handdator

Visa fullständig version : Kanske rekryt, kanske kadett, eller bara komma i form


Timmi
2011-11-28, 14:21
Lite kort om mig, läser första terminen på socionomprogrammet i socialhögskolan i Stockholm. Väntar även på besked från Försvarsmakten gällande GMU/KMU/OP till våren. Hoppas på positivt besked om ungefär 3 veckor. Är preliminärt antagen till OP-markstrid i första hand och OP-UND/SÄK i andra.

Återgick till att stryketräna och konditionsträna traditionellt för en vecka sen efter ~6 månaders uppehåll då jag tränat kyokushin.

Kön: Man
Ålder: 22 (89a)
Längd: 182
Vikt: 82

Tränar sex pass i veckan, tre stryka och tre kondition enligt följande:

Måndag: Kondition, löpning "långpass"
Tisdag: Styrka, bröst/axlar/armar
Onsdag: Kondition, crosstrainer
Torsdag: Styrka, ben/mage
Fredag: Kondition, löpning "tempopass"
Lördag: Styrka, rygg/triceps

Ja, skriver det här mest för att peppa mig att sköta mig och ta mig ner i vikt, målet är 75kg innan eventuellt inryck i slutet av januari nästa år.

rolf
2011-11-28, 14:36
Trevligt! Att logga träningen hjälper oerhört mycket både vad gäller progression, motivation och generell översikt. Kör hårt och lycka till! :thumbup:

Greg
2011-11-29, 18:16
Håller tummarna. Kommer följa din journal :thumbup:

UEIS
2011-11-29, 18:24
Du har inte funderat på att börja med crossfit? Sporten ger dig framförallt ett mentalt försprång som du kommer att ha ordentlig användning av i försvaret.

Kör hårt! :thumbup:

Timmi
2011-11-30, 11:30
Trevligt! Att logga träningen hjälper oerhört mycket både vad gäller progression, motivation och generell översikt. Kör hårt och lycka till! :thumbup:

Håller tummarna. Kommer följa din journal :thumbup:

Kul med respons! Journal är klart bra för motivation och översikt, kommer bli fint.

Du har inte funderat på att börja med crossfit? Sporten ger dig framförallt ett mentalt försprång som du kommer att ha ordentlig användning av i försvaret.

Kör hårt! :thumbup:

Skulle jag vara i lite bättre form än jag är nu skulle kanske crossfit vara något. Har någon lös tanke på att träna lite mer styrkeuthållighet än inte.

Pannben är bra att ha!

Inleder som sagt den här journalen jävligt starkt med halsont. Har nästan gått över idag, planen är att träna ben/mage med en polare imorgon!

I brist på annat ska ni få se hur jävligt det ser ut *screwy*

BelowAverage
2011-11-30, 11:43
Haha, du ser ut som jag ju lmao! Brother from another mother.
Du har inte satt upp/funderat på att sätta upp några styrke-mål? Det ger ett enormt mycket bättre driv imo.
Ser bra ut, tror du kommer få en kanonbra transformation. Lycka till och kämpa på!

Timmi
2011-12-01, 17:20
Haha, du ser ut som jag ju lmao! Brother from another mother.
Du har inte satt upp/funderat på att sätta upp några styrke-mål? Det ger ett enormt mycket bättre driv imo.
Ser bra ut, tror du kommer få en kanonbra transformation. Lycka till och kämpa på!

Har några små tanker om styrkemål som att klara 20 dips och 10 pull-ups. Har ett par för konditionen också, 3km under 15 min (helst under 14) och 10km under 60 (50 är drömmålet). Ska satsa hårt på att komma i form och se till att fullfölja det den här gången!

Tråkigt brev idag. Fick INTE plats till GMU:n. Skittrist kort och gott men det är bara att gå vidare. Ska ta ut den frustrationen under kvällens benpass!

Timmi
2011-12-01, 20:58
Benspark
60kg 10
75kg 8
75kg 8
75kg 10
75kg 8

Benpress
120kg 8
120kg 8
120kg 8
120kg 8
120kg 8

Utfall
10kg 15 (per ben)
10kg 15 (per ben)
10kg 15 (per ben)

Sittande lårcurl
5 set ā 10 reps, minns inte vikten.

Situps/snea
30/10 per sida
Snea benlyft
12
Plankan
~45 sek
1:40 min

Trevligt pass med en polare jag inte träffat på länge :) Inte jättetungt heller men ville inte gå på för hårt direkt efter förkylningen.

Timmi
2011-12-02, 20:45
Efter det väldigt övertygande argumentet "Äh, bit ihop!" från en av instruktörerna efter en pik om att jag inte varit på klubben och tränat på länge så lovade jag att ta mig dit ikväll. Sagt och gjort!

75 minuter mitspass/fys Jobbigt, skönt, jobbigt igen, roligt och så lite jobbigt igen sammanfattar det hela bra.

Kan konstatera att det är helvetiskt svårt att göra armhävningar efter att ha pangat slag på mitsar i ~50 min innan...

Delirium
2011-12-02, 20:51
Tråkigt brev idag. Fick INTE plats till GMU:n. Skittrist kort och gott men det är bara att gå vidare. Ska ta ut den frustrationen under kvällens benpass!

Ge inte upp ansökningarna, det kommer nya turer på GMU'n. Var har du sökt nånstans förresten?

slwannabe
2011-12-02, 21:10
Bara fortsätt sök. När du väl är inne, kommer du aldrig kunna komma ifrån hursom. ;-)

Och en god kondis & allmän grundstyrka rekommenderas varmt så blir livet lite lättare när du väl kommer in.

Timmi
2011-12-05, 22:37
Ge inte upp ansökningarna, det kommer nya turer på GMU'n. Var har du sökt nånstans förresten?

Hade sökt till OP/markstrid och UND/SÄK vid LV6 i Halmstad.

Bara fortsätt sök. När du väl är inne, kommer du aldrig kunna komma ifrån hursom. ;-)

Och en god kondis & allmän grundstyrka rekommenderas varmt så blir livet lite lättare när du väl kommer in.

Får se om jag fortsätter söka eller kanske ger upp drömmen... Blir man "bara" soldat är det tack och hejdå efter 8 eller 12 år, känner att jag gärna har något att falla tillbaka på efter så blir nog att gå klart skolan först.

Idag hade en polare fått den bra idén att vi skulle träna gymmets crossfit-pass. Sagt och gjort, instruktören drog kort ur en kortlek och vi gjorde armhävningar, sit-ups, benböj och burpees i 20 minuter.

Jobbigt, halvroligt. Behövde fuska med burpees när de kom på slutet, helt rökt i axlarna :em:

Imorgon kommer jag med stor sannolikhet dra av ett boxpass på klubben.

Delirium
2011-12-06, 23:37
Hade sökt till OP/markstrid och UND/SÄK vid LV6 i Halmstad.

