handdator

Visa fullständig version : Lyftarskor?


mommy
2011-11-28, 08:19
Är lyftarskor något som är bra att ha? Är det stor skillnad mot vanliga inomhusträningsskor?

Jag har alltid några viktplattor under hälarna när jag böjer, skulle jag gynnas av att ha ett par lyftarskor istället då?

LillSkalman
2011-11-28, 08:24
Lyftarskor är ju ofta med en hård klack och platt sula, till för att stå stadigt och sen likt i böj genom klacken nå mer fördelaktiga vinklar under lyftet. Många argumenterar ju även för att "vanliga inomhusträningsskor" ska vara dåliga då de just saknar denna stabilitet i och med den mjukare sulan och medföljande uppbyggnad, varpå man alltid är aningen "vingligare" i denna typ av sko. Eventuellt kan man så småningom dra på sig "mikroskador" i knän och annat skräp.

Många som tränar knäböj seriöst här på kolo verkar förespråka lyftarskor framför "vanliga" skor iaf. Jag själv tränar väl knappast seriöst när det kommer till böj idag men även jag har ett par böjskor. Adidas Ironwork 3.

rooz
2011-11-28, 08:26
orkar inte stretcha, och lyftarskorna är tillräckligt stabila också, något som övriga skor inte vart.

Adidas Powerperfect 2

mommy
2011-11-28, 09:00
Använder man dem till annat än böj också?

rooz
2011-11-28, 09:02
Använder man dem till annat än böj också?

Jag har på mig dom oavsett om jag bicepcurlar eller knäböjer.

Springa kan du dock inte göra i dom..

mommy
2011-11-28, 09:05
Jag har på mig dom oavsett om jag bicepcurlar eller knäböjer.

Springa kan du dock inte göra i dom..

Yes, då vet jag.

Jag springer inte, så det är lugnt. ;)

Lars Brinkhoff
2011-11-28, 09:24
Springa kan du dock inte göra i dom..

http://nassis.blogg.se/images/2011/challenge_accepted_amazing_feats_fails_wins_lolz_a nd_a_contest-s325x265-158648-535_170304942.png

mikaelj
2011-11-28, 09:28
Är lyftarskor något som är bra att ha? Är det stor skillnad mot vanliga inomhusträningsskor?

Jag har alltid några viktplattor under hälarna när jag böjer, skulle jag gynnas av att ha ett par lyftarskor istället då?

Stretcha istället för att fuska bort din stelhet med upphöjning.

Det är egentligen bara tyngdlyftare som behöver OL-skor.

mommy
2011-11-28, 09:31
Stretcha istället för att fuska bort din stelhet med upphöjning.

Det är egentligen bara tyngdlyftare som behöver OL-skor.

Jag stretchar, men klarar mig inte utan upphöjning än.

För stabiliteten då, ska man välja något annat än vanligt träningsskor?

mikaelj
2011-11-28, 09:35
Jag stretchar, men klarar mig inte utan upphöjning än.

För stabiliteten då, ska man välja något annat än vanligt träningsskor?

Inomhusskor typ skor för tennis, innebandy och liknande. Odämpade skor med hård sula är det viktiga.

mini
2011-11-28, 09:36
Stretcha istället för att fuska bort din stelhet med upphöjning.

Det är egentligen bara tyngdlyftare som behöver OL-skor.

Du har en lite snål definition av "behöver". Om Mommy är för stel nu får man väga behovet av en bra böj mot vad man "Borde göra". Vad menar du är problemet att böja med lyftarskor?

mikaelj
2011-11-28, 09:41
Du har en lite snål definition av "behöver". Om Mommy är för stel nu får man väga behovet av en bra böj mot vad man "Borde göra". Vad menar du är problemet att böja med lyftarskor?

Jag tror att det kan orsaka problem att bygga muskler ovanpå en stelhet, eftersom du då inte får med hela muskeln i rörelsen och därför ökar risken för skador som sträckningar. Och hela ländryggspartiet som typiskt hänger med.

mini
2011-11-28, 09:47
Jag tror att det kan orsaka problem att bygga muskler ovanpå en stelhet, eftersom du då inte får med hela muskeln i rörelsen och därför ökar risken för skador som sträckningar. Och hela ländryggspartiet som typiskt hänger med.

