handdator

Visa fullständig version : Blanda hög- & lågreps


matsson
2011-11-28, 10:20
Hejsan!

Det finns kanske trådar om detta. Men jag tänkte på måndag påbörja ett schema där varje muskel tränas två gånger i veckan. (Lars Östlings schema som var i en av de senaste bodytidningarna).
Jag undrar hur det är att köra lågreps för styrka ena passet och högreps det andra?

raQblad
2011-11-28, 10:43
Hejsan!

Det finns kanske trådar om detta. Men jag tänkte på måndag påbörja ett schema där varje muskel tränas två gånger i veckan. (Lars Östlings schema som var i en av de senaste bodytidningarna).
Jag undrar hur det är att köra lågreps för styrka ena passet och högreps det andra?Det funkar bra tycker jag. Se min journal om du vill ha ett exempel på hur det kan se ut.

daloatf
2011-11-28, 11:38
Är det inte lättare att hålla koll på progressiviteten om du periodiserar det istället?

Fredrik_S
2011-11-28, 11:42
Är det inte lättare att hålla koll på progressiviteten om du periodiserar det istället?

Fast det är väl bra mycket viktigare att man får ökad muskulatur så fort som möjligt än att veta vad ens progression i vikterna är? (jag tror alltså att en blandning(helst varje pass) är bäst för muskelvolym)

raQblad
2011-11-28, 11:47
Är det inte lättare att hålla koll på progressiviteten om du periodiserar det istället?Går ju att ha lætt koll på progression trots att man kør ett pass høgrep och ett pass lågrep i veckan?

Modux
2011-11-28, 11:55
Hur är det schemat upplagt? Låter intressant :)

Leifallan
2011-11-28, 12:47
Kör lågreps på huvudövningarna, och högre på assistansövningarna a la 531.

the_matsson
2011-11-28, 12:51
Skulle tro att genom att blanda de olika träningsformerna så får du ett resultat som ligger mittemellan dem också: en ökning av styrka och muskelmassa.

Kör på och testa! Ju större träningsvolym desto bättre! :)

benacii
2011-11-28, 13:06
Fast det är väl bra mycket viktigare att man får ökad muskulatur så fort som möjligt än att veta vad ens progression i vikterna är? (jag tror alltså att en blandning(helst varje pass) är bäst för muskelvolym)

+1 fungerar bra för mig.

matsson
2011-11-28, 19:21
Jag ska nog testa mig på en blandning, jag kommer återkomma med omdöme :).


Schemat ser ut såhär för er som undrar:
Måndag: Bröst, axlar, triceps
Tisdag: Rygg, biceps
Onsdag: Ben
Torsdag: Axlar, triceps, bröst
Fredag: Biceps, rygg
Lördag: Ben
Söndag: Vila

Thornblom
2011-11-28, 20:24
Jag varierar varannan vecka ungefär, fungerar utmärkt.

Min fråga är, när började man kalla program för schema? Är jag lite efter eller? Har märkt att många gör det :-O