handdator

Visa fullständig version : Våldstöja muskler - skadligt?


mikaelj
2011-11-28, 11:54
Jag vill minnas att jag läst om djurexperiment där man töjt ut musklerna till deras fulla längd på ett tillfälle under relativt kort tid.

Eftersom mitt eget töjande går både långsamt, gör ont och är omständligt (måste utföras flera gånger om dagen) vore det bra om jag kunde ta i mycket mer för att få det effektivare, på bekostnad av att det skulle göra mycket ondare? Vad kan jag riskera?

Musklerna i fråga för tillfället är lats och supraspinatus, sekundärt subskapularis och infraspinatus.

the_matsson
2011-11-28, 12:54
Intressant fråga, hoppas det kommer nåt bra svar! Spontant känns det som att styrkan och muskelkontrollen kommer vara nedsatt ett tag efter en sådan stretch,

Eftersom vi ändå är lite på ämnet så har jag hört att Pavel Tsatsoulines "Relax into stretch" ska vara riktigt fin.

daloatf
2011-11-28, 12:58
Extreme Fascial Stretching (E.F.S.)

Är det du menar?

Det + c-vitamin ska vara bra för muskeltillväxt har jag läst iaf.

the_matsson
2011-11-28, 13:02
Ser mycket obehagligt ut. Tror jag håller mig till lite mer avslappnad stretch. :/

EeJay
2011-11-28, 16:43
Stretching kan faktiskt orsaka ruptur i antingen muskelvävnaden eller fascian.

Fordon
2011-11-28, 16:47
Jag vill minnas att jag läst om djurexperiment där man töjt ut musklerna till deras fulla längd på ett tillfälle under relativt kort tid.

Eftersom mitt eget töjande går både långsamt, gör ont och är omständligt (måste utföras flera gånger om dagen) vore det bra om jag kunde ta i mycket mer för att få det effektivare, på bekostnad av att det skulle göra mycket ondare? Vad kan jag riskera?

Musklerna i fråga för tillfället är lats och supraspinatus, sekundärt subskapularis och infraspinatus.

Jag vill minnas att det var ett djurförsök där de stretchade ut råttors muskulatur under väldigt lång tid (3 veckor?) och de fick då större muskler. Därefter så applicerade folk den studien på bl a DC extreme-stretching~ som varar i vad, en minut? Jag kan ha blandat ihop saker och ting. Läste det iaf här på kolo.

mikaelj
2011-11-28, 16:51
Muskeltillväxt är ointressant, jag vill veta hur snabbt man utan risk kan töja. Smärtan är inga problem.

grondahl
2011-11-28, 16:52
Pavel diskuterar väl mer aggressiva stretchmetoder för att aktivera golgi-reflexen (lura kroppen att tro att muskler/senor faktiskt kommer gå av och sätta in sista försvaret: fullständig avslappning) i Relax into stretch. Verkar inte vara så trevlig stretchmetod men säkert effektiv.

Vanlig isometrisk stretching, särskilt partner-övningar känner jag är väldigt effektiva.

Vunnis
2011-11-28, 16:53
Muskeltillväxt är ointressant,

jag vill veta hur snabbt man utan risk kan töja. Smärtan är inga problem.

Nu ljög du. ;)

Min högst outbildade åsikt är att jag tänker tro att det är svårt att ge ett bra svar på.

mikaelj
2011-11-28, 16:55
Pavel diskuterar väl mer aggressiva stretchmetoder för att aktivera golgi-reflexen (lura kroppen att tro att muskler/senor faktiskt kommer gå av och sätta in sista försvaret: fullständig avslappning) i Relax into stretch. Verkar inte vara så trevlig stretchmetod men säkert effektiv.

Vanlig isometrisk stretching, särskilt partner-övningar känner jag är väldigt effektiva.

Jag har faktiskt boken hemma. Inte kunnat använda den tidigare dock på grund av att jag varit för stel för att kunna utföra övningarna som är i boken. Har gnagt mot leden istället. Skall se om jag hittar något där. Tack för påminnelsen.

Nu ljög du. ;)

Min högst outbildade åsikt är att jag tänker tro att det är svårt att ge ett bra svar på.

Pah! Det är tack vare massa armhävningar och bänkpress som jag är så här jäkla stel. :-(

Antagligen är det så.

spoon
2011-11-28, 16:58
Jag har lyckats stretcha mig till en överbelastning i ljumskarna. Eller jag tror det är vad som har orsakat problemet iaf. Jag tror att extrem stretch+tung träning kan bli mycket för kroppen och jag är ingen stor fantast av smärta.

Bara personliga reflektioner.

Taalamon
2011-11-28, 19:04
jag har lyckats sträcka sönder insida lår, när jag stretchade för split... rätt så äcklig känsla.. ryser lite när jag tänker på det.

Skulle vilja säga att SVAG smärta är lagom säkert.

mattilainen
2011-11-28, 19:12
frågan är dock hur länge det sitter i och om du tjänar på att töja extra mycket och ha mer ont än om du hade gjort lite åt gången. Blir musklerna verkligen mjukare och "längre"? Tjänar man något alls är min fråga.

filmjölk
2011-11-28, 19:18
Ja det är skadligt. All form av medveten, forcerad töjning/stretching är skadligt, och sålänge du inte får stora problem i din vardag, är inskränkt rörlighet/stelhet/stramhet bara positivt och ganska estetiskt tilltalande.

Qudatullah Jamal
2011-11-28, 20:01
Ja det är skadligt. All form av medveten, forcerad töjning/stretching är skadligt, och sålänge du inte får stora problem i din vardag, är inskränkt rörlighet/stelhet/stramhet bara positivt och ganska estetiskt tilltalande.

Hur är det med omedveten stretching då? *screwy*

Och på vilket vis skulle stelhet vara snyggt?
Låter som du talar i nattmössan.

Sandra81
2011-11-28, 20:13
jag själv jobbar på detta. det gör ju lite ont men man får ju inte pressa allt för hårt för då kan det ju bli svåra skador och det gäller ju att vara uppvärmd och ny stretchad innan. som nu har man ju stor lust att pressa när man bara är några centimeter från att lyckas i spagat .. frusterande!!

Rahf
2011-11-28, 20:14
Är du kall så är det inget att rekommendera.