Får se om jag fortsätter söka eller kanske ger upp drömmen... Blir man "bara" soldat är det tack och hejdå efter 8 eller 12 år, känner att jag gärna har något att falla tillbaka på efter så blir nog att gå klart skolan först.



Förstår om du inte vill ha detta i din journal, vill du fortsätta diskussionen skicka gärna ett pm. Det är inte tack och hej då efter 8 år. Du får bara inte ha din anställnings om soldat längre. Om du är lämplig kommer förbandet att skicka dig till sou eller rekommendera dig till op för att få hålla kvar dig.

Iom att jag inte själv var drabbad, så kan det vara så att jag är missinformerad, men min uppfattning är att vägen in i FM går via GMU numera. Är det så att man kan hoppa direkt in på OP, så vill jag nog inte bara hävda att det är dumt utan t.o.m. katastrof för den egna karriären.
Mvh

Timmi
2011-12-07, 21:04
Ah, var mer än jag visste Delerium :) Är så att en gång per år (än så länge) går det att söka GMU med sikte på SOU/OP. Då genomförs GMU + KMU (3+3 månder) innan fortsatta studier. Kan mycket väl stämma att det kan bli obra.

Har en tenta att lämna in imorgon och passar på att inte göra den genom att träna istället:

Bröst, axlar, biceps

Dips
KV 10
KV 9
KV 8
KV 6

Plan hantelpress
20kg 10
20kg 10
20kg 8

Bröstpress, maskin
vikt 10
vikt 10
vikt 10

Drag till hakan/axelpress med kettlebell
8kg 12
12kg 8
12kg 8

Lyft framåt, kettlebell
8kg 8
8kg 8
8kg 8

Lyft åt sidan, kettlebell
4kg (tror jag) 10
4kg 10
4kg 10

Hantelcurl
10kg 8
12kg 8
12kg 8

Sen blev det att stretcha igenom benen.

Timmi
2011-12-08, 21:06
Klar med den jävla tentan, "firade" med att träna nu på kvällen!

Crosstrainer
Motstånd: 11
Lutning: 5/10/15/10/5
Tid: 10/10/10/10/5 = 45min
Distans: 8,5km enligt displayen.

Sen stretchade jag igenom benen ordentligt och drog ut ryggen/underarmarna lite snabbt.

Planen för imorgon är skola på eftermiddagen och sen dra av fyspasset på klubben efter det på kvällen.

Timmi
2011-12-09, 21:49
Blev ett jävligt oengagerat rygg/tricepspass nu på kvällen:

Pull-ups Helvetiskt tungt...
KV 3
KV 3
KV 2

Hantelrodd
25kg 10
25kg 10
25kg 10

Latsdrag, rak stång
60kg 6
60kg 8
60kg 6

Maskinrodd
53kg 10
53kg 10
53kg 10

Drag uppifrån, maskin
3x10

"Bänkdips" Händerna på två häckar istället för en bänk ;)
15
20
15

Stretchade bak och insidan av låren väldigt snabbt.

Timmi
2011-12-10, 18:44
I brist på annat blev det en sväng till gymmet:

Löpband
Hastighet: 10km/h
Lutning:1 grad
Tid: 30 min
Distans: 5km

Sen stretchade jag igenom benen ordentligt. Töjde även ut underarmarna och övre ryggen lite.

BelowAverage
2011-12-11, 07:58
Hang in there!
Kom igen och sätt nytt PB i löpningen nu på måndag!

Timmi
2011-12-12, 21:58
Hang in there!
Kom igen och sätt nytt PB i löpningen nu på måndag!

Går på rutin det här med träning :smash: Ibland blixtrar det till och är riktigt roligt dock :D

Inget PB men längre än sist:

Löpband
Hastighet: 10km/h
Lutning:1 grad
Tid: 36 min
Distans: 6km

Sedvanligt stretchande av underkropp, underarmar och rygg.

Timmi
2011-12-13, 19:55
Träna sig är nyttigt! Sprang på lillebror på gymmet, blev lite pepp på att komma i form kan jag lova.

Bröst/axlar/biceps

Dips
KV 10
KV 10
KV 8
KV 6
KV 6

Plan hantelpress
22,5kg 8
22,5kg 7
22,5kg 6

Bröstpress, maskin
3x10

Kettlebell ryck/axelpress
12kg 8
12kg 8
12kg 8

Lyft åt sidan/lyft framåt
6kg 8/8
6kg 8/8
6kg 8/8

Hantelcurl
15kg 8
15kg 7
15kg 6

Dipsen rullade på fint. Som sagt, att sluta vara fet skulle vara fint ;)

Timmi
2011-12-15, 19:43
Crosstrainer
Motstånd: 11 (5 sista 5 minuterna)
Lutning: 5/10/15/10/5
Tid: 10/10/10/10/5 = 45min
Distans: 8,3km enligt displayen.

Stretchade i vanlig ordning efter, skönt pass. Är något av en hatkärlek till crosstrainern :D

Lite motivationsvideo, väntar med lite spänning på att försvaret ska släppa vilka förband som ska hålla GMU till nästa höst ;)

bdVbbfe2dYY&feature=g-all-u&context=G114f4FAAAAAAAAAAA

Timmi
2011-12-20, 07:05
Sprang en sväng på gymmet igår. Gick fint, dock var jag på g att få ordentligt sönderskavda bröstvårtor ;)

Löpband
Hastighet: 10km/h
Lutning:1 grad
Tid: 42 min
Distans: 7km

Timmi
2011-12-27, 17:31
Gymkortet gick ut för en vecka sen, det har varit jul och jag är småsjuk samt att jag är i valet och kvalet mellan att köpa nytt gymkort ett att köra på karaten till våren igen vilket lett till att jag bara gått några små promenader på det senaste ;)

Varje pass jag körde på gymmet månaden innan jul kändes riktigt tråkigt jämfört med träningarna på klubben, det som talar emot karaten är att jag har något sämre disciplin när det kommer till att ta mig till klubben för att faktiskt träna samt att resan tur och retur är dubbelt så lång som den till gymmet...

Lutar dock åt att jag ger karaten en ordentlig chans igen nu under våren.

BelowAverage
2011-12-27, 18:21
Satsa på det du tycker är roligt och det som är viktigt för dig.
Med det sagt kan du ju träna både styrketräning och karate och löpning, om du känner att du har tid och vilja till det. Eller "bara" något av dem. Tror också att du kan hitta motivation och glädje för gymträning med om du hittar mål som du verkligen tycker är viktiga för dig, och inte trams som andra tycker du borde klara / träna för.
Du kan ju garanterat få svart bälte i karate, eller böja 150kg om det är vad du vill. Behövs bara motivation och tid att spara :)
Gott nytt år i förskott annars, och träna lugnt!

Timmi
2011-12-29, 13:21
Tack för orden Below. Har bestämt mig för att ge karaten en ordentlig chans igen, eller snarare ge mig själv chansen att göra det jag verkligen vill göra!

Terminen drar igång igen 10e januari. Ska se till att hålla igång med promenader och töjning här på hemmaplan så kroppen är lite redo att dra igång igen.