Set du ofta det problemet hos tyngdlyftare eller andra som använder lyftarskor?
Jag ser inte nödvändigtvis korrelationen lyftarskor - stelhet. Kanske till och med tvärt om. Man köper inte lyftardojor om man inte är intresserad av att få en bra knäböj (eller andra ol-övningar.) Man begränsar sig inte till grunda böjar om man vill att de ska vara bra.

AtomicPuffin
2011-11-28, 09:49
Jag skulle tippa att en vanlig innebandysko är mycket stabilare än våra små stackars ben i vart fall tills man är uppe på rätt ansenliga vikter :)

tntballe
2011-11-28, 09:58
Jag tror att det kan orsaka problem att bygga muskler ovanpå en stelhet, eftersom du då inte får med hela muskeln i rörelsen och därför ökar risken för skador som sträckningar. Och hela ländryggspartiet som typiskt hänger med.

Det beror också på hur man böjer och vart man är stel. Jag tycker också att man ska sträva efter fullgod rörlighet, men eftersom det kan vara svårt att komma till och/eller ha kvar, så kan skor vara ett lämpligt hjälpmedel. Hellre en problemfri fulldjup böj med skor än en utan och med fötterna pekandes långt åt sidorna och rundad rygg. Vilket blir alternativet om man vill böja fulldjup med inskränkt rörlighet.

rooz
2011-11-28, 10:04
Jag skulle tippa att en vanlig innebandysko är mycket stabilare än våra små stackars ben i vart fall tills man är uppe på rätt ansenliga vikter :)

Stabilare än ben?

Eller vad menar du?

Annars har TnTballe bra synpunkter.

krubkungen
2011-11-28, 10:12
Adidas har ett par snygga med röda detaljer. Ska själv införskaffa dessa. Tror ni dessa skor skulle funka bra i marken också eller är barfota bättre?

rooz
2011-11-28, 10:16
Adidas har ett par snygga med röda detaljer. Ska själv införskaffa dessa. Tror ni dessa skor skulle funka bra i marken också eller är barfota bättre?
Barfota.

Du vill ju inte ha den extra lutningen som skorna ger när du markar.

mikaelj
2011-11-28, 10:21
Set du ofta det problemet hos tyngdlyftare eller andra som använder lyftarskor?

Nej, de använder lyftarskorna huvudsakligen för att hinna komma in under stången. Åtminstone var det så Greg Everett förklarade det. Dessutom är väl en tyngdlyftare rörliga nog att kunna göra en fulldjup böj, även utan skor.

Jag ser inte nödvändigtvis korrelationen lyftarskor - stelhet. Kanske till och med tvärt om. Man köper inte lyftardojor om man inte är intresserad av att få en bra knäböj (eller andra ol-övningar.) Man begränsar sig inte till grunda böjar om man vill att de ska vara bra.

Inte korrelation, men jag ser en risk att man låter bli att arbeta på sin stelhet om man skaffar sig ett par lyftarskor eftersom man ju då får rörlighet gratis.

folkilsk
2011-11-28, 10:24
Jag har två par adidas OL-skor. Tycker att de hjälper mig att stå stadigt och de liksom guidar knävinkeln utanför fotvinkeln. Jag har inte märkt någon skillnad tack vara klacken dock, men jag har inga stora rörlighetsproblem.
När jag inte har mina lyftarskor så använder jag VFF eller inget alls. Böjer mycket hellre barfota än i t ex innebandyskor, eller ännu värre löparskor.

Hur som helst... jag gav en tusenlapp för mina på eBay. Helt klart värt pengarna!

AtomicPuffin
2011-11-28, 11:03
Stabilare än ben?

Eller vad menar du?


Lite svävande formulerat kanske, jag menar ungefär såhär:

Jag skulle tippa att en stabil vanlig sko inte kommer generera instabilitet för dom flesta då deras ben är den begränsande faktorn, både i ledstabilitet och styrka. Dom får helt enkelt inte upp så stora vikter att sulan skulle komprimeras ojämnt och ge ett sidolutande underlag, om det är en stabil sko avsedd för exempelvis innebandy. Dom har relativt tunna breda och fasta sulor för att förhindra stukningar snarare än maximera dämpningen.

