handdator

Visa fullständig version : Fett runt magen, situps hjälper?


madballz
2011-11-28, 22:31
Hej Kolo! Är just nu inne på deff, andra veckan och jag har en fråga, skulle vilja få mina abs så synliga som möjligt då min deff är över, och undrar om situpsen kommer hjälpa mig att få bort mitt fett runt magen bättre?

Min fråga är om vanliga situps utan extra vikt kommer hjälpa mig? Eller bör jag köra med vikt? Tränar 4 dagar i veckan på gym, kör marklyft, benböj, ja allt annat som aktiverar mina abs men vill få lite extra krydda på dem då jag nästan aldrig tränar dem med situps osv.

Tack på förhand :)

knivis
2011-11-28, 22:32
tyvärr funkar det inte så

vicarious
2011-11-28, 22:33
undrar om situpsen kommer hjälpa mig att få bort mitt fett runt magen bättre?


Nej.

Rahf
2011-11-28, 22:33
Tyvärr funkar det inte så.

Dennis93
2011-11-28, 22:34
Det finns ingen punktförbränning tyvär... (ingen behöver länka studien som visade nån mikroskopiskt skillnad).

madballz
2011-11-28, 22:34
Det var en fråga, svara gärna på dem andra :)

Proxy
2011-11-28, 22:35
undrar om situpsen kommer hjälpa mig att få bort mitt fett runt magen bättre?


Nej, man bränner tyvärr inte fett runt magen bara för att man tränar magen.
Den pyttelilla, eventuella, punktförbrännande effekten man får är endast mätbar i labb, och helt och hållet försumbar.

vicarious
2011-11-28, 22:38
Större magmuskler är ju aldrig fel men det absolut viktigaste är fettprocenten.

Träna magen med belastning, att ligga och göra oändligt med situps eller dylikt kommer du ingen vart med. Dessutom bör du göra crunches istället för situps, de aktiverar stora magmuskeln mer istället för höftböjarna.

frong
2011-11-28, 22:38
Däremot om du tränar magen får du ju större magmuskler vilket kan hjälpa, eller?

Rahf
2011-11-28, 22:54
Det var en fråga, svara gärna på dem andra :)

Alla frågor leder tillbaka till första frågan. Du har alltså fått svar.

madballz
2011-11-28, 22:57
Alla frågor leder tillbaka till första frågan. Du har alltså fått svar.

Så det har ingen roll om jag tränar med extravikt eller inte då jag kör situps?

Stoltz
2011-11-28, 23:06
Så det har ingen roll om jag tränar med extravikt eller inte då jag kör situps?

Det som de menar är att själva övningen sit-ups är inte det som gör att du får bort fett från magen. Inte heller någon av de övriga övningarna. Åtminstone inte på det sätt som jag tror att du tänker dig.

Din mängd fett regleras av ditt näringsintag, och det måste du reglera för att gå ner i fettmängd.
Sen hjälper ju självklart magträning till med att ge dig större magmuskler och gör att din kropp bränner mer energi. Men om du äter på ett sätt som inte gör att du går ner i fettvikt (Grovt förenklat - Om du äter mer energi än du gör av med så ökar din vikt) Så på ett sätt hjälper ju din magträning, men det är inte den avgörande delen som så för att minska fettet kring magen din.

filmjölk
2011-11-28, 23:32
Får du stora magmuskler kommer dina rutor synas bättre. Har du väldigt klen mage får du bli jäkligt mager innan de syns. Viktade sit-ups är bättre än vanliga. Kör magen tungt 8-15 reps, nära fail, ganska ofta (rejält pass med många set var 3-4:dag...magen återhämtar sig fort), och variera övningar ofta.

madballz
2011-11-29, 21:45
Får du stora magmuskler kommer dina rutor synas bättre. Har du väldigt klen mage får du bli jäkligt mager innan de syns. Viktade sit-ups är bättre än vanliga. Kör magen tungt 8-15 reps, nära fail, ganska ofta (rejält pass med många set var 3-4:dag...magen återhämtar sig fort), och variera övningar ofta.

Tack för svaret :)

Sheogorath
2011-11-29, 21:54
Större magmuskler är ju aldrig fel men det absolut viktigaste är fettprocenten.

Träna magen med belastning, att ligga och göra oändligt med situps eller dylikt kommer du ingen vart med. Dessutom bör du göra crunches istället för situps, de aktiverar stora magmuskeln mer istället för höftböjarna.

I alla studier jag har sett har aktiveringen av rectus abdominis varit större i övningar där det ingår mycket höftflexion (maghjulet, V-ups, hängande benlyft etc). Win win.

NiHa
2011-11-29, 21:57
Klart det går, bara kriterierna som t ex kaloriunderskott är uppfyllt fast själva situps genererar inte så värst mycket förbränning så jag rekommenderar promenader som bränner betydligt mer än situps och man kan utföra det under längre tid jämfört mot situps.

Filthy
2011-11-29, 22:18
Men har du aktiverade abs kommer magen se mindre gubbmage ut i en vecka iaf! ;)
Bra för psyket även om fettet fortfarande finns där!

Ronn
2011-11-29, 22:19
Men har du aktiverade abs kommer magen se mindre gubbmage ut i en vecka iaf! ;)
Bra för psyket även om fettet fortfarande finns där!

lolwut? :smash:

Filthy
2011-11-29, 22:23
Tja jag har inga studier på det där.
Gick mest efter hur det blir för mig själv.. Tränar jag inte på några veckor så blir magmusklerna längre/hängigare/Jag vettefan = Putmage/gubbmage. Ett stenhårt magpass -> Synbart plattare mage i en vecka.

Jag kanske ska skapa en egen tråd och få lite vettiga svar på vad som egentligen händer när man tränar/inte tränat magen på ett tag. Om det nu inte är så pass lätt att magmusklerna dras ihop/kortas..

Någon måste veta vad jag försöke poängtera. Kan ni utveckla för han? ;P

filmjölk
2011-11-30, 10:36
lolwut? :smash:

Thiswut. Har du starka muskler under fettet kommer du att gilla din mage mer även om den är fet, och den kommer kännas som en del av din kropp istället för något äckligt som hänger på kroppen.

Du intalar dig att magen ser bättre ut, och då ser den bättre ut i dina egna ögon, och då ser den säkert bättre ut i andras ögon med.

Rahf
2011-11-30, 10:45
Har jag tränat magmusklerna tungt så blir de större, vilket säkert vissa tror är någon form av putmage. Däremot ser den jävligt fast ut också :D.

Woody R
2011-11-30, 15:30
Ja får du större muskler runt midjan så blir huden tightare och fettet sprids ut mer så du kommer se musklerna lättare

Dakke
2011-11-30, 15:50
Starkare magmuskler tajtar ihop magen vilket gör att man ser smalare ut, iaf om du är otränad innan.