handdator

Visa fullständig version : ska jag bulka eller... ?


kevin555
2011-11-29, 22:25
vet inte om jag har postat rätt, men jag gör ett försök här!

gymmat fram och tbx under 2 år men aldrig riktigt seriöst, har haft en liten viloperiod med mycket skräpmat nu i några månader så har lagt på mig 3-4 kg. tänkte ta tag i det nu och gymma seriöst. Har bestämt mig för att sluta med snabbmat och läsk nu ett bra tag framöver och även annat onyttigt men jag vet inte om jag ska träna på som vanligt 4-5 dagar i veckan och bara försöka käka nyttig och bra mat ELLER om jag ska Bulka och sen om några månader deffa bort så mycket underhudsfett som möjligt. Det enda jag är rädd för är att jag ska lägga på mig för mycket fett under bulken som jag då kanske inte kommer hinna träna bort då jag redan har lite fett runt magen. Vill ju trots allt ha något där under så det finns något att deffa fram liksom, förra gången jag deffade så gick det faktiskt ganska bra men hade som sagt inte så mycket muskler som kom fram.
Sen finns de ju även dom som käkar i sig allt möjligt, även skräpmat och så som hamburgare och annat för att komma upp i mycket kalorier men kan man göra så ? För har ju liksom köpt massa kycklingfiléer, tonfisk, keso,fullkornsris , fullkornspasta men om de lika bra går med hamburgare så tackar jag givetvis inte nej haha*popcorn* men behöver tips :confused:, tack i förväg!

är 174 cm och väger för tillfället 71 kg.

84977

frong
2011-11-29, 22:35
Vill du bulka så varför inte, runt 500 kcal överskott?

Victuhh
2011-11-29, 22:42
om du ska bulka eller inte är ett val du själv måste göra ;)

För har ju liksom köpt massa kycklingfiléer, tonfisk, keso,fullkornsris , fullkornspasta men om de lika bra går med hamburgare så tackar jag givetvis inte nej haha men behöver tips , tack i förväg! dom där hamburgarna ska nog gå ner dom också :D

Sheogorath
2011-11-29, 22:44
Jag hade inte satsat på att gå upp mer i vikt just nu, i ditt ställe. Antingen hade jag tränat på och försökt hålla vikten och hoppats att jag över ett antal månader hade lyckats omfördela en del fettvikt till muskelvikt, eller så hade jag plockat bort magen först (kaloriunderskott + styrketräning) och försökt lägga på mig massa sen (kaloriöverskott + styrketräning).

the_matsson
2011-11-29, 22:53
Du skriver ju inte vad du är ute efter! Vill du se vältränad ut tror jag du kommer bli ganska nöjd bara du deffar ett tag. Vill du bli stor och stark, så har du samma mål som jag, och då tror jag bästa planen är att över en lång tidsperiod sett ha ett stort överskott. Däremot kan man ju dra en deff då och då när panikångesten blir för stor.

kevin555
2011-11-29, 22:57
ifall jag hade kört på en bulk så är jag lite dålig på att räkna ut hur mycket jag kcal jag käkar vanligtvis och hur mycket jag ska käka extra för att fixa det där överskottet på 500 kcal eftersom jag har ganska varierad kost ibland, vid en bulk hade jag isåfall bara krängt i mig MASSA med mat hela tiden. Men går vilken mat som helst bra i princip ?

kevin555
2011-11-29, 23:01
Jag hade inte satsat på att gå upp mer i vikt just nu, i ditt ställe. Antingen hade jag tränat på och försökt hålla vikten och hoppats att jag över ett antal månader hade lyckats omfördela en del fettvikt till muskelvikt, eller så hade jag plockat bort magen först (kaloriunderskott + styrketräning) och försökt lägga på mig massa sen (kaloriöverskott + styrketräning).

Ja asså egentligen så var det typ min plan att bara försöka träna på men tänkte ifall det går snabbare med bulk och sen deff. går det ? att omfördela fettvikt till muskelvikt ? Mitt mål är att få en mer vältränad kropp kan man säga, fina former när de gäller bröst och magmuskler. Ingen bodybuilding kropp här inte till att börja med! Lite vältränad strandkropp kan man säga...

lanzal
2011-11-29, 23:07
En bodybuildingkropp tar minst 15 år att få kanske så oroa dig inte.