Så att använda ett par pump-gel löparskor med 5cm hög smal smal sula i hälen är alltså inte vad jag pratar om här. Däremot att om jag exempelvis böjer 110*5 eller markar 135*5 så är mina vanliga skor ingenting jag oroar mig för.

ceejay
2011-11-28, 11:07
Lyftarskor är helt underbara att träna i. Best investment ever.

Barfota.

Du vill ju inte ha den extra lutningen som skorna ger när du markar.

jag gillar att marka i lyftarskor

Sparven från Minsk
2011-11-28, 11:20
Eller så jobbar man upp sin rörlighet, fast vissa verkar ha svårare för det =(

mini
2011-11-28, 11:20
Eller så jobbar man upp sin rörlighet, fast vissa verkar ha svårare för det =(

Varför måste det vara ett "eller"? Varför inte både och?

Sparven från Minsk
2011-11-28, 11:37
Varför måste det vara ett "eller"? Varför inte både och?

För jobbar man upp sin rörlighet så behöver man inte skorna ;)

mikaelj
2011-11-28, 11:40
Man kan arbeta på sin rörlighet parallellt med skor, så länge man inte struntar i töjningen bara för att man fuskat till sig rörlighet.

ceejay
2011-11-28, 11:47
För jobbar man upp sin rörlighet så behöver man inte skorna ;)

Det handlar inte om vad man behöver och inte behöver. Du hävdar alltså att alla tyngdlyftare, på alla nivåer, använder skor i onödan?

Rickard
2011-11-28, 11:56
http://www.dynamic-eleiko.com/sportivny/library/farticles015.html

Så move along. ;)

mikaelj
2011-11-28, 12:06
Furthermore, in the early years of the evolution of weightlifting technique from the split to the squat style, the significance of joint mobility as a means to facilitate lifting bigger weights was not as accepted it as it is today. So, lifters sought shoes with higher heels (more than 2.5 cm) so that they could squat down and maintain balance. However, the built up heels were a poor substitute for knee and hip mobility and, especially, ankle mobility.

A common ankle joint mobility exercise for weightliftiers involves stretching the muscles and tendons in the above depicted manner.

Shoes with heels and ankle mobility cannot make up for an overall lack of mobility in shoilders and hips. The athlete should be able to perfom this movment even with an empty bar with a more upright posture.

Som sagt.

mini
2011-11-28, 12:16
Som sagt.

Jag läser länken på en lur med trasigt glas så det är möjligt att jag missar det, men var står det att lyftarskor är dåligt och ger ökad risk för sträckningar och skador?

mikaelj
2011-11-28, 12:18
Jag läser länken på en lur med trasigt glas så det är möjligt att jag missar det, men var står det att lyftarskor är dåligt och ger ökad risk för sträckningar och skador?

Det kommer från att du ligger på gränsen för din kapacitet.

Lyftarskor i sig är inte dåligt. Att fuska till rörlighet man inte har, genom att använda lyftarskor, är dåligt.

mini
2011-11-28, 12:25
Det kommer från att du ligger på gränsen för din kapacitet.

Lyftarskor i sig är inte dåligt. Att fuska till rörlighet man inte har, genom att använda lyftarskor, är dåligt.

Och att använda sig av lyftarskor och samtidigt jobba på sin rörlighet, precis som det skrevs om i länken, kan vara något som är just inte dåligt?

tntballe
2011-11-28, 12:26
Men är det då bättre eller sämre än att ligga ännu närmre sin kapacitet utan skor?
Postat via en mobil enhet

mikaelj
2011-11-28, 12:27
Och att använda sig av lyftarskor och samtidigt jobba på sin rörlighet, precis som det skrevs om i länken, kan vara något som är just inte dåligt?

Ja, kanske. Så länge den viktiga biten inte försummas och man inte överskrider sin kapacitet.

tntballe
2011-11-28, 13:01
Som sagt.

