handdator

Visa fullständig version : Vid vilken ålder borde man växa upp?


filmjölk
2011-11-28, 19:08
Polldax. Välj den ålder du anser att man bör växa upp och uppföra sig vuxet vid.

självklara/uppenbara/politiskt korrekta/floskel - svar, i stil med "Det är individuellt", "Man skall ha barnasinnet kvar", "Det beror på", "Varför skall någon norm avgöra hur jag lever mitt liv?" "Det är en process" etc etc. undanbedes.

Så svara med en ålder. Poll comin up.

Eliasso n
2011-11-28, 19:12
Jag säger 25, jag har passerat 20 och anser inte att jag växt upp ännu :D

Mr.Cosybear
2011-11-28, 19:13
Vad är vuxet?

Olegh
2011-11-28, 19:14
Vid, säg, 16 års ålder bör man klara av att uppföra sig vuxet om det krävs av en. Givetvis är man då inte vuxen i den bemärkelsen att man klarar av all skit som livet kan kasta på en, men vid det laget bör man ha en tillräckligt god upp fattning om ansvar. Huvudgrejen med att vara vuxen. Allt du gör får konsekvenser, var beredd att ta dessa.

Att uppträda vuxet jämt och ständigt är något helt annat och ganska tråkigt.

stevebc
2011-11-28, 19:16
18.

Jag håller tyvärr på att göra det först nu.

Spinkot
2011-11-28, 19:20
Växa upp bör man göra när man har skaffat barn eller hund, innan dess är det skitsamma

filmjölk
2011-11-28, 19:20
Vad är vuxet?

floskel.

Sniggel
2011-11-28, 19:22
Kan tyvärr inte annat än komma med floskler på den här frågan :/

Biceps
2011-11-28, 19:23
Jag är 26 och börjar snarare gå tillbaka i utvecklingen, blir barnsligare för var dag

krellik
2011-11-28, 19:32
Vuxenhet som definierat i att ta ansvar för sitt liv = Så tidigt som möjligt eftersom det öppnar möjligheter.


Vuxenhet som definierat i att man ska sitta i en skitsits av tråkighet i ett liv man inte trivs med = aldrig.

För floskligt?

Pudzianovski
2011-11-28, 19:37
floskel.

Men relevant.

312
2011-11-28, 19:59
Vart är "aldrig"?

Sandra81
2011-11-28, 20:20
Men vad tråkigt det är med folk som vill vara vuxna.. oftast har dom ingen humor heller.

Spinkis
2011-11-28, 20:24
Men vad tråkigt det är med folk som vill ha humor.. oftast är de inte vuxna heller.

mangemani
2011-11-28, 20:31
när man har skaffat barn och när man har ansvar.
innan dess kan man fjanta på hur mycket man vill.

martikainen
2011-11-28, 20:40
dagen föräldrarna kickar ut dig ur huset bör du vara vuxen, annars tar iof pappa staten hand om dig!
Om jag ska sätta en ålder, 18/19 (när du slutar gymnasiet)

Filthy
2011-11-28, 20:42
Vid födseln
Ålder: 0

Om du vill ha ett seriöst svar blir det självklart en floskel. Rollen som moraldiktator är inte min starka sida

LillSkalman
2011-11-28, 21:28
15 för tjejer, 35 för killar. SKITBRA alternativ, I approve and voted! :)

Eddie Vedder
2011-11-28, 21:31
Alla som är 25 bör enligt mig vara utflyttade och självförsörjande och fixa vardagssysslorna som att handla, ordna banken, tvätta, handla och laga mat, ringa Skatteverket, ringa Vårdcentralen, kontakta skola, Arbetsförmedling, Socialtjänst etc. etc. på egen hand. Och det är väl någon form av definition på att ha vuxit upp även om man naturligtvis kan vara hur omogen som helst ändå.

Spinkis
2011-11-28, 22:21
Jag tycker man skulle växt upp under järnåldern, hade varit coolt att varit viking!