Jag skulle inte bulkat, men jag föredrar att ha synliga muskler också, bryr man sig inte och är lika nojjig som jag så är det bra att äta mycket ett tag, du lär bygga mer på det.

Birkharju
2011-11-29, 23:29
Jag hade deffat först.

kevin555
2011-11-29, 23:44
Jag hade deffat först.

varför deffat först ? om man endå ska deffa efter bulken?, berätta gärna hur du tänker :)

Dennis93
2011-11-29, 23:50
varför deffat först ? om man endå ska deffa efter bulken?, berätta gärna hur du tänker :)

Det är aldrig fördelaktigt att ligga på en hög fett procent... Desto mer fett du har desto mer av vikten du lägger på dig blir fett. Deffen sedan kommer också att bli jobbigare.

Popliteus
2011-11-30, 01:21
varför deffat först ? om man endå ska deffa efter bulken?, berätta gärna hur du tänker :)

Man har även ett bättre utgångsläge att bygga muskelmassa vid lägre bf%.

Sheogorath
2011-11-30, 06:04
Ja asså egentligen så var det typ min plan att bara försöka träna på men tänkte ifall det går snabbare med bulk och sen deff. går det ? att omfördela fettvikt till muskelvikt ? Mitt mål är att få en mer vältränad kropp kan man säga, fina former när de gäller bröst och magmuskler. Ingen bodybuilding kropp här inte till att börja med! Lite vältränad strandkropp kan man säga...

Du kommer bygga muskler (och fett) snabbare om du går upp i vikt och du kommer bränna fett snabbare om du går ner i vikt. Däremot: har man som du bara tränat två år och dessutom oregelbundet finns det en god chans att man kan få bra resultat ("bättre former") av att bara satsa på att bli starkare på gymmet och hålla vikten. Vilket som kommer ta dig snabbast i form vet jag inte.

Jonny_88
2011-11-30, 12:20
Håller med sheogorath. Med tanke på din utgångspunkt och mål. Satsa på att komma igång med träningen mer seriöst först, och få lite erfarenhet.
Bulk just nu känns som om det hade tagit dig för långt ifrån dit mål att komma iform, bulk kan du spara till senare! Mer erfarenhet, mer nytta av bulk och kanske samtidigt mindre behov av bulk!:P

Du kan mycket väl få mer muskler redan nu genom att bara träna på och samtidigt komma i form. Hur det går till? Svårt att ligga på exakt kaloribalans, det innebär att ena dagarna ligger du lite över i kaloribehovet och andra lite under. Syntesen och nedbrytningen av fett och muskler är ju ständigt pågående processer!
Är kraven (träningen) på kroppen att bli starkare kommer den att anpassa sig därefter, hur mycket du går upp eller ner i vikt beror på hur mycket du äter.
Har man inga problem med maten så kan man kanske bäst låta kroppen själv känna av sitt matbehov, alltså inte tänka på det så mycket och låta processen sköta sig själv!
Väldigt förenklat.

Jag brukar bara tänka på att äta mycket mat då man har mycket träningen (målet bli starkare få mer muskler), och ibland bara skalat av lite fett för att inte vara så långt ifrån ett utav mina mål dvs vara i bra form.
Väger 5 kg mindre än för något år sedan, inte tänker jag grisbulka mig tillbaka. Utan jag ser det som en möjlighet att bli starkare/större i bättre form än förut!

Jag håller även ett högt värde i det faktum att blir man för fet ökar man sitt potential att lagra mer fett i fortsättningen, något Dennis93 och Popliteus var inne på.

kevin555
2011-12-01, 18:46
Tack för alla tipsen! blir nog att bara köra hårt med träningen och deffa mig i form så jag får mycket lägre bf% än vad jag har nu. För jag tror det kommer bli som några av er säger att i och med att jag ligger på hög bf% så tror jag också mycket av bulken kommer lägga sig som fett så jag sparar det och deffar mig till rätt bf%. Får se hur långt jag hinner komma fram till sommaren :D

Sheogorath
2011-12-01, 19:30
Tack för alla tipsen! blir nog att bara köra hårt med träningen och deffa mig i form så jag får mycket lägre bf% än vad jag har nu. För jag tror det kommer bli som några av er säger att i och med att jag ligger på hög bf% så tror jag också mycket av bulken kommer lägga sig som fett så jag sparar det och deffar mig till rätt bf%. Får se hur långt jag hinner komma fram till sommaren :D

Längre fram än nu, och det är det viktiga. Lycka till! :thumbup: