handdator

Visa fullständig version : Några 40+ byggare här?


Polcher
2011-11-28, 16:53
Jag är 40 år och är sedan 4 månader tillbaka på gymmet efter 15 års uppehåll (läkaren tyckte att jag "skulle må bra av att träna igen"), så skulle behöva lite motivation.
Om det finns några medlemmar här som är lite äldre (omkring 40+) som börjat sent men lyckats bygga muskler trots en sen start, skulle jag uppskatta lite bilder och även tips på vad ni tycker funkar för just nu känns det bara motigt eftersom inget händer mer än att man får ont överallt.

Man kände ju direkt att man inte är 20 längre och var på god väg att skita i alltihop eftersom man inte kom upp ur sängen på 3 dagar efter första passet... Medelålders krämpor och stela leder gör det inte direkt lättare har jag insett.
Jag går ut betydligt försiktigare nu, men man vill ju ha ut så mycket resultat som möjligt på så kort tid som möjligt såklart.

Jag är 180cm lång och började med att gå ner lite i vikt, från 92 till 78kg så nu är det dags att lägga på lite vikt igen, fast lite fastare form än den man hade runt midjan tidigare.

Skulle gärna vilja våga hoppas på att man kan visa sig på stranden utan skidoverall i sommar.

Kan tillägga att jag spenderade mycket tid på gym när jag var yngre så jag är inte den normala nybörjaren även om jag har svårt att anpassa träningen till min ålder. Jag vet hur rörelserna ska utföras och i de flesta fall går det kockrent, det är bara resultaten som uteblir.

Tack på förhand /P.

Bästitest
2011-12-02, 23:02
Hej där!
Kul att läsa om din "återuppståndelse". Det var nästan som att läsa om mig själv, faktiskt. Har haft lika långt uppehåll, utvecklade en rygg som till slut inte ens klarade av att sitta i kontorsstolen, samma längd som du och åldersintervall, tränar igen sedan 4 månader, men lite mindre startvikt dock samma vikt i dagsläget.

Jag tycker också det vore motivationsstärkande att ta del av "veteraner" som börjat träna igen och lyckats återta "förlorad mark".

Själv tycker det går riktigt bra med träningen, sett till omständigheter och förutsättningar. Som du själv säger: man vet vad som ska göras men kroppen reagerar inte riktigt som planerat. Men jag har tagit det försiktigt och ökat efterhand. Tränar två helkroppspass i vecka, två set per muskelgrupp. Äter sparsamt med kolhydrater, men har ändå ökat kaloriintaget med ca 700 kcal per dag jämfört med tidigare. På dessa fyra månader har jag minskat kroppsvikten med 4 kg, minskat midjemåttet med 7 cm samtidigt som omkretsen kring låren ökat 2 cm, för att nämna några konkreta resultat. Äter inga kosttillskott annat än vassleprotein 2 ggr/dag.

Det är kul att det går framåt, men det roligaste av allt är att jag fått tillbaka mycket energi, och inte minst att jag hittills inte dragit på mig några skador (det är ju lätt hänt att man tar i i överkant när man snabbt vill ha resultat). Det känns helt enkelt toppen!

Det svåra har varit att starta på, i det närmaste, rehabiliteringsnivå; man minns trots allt de vikter som hanterades förr om åren, och nu bråkar man med gamla tiders uppvärmningsvikter. Men i takt med att framstegen visar sig (också i spegeln) så är det nu helt okey. Konsten är att gilla läget.

Lycka till!