Ape3
2011-11-28, 22:21
Det är en sak på jobbet och en helt annan hemma. Alltså, på jobbet är du vuxen när du är 18 (fast jag vill säga 20) och hemma blir du aldrig vuxen egentligen. Sanning med många undantag.

Sheogorath
2011-11-28, 22:26
5 år äldre än jag är för tillfället. Alltid.

hultman
2011-11-28, 22:28
När man är 30 bör man ha "busat" klart. Då är det läge för barn, fast arbete och mindre fokus på yttre attribut. Jag har sex år kvar att köra hårt, ska bli intressant att se hur livet sett ut under dessa år. Om man nu överhuvudtaget har möjlighet att utvärdera.

Tricce
2011-11-28, 22:43
När man är 30 bör man ha "busat" klart. Då är det läge för barn, fast arbete och mindre fokus på yttre attribut. Jag har sex år kvar att köra hårt, ska bli intressant att se hur livet sett ut under dessa år. Om man nu överhuvudtaget har möjlighet att utvärdera.

Jag busade klart innan 30 och skaffade barn. Sen splitta vi! Så nu busar jag igen. Så jag växte upp men nu har jag omognat igen ;)

tjabon
2011-11-28, 23:02
Försörja sej och ha ett eget boende,
18-20.

Var själv 19 när jag flyttade hemifrån,
men hade grejer i morsans källarförråd tills jag fyllde 30.

Oljeblixten
2011-11-28, 23:08
Aldrig? 20-24 bör man iaf flyga ut ur boet samt ha det ordat för sig med vardagen tycket jag. Jag har mitt liv ordnat men jag tramsar även, te.x polarens tjej är 23 och tycker det är larvigt att skämta och tramsa sig på sin fritid för att man ska vara vuxen över 20.

Jag tycker att hon är snäll men tråkig, stressad och ger ett sken av att längta till pensionen.

Tolkia
2011-11-28, 23:09
Alla som är 25 bör enligt mig vara utflyttade och självförsörjande ...
Rätt många studenter som ryker där.

Oljeblixten
2011-11-28, 23:10
Rätt många studenter som ryker där.

Jag ser iofs inget fel att mellanlanda ett halvår hos päronen vid te.x 24 ifall man kanske behöver flytta samt plugga upp något betyg. o.O

C.E.J.
2011-11-28, 23:12
Rätt många studenter som ryker där.

Är det? Studiebidrag, studielån, extrajobb?

Sniggel
2011-11-28, 23:15
Hur "allvarlig" man varit har varierat. Sen nånstans kring 22 var väl senast jag kände mig som mest "allvarlig". Därefter har jag successivt blivit mer och mer barnslig utan att för den sakens skull känna mig mindre vuxen. Det är jäkligt nice. kan rekommendera alla som har vuxenångest att prova på att inte ta allting så himla allvarligt.

Fartman
2011-11-28, 23:37
40. Tog det högsta som gick för att jag vill slippa :D
Fast jag är iofs som en gubbe ändå på många sätt och vis..

muddler
2011-11-28, 23:39
You tell me.. jag är 28 och har mer gemensamt med 19 åringarna på gymmet än jämnåriga. Jag känner mig som 17 :D

kettlebellGuden
2011-11-29, 08:16
Jag var iaf mer vuxen när jag var 25 än jag är nu.

Pudzianovski
2011-11-29, 08:45
You tell me.. jag är 28 och har mer gemensamt med 19 åringarna på gymmet än jämnåriga. Jag känner mig som 17 :D

Lite tvärtom för mig tror jag. Jag är 33 men har mer gemensamt med de som är 60+ på gymmet. Övervuxen? :D

Eddie Vedder
2011-11-29, 08:52
Rätt många studenter som ryker där.

Fast att vara student är inget som per automatik innebär att man vuxit upp. SÅ ja de ryker enligt den definitionen. :)

Tolkia
2011-11-29, 12:16
Fast att vara student är inget som per automatik innebär att man vuxit upp. SÅ ja de ryker enligt den definitionen. :)
Jag blev väl mest lite förvånad över att du inte tycker att man får studera efter 25, vilket blir följden av att man efter 25 "bör" vara självförsörjande.

Eddie Vedder
2011-11-29, 15:26
Jag blev väl mest lite förvånad över att du inte tycker att man får studera efter 25, vilket blir följden av att man efter 25 "bör" vara självförsörjande.

Jag trodde det framgick att det handlade om att inte försörjas av föräldrarna.

L-Sami
2011-11-29, 15:46
Efter lumpen sisådär, 18-20år.

Men

-Det är individuellt
-Man ska ha ändå barnasinnet kvar
-Beror på en del andra faktorer också, gener och miljö man har växt upp i.
-Egentligen vad är att växa upp???

Personligen är jag vara vuxen då det behövs, annars är jag ungdom resten av livet. Finns väl inga fördelar med att bli gubbe förutom att det är bekvämt. Det är som att strunta i träningen för att det bekvämare att sitta hemma och dricka öl.

prOtotype
2011-11-29, 16:40
Att växa upp är, om ni frågar mig (ok, ingen gjorde det men jag tar min frihet att uttrycka min åsikt i saken ändå! SÅDESÅ!), att kunna agera vuxet om en situation kräver det. Sen har man väl lite rätt att larva sig oavsett om man är 15 eller 60. Jag tycker att man kan förvänta sig att en person till viss del ska ha utvecklat förmågan att man the fuck up runt 18 års ålder.

Filthy
2011-11-29, 16:55
Tror vi 80talister kommer vara de barnsligaste föräldrarna genom tiderna i detta rike.

redan tydligt på alla 70talister hur kurvan går. Många av föräldrarna ligger på samma nivå som sina tonårsbarn på många områden istället för att vara en motpol... En utomjordning som lyssnade på konstig musik, konstiga vanor och konstiga intressen och konstig stil.

rajjan_dammit
2011-11-29, 17:05
Vuxen för mig är ju att ha slutat röja runt och göra dumma saker. Det tror jag man bör vara klar med vid 30.

Om det skulle innebära att man inte längre bor hos föräldrarna och tar hand om sig själv och sina bestyr förstår jag inte hur folk kan säga 25? Inte en dag över 20, helst 18.
Vad är det för människor som inte skulle klara att skaffa ett eget boende vid 24 och måste "mellanlanda" hos föräldrarna?

The_RobRoy
2011-11-29, 17:13
Jag är 28 nu och börjar faktiskt känna mig ganska vuxen. För mig är inte vuxen samma sak som att man aldrig gör dumma saker, har tappat all humor, alltid är seriös eller något sådant.

Utan mer där man kommit till en fas i livet då man känner sig lite livserfaren. Man har rest en del, sett olika delar av världen, träffat olika sorters människor. Man är inte direkt längre osäker på vem man är osv. Man klarar av att ta sig fram i arbetslivet, försörja sig själv om det skulle behövas en familj. Det är liksom en känsla som kommer krypande bara.. ..vuxen. Det känns helt OK faktiskt.

Fartman
2011-11-29, 17:21
Jag blev väl mest lite förvånad över att du inte tycker att man får studera efter 25, vilket blir följden av att man efter 25 "bör" vara självförsörjande.

Jag trodde det framgick att det handlade om att inte försörjas av föräldrarna.

Jag skulle väl säga att man som studerande kan typ räknas som självförsörjande om man tar CSN alt lever på egna ihopsparande pengar (inte får månadspeng av mor och far) och faktiskt försörjer sig genom att jobba på sommaren (inte tar lov som mor och far betalar).

tumme
2011-11-29, 17:28
Om det skulle innebära att man inte längre bor hos föräldrarna och tar hand om sig själv och sina bestyr förstår jag inte hur folk kan säga 25? Inte en dag över 20, helst 18.

Om man har tur att få jobb direkt efter gymnasiet och får en hyreslägenhet. Annars blir det spara till en insats vilket tar tid. Spara 10.000 i månaden blir du ju hemma iaf ett år extra om du inte vill bo i skogen. 1-2 år väntetid på studentlägenheter också.

Blir lite konstigt att likställa vuxengrad och flytta hemifrån. Har kompisar som flyttat men inte klarar dom mest simpla sakerna jag har gjort sen jag fyllde 13.

För mig är en vuxen en person som kan ta hand om sig själv och vara en anständig människa, vilket utesluter en del tyvärr. Finns en hel del som beter sig som småsinta dagisbarn hela livet ut. Men för att svara på pollen 25-30 beroende lite på situation.

Filthy
2011-11-29, 17:35
Jag har sparat ihop min insats medan jag bodde i hyresrätt.
Så "vill bo i bostadsrätt" är väl inte en så bra ursäkt

Förstår folk som bor hemma så länge de betalar för sig själv. Det har ju sina självklara fördelar om man nu har en väldigt bra relation med sina föräldrar också.

Men visst om man ser sin första egna lya som mandomstestet so be it. Upp till var och en. Blir lite barnsligt bara när vissa pekar finger på andra och säger "men va!? Varför ska du få fördelarna jag tacka nej till? barnunge är vad du är!". Alltid samma problem som uppstår var som folk gör uppoffringar för att visa en poäng till sin omgivning när andra väljer att ta för sig av det som erbjuds. Finns alltid folk som blir provocerade.

rajjan_dammit
2011-11-29, 17:37
Om man har tur att få jobb direkt efter gymnasiet och får en hyreslägenhet. Annars blir det spara till en insats vilket tar tid. Spara 10.000 i månaden blir du ju hemma iaf ett år extra om du inte vill bo i skogen. 1-2 år väntetid på studentlägenheter också.
Det är inte 1-2 års väntetid på alla studentlägenheter, var man inte smart nog att ställa sig i kö innan man började plugga så får man väl bo i en mindre etta, eller korridor.

Blir lite konstigt att likställa vuxengrad och flytta hemifrån. Har kompisar som flyttat men inte klarar dom mest simpla sakerna jag har gjort sen jag fyllde 13.
Flytta hemifrån OCH ta hand om sig själv och sina bestyr, som sagt. Men hur kan man INTE vilja flytta hemifrån? Det värsta jag vet är sopor vars mamma kommer och städar och tvättar åt dem fastän de är gamla nog att göra det själva. Man undrar ju vilken sorts föräldrar som curlar sina kids till sånt här? Kommer ihåg att det fanns folk som inte bäddade sin säng själva när de gick på gymnasiet. *screwy*

rajjan_dammit
2011-11-29, 17:41
Men visst om man ser sin första egna lya som mandomstestet so be it. Upp till var och en. Blir lite barnsligt bara när vissa pekar finger på andra och säger "men va!? Varför ska du få fördelarna jag tacka nej till? barnunge är vad du är!". Alltid samma problem som uppstår var som folk gör uppoffringar för att visa en poäng till sin omgivning när andra väljer att ta för sig av det som erbjuds. Finns alltid folk som blir provocerade.

Haha, fördelar? Som om det handlade om att man är avundsjuk på att någon får gratis mat och gratis boende hemma hos morsan? Ta för sig av vad som erbjuds? Va fan, lite skam i kroppen får man väl ändå ha?

Filthy
2011-11-29, 17:45
Haha, fördelar? Som om det handlade om att man är avundsjuk på att någon får gratis mat och gratis boende hemma hos morsan? Ta för sig av vad som erbjuds? Va fan, lite skam i kroppen får man väl ändå ha?

(EDIT)
Antar att du menar att flytta hemifrån är ett av alla steg man vill bli klar med så fort som möjligt? Ungefär som att lära sig cykla eller sluta suga på tummen? De skäms säkert lite över att de bor hos föräldrarna. Men de har ju en bra anledning till varför om det är så att de heltids studerar.

rajjan_dammit
2011-11-29, 17:51
Du menar att man är respektlös mot sina föräldrar? Eller vart kommer skammen in i bilden? Jag behöver ett förtydligande så jag förstår hur du tänker.