Timmi
2011-12-30, 14:59
Hah, har lyckats gå ner ett helt halvt kilo sen jag drog igång den här journalen :D Även om jag i snitt vägt lika mycket hela månaden...

Knäppte en ny bild men det är meningslöst att lägga upp den som jämförelse med den som redan ligger uppe, kommer förhoppningsvis få lite bättre resultat under januari. Första viktdelmålet är fortfarande 75kg.

Timmi
2012-01-09, 20:53
Ojojoj, sviten med ingen som helst träning sen 20e december bröts med stil ikväll med 60 minuters fys på klubben :D

Som förväntat dog jag både en och två gånger. ALLT var sub par (möjligen undantaget rörligheten som inte var helkass!).

Knäböj med 95kgs träningspartner på ryggen dödade det sista lilla som fanns kvar av mig i slutet av passet, och nog för att jag var i risig form men fick en känsla som liknade de gånger jag känt av den ansträngningsastma jag har, hoppas det släpper när jag kommit in i svängen lite, annars blir det att ta mig till sjukan och få ut nått som hjälper.

Nu jävlar kort och gott, beach -12 och gradering till sommaren här kommer jag!

Timmi
2012-01-11, 21:22
Ubba. Dötsträningsvärk sen passet i måndags, men vad är bättre för att bli av med träningsvärk än mer träning?!

90min pass på klubben. Allmänna tekniker som uppvärmning ca 15 min, stretch ca 10 sen tog det hus i helvete med fys resten av tiden. Mycket fokus på kondition och styrka nu första vecka på terminen så shihan köttar på i högt tempo och suckar över att vi är i så dålig form :D

Skriver tenta imorgon och kommer kanske träna både torsdag och fredag (kanske inte imorgon beroende på hur jävlig träningsvärken är).

Timmi
2012-01-18, 14:00
Kom på att det kan vara en god idé att skriva ner antalet pass jag dragit av på klubben så jag har koll på om jag får gradera eller inte inför sommaren. Riktlinjen är 25 pass per termin och Shihans godkännande.

Således blev gårdagens pass:

Karatepass: 3

Sensei höll i passet, det var en herrans massa orangebältare och därmed blev det väldigt grundläggande grundtekniker, lite grundtekniker i rörelse och en del fysträning på det. Dåligt tryck i mina tekniker och det beror mycket på ovanan, kommer bli bättre om någon vecka eller två.

Överlag ett bra pass.

Ikväll är det kata som står på schemat ska bli kul!

Timmi
2012-01-19, 11:15
Karatepass: 4

Igår var det som sagt kihon/kata som stod på schemat. I vanlig ordning inledde Shihan med första delen av passet. Vi körde igenom de mest grundläggande blockeringarna, slag (både vanliga, uraken och shuto). Shuto är så mycket karate det bara blir, handkantsslag :D Insåg dock att jag måste stretcha mina underarmar för att kunna göra de teknikerna ordentligt.

Vi fortsatte med sparkar, mae, hiza och kin geri. Hiza och mae geri kördes i stege om två ā 5 gånger. Alltså 5 räkningar där vi först gjorde 2 tekniker, följande 5 räkningar 4 upp till 10 tekniker. Kiai, spirit och lite mjölksyra!

Stretch, 30 sekunder armhävningar (19st), rygglyft (24st), situps (21st) och knäböjd (29st).

Sen delades vi upp och orangebältarna, två blåbältare och en gulbältare gick iväg för att köra lite ido geiko (grundtekniker i rörelse) och sen kata.

Kulminerade i att vi körde taikyoku sono ichi, ni och san i en följd. Det absolut sist vi gjorde var att köra pinan sono ichi.

Kom ihåg katorna bra, dock slarvar jag med ställningarna vilket är under all kritik.

Timmi
2012-01-22, 15:54
Fick någon slags förkänning till förkylning i kroppen i torsdags, jobbade på fredag och hade ont i hela kroppen. Kom hem till ~16:00, intog sängen och vaknade ~09:00 i lördags morse och mådde bra. Tänk så det kan gå ;)

Insikten över helgen är att jag måste börja vardagsmotionera mer. Jag har inte så jävla mycket för mig om dagarna och ändå spenderar jag majoriteten av min tid sittandes på soffan utan att göra något vilket inte gör under för mitt allmänna välmående.

Måste sparka igång mig själv att ta promenader och liknande så att kropp och knopp får mål väl, med det sagt lovar jag att aktivera mig mer i min vardag!

Timmi
2012-01-28, 12:29
Varit förkyld hela veckan och har lite träningsabstinens... Var ute och festade in de nya på skolan igår, är något bakfull och såg att jag körde den senaste tentan jag skrev trots att det kändes som om jag satte den, inte världens bästa lördagsförmiddag.

Att jag dessutom käkat helrisigt när jag varit sjuk gör det inte humöret bättre och inställningen till veckan som kommer är att jag ska träna helvetiskt hårt och minst tre av de fyra passen som är öppna för mig på klubben ;)

Timmi
2012-01-31, 15:50
Där kom det upp vilka förband som rekryterar till höstens GMU. Är inte helt övertygad men kommer med all sannolikhet ändå slänga iväg en ansökan och försöka knipa en markstridsplats på P4, kanske att jag kan tänka mig att söka markstrid till I19 också.

Ytterligare en nivå av motivation är att jag ska iväg till Grekland de två sista veckorna i juli, kan vara kul att vara i bra (bättre form än inte) då ;)

Ikväll är det äntligen dags för att träna igen efter förkylning och helg! 90 minuters kihon är det som gäller, ska bli förbannat roligt :D

Timmi
2012-02-01, 15:36
Det tränades som sagt igår. Ett bra pass.

Karatepass: 5
Värmde upp med egen skuggboxning. Lite kombinationer ut i luften. Blocka low-kick, slå två slag, mae geri, low kick insida lår, spark i huvudhöjd och liknande. Kändes bra, hade okej flyt och hyfsad balans genom kombinationerna.

Vidare lades fokus på ido geiko (grundtekniker i rörelse) och byte mellan ställningar (zenkutsu dachi ==> kokutsu dachi ==> sanchin dachi) runt och runt och runt gick vi, gick relativt bra, lite bättre tryck i teknikerna än förra veckans träningar.

Passet avslutades med 100 sit-ups (jag fuskade...) och 2 minuters knäböj sen var det hej och tack :D

Ikväll är det kihon och kata som står på schemat, ska bli kul även om jag känner mig väldigt trött i kroppen.

Timmi
2012-03-04, 13:03
Ja, en hel månads uppehåll från skrivandet. Har kommit in i en bra rutin med karaten vilket är förbannat kul. Kommer iväg till klubben tre gånger i veckan, och ett av de passen är sparringen. Har börjar komma över rädslan jag haft inför att bli slagen/sparkad vilket mycket beror på att Shihan har låtit oss nybörjare sparras mot varandra, känns lite lättare än att gå upp mot någon med sandan ;).

