handdator

Visa fullständig version : fråga ang sojaproteinpulver och sojaprotein


idolwally
2011-11-28, 17:54
hallå

har läst lite om sojaprotein, eller proteinpulver i allmänhet, att kroppen inte klarar av att hantera mer än 20g åt taget.

jag undrar ifall det gäller samma ifrån vetegluten/sojaprotein som man tex kokar och gör stekar av.

om inte, kan man då som frukost ta en proteinpulverdrink och sen som vanlig måltid till middag och kvällsmat äta lite tvp?

per 100g tvp är det vanligtvis mellan 50-60g protein.
så om tvp räknas som "vanligt" protein så skulle man kunna äta 100g på lunch och middag och komma upp i behovet rätt så snabbt.

men om det behövs, kanske ta en drink på kvällen innan man lägger sig.

bör komma upp i 140g rätt så lätt då antar jag, 2g/kg alltså.

alltså
frukost: drink
lunch: sojaprotein/veteglutenbaserad
middag: -II-
kväll: drink om det då behövs.

Sverker
2011-11-28, 18:10
Stirra dig inte blind på 20, 30 eller t o m 50 gram protein per gång. Kroppen tar upp det mesta.

Den enda proteinkällan som är osäker i sammanhanget är vassleprotein. Ett extremt snabbt protein, att det finns risk att en del passerar igenom kroppen utan att utnyttjas.

Självklart kan du tillaga sojaproteinet. Egentligen ska du aldrig äta någon soja rå eftersom trypsininhibitorerna i bönorna blockerar enzymerna i tarmarna.

idolwally
2011-11-29, 13:54
så vart ifrån kommer "myten" att om man kroppen gör om för mycket protein till energi som lagras i kroppen?

eller det kanske gäller i otroliga mängder?

så rent teoretiskt skulle jag bara kunna äta grönsaker varje dag och mitt på dagen tar jag 3 proteindrinkar för att få i mig min dagliga "dos" av protein, och den dosen skulle vara lika bra/tillräcklig som om jag åt 3-4 gånger per dag med lika mycket proteiner vid varje måltid?

sen ang sojaproteinet, räknas proteinpulvret från soja som "rått"?

tror jag börjar få rätt så bra koll ifall svaret jag får efter det här är bra :)

stafh
2011-11-29, 14:53
Stirra dig inte blind på 20, 30 eller t o m 50 gram protein per gång. Kroppen tar upp det mesta.

Den enda proteinkällan som är osäker i sammanhanget är vassleprotein. Ett extremt snabbt protein, att det finns risk att en del passerar igenom kroppen utan att utnyttjas.

Självklart kan du tillaga sojaproteinet. Egentligen ska du aldrig äta någon soja rå eftersom trypsininhibitorerna i bönorna blockerar enzymerna i tarmarna.

Det här hajar jag inte riktigt. Definitionen av "snabbt" är väl att det går ut i blodet snabbt? Menar man då med "passerar" att det går ut via njurarna? Det låter inte så hälsosamt.

Scratch89
2011-11-29, 14:58
Det här hajar jag inte riktigt. Definitionen av "snabbt" är väl att det går ut i blodet snabbt? Menar man då med "passerar" att det går ut via njurarna? Det låter inte så hälsosamt.

Passeras genom tarmen.

Jag vet inte riktigt hur man tänker sig att vassleprotein ska kunna göra det, dock. Som någon annan fysiologistuderande påpekade för några veckor sedan i en tråd, så är det ju tarmens peristaltik som avgör matens väg genom kroppen, och det känns konstigt att något är så snabbt att det kan ignorera tarmens muskelkontraktioner.

Någon får gärna upplysa.

King Grub
2011-11-29, 15:37
så vart ifrån kommer "myten" att om man kroppen gör om för mycket protein till energi som lagras i kroppen?

Det är ingen myt; så är det, oavsett källan till proteinet. Majoriteten av proteinet du äter blir inte muskel- eller organprotein, utan oxiderar till energi och används som energi eller lagras. Så skall det vara.

Tänk om allt protein du åt blev muskelprotein - hur skulle det se ut? Säg att du äter 250 gram protein om dagen. Det skulle bli över 90 kilo muskler på ett år, bara av att äta.

stafh
2011-11-29, 16:01
Passeras genom tarmen.

Jag vet inte riktigt hur man tänker sig att vassleprotein ska kunna göra det, dock. Som någon annan fysiologistuderande påpekade för några veckor sedan i en tråd, så är det ju tarmens peristaltik som avgör matens väg genom kroppen, och det känns konstigt att något är så snabbt att det kan ignorera tarmens muskelkontraktioner.

Någon får gärna upplysa.

Enda sättet det skulle kunna stämma (och man samtidigt av den anledningen säger att det är snabbt) är om vassleprotein är laxerande. Av egen erfarenhet vet jag att så inte är fallet.

idolwally
2011-11-29, 21:47
Det är ingen myt; så är det, oavsett källan till proteinet. Majoriteten av proteinet du äter blir inte muskel- eller organprotein, utan oxiderar till energi och används som energi eller lagras. Så skall det vara.

Tänk om allt protein du åt blev muskelprotein - hur skulle det se ut? Säg att du äter 250 gram protein om dagen. Det skulle bli över 90 kilo muskler på ett år, bara av att äta.

det jag menade var ifall kroppen bara tog upp ett visst antal gram under en kort period, så att under låt säga att mat åt 100g protein under 2 timmar och under dessa timmar kunde kroppen bara ta upp hälften. så då hade det vart bättre att ätit 2 gånger på 4 timmar.

mn8eii
2011-11-29, 21:56
det jag menade var ifall kroppen bara tog upp ett visst antal gram under en kort period, så att under låt säga att mat åt 100g protein under 2 timmar och under dessa timmar kunde kroppen bara ta upp hälften. så då hade det vart bättre att ätit 2 gånger på 4 timmar.

Ponera att ditt första förslag var korrekt. Vart tror du det protein som tarmen inte tagit upp tar vägen? Upptag av protein sker i stort sett i hela tunntarmen och upphör inte förrän tarninnehållet når tunntarmen. Det tar bra mycket längre än 2 timmar för tarminnehållet att nå dit under normala förhållanden.

King Grub
2011-11-29, 21:58
det jag menade var ifall kroppen bara tog upp ett visst antal gram under en kort period, så att under låt säga att mat åt 100g protein under 2 timmar och under dessa timmar kunde kroppen bara ta upp hälften. så då hade det vart bättre att ätit 2 gånger på 4 timmar.

Det är inte omöjligt att det är bättre att dela upp det, men det finns inga bevis för att det ena eller det andra är mer effektivt. Inte pga att det inte skulle tas upp, utan då för att muskeluppbyggnaden inte stimuleras mer vid intag av större mängd protein. Det finns dock inte långtidsstudier på saken.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159627&highlight=30+gram