Ja? Som att man på något sätt skulle förvänta sig att det alltid är okej att bo hemma, även om man betalar för sig. Det handlar inte om att gnälla om att "ååh, varför ska du få bo hemma och ha det gött när jag flyttade", det handlar om att ha respekt för att ens föräldrar kanske möjligen har andra intressen än att ta hand om en när man är i en ålder där man kan klara sig själv.

rajjan_dammit
2011-11-29, 17:54
(EDIT)
Men de har ju en bra anledning till varför om det är så att de heltids studerar.

Det finns ingen bra anledning att bo hemma när man skulle kunna bo själv. Det är bara egoistiskt och bortskämt.

Filthy
2011-11-29, 17:57
Fast nu finns det ju sympatiska föräldrar som gärna vill investera utrymme för sin avkommas framtid.

Föräldrar som tar det som en förolämpning när de inte lyder deras råd och synpunkt i något som föräldrarna redan investerat 18 års tid i. Why go hardcore om man inte behöver. Så länge man betalar för sina egna utgifter ser jag inte det egoistiska. Mer än att alla handlingar är i grund och botten motiverat med någon form av egoism.

rajjan_dammit
2011-11-29, 18:11
Tycker mer det handlar om att vilja skapa sitt eget liv och sin egen omgivning. För mig är det, förutom de rent moraliska och ekonomiska skälen, helt förkastligt att fortsätta ta emot "fördelar" från sina föräldrar när möjligheten att klara av dessa saker på egen hand finns. Helt av den anledningen att man borde känna att man faktiskt behöver go hardcore för att kunna bli en ordentlig person som inte lever på föräldrarna, kompisar eller staten. En person som kan stå rak i ryggen och inte tar genvägar och som står pall när det tar emot istället för att springa raka vägen till morsan när det skiter sig.

Det är samma människor som lever på sina föräldrar som är de som klagar på att a-kassan är för låg, att arbetsförmedlingen inte GER dem ett jobb och att alla runtomkring ska vara lika ansvariga som de själva för deras liv och leverne.

Filthy
2011-11-29, 18:23
Tja alla resonerar vi olika. Blir som sagt lite obehagligt bara när folk dömer andra pga att de inte valt samma väg i livet.

Min största motivation till att flytta hemifrån så fort jag fick mitt första jobb var ju att jag hatar att känna mig beroende av någon annan. Värderar min självständighet rätt högt. Bara tjejen man vill dela sig själv med. Det ser jag dock mer som en svaghet än en styrka hos mig. Även om jag tydligen får vuxenpoäng i processen hos vissa :). Poängen är dock att det är dumt att döma folk för snabbt.

Tricklew
2011-11-29, 18:26
Du låter lite upphetsad Rajjan, det värsta du vet? Varför känner du sådan ilska över hur andra lever sina liv?

lanzal
2011-11-29, 18:29
När man får ett jobb så ändras de flesta rätt mycket.

rajjan_dammit
2011-11-29, 19:02
Du låter lite upphetsad Rajjan, det värsta du vet? Varför känner du sådan ilska över hur andra lever sina liv?

:D För att de någon gång antagligen kommer att komma i närheten av mig. ;)

difeddy
2011-11-29, 19:15
Vid, säg, 16 års ålder bör man klara av att uppföra sig vuxet om det krävs av en. Givetvis är man då inte vuxen i den bemärkelsen att man klarar av all skit som livet kan kasta på en, men vid det laget bör man ha en tillräckligt god upp fattning om ansvar. Huvudgrejen med att vara vuxen. Allt du gör får konsekvenser, var beredd att ta dessa.

Att uppträda vuxet jämt och ständigt är något helt annat och ganska tråkigt.

+11111111

Men tyvärr är det inte så. :)

Scratch89
2011-11-29, 20:43
Jag vill aldrig växa upp.

Eddie Vedder
2011-11-29, 20:53
Blir lite konstigt att likställa vuxengrad och flytta hemifrån. Har kompisar som flyttat men inte klarar dom mest simpla sakerna jag har gjort sen jag fyllde 13.

Ingen har väl likställt på det viset? Vad jag menade är att man vid 25 bör ha flyttat och skaffat sig en egen försörjning (och dit hör även CSN eller socialbidrag, allt som inte är föräldrars pengar) annars tycker jag inte man är riktigt vuxen.