Är uppe i 18 pass den här terminen!

Inledde årets löpsäsong idag med 5km på 26:55 min. Hade kunnat gå mycket sämre.

Vikten ligger runt 80 kg, ska se till att bita ihop ordentligt nu inför sommaren, tror jag kommer behöva gå ner till 70 innan det ser okej ut. Fast det är egentligen inte det viktiga, bara jag går ner så är jag glad ;)

Har sökt GMU till hösten då Livgardet anställer, får se hur det går med det.

Timmi
2012-03-11, 18:31
Blev bara ett karatepass den här veckan, var social, bakis och slö i den ordningen de olika dagarna ;) Gick en bra promenad igår (6,5km på 55 minuter) och idag sprang jag min sväng, 5km på 25:45min.

Underbart skönt att springa i vårsolen! Slapp dessutom blåsor i hålfötterna som jag fick förra veckan.

Inser att jag måste ta tag i vardagsmotionerandet om det ska hända något med min vikt, vilket inte ska vara så svårt. Tid har man gott om som student. Ett steg i rätt riktning är iaf att jag kommit igång med att stretcha lite varje dag, ska se till att kombinera det med någon promenad här och där också så ska det börja hända grejer med formen.

Timmi
2012-03-12, 20:01
Ja, försöker iaf ta tig i mig själv till en början. Lite drygt 6 km promenad på ~50 minuter avklarade. Fick såklart en blåsa på ena hälen ;)

Har en tenta som ska skrivas och vara klar tills på fredag (egentligen måndag) men jag skriver omtenta i juridik då och lyckas bli ett år äldre på fredag så jag satsar på att vara färdig då och fira med några öl tillsammans med kursarna. Hoppas jag orkar/hinner/prioriterar att ta mig till klubben för att träna, beror lite på logistiken kring tentaskrivandet.

BelowAverage
2012-03-12, 20:27
Kul att du sadlat om träningen till något du tycker är roligare.
Dippar i träningen känns väldigt lätt hänt när studierna periodvis tar fart. Bara att gilla läget :thumbup:

Timmi
2012-03-14, 17:11
Jupp, helt klart ett bra beslut!

Det är så, som tur är kommer de inte allt för ofta för mig än så länge.

Ska strax dra iväg mot dojon för kvällens katapass!

Timmi
2012-03-14, 21:43
Jävlar så karate första delen av passet var. Shihan tyckte det var en bra idé att öva grundtekniker fast med andra delar av händerna än de vanliga knytnävarna. Så vi roade oss med att slå med andra leden på fingrarna som träffyta, slå med fokus på enbart tummens andra led, enbart långfingret och så en drös tekniker med handkanten (DET är jävligt karate).

Första delen och därmed "uppvärmningen" avslutades med att vi körde lite kombinationer.
4 slag > 1 knä > växla ben x 20
4 slag > 1 mae geri > växla ben x 20
4 slag > 1 soto keage > växla ben x 20
4 slag > 1 gedan mawashi geri > växla ben x 20
4 slag > 1 mae keage > växla ben x 20
4 slag > 1 kansetsu geri > växla ben x 20
4 slag > 1 yoko geri > växla ben x 20

I ett svep, jobbigt och jag har nog aldrig sparkat så skitjävlasuperdåliga kansetsu/yoko geris i mitt liv :D Sen var det lite stretch och uppdelning av gruppen. Vi orange och blåbältarna gick i väg med en annan shihan och körde grundtekniker inför våra graderingar.

Högt tempo, stela underarmar och massa stå i kiba dachi sammanfattar det hela bra. Parollen under kvällen var att göra skillnad på dålig och bra smärta och njuta av den bra smärtan. I vårt fall innebar det att vi stod länge och väl i kiba dachi och njöt av den bra smärtan som mjölksyran frambringade.

Om någon nu vill veta vad fan kiba dachi innebär så är det att stå såhär:

http://www.westhoughtonkarate.solarchidesigns.com/images/westhoughton%20karate%20shotokan%20kihon%20kiba%20 dachi%20image.gif

Timmi
2012-03-17, 13:23
Som sagt, är en körig vecka skolmässigt så det blev ingen sparring i torsdags men jag tog mig in till klubben för fredagsfysen. Var jävligt skönt, passet avslutades med 1 rond a 3 min och 2x2 minuter all out köttande på stora sparksköldarna med 30 sekunders vila mellan ronderna. Helvetiskt jävla jättejobbigt men skönt när det var över :D

Sen gick jag ut och drack öl med några kursare och firade min födelsedag.

Nu är planen att bita ihop ordentligt med viktnedgången och få igång den på riktigt.

Timmi
2012-03-22, 13:20
So far en bra träningsvecka. Skönt att vara ikapp i livet.

Grundteknikspass i tisdags och grundtekniker/kata igår. Passet igår höll riktigt bra tempo, fick lite beröm för att jag kan min graderingskata bra, fick även nedslag på att jag fuskar lite med ställningarna för att jag kan mönstret så pass bra. Ska åtgärdas.

Lyckades inte vika upp tårna alls när vi sparkade mae geri, soto/uchi/mae keage, måste jag öva på annars kommer jag, som shihan påpekade efter ett par för många påminnelser om att vika upp dem, få väldigt ont när jag börjar sparka på folk.

Ikväll är det fighting som gäller, ska bli riktigt kul! Är lite ororlig för jag lyckades få lite ont i vänster armbåge igår, men det känns bättre nu.

Vikten lyckades landa på 79,3 imorse, men tidigare i veckan var jag upp på 82,8. Skitlogiskt... Nåja, målet är 70kg.

Timmi
2012-03-23, 07:38
Uff, igår fick jag pisk!

Första teknikdelen av gårdagens pass gick bra, vi övade kombinationer och det flöt som sagt på bra för mig. Sen började vi puckla på varandra och det gick från dåligt till sämre väldigt fort.

De första ronderna växlade vi mellan att attackera och blocka/bara blockera, attackera och blocka/blocka och lowkicks sen blev det vanlig sparring.

Första ronden när jag bara skulle blockera lyckades han jag körde med sparka en något för hård low kick som jag blockerade, fast inte med skenbenet utan med muskeln på utsidan av underbenet, skitont är en underdrift. Resten av ronderna valde jag mellan att ta low kick på antingen låret (dålig idé om man vill kunna använda benet) och att få än fler sparkar där jag fått ont... Att hela höger underben blev värdelöst hjälpte inte mina attacker heller, inte kul att sparka low kicks när det gör ont att träffa.

Här någonstans missade min motståndare en mae geri och satte den mellan benen på mig, lite ont men bet ihop.

Ontontont, skäll från Shihan för att jag inte får in höften i mina low kicks, sista ronden mot en grönbältare (5 grader högre än mig) som dessutom är både längre och tyngre, hur kan det inte sluta dåligt?! Här fick jag massa, massa, massa pisk. Tre sparkar i ansiktet, en mae geri som tog luften ur mig (även om Shihan inte alls tyckte att jag skulle sucka över det) lama försök från mig att göra något vettigt, gick halvdåligt, satte EN bra low kick sen var det slut.