Det står ju bara att skorna inte räckte till då dom inte la ner lika mycket tid på rörlighet som man gör idag. Att man även behövde stretcha för att klara övergången från att fånga stången i en split till dagens böj.

z_bumbi
2011-11-28, 13:30
Förvånande många som kör med plattor under hälarna kan komma betydligt djupare bara genom att byta teknik, nästa grej är att få stadga i skorna (oberoende av höjd på klacken) jämfört med joggingskorna de kör i.
Två klart överrepresenterade faktorer bland de där tekniken har betydelse är de som kört bodypump och/eller tränat med PT:s och nött in en teknik som helt enkelt inte funkar för att komma djupare oavsett hur man försöker, tänjer och byter skor.
Så är man ute för att köpa skor kan det ju vara en fördel om man får någon som kollar på hur det ser ut för att kolla om de kan se eller i alla fall gissa vilka skor som funkar bäst.

the_matsson
2011-11-28, 14:05
Jag arbetar ganska mycket med min rörlighet, och har dessutom lite av en fetish för det enkla och naturliga (som att träna och löpa barfota osv), men jag har då alltså ändå valt att böja med OL-skor.

Stör mig på att det behövs, och har lite ångest över vad det har för effekter, men tills vidare får det funka.

Jag förstår dock helt din poäng, Mikael, att risken är att man nöjer sig när man får tag i dojorna.

klingen
2011-11-29, 16:05
Lyftarskor är helt underbara att träna i. Best investment ever.



jag gillar att marka i lyftarskor

Jag älskar mina lyftarskor med. Tom, mer än bältet mitt.

mommy
2011-11-29, 16:17
Jag kommer skaffa mig ett par innebandyskor eller liknande istället, jag behöver ett par odämpade skor när jag kör Indoor walking också så då får jag två användningsområden för dem, och så ska jag jobba på rörligheten ännu mer.

IronBug
2011-11-29, 16:26
Läst att folk som går över till lyftardojjor får problem med vinklar och liknande i böjen. Snack?

mini
2011-11-29, 16:33
Läst att folk som går över till lyftardojjor får problem med vinklar och liknande i böjen. Snack?

Beror lite på utgångsläge och böjstil. Jag kan inte böja i lyftarskor eftersom jag inte kommer ner i djup när jag skjuter fram knäna vilket jag gör med klack.

Adama
2011-11-29, 16:52
Jag har inga problem med djup eller vinklar utan skor eller med. Däremot upplever jag det mycket "stabilare" och "skönare" för fötterna när jag går ut med maxvikter + skor.

Krogbyggaren
2011-11-29, 17:44
Mina Power Perfect II bör komma i vecka, får posta resultat då.

hertzman
2011-11-29, 18:03
Mina Power Perfect II bör komma i vecka, får posta resultat då.

Ett utmärkt val. Jag blev direkt kär i mina. Bekväma, svala och stabila.

Skickat genom tappat talk med en galax.

Krogbyggaren
2011-11-29, 18:06
Ett utmärkt val. Jag blev direkt kär i mina. Bekväma, svala och stabila.

Skickat genom tappat talk med en galax.

Har lagt ner mycket tid på att teknikträna/stretcha mina böj vilket har gett bra resultat. Förhoppningsvis kan skorna hjälpa mig ännu mer.

mommy
2011-12-09, 17:37
Gymmade med en kompis idag som sa att man absolut måste ha samma skor som styrkelyftare när man gymmar. Inte nödvändigtvis med klack (finns de utan?), utan för stabiliteten kring fotleden, annars hamnar knäna i fel vinkel och som följd även höften och ryggen och skaderisken är mycket stor då om man tränar tungt (alltså inte OL- eller SL-tungt, men lite mer än medelsvensson-tungt).

Vad säger ni om det?

hertzman
2011-12-10, 00:31
Gymmade med en kompis idag som sa att man absolut måste ha samma skor som styrkelyftare när man gymmar. Inte nödvändigtvis med klack (finns de utan?), utan för stabiliteten kring fotleden, annars hamnar knäna i fel vinkel och som följd även höften och ryggen och skaderisken är mycket stor då om man tränar tungt (alltså inte OL- eller SL-tungt, men lite mer än medelsvensson-tungt).

Vad säger ni om det?