Och dessutom är det som sagt fler saker än vilket hem man har. Även "vardagsfixandet" tycker jag att man bör sköta själv.

young_george
2011-11-29, 21:07
Ingen har väl likställt på det viset? Vad jag menade är att man vid 25 bör ha flyttat och skaffat sig en egen försörjning (och dit hör även CSN eller socialbidrag, allt som inte är föräldrars pengar) annars tycker jag inte man är riktigt vuxen.

Och dessutom är det som sagt fler saker än vilket hem man har. Även "vardagsfixandet" tycker jag att man bör sköta själv.

Är det mer respektabelt/vuxet att ta pengar som är fråntvingade människor (socialbidrag/statliga pengar) än pengar som människor ger ifrån sig frivilligt (föräldrars pengar)?

Eddie Vedder
2011-11-29, 21:37
Är det mer respektabelt/vuxet att ta pengar som är fråntvingade människor (socialbidrag/statliga pengar) än pengar som människor ger ifrån sig frivilligt (föräldrars pengar)?

Respektabelt har inget med saken att göra. Jag tycker att man blivit vuxen om man försörjer sig, jag försökte skapa en definition utifrån en helt definitionslös poll helt enkelt.

Bodde jag hos morsan och farsan och lät dem betala allt för mig så skulle jag känna att jag fortfarande är en unge helt enkelt. Det är ju inget mer än min känsla av ordet.

young_george
2011-11-29, 21:43
Respektabelt har inget med saken att göra. Jag tycker att man blivit vuxen om man försörjer sig, jag försökte skapa en definition utifrån en helt definitionslös poll helt enkelt.

Bodde jag hos morsan och farsan och lät dem betala allt för mig så skulle jag känna att jag fortfarande är en unge helt enkelt. Det är ju inget mer än min känsla av ordet.

Om man går på socialbidrag/studiebidrag så försörjer man inte sig själv, då har man bara flyttat över försörjningen på människor som tvingas betala istället för människor som gör det utan tvång.

Kan vi då enas om att det inte är vuxet att ta studiebidrag, om det är fel att låta andra betala för sitt levene?

Spartansk
2011-11-29, 21:44
16.

Crocker
2011-11-29, 21:45
18-25 nånstans, strax efter gymnasietiden/när man är "redo" och har en full ryggsäck från samhället, då bör man vara vuxen nog att öppna den och använda den.

Eddie Vedder
2011-11-29, 21:45
Kan vi då enas om att det inte är vuxet att ta studiebidrag, om det är fel att låta andra betala för sitt levene?

Nej.

Men du får naturligtvis tycka det. Min mening var aldrig att skapa någon allmän definition för alla att hålla med om. :)

young_george
2011-11-29, 22:12
Nej.

Men du får naturligtvis tycka det. Min mening var aldrig att skapa någon allmän definition för alla att hålla med om. :)

Det var inte det jag undrade heller. Din definiton av att vara vuxen var att försörja sig själv, men när jag gav ett exempel på hur man inte förörjer sig själv så ansåg du att man ändå var vuxen.

Jag förstår inte hur det går ihop. Försöjer man sig själv när man går på bidrag?

matlak
2011-11-29, 22:14
fakking newär

Fartman
2011-11-29, 22:14
Om man går på socialbidrag/studiebidrag så försörjer man inte sig själv, då har man bara flyttat över försörjningen på människor som tvingas betala istället för människor som gör det utan tvång.

Kan vi då enas om att det inte är vuxet att ta studiebidrag, om det är fel att låta andra betala för sitt levene?

Fast om man tar studiebidrag är det ungefär som att man tar pengarna från sitt framtida jag. Då kommer man ju vara tvungen att betala tillbaka lån och betala skatt nog för att täcka den delen man fick i bidrag.

young_george
2011-11-29, 22:17
Fast om man tar studiebidrag är det ungefär som att man tar pengarna från sitt framtida jag. Då kommer man ju vara tvungen att betala tillbaka lån och betala skatt nog för att täcka den delen man fick i bidrag.