Något ömma lår (men inte alls så farligt som det har varit) men helvete så förstörd muskeln på utsidan av underbenet är. Fick ta en alvedon vid 3-tiden inatt när jag inte kunde sova. Nu är det ömt och svullet så jag kan inte riktigt röra foten utan att det ömmar. Skiter nog i fyspasset ikväll och låter det läka ihop.

Fortsatt ologiskt viktnedgång, imorse låg jag på 77,7kg, beror mest på att jag inte drack ikapp vatten efter passet, men det är kul att kunna fuska sig ner under 80 med marginal ;)

Timmi
2012-04-11, 10:02
Oregelbundenhet är mitt mellannamn ;) Mest för att det är knepigt att redovisa passen på ett vettigt sätt.

Tog iaf påsklov förra veckan och drog igång i vanlig ordning igår med ett grundpass. Gick rätt så bra, jag tänker lite för mycket på hur jag gör teknikerna och tar i lite för lite men kroppen känns piggare än på länge och jag är inte dötsaptrött efteråt och känner att jag gjort lite mer än att bara överleva.

Vikten håller sig stabilt mellan 79-80 de senaste veckorna. Har fortfarande inte kommit igång med vardagsmotionen och promenader, skyller på att våren tog semester och att det gjort mig jävligt osugen ;)

Greg
2012-04-11, 10:45
Bättre att övertänka sin teknik än att dra på för kung och fosterland utan en tanke på tekniken. Gör det hellre rätt än tungt ;)

Timmi
2012-04-12, 14:45
Helt rätt Greg. Kanske än mer rätt när det gäller styrketräningen, i dojon och karaten är det lite både och. Helst ska det vara rätt, tungt, snabbt och snyggt på samma gång. Men jag låter det snabba och tunga komma i sinom tid.

Ikväll är det sparring på schemat. Blir spännande i vanlig ordning.

Glädjande besked inför sommaren är att jag erbjudits en deltidstjänst på ett HVB-boende i närheten av mig. Förhoppningsvis ska jag kunna kombinera det med de tider jag får på mitt nuvarande extrajobb på en förskola så jag slipper svälta i sommar och kanske ha lite pengar över till höstterminen.

Timmi
2012-04-14, 10:34
Woop woop. Sparrades i torsdags. Vi skötte uppvärmningen själva sen drog Shihan igång hårt på en gång. Fokus låg på att köra tekniker på insidan. Slag, knän och sparkar. Kändes okej, lyckas slå ut slagen hyfsat bra och få med höften, värre när det kommer till mawashi geri där jag fortfarande har lite svårt att få med höften när jag ska sparka fortare än långsamt.

Ganska så mycket sparring. Det blandades mellan att bara få slå/blockera vs bara slå/knäa, slå/blockera vs slag/low kicks, slag/knän/blockera vs alla tekniker och slutligen några rundor helt fri sparring. Jag är alldeles för linjär när jag ska försvara men kunde driva på bra framåt när jag var den som skulle hålla mig på insidan. Många av dem jag mötte skaffade sig inte mycket avstånd för att kunna göra teknikerna de skulle. Relativt lågt tempo under matcherna, jag la fokus på att göra mera rätt och jag fick sparras mot flera som är mycket mindre än mig så vi höll igen på ett bra sätt.

Sitter ändå med ett helt förstört högerlår efter en low kick :D Den satt klockrent med hela skenbenet längs med hela framsidan på låret, uff säger jag bara.

Timmi
2012-04-19, 14:32
Tränades i tisdags. Apjobbigt pass, med ca 30 minuter kvar (av 90) kollade jag upp till vänster i leden och ögonen föll på en tjej som tyckte det var en bra idé att köra dubbelpass och alltså var inne på sin andra timme träning som köttade på som om det inte fanns någon morgondag. Sen höll jag käft och tog i istället för att gnälla.

Tisdagar är grundteknikspass, kul, jobbigt och gick rätt så bra. Tänker extra mycket på hur jag har fötterna i alla ställningar då jag slarvat med det tidigare.

Igår blev en konstig dag planeringsmässigt så efter ett jag slutat jobbet, stulit lite käk hos morsan och farsan kraschade min ork helt så jag åkte hem istället för att åka in och köra katapasset. Är helt pinsamt. Nu har jag missat 3 eller 4 katapass i rad. Trist för jag tycker att kata är jätteroligt att träna :D

Ikväll blir det kompromissträning. Skippar sparringen och kör bara boxfysen.

Timmi
2012-04-23, 15:16
Ja, föga överraskande fick jag kallelsen till antagningsprövningen idag. 16e maj är det dags att försöka bli soldat igen.

Målet tror jag är att knipa en plats på Livgardet här utanför Stockholm även om jag inte är helt övertygad om att det är vad jag verkligen vill. Trivs förhållandevis bra med tillvaron jag har nu med skola och livet i stort.

Oavsett är det träning imorgon igen och den här veckan ska jag se till att gå på katapasset på onsdag också.

Timmi
2012-04-29, 13:12
Det här blev en hyfsad träningsvecka, lite ont om rena karatepass (bara katapasset i onsdags) men jag körde fysen både i tisdags och i fredags. Fick beröm från Shihan efter katapasset, han sa att jag skötte mig bra, hängde med och hajade syftet med övningarna (bland annat att köra den första kata fast alla tekniker i gyaku) och att jag skulle vara duktig för att vara blåbältare (vilket är de två graderna ovanför mig).

Fin feedback och jag kände mig en decimeter längre och stolt över att träningen visar resultat.

Den 11e juni är det gradering och 15-16e är det sommarläger på klubben. Ska se till att jag inte jobbar då så jag kan vara med!

Timmi
2012-05-03, 12:18
Långhelg med strålande sol och tillhörande öldrickande. Oerhört skönt har det varit.

Gårdagen spenderades sittandes i solskenet tillsammans med två kursare för att plugga sociallagstiftningar. Solsken, kaffe, kakor och gott sällskap intogs intravenöst (fick lite plugg gjort också). Solslö tog jag mig i alla fall till dojon för katapasset!

Var en sensei som jag aldrig tränat under förut som höll passet, vilket var skitkul. Lite nya kombinationer av grundteknikerna. Fick känna mig stolt när jag var den enda som kunde ställa mig i uchi hachi dachi på kommando (iofs var vi bara 10-7 kyu graderade men ändå ;)).

Vi gick kator (taikyoku 1,2 och 3, pinan ichi) sen fick vi med orange bälte sätta oss och så körde blåbältarna pinan ni. När blåbältarna testade på pinan san satt jag och vifatde lite med armarna för att jag kom ihåg hur den gick (mer eller mindre) så sensei lät mig gå med blåbältarna när de körde pinan san sista gången. Var väldigt roligt :D

Passet avslutades med 20 knäböj, 20 armhävningar och 20 sit-ups, vilket gick överraskande lätt. Träningen verkar ge resultat ;)

Idag känns det i kroppen och jag laddar inför kvällens sparring.