Struntprat. Jag gillar böjskor men det är knappast farligt att köra utan. Mapa böjer väl 300+ i Converse.

Skickat genom tappat talk med en galax.

mommy
2011-12-10, 09:16
Struntprat. Jag gillar böjskor men det är knappast farligt att köra utan. Mapa böjer väl 300+ i Converse.

Skickat genom tappat talk med en galax.

Tack för svaret! Jag höll inte alls med, men han sa att eftersom alla SLare och de som tävlar i ryck/stöt har det är det en anledning till att jag ska ha det eftersom jag har lika mycket belastning som dem i förhållande till min kroppsvikt och styrka (vilket jag inte riktigt vet om jag håller med om heller). Jag känner att så längd jag har hård sula är det lugnt, annars blir det ju lite som att kompensera för dålig teknik med skor (varför inte träna teknik då istället?).

Lars Brinkhoff
2011-12-19, 13:29
Exempel på att det går att tyngdlyfta tungt utan skor:
RGWqWU8_uQA

limenka
2011-12-19, 15:49
Exempel på att det går att tyngdlyfta tungt utan skor:
RGWqWU8_uQA

Spencer är ett freak of natureee. Väger väl 120kg, är 19år och totalar 350 (någorlunda gissat på totalen). Klart han kan rycka 161kg utan skor :D

Supermicke
2011-12-19, 20:38
är det inte sjukt dem använder remmar? :D typ fastna med handen faila på lyftet sen köpa protes..

ceejay
2011-12-19, 20:41
är det inte sjukt dem använder remmar? :D typ fastna med handen faila på lyftet sen köpa protes..

När man rycker på träning måste man ha remmar. Har man ambitioner att bli bra tränar man mycket och tränar man mycket ryck så tar händerna och tummarna mycket stryk om man inte använder remmar. Det är inga problem att faila då remmarna lossas av sig själva när man släpper stången(givet att man gör rätt)

Vid stöt/vändningar etc, skall remmar ALDRIG användas.

Supermicke
2011-12-19, 20:52
så det ligger till alltså, tack för infon ceejay ^^

sorry for offtopic btw!

hungry
2013-05-02, 22:16
Dump.

går de lika bra att ta av sig skorna när man kör mark/böj? Köra i bara strumpor asså.

MVH

Rabiat
2013-05-02, 22:19
Converse eller brottarskor funkar finfint. Jag vet faktiskt inte vad kilklacken är till för på lyftarskor...

hungry
2013-05-02, 22:24
Converse eller brottarskor funkar finfint. Jag vet faktiskt inte vad kilklacken är till för på lyftarskor...

Går väll att ha vanliga skor sen bara ta av sig dom medans man kör tung mark/böj?:D

GVA
2013-05-02, 22:52
Aldrig sett någon annan än jag som tränar i COVERSE på mitt gym! fattar inte varför skönaste dojjorna att lyfta i EVER!

Plus!!! att man ser ganska bad ass ut, om man jämför med alla bög killar som har tajts och skor med fartränder på...på långt avstånd har jag många gånger misstagit killar från att vara tjejjer med smala ben... ser så sjukt jävla dumt ut.

Rabiat
2013-05-02, 22:58
Går väll att ha vanliga skor sen bara ta av sig dom medans man kör tung mark/böj?:D

Då står man antingen barfota och äcklar sig eller i strumplästen och halkar omkring.

Gabriel Forslund
2013-05-03, 11:41
Converse eller brottarskor funkar finfint. Jag vet faktiskt inte vad kilklacken är till för på lyftarskor...

Skulle vilja säga att det beror på din böjstil. Kör du SL-böj med låg stångplacering och bred stans är det bättre med platta skor. Med en mer upprätt OL-stil är klacken angenäm.

Alfers
2013-05-03, 15:03
http://distilleryimage3.s3.amazonaws.com/c513b664aeab11e2b16122000a1f9e61_7.jpg
Mitt senaste köp, actos skin shoes, knappt 200 med frakt på ebay, supertunna och klistrig sula.

Frankz55
2013-06-18, 08:09
Lånar tråden lite.
Någon som vet några fysiska butiker i antingen Helsingborg eller Karlstad som säljer lyftarskor? Tänkte vilja testa både Do-Win och Power Perfect...

