d.v.s. att mata sitt beroende/tvång/sin fixering. En del blir hjälpta av att ändra inställningen från "får inte/aldrig" till "jag får, men jag skall/behöver inte göra det idag".

z_bumbi
2011-11-30, 12:41
Jag tycker Tolkia verkar ha den mest troliga förklaringsmodellen. Ett balanserat intag som mättar mer och ger energi nog för att träna och leva kan minska suget och om du redan gått ner 40 kg så kanske det är mer motiverat att fixa det här problemet än att fortsätta gå ner i vikt just nu. Iofs har jag ingen aning om vad du väger men 40 kg är en rejäl viktminskning oavsett ursprungsvikt.
Om du verkligen äter 1 kg godis i stöten så skulle jag också helt klart fundera på varför du köper så mycket om du vet att du i alla fall kommer att må dåligt av det. Om du köper det själv så har du också planerat att äta upp det och må dåligt då skulle jag börja fundera på andra faktorer men jag har ingen koll på din bakgrund så det är en fråga som du själv får fundera på.

Springer
2011-11-30, 13:35
Gällande sockret så var du nog en av väldigt få som behövde ha det klargjort.

En av få som bryr sig att få det verifierat innan man föreslår en lösning, istället för att bara anta?

Jokester
2011-11-30, 13:53
Känns som att denna krasch bara var en tidsfråga efter det att du startat denna tråd:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=170460

Rahf
2011-11-30, 23:03
En av få som bryr sig att få det verifierat innan man föreslår en lösning, istället för att bara anta?

Sluta försöka rättfärdiga dig själv. Tro inte att du är någon slags riddare i skinande rustning som just har sagt ifrån till en bonde. Det skrevs om och om igen "godis" och "socker" i första inlägget och då finns det tammefan inte tillstymmelsen till anledning att tro något annat.

Är du under 20 år gammal? Det skulle till viss del förklara din enkelspåriga logik. Jag undrar för övrigt hur mycket du har att tillföra här, med tanke på ditt eget väldigt nära förflutna i form av startade trådar.

Springer
2011-12-01, 13:01
Rahf, vad är egentligen ditt problem? Jag ställde en fråga till TS, och det har tydligen retat upp dig något enormt. Du gör din tolkning av vad TS menade, jag gör min. Jag hoppas det är OK med dig?

TS skrev "socker och liknande" ett antal gånger, så jag undrar vad han menade med det. Du behöver inte bli så upprörd över det.

Oavsett hur gammal du är eller vilka trådar du startat i ämnet...

daloatf
2011-12-01, 14:06
Lämna 10-20% att äta nåt smaskigt tex godis eller liknande. Slipper du förbjuda dig själv och grisa.

Tolkia
2011-12-01, 14:55
Rahfs och Springers privata diskussion bidrar inte med så mycket av intresse för oss övriga. Lägg ner den, tack.

Sniggel
2011-12-01, 16:09
Hur går det till när du köper godiset? Det är ju där du isåfall går över gränsen.
Om du inte vill äta godis alls bör du ju heller inte köpa något.

Går du till affären hungrig? Det är helt klart en dålig taktik, man blir lättare frestad att köpa saker man "inte ska ha" då.

davkei
2011-12-02, 12:51
Något som fungerar för mig är att ha ett bra upplägg av dagens måltider. Vill man skräpa dvs äta godis eller dylikt så gör det efter du ätit dagens alla måltider. Ofta brukar man inte vara sugen på sött i fall man ätit bra under hela dagen. Tips är att alltid försöka ha bananer när till hands, botar sötsug bra.

LillSkalman
2011-12-02, 14:21
man slutar äta godis. End of story.

+1

Det är det enda som funkat för mig med, att trappa ner, äta på speciella tillfällen osv osv fungerade inte i praktiken. Var inge svårt att efter ett tungt benpass svänga in på Ica på vägen hem rätt som det var och köpa en 200g chokladkaka och en 300g chipspåse och tycka ner det samma kväll, "jag hade ju endå betalat för det ju!"... Att sluta och aldrig äta igen är fan det lättaste. "Nej, inget godis"... och that's that. Visst äter jag nått sött 1-2 ggr i månaden idag men allt sug är ju helt borta. Tror min tid på "sockertorken" var 2månader först.

begt
2011-12-02, 15:29
Att sluta äta godis är inte så svårt. Gjorde det som 10-åring under ett helt år och det var ingen tortyr alls. Undvek visserligen inte söta saker helt och hållet, nån gång drack jag juice även om det var sällan.

Lika bra att sluta med det igen; bara att hoppas att omgivningen inte tycker jag är för tråkig.

Springer
2011-12-02, 16:31
Att sluta äta godis är inte svårt, det är värre med kakor och efterrätter. Försök att inte äta svärmors tårta, tex!

Jag höll upp kakor, godis och efterrätter ganska länge, tror det var ett år. Det gjorde inget för min vikt, och jag äter både det ena och det andra nu. Socialt enklare också.