Timmi
2012-05-05, 16:07
Shihan är i England och då kommer tydligen inga på passen. Vi var sju tappra själar (inklusive instruktören) som tränade i torsdags.

Blev mycket sparring vilket var roligt. Fick köra mycket mot två riktigt duktiga personer och som ett bra tempo (läs: de slog inte ihjäl mig men tog inte i med silkesvantarna heller) vilket var väldigt givande.

En av dem roade sig med att hacka sönder mitt vänstra lår (ett fint sätt att lära mig blockera låga tekniker :D) så jag har lite ont där men det värsta har gått över och det är skönt att kunna ta en del smällar och ändå fortsätta sparras.

Timmi
2012-05-10, 13:22
Dötsallergisk sammanfattar de senaste dagarna väldigt bra... Jag går på typ tredubbel dos clarityn och nässpray för att vara en nästan funktionsduglig människa. Trött och hängig är bara förnamnet...

Har alltså inte tränat, skulle kanske ha kunnat träna igår men sociala aktiviteter kopplade till skolan med tillhörande öldrickande satte med lätthet en käpp i det hjulet. Ska ta mig till dojon för kvällens fyspass.

Passar sparringen då jag fortfarande har ont i ena låret sen förra veckan och att jag kommer behöva ha ett fullt funktionsdugligt ben när jag ska mönstra på onsdag ;)

Timmi
2012-05-10, 15:19
Nej, jag har inga som helst ambitioner på att bli jägare (även om jag inte hade varit dötsallergiker), men jag inspireras av människor som klarar av den typen av tjänst. Jag har (återigen) blivit allt mer pepp på att faktiskt bli soldat.

iSzKYLL74oo
yEY3p_cJ-2s&

Timmi
2012-05-12, 10:45
Drog iväg ett bra fyspass i torsdags. De passen är roliga då det är säck vi fysar mot och det blir högre tempo än tisdagar då man måste hålla mitsar hälften av tiden.

Satt kvar och kollade på fightingpasset som var efter. Den läxan som lärdes ut var att använda höfterna ordentligt i allt, de fick öva rundsparkar och gyaku/oi tsuki.

På slutet körde de sparring med det nya tillägget skyddsvästar och längre ronder. Skyddsvästarna är ett steg från organisationen för att få fler att våga testa på att tävla. Med västarna är det fullkontakt mot kroppen som gäller och Shihan skällde på de som inte tog i tillräckligt mycket mot just kroppen. De såg skitjobbigt ut och de flesta var aptrötta när passet var slut :D

Timmi
2012-05-13, 17:58
En polare fick med mig på lite söndagsträning. Vi sprang en liten sväng i lugnt tempo (drygt 2,5km) i ett väldigt fint elljusspår vid hans jobb. Sen gick vi ner i ryssgymmet och där lekte med en sandsäck modell mindre. Slog och slog och slog lite till på den en stund och gjorde lite räckhäv (klarar fortfarande lika få som när jag styrketränade regelbundet, vilket nog är ett dåligt betyg för mig när jag faktiskt styrketränade :D).

Jag sympatipmsar (och binder vatten) tydligen med kvinnliga kursare (eller så är det bara för att jag ätit dåligt de senaste veckorna) så vikten ligger på 82 pannor igen. Är ingen ordning och reda på mig i vanlig ordning.

Timmi
2012-05-16, 18:44
Så har jag mönstrat igen ;) Börjar bli tjenis med tanterna i repan på Rekryteringsmyndigheten här i stan och läkaren (som tydligen var gammal kustjägare med iaf en mission i ryggen) som kollade mig var samma som kollade mig förra året och det såg han i sina anteckningar.

Gick bra idag. Fick göra om alla testerna och fick resultat som följer:
Psykolog: 7/7
Muskelstyrka: 8 (på fitthåret :D)
Fysisk arbetsförmåga: 7 (11 sekunder från en 8a...)
Inskrivningsprovet: 7 (höjning från min gamla 6a)
Tjänstbarhet: B (jävla pollenallergi...)

Prelimenärt inskriven på markstrid Livgardet på GMU5 i första hand och markstrid P4 GMU4. Nu är det bara att vänta, bestämma mig för hur jag ska göra om jag faktiskt blir antagen och träna ordentligt.

Timmi
2012-05-16, 21:23
Med lite motivation från dagen och brist på ork att åka till dojon för att träna på riktigt så sprang jag 5km på 30 minuter nu på kvällen.

Fantastiskt skönt att springa igen, är skitlänge sen nu och 6min/km tempo är väldigt behagligt att springa i.

Timmi
2012-05-17, 21:18
Fördelen med att sommaren nalkas är att det är ljust och skönt även senare på kvällen vilket innebär att jag faktiskt tar mig ut och rör på mig ;)

Sprang samma 5km som igår fast idag gick det på 28:20 minuter utan att det kändes nämnvärt mycket jobbigare. Lite stel i benen men det var inte annat än förväntat.

Timmi
2012-05-27, 13:41
I veckan som gått tränade jag på klubben i tisdag, onsdags och fredags och på torsdagen sprang jag en halvmil (på 26:52 min). En bra träningsvecka kort och gott, var dock feg i torsdags och vågade inte ta mig till sparringen. Har tydligen fortfarande inte kommit över den puckeln helt än...

På onsdag skriver jag terminens sista tenta och sen är det sommarlov med jobb som gäller i 3 månader. SKA ta tag i formen då och målet är att komma ner under 72kg. Det innebär -10kg och det är fan inte omöjligt.

Timmi
2012-05-28, 21:11
Varje resa börjar med ett litet steg, kvällens lilla steg slutade i en bra joggingtur :)

Blev 7km på 39minuter. Väldigt skönt kort och gott, skulle kunna ta i lite och pressa ner tiden någon minut utan att dö. Men som det är nu är det bara fantastiskt skönt att kunna lägga lite kilometer bakom mig utan att lida under tiden jag gör det.

Satsar nog på att börja springa 10km inom en inte allt för avlägsen framtid. Har kvar fjolårsmålet att klara milen på under 55 minuter.

Timmi
2012-05-29, 21:14
Kihonpass på klubben idag men liten koll inför graderingarna nästnästa vecka. Kändes bra, tog i för lite egentligen men det tar emot att kötta och göra fel... Lyckades bättre än vanligt med att få med mig fötterna i alla ställningar idag.

Skriver tenta på 15HP juridik imorgon och planen är att dricka öl efter det, börjar dock tveka på öldrickandet för att kunna träna på kvällen ;) Ska fira en polares födelsedag på fredag och missar en träning där också. Nåja. Sommaren är snart här.

