handdator

Visa fullständig version : Överträning?


Septic
2011-11-29, 18:28
Hej!

Jag skapade en tråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175227) tidigare där jag förklarade att jag led av konstant återkommande blodsockerfall, som hade/har stor inverkan på min träning. Det blev en hel del förslag till anledningar som dök upp, där det mest frekventa var att jag bör äta mer; vilket jag nu har gjort i ungefär en veckas tid.

I måndags, ungefär halvvägs genom mitt styrketräningsprogram ( körde ett lättare pass ) så sa kroppen ifrån totalt; jag blev illamående, hade svårt att tala och blev allmänt yr. Nog skulle det med all sannolikhet kunna vara ett blodsockerfall, men jag var noga med att ta träningen så nära frukosten jag bara kunde, vilket borde ha motverkat det.

Så nu börjar jag fundera lite kring överträning och vad det innebär, samt hur man vet om man lider av att vara övertränad?

Jag kan lägga till att jag förrutom det som kommer med blodsockerfallen ( illamående etc ) också känner mig rastlös, seg/trött, orolig och irriterad mer eller mindre hela tiden de senaste veckorna. Träningslusten/motivationen har varit som bortblåst en tid nu, men jag tänkte aldrig närmare på det, då jag ville undvika att avbryta träningen eftersom det känts bra i kroppen. Just bristen på motivation att göra saker samt trötthet och irritation tycker jag själv låter som utbrändhetssymptom, men jag är ingen expert, så andra får gärna komma med synpunkter.


Mitt program ( så folk slipper gå till den andra tråden ):

Mån/ons/fre styrketräning 40-60 min helkropp; 5-12x3/övning, 10 övningar
Tis/tors konditionsträning 30 min, spinning

Ålder: 21
Vikt: 86 ( startvikt 110kg+ innan diet )

EeJay
2011-11-29, 20:08
Låter snarare som en kost-issue?

Lillleif
2011-11-29, 20:40
Har du något annat som ligger och gnager? Jobb, förhållande, sömn, jobbigt under de mörka månaderna osv?

ceejay
2011-11-29, 20:44
Man kan träna bra mycket mer än vad de flesta tror. Och du tränar ju inte överdrivet mycket. Kosten är väldigt viktig också.

Jag tror att det är större chans att man helt enkelt är för otränad för att klara den träningsmängd man har, så man mår illa och blir seg. Ta det lite lugnare med träningen och öka den successivt igen alternativt kör på som du gör.

Victuhh
2011-11-29, 20:47
Körde du ben? Lätt att gå in i väggen då :D

Käka ordentligt också..

Septic
2011-11-29, 20:48
Har du något annat som ligger och gnager? Jobb, förhållande, sömn, jobbigt under de mörka månaderna osv?

Studier och kanske även att jag snart blir tvungen att söka jobb då jag är klar med studierna till jul. När jag tänker efter så kan nog stress vara en faktor också eftersom jag planerar in allt jag ska göra under en dag, timme för timme. Allt ifrån hur länge jag ska sova till när jag ska plugga och när jag ska äta, samt hur mycket jag ska äta. Det blir en hel del planering i alla fall.

Man kan träna bra mycket mer än vad de flesta tror. Och du tränar ju inte överdrivet mycket. Kosten är väldigt viktig också.

Jag tror att det är större chans att man helt enkelt är för otränad för att klara den träningsmängd man har, så man mår illa och blir seg. Ta det lite lugnare med träningen och öka den successivt igen alternativt kör på som du gör.

Att jag tränade för mycket var ett problem för ett halvår sedan, då jag började nästan direkt med ett dylikt program efter ett längre uppehåll, men det känns som att jag borde vara förbi den perioden. Jag har varit väldigt försiktig med att göra för snabba ökningar i övningar också.

Körde du ben? Lätt att gå in i väggen då :D

Käka ordentligt också..

Jag tar det rätt lugnt med benövningarna; märktes rätt tidigt att det påverkade prestationen på cykeln om jag drog på för hårt också.

Näringsfördelning idag: 154g Protein, 110g Kolhydrater, 110g Fett; siffror som borde duga, men jag håller fortfarande på att öka på gradvis tills jag når 0.5kg/vecka i viktnedgång.

Pjotor
2011-11-29, 21:09
Din deff är antagligen boven i dramat. I ditt fall skulle jag reducera träningen till två eller högst tre korta set om 4-6 repetitioner per övning och inte fler än 3-5 övningar per pass.