Rawsteel
2013-06-18, 09:51
Även jag hoppar in och lånar tråden, någon som kan rekommendera ett par skor som inte kostar en halv förmögenhet?
Just nu så böjer jag i ett par skor jag köpte på skopunkten för 200:- som är helt platta, dom funkar rätt bra men jag har blivit rätt nyfiken på riktiga lyftarskor efter en del läsande.
Jag rekommenderades Adidas Powerperfect II men att lägga ut 1300 på ett par skor när jag bara böjer 6 set i veckan känns sådär.

JakeShaft
2013-06-18, 10:42
Även jag hoppar in och lånar tråden, någon som kan rekommendera ett par skor som inte kostar en halv förmögenhet?
Just nu så böjer jag i ett par skor jag köpte på skopunkten för 200:- som är helt platta, dom funkar rätt bra men jag har blivit rätt nyfiken på riktiga lyftarskor efter en del läsande.
Jag rekommenderades Adidas Powerperfect II men att lägga ut 1300 på ett par skor när jag bara böjer 6 set i veckan känns sådär.

Själv har jag ett par G-Force, 974 kr inklusive frakt. Hade ett par adidas tidigare som jag köpte av en bekant som köpt för små. Var något för stora för mig och sulan började släppa. Kände inte att det var värt 1300 kr. Tycker G-Force fungerar bra men klacken är 6 mm lägre, bara 20 mm skillnad mellan häl och "fot" vilket jag tyckte var positivt. Böjer mer än vad du gör men skorna går inte ha till något annat och jag är inte tokseriös så de fungerar bra för mig.

Frankz55
2013-06-18, 11:43
Även jag hoppar in och lånar tråden, någon som kan rekommendera ett par skor som inte kostar en halv förmögenhet?
Just nu så böjer jag i ett par skor jag köpte på skopunkten för 200:- som är helt platta, dom funkar rätt bra men jag har blivit rätt nyfiken på riktiga lyftarskor efter en del läsande.
Jag rekommenderades Adidas Powerperfect II men att lägga ut 1300 på ett par skor när jag bara böjer 6 set i veckan känns sådär.

Tänk på skornas livslängd som folk vittnar om i tråden. Böjer du 6 set i veckan lär du kunna ha dem i 6 år utan problem. Inte dyrt.

Simonbaws
2013-06-24, 22:10
låga converse är väl rätt bra att böja i? eller är det höga man ska skaffa?

Wibba
2013-06-24, 23:12
Tänk på skornas livslängd som folk vittnar om i tråden. Böjer du 6 set i veckan lär du kunna ha dem i 6 år utan problem. Inte dyrt.

Böjer man 6 set i veckan lär man kunna använda dem i 60 år.

Guybrush82
2013-06-25, 13:51
Lånar denna tråden lite jag också. Jag kör alltid i mina löparskor vilket jag tycker funkar bra. Har dock funderat på lyftarskor då dessa är lite mer stabila, men vet inte om det skulle göra någon skillnad för mig.
Dock så har jag hört att "vanliga löparskor" kan bli "förstörda" om man kör mark/böj i dem då de inte är gjorda för den höga belastningen. Någon som vet om det ligger nån sanning i det påståendet?

Jona
2013-06-25, 14:03
Jag brukar jogga i slalompjäxorna. Okej, lite stela men det funkar!

Tobbey
2013-06-25, 17:28
Böjer man 6 set i veckan lär man kunna använda dem i 60 år.

6x1 / vecka - 666 år.

Jeans
2013-09-17, 18:24
Nån som vet vart man kan hitta ett par stabila styrkelyft skor med platt sula? Köpte ett par power perfect 2 men trivdes inte med klacken. Fick framåtvikt när jag böjde.

hestJaevel
2013-09-17, 18:48
Lånar denna tråden lite jag också. Jag kör alltid i mina löparskor vilket jag tycker funkar bra. Har dock funderat på lyftarskor då dessa är lite mer stabila, men vet inte om det skulle göra någon skillnad för mig.
Dock så har jag hört att "vanliga löparskor" kan bli "förstörda" om