Timmi
2012-06-02, 18:30
Som sagt, skrev sista tentan för terminen i onsdags. Drack massa öl från 12:30 till 22 utan något annat än frukost i kroppen. Gick förvånande bra ;) Tränade ändå i torsdags, trodde det skulle vara ett sedevanligt sparringpass så jag var nervös och bakfull på väg in till klubben. Väl där visade det sig att Shihan ville lägga fokus på tekniker inför graderingarna då igen. Inte mig emot!

Igår hängde jag med en kursare till Friskis&Svettis och tränade ett pass "skivstång", kände mig jävligt stor och stark med 5kg på vardera sida av stången ;) Väldigt ovant sätt och träna på och idag har jag massa träningsvärk i axlar och triceps :D Lyckades hålla mig städad igår kväll och det blev "bara" en flarra vin.

Timmi
2012-06-04, 12:31
En vecka in på sommarlovet och vikten är precis den samma som förra veckan (82,6kg) ;) Även om den gångna veckans snitt var 0,7kg lägre än startvikten.

Jag förtröstar och kommer fortsätta träna och är säker på att vikten kommer rullar neråt :)

Timmi
2012-06-09, 11:25
Har lyckats träna relativt bra den här veckan. Tre pass har det blivit (tisdag, torsdag och igår). Både tisdag och torsdag var det karate och fokus låg på graderingsteknikerna (blev okejad för att gradera på måndag på torsdagspasset) och igår var det grisfys.

Håller tempot rätt bra under träningarna, är lite smidigare än för en tid sen och fortsätter hoppas på att jag ska lyckas med att komma i något som kan misstas för en hyfsad form under sommaren :)

Timmi
2012-06-10, 12:23
Veckans snittvikt har varit 0,2kg högre än föregående vecka men dagens morgonvikt landade på 81kg vilket innebär -1,6kg på två veckor :)

Bara fortsätta på den inslagna vägen! Nu ska jag ta och stretcha igenom underkroppen lite snabbt. Har det som extraprojekt under sommaren att komma igång med min hemmastretching.

Timmi
2012-06-21, 15:38
Såja. Har äntligen lyckats gradera igen. Gick smärtfritt även om jag var apnervös hela vägen. Numera är jag alltså blåbältare med 8e kyu i kyokushin karate, väldigt stolt :)

Vikten ligger på 80,6kg idag vilket är 2 kg mindre än för ett par veckor sen precis som förväntat. På klubben är det sommarschema som gäller med 75min fyspass måndagar och onsdagar. Ska besökas så mycket jag bara kan hela sommaren och kompletteras med i alla fall ett löppass per vecka. Stretchar bättre än tidigare hemma, fokuserar på höfterna och insida lår, i andra hand kommer höftböjarna och baksida lår.

Efter fyspasset igår frågade en av instruktörerna om jag funderat något på att tävla nu när jag har blått bälte (lägsta kravet för att få tävla i Sverige). Svarade lite svävande att ja, jo, det har jag nog kanske möjligtvis kunnat tänka mig att göra någon gång i livet. Först måste jag bara komma över att jag är livrädd för att bli slagen och inte tycker särskilt mycket om det.

Idag hörde samma instruktör av sig med orden "Osu, 4 aug börjar fightingen för tävlingsgruppen. Du e med." Antingen kommer jag över det här lilla mentala motståndet mot att bli slagen illa kvickt eller så kommer jag dö :D Samtidigt så är det något av en komplimang att jag ens får träna med tävlingsgruppen då jag, i mitt tyckte, är alldeles för sällan på de vanliga sparringpassen och inte gör särskilt bra ifrån mig där heller...

Timmi
2012-06-22, 21:15
Midsommarjogg! Jobbade 08:15-17:30 på stödboendet, hem och loda och nu på kvällen kände jag för att röra på mig så det blev 7km på 37:27min. ~1,5minut bättre än förra gången jag sprang samma runda (28 maj ;)).

Lite svajigt med gps:en på klockan så tiden/sträckan är kanske inte helt hundra men det gick iaf bättre än sist! Avslutade med avslappning, eftersvettning och lite stretch av insida lår och höfterna på balkongen.

Jobbar dygn (10-10 lör-sön) nu, blir fina pengar och nästintill inget alls gjort ;)

Timmi
2012-06-25, 10:59
Det är kul det här med vattenvikt... Eller inte alls...

I förrgår morse vägde jag 80,7kg, igår 81,2 (tack jourdygn där jag sitter still en hel dag och dricker kaffe...), i morse (efter att jag igår käkade sotare hemma och morsan och farsan igår) uppe på 82,6kg ;) ...

Nåja, träning ikväll och så lär jag väl vara tillbaka på en relativt normal nivå igen.

Timmi
2012-06-26, 13:34
Gårdagens fyspass var som en spark mellan benen, väldigt skönt :D Parade ihop mig med en skithärlig irländare (samma människa som i onsdags) han är riktigt duktig på att hålla mittsar vilket gör passen väldigt roliga och givande för mig.

Rörligheten kommer bättre och bättre. Håller i att stretcha lite varje dag, igår började jag med att sitta ~10 minuter i en butterfly-stretch (gamla vanliga för insida lår, sitta på rumpan med fötterna ihop och så långt uppdragna mot skrevet som möjligt och knäna ner mot golvet).

Timmi
2012-07-08, 10:31
Nu ska vi se vad som hänt sen sist. Ätit skitdåligt (massa pizza samma vecka), druckigt massa öl/vin (2 spelningar samma vecka är dåligt för kroppen men bra för själen), tränar ändå på hyfsat bra (besöker klubbens två fyspass och tar i så jag nästan dör varje gång!).

Försöker tänka på att hålla upp guarden, att bedöma avståndet bättre i mina slag så jag sträcker ut armarna ordentligt och får bättre effekt i målet (läs motståndaren) samt att inte "ladda upp" slagen med att guppa lite med handen innan jag skickar iväg slaget.

Vikten talar jag inte om... Kanske till hösten ;)

Rörligheten har nått en punkt som jag kan accpetea som absolut acceptabel lägstanivå, sämre än den är nu får det fan aldrig bli.

Just nu sitter jag ensam på jobbet med större delen av ett jourdygn framför mig. Kollegan som ska jobba dagspasset tillsammans med mig är sjuk och jag får inte tag på några vikarier, vilket iofs är rätt så skönt. Lättare att slappna av när jag är själv och lyssnar ikapp på sommarpratarna :)

Timmi
2012-07-09, 21:25
Veckans enda fyspass avklarat. Jobbar jouren på onsdag (och fredag...) så jag missar onsdagsfysen. Ska försöka komma upp och springa en sväng innan jobbet på onsdag och kanske få iväg en till sväng på lördag.

Kvällens pass var bra även om jag fjompade lite, höll lite lägre tempo än vad jag kunnat hålla utan att dö. Försöker rättfärdiga mig med att jag tänkte på att hålla upp guarden och hålla rätt avstånd i teknikerna istället för att köra head down arse up och bara kötta på.

Satt kvar och stretchade/snackade skit med klubbkamrater efter passet. Blyg som jag är har det tagit mig två år att faktiskt våga prata med folket jag spenderar ett par timmar i veckan med ;) Trevligt folk.

