handdator

Visa fullständig version : Liten böld på handled???


SvingarN
2011-11-29, 20:57
Tja!

Jag har nu fått en böld på min handled som gör det jobbigt att köra vissa övningar och det gör ont när jag böjer handleden till yttersta läget bakåt.

Den sitter här: http://i.imgur.com/ueOEp.jpg (obs. inte min arm, hittade den på google).

Skulle säga att bölden har ungefär 0,5-1cm i diameter och syns nästan inte, men den känns. Det konstiga är att det inte känns som en svullnad, utan som att den är gjord av brosk/ben. Misstänker att jag fått den från jobbet vid statisk belastning i ett konstigt läge. Kan även komma från att jag kört bänk med för böjda handleder (dock fokuserar jag på att inte böja dem så mkt...)

Någon som vet vad det är för något, om det kommer försvinna eller om man ska ta det lugnt med det? Kan förklara mer ifall det behövs!

Tacksam för svar!!

Halice
2011-11-29, 21:11
Låter som om du har fått en ganglion. Om det är det så är det inget farligt men otympligt om den växer sig större.

http://www.akademiska.se/templates/page____28740.aspx

Holabandola
2011-11-29, 21:19
låter som ganglion, sitter där ganlioner brukar sitta.

Helt ofarligt men ett HELVETE om den blir större eller värre.

Är typ ledvätska som läkt ut från en led och skapat en böld.

Undvik allt som gör att det gör ont. Att du fått den på jobbet av statisk belastning låter rimligt....och det vanliga.

Det går att operera, man skär då upp senan eller leden och syr ihop den igen, något i den stilen. Jag är ingen expert.

...så, gå till en läkare, få diagnos och tips hur du kan undvika att den blir värre.
För som sagt, blir den värre kan det emellanåt göra så ont att du får svårt att sova.
Ja<g har inte varit där, men har en vän som har gått igenom det hela.
Fick det opererat, gick ganska dåligt efter, men sen helt plötsligt ett halv år senare eller mer blev det bra.

Halice
2011-11-29, 21:35
Men gå iväg och säkerställ att det är en ganglion. Så får du se vad just den läkaren säger. Råden skiljer sig grovt mellan olika läkare. En gång träffade jag en läkare som föreslog att jag skulle slå på den med en hammare :D


Jag har levt med min ganglion i över 3 år nu. Nästan blivit som en kompis som kommer och går, där på handleden. *screwy*

SvingarN
2011-11-29, 22:13
Oh fyfan, hoppas det inte blir värre då. Jag fick lite samma sak i somras, men det försvann efter någon vecka... Sen har jag inte känt något alls på typ 4 månader tills det kom tillbaka nu. :/

Halice
2011-11-30, 12:07
Oh fyfan, hoppas det inte blir värre då. Jag fick lite samma sak i somras, men det försvann efter någon vecka... Sen har jag inte känt något alls på typ 4 månader tills det kom tillbaka nu. :/

Hittar du inget samband mellan de olika gångerna, vad det kan vara som framkallar den?

Jag fick min första på insidan av handleden efter jag hade köpt Guitarr Hero. Den förvann när jag slutade spela (så mycket) :em:

Holabandola
2011-12-03, 13:44
...snubben onanerar för mycket ;-D

te1on
2011-12-03, 13:50
Har en likadan ca 8-10mm i diameter. Har inga problem alls med den.
Har haft den några år nu.