handdator

Visa fullständig version : Tvivlar på bilaffär


Runqen
2011-11-29, 21:03
Blev nyss uppringd utav en bilförmedlare som ringde på en annons jag har ute på blocket.

Bilförmedlaren sa att det var tvunget att affären skedde på följande vis:

Jag tar ett banklån för att betala in restskulden jag har på BMW finans
Jag löser skulden hos BMW för bankpengarna
Jag levererar bilen till förmedlaren
Förmedlaren sa att han behöver ha 3-7 arbetsdagar för att betala mig för bilen. Detta eftersom han skulle rekonda bilen, lägga upp finans för den nya kunden samt att banken tar lite tid.

Låter detta rimligt? Jag har aldrig hört att man gör på detta viset.
Han förklarade varför han inte kunde betala till BMW finans och resterande pengar till mig men jag minns inte vad han sa.

Minimjölk
2011-11-29, 21:05
jag skulle avböjt om du inte kan få in pengarna på kontot innan affären görs upp. Oftast när något låter skumt så är det just det. Det finns säkert andra ärliga köpare som kan ge dig en tryggare affär.

Runqen
2011-11-29, 21:12
Han sa även att om hans kund nu inte skulle köpa bilen iaf så garanterar han att han köper bilen.

Jag tänker kräva att han sätter in pengar på mitt konto innan vi skriver ägarbytet. Sedan så kan vi skriva ett avtal på att jag lovar att jag tänker ta dem pengarna och lösa min finans hos BMW för dem.

Grelle-
2011-11-29, 21:15
Klassiskt bedrägeriförsök.

Finns flera exempel på detta. Oftast kommer inga pengar men du har skrivit över bilen på förmedlaren och den äger därmed bilen.

Kolla på autopower.se för exempel eller ställ en fråga där så kommer 5 svar innan imorgon som säger bedrägeri.

ceejay
2011-11-29, 21:16
låter kraungligt

hahavaffan
2011-11-29, 21:28
Om du inte begär 400.000kr för en 318i -96 så vänta tills nästa spekulant hör av sig. Bilförmedlare och allt vad dom kallar sig, med den typen av rövarhistorier, luktar fusk anser jag.

Runqen
2011-11-29, 21:39
Jag skiter i honom.

Jag ringde upp honom och sa att han fick sätta in pengar innan ägarbyte skrivs, men det gick inte.

Anledningen att det inte gick var att han inte skulle köpa bilen rakt av, utan finansiera den. Blablabla.

Han var för övrigt jävligt rapp med att byta ämne när jag ställde lite mera konkreta frågor.

Jag väntar tills en människa vill köpa bilen på normalt sätt.

Tack för dem snabba och informativa svaren!

Pepparkakssmurfen
2011-11-29, 22:13
Jag skiter i honom.

Jag ringde upp honom och sa att han fick sätta in pengar innan ägarbyte skrivs, men det gick inte.

..


Det var väldigt oväntat ;)

Se även upp med email från England från 'köpare' som vill köpa din bil.