Timmi
2012-07-11, 19:53
Orkade inte ta mig upp för att springa innan jobbet (vilket överraskning va?! :D). Gick en liten promenad mitt på dagen, ungefär 30min i ett väldigt lugnt tempo. Mer för att inte behöva spendera hela dygnet på jobbet helt stillasittande.

Tar och springer imorgon istället :)

Har fortfarande massa träningsvärk i både rygg och axlar sedan passet i måndags trots att jag tyckte att jag mesade mig :D

Timmi
2012-07-13, 16:45
Inte alls kadett, inte alls rekryt och absolut inte i form sammanfattar rätt så bra.

Fick besked om att jag inte är uttagen till GMU till hösten, vilket inte var särskilt förvånande. Nu ställs fokus om till att engagera mig lite mer i pluggandet (har satt som mål att läsa självständigt iaf 2 timmar om dagen utöver förläsningarna hela delkursen och inte bara innan tentan ;)) och att träna massa kyokushin.

Kommer ha möjlighet att träna mellan fem och sex pass i veckan på klubben, siktar på att komma dit i alla fall fyra av de passen :) Som alltid ligger viktnedgången som plan och pyr, får jag klartecken för att tävla i slutet av september (även innan) kommer jag se till att gå ner till mellanvikt (-80) och då vara en tung mellanviktare istället för en lätt och tjock tungviktare.

Inte sprungigt något den här veckan, bara måndagens fyspass och två små promenader dagarna jag jobbat, ska springa imorgon under dagen. Blev peppad av en klubbkamrat som var ledig idag och sprang backintervaller i Hammarbybacken, jag behöver bara röra på fläsket.

Timmi
2012-08-11, 16:02
Ingen läser och det är lite svårt att journalföra karate/fyspassen på ett vettigt sätt men ska ge mig på att hålla liv i den här ändå ;)

Min plan att komma i form under sommaren har skitit sig, har bara hållit min dåliga form med ~2 pass/veckan. På måndag drar höstterminen igång på klubben och jag har blivit draftad till tävlingsgruppen så jag kommer ha möjlighet att träna 6 pass/vecka på klubben. Målet är att ta mig dit i alla fall 4 gånger/vecka :)

Vikten ligger på 82-83kg i vanlig ordning men till 22a september ska den vara nere under 80 då jag ogärna vill tävla i tungvikt utan hellre gör debut i mellanvikten ;)

Timmi
2012-08-14, 13:37
Terminsstart på klubben igår :D Så jävla härligt att vara igång.

Shihan var snäll, det var skitmycket folk och jag överlevde passet. En hel drös slagkombinationer mot de små och en hel del fritt mot de stora mitsarna. Jobbigt, klurigt och roligt. Jag är helt hopplöst dålig på att hålla mitsar åt andra ;) 90 minuters glädje och så stretchade jag en lite sväng efter passet och snackade skit.

Ikväll är det "bara" vanligt fys/boxpass ā 60 minuter, den som kräks först vinner är utmaningen mellan mig och en klubbkamrat. Kyokushin fostrar en sund inställning till träning ;)

Känner redan nu att viktnedgången inte kommer vara ett problem inför tävlingen :)

Timmi
2012-08-14, 20:58
Skönt fyspass ikväll. Lite mindre jobbigt än sommarträningen, har lite svårt att ta ut mig när stor del av passet spenderas med att hålla mitsar och resten är småknepiga slagkombinationer. Sista 4 minuterna var 2x2 min helt fritt mot stor mits, hade massa krut kvar och tog i för kung och fosterland, skön avslutning på alla sätt och vis.

Satt kvar och snackade skit och stretchade en stund efteråt :)

Kvällens bonus blir det här klippet som jag tycker är skitballt :D

-5xJW-jHI24

Timmi
2012-08-16, 11:43
Onsdagar på klubben innebär kihon/kata. Kihondelen var i kumite dachi, grundläggande slagkombinationer följt av en spark för att poängterna rörelse i höfterna för nybörjarna och som uppvärmning och så lite stretch på det.

Sen delades gruppen upp och orange/blåbältarna (aka jag) gick iväg till lilla dojon med Sensei A för fortsatt kihon och kata. Första passet för terminen så det blev zenkutsu dachi, kokutsu dachi och kiba dachi med gedan barai, mawashi shuto uke och yoko tetsui uke jodan i ett ganska lugnt tempo.

Sista 15-20 minuterna körde vi kata. Taikyoko sono ichi, ni och san på räkning ett par gånger sedan utan några gånger. Vi två blåbältare och två med 9e kyu körde sedan pinan sono ichi och ni. Pinana ichi gick bra, pinan ni "kan" jag men det är inte snyggt :D

Väldigt skönt att vara igång på riktigt igen! Idag jobbar jag jourdygn så missar kvällens fyspass men ska träna både fredag och lördag på klubben :)

Timmi
2012-08-19, 09:05
Jobbade som sagt i torsdags och missade det passet men tog igen det i fredags. Skönt jobbigt fyspass som inleddes med 20 minuters pangande på säck. Hade bara lindor på mig så jag har tre snyggt skinnflådda knogar på vänsterhanden ;) Avslutade med att fråga Shihan om det var ok att jag tävlade i september och fick ett nej till svar.

Igår var det återigen pass med tävlingsgruppen. Vi övade tajming (stoppa med både slag och mae geri), explosivitet i teknikerna, att köra mawashi geri med främre benet utan att telegrafera det allt för mycket. En del väldigt grundläggande kombinationer för att jobba på att få med höfterna och sidförflyttning/gå runt motståndaren.

Tre ronder fri sparring (där jag gjorde en mot spegeln för vi var udda par). Första gick sådär. Vi var osäkra på var och hur vi hade varandra och jag hade inget flyt och slog eller sparkade bara en gång per anfall (sensei säger "Minst tre tekniker per gång!" jag försöker anamma). Sista rundan gick mycket bättre. Han är ett par centimeter längre än mig så jag bestämde mig för att ha "framåt och nära inpå" som plan. Gick bra och kunde vid ett par tillfällen tom läsa av hans rörelser och landa en mawashi geri mot låren på honom när han försökte gå runt och åt sidan :)

Vid det här laget var jag slut och så bestämde sig instruktörerna sig för att avsluta passet med 3x2min helt fritt mot sparksköldarna med ~15 sekunders vila mellan och tanken var att man skulle "öka tempot" sista 30 varje rond (jo tjena...). Var inte särskilt snyggt eller särskilt hårt eller särskilt mycket men jag tog mig med nöd och näppe igenom de 6 minuterna, sen försökte jag hålla mitsen åt Jack.

Färdigt och avklarat, jag låg på golvet i en kvart innan jag nästan blev människa och funderade på att det kanske var bra att försöka sätta mig upp :D

andeem
2012-12-13, 21:09
Kort fråga: Vem är Shihan? Fitkin?