Kommer du inte betala för skatt för äldre människor som dina föräldrar?
Samma logik skulle gå att applicera där. Att gå på bidrag är inget löfte om att betala tillbaka heller, och var inte med i den ursprungliga definitionen.

spoon
2011-11-30, 06:10
Jag är 28 nu och börjar faktiskt känna mig ganska vuxen. För mig är inte vuxen samma sak som att man aldrig gör dumma saker, har tappat all humor, alltid är seriös eller något sådant.

Utan mer där man kommit till en fas i livet då man känner sig lite livserfaren. Man har rest en del, sett olika delar av världen, träffat olika sorters människor. Man är inte direkt längre osäker på vem man är osv. Man klarar av att ta sig fram i arbetslivet, försörja sig själv om det skulle behövas en familj. Det är liksom en känsla som kommer krypande bara.. ..vuxen. Det känns helt OK faktiskt.

+1

Att man blir uppfattad som tråkig tror jag kan bero på att man börjar hamna mer i lagom tänkandet. Allt är inte svart eller vitt och man väger sina åsikter mer och hamnar lättare i en grå sörja :D Man är inte blå eller röd och det bandet är inte det bästa i världen och man behöver inte hata åsikter som går emot ens egna. Man kan väga argument och se fördelar och nackdelar med det mesta. Något som jag uppfattade som extremt tråkigt då jag var yngre.

Man=jag kanske ska förtydligas.

The_RobRoy
2011-11-30, 08:32
+1

Att man blir uppfattad som tråkig tror jag kan bero på att man börjar hamna mer i lagom tänkandet. Allt är inte svart eller vitt och man väger sina åsikter mer och hamnar lättare i en grå sörja :D Man är inte blå eller röd och det bandet är inte det bästa i världen och man behöver inte hata åsikter som går emot ens egna. Man kan väga argument och se fördelar och nackdelar med det mesta. Något som jag uppfattade som extremt tråkigt då jag var yngre.

Man=jag kanske ska förtydligas.

Bra tillägg, har inte tänkt på det riktigt så, men så är det ju faktiskt. Sen finns det väl de som är inskränkta och allt är svart/vitt hela livet för dom. Ska vi säga att de aldrig blir vuxna? :)

rooz
2011-11-30, 08:33
15 för tjejer och 30 för killar lät fint:D

Jag kommer nog alltid vara 17 mentalt..

kettlebellGuden
2011-11-30, 08:34
Är man arbetstagare så är man ju aspolut inte självförsörjande, man låter ju sin arbetsgivare betala för en.

agazza
2011-11-30, 08:54
18, då man bör ha flyttat hemifrån och åtminstone kan sköta sig själv ansvarsfullt, sedan ifall man ändå är en barnrumpa så må så vara.

Pepz
2011-11-30, 08:55
18. får du rösta/sitta i riksdagen/straffas som vuxen så bör du också bete dig som en.
ergo. höj myndighetsåldern till minst 20 ( de enda som är mot det är väl alla under 20)

tntballe
2011-11-30, 08:56
Är man arbetstagare så är man ju aspolut inte självförsörjande, man låter ju sin arbetsgivare betala för en.

Så självförsörjande är man bara om man odlar allt och bara äter från egen gård?

agazza
2011-11-30, 08:58
Så självförsörjande är man bara om man odlar allt och bara äter från egen gård?

Eller har kapital där räntan räcker till både inflationsjustering och alla omkostnader.

Loke
2011-11-30, 08:58
Om man går på socialbidrag/studiebidrag så försörjer man inte sig själv, då har man bara flyttat över försörjningen på människor som tvingas betala istället för människor som gör det utan tvång.

Kan vi då enas om att det inte är vuxet att ta studiebidrag, om det är fel att låta andra betala för sitt levene?

Fast då kan man ju hävda att att det inte är vuxet att ta ut lön heller. Det är ju också någon annan som betalar för ditt leverne då.

Haken är väl huruvdia man klarar sig tack vare sina prestatoner snarare än sin börd.

tntballe
2011-11-30, 09:04
Eller har kapital där räntan räcker till både inflationsjustering och alla omkostnader.

Fast bara om den summan från början inte kommit från någon som betalat dig dessa pengar.

tntballe
2011-11-30, 09:08
Fast då kan man ju hävda att att det inte är vuxet att ta ut lön heller. Det är ju också någon annan som betalar för ditt leverne då.

Haken är väl huruvdia man klarar sig tack vare sina prestatoner snarare än sin börd.

Fast skillnaden i dessa är ju att bidrag får du utan något direkt utbyta med den som betalar, och för ett arbete så betalar dom dig för tjänster du utför.

z_bumbi
2011-11-30, 09:14
Ingen har väl likställt på det viset? Vad jag menade är att man vid 25 bör ha flyttat och skaffat sig en egen försörjning (och dit hör även CSN eller socialbidrag, allt som inte är föräldrars pengar) annars tycker jag inte man är riktigt vuxen.

Jag ser det som betydligt mer vuxet att bo hemma, betala för sig och spara pengar för ett framtida behov än att flytta och söka soc eller studielån bara för att man "ska flytta hemifrån". Tidiga skulder är oftast de dyraste och tidiga besparingar är oftast de som ger bäst avkastning tills man måste använda kapitalet.

Mantus
2011-11-30, 09:59
Jag ser det som betydligt mer vuxet att bo hemma, betala för sig och spara pengar för ett framtida behov än att flytta och söka soc eller studielån bara för att man "ska flytta hemifrån". Tidiga skulder är oftast de dyraste och tidiga besparingar är oftast de som ger bäst avkastning tills man måste använda kapitalet.

Nja, det beror på vad man lägger i ordet "vuxet". Jag anser snarare att man (oftast) blir vuxen fortare om man flyttar hemifrån och lär sig ta hand om sig själv. De personer jag känner som bott hemma under studietiden är alltför ofta barn till sinnet även när de passerat 25år då de är vana att bli uppassade av föräldrarna. Med det sagt känner jag många som inte vuxit upp ordentligt trots att de flyttat hemifrån också.

Det enda min far ångrade med sin studietid var att han inte flyttade hemifrån tidigare, han fick inte ta eget ansvar och kände att det hämmade honom under en tid framöver. Det här med eget ansvar ligger självklart också på föräldrarna att kräva men det blir aldrig så effektivt som när man själv får lära sig via trial and errormetoden i eget boende.

Själv så anser jag att mitt egna boende var värd varenda studielånskrona jag lånat. Jag är också tvärsäker på att jag kommer kunna betala tillbaka dem utan att känna av skulden alltför mycket när jag väl börjar jobba. Hade jag studerat till lärare kanske jag hade varit mer fundersam på att flytta hemifrån dock.

Eddie Vedder
2011-11-30, 10:02
Jag ser det som betydligt mer vuxet att bo hemma, betala för sig och spara pengar för ett framtida behov än att flytta och söka soc eller studielån bara för att man "ska flytta hemifrån". Tidiga skulder är oftast de dyraste och tidiga besparingar är oftast de som ger bäst avkastning tills man måste använda kapitalet.

Vad som är smartast har som sagt inget med saken att göra. Så din sista mening är ju helt irrelevant. Men jag tycker inte att man som 25-åring kan ses som vuxen om man bor hos morsan och farsan och låter de stå för en hel del av sakerna man som vuxen borde sköta själv.

agazza
2011-11-30, 10:24
Vad som är smartast har som sagt inget med saken att göra. Så din sista mening är ju helt irrelevant. Men jag tycker inte att man som 25-åring kan ses som vuxen om man bor hos morsan och farsan och låter de stå för en hel del av sakerna man som vuxen borde sköta själv.

Dom flesta kan nog det men morsor brukar bli glad över att få vara morsor.

Sedan finns det ju alltid morsgrisar men det skyller jag på uppfostran.

Men jag håller med om att ska man bo hemma ska det endast vara pga effektivare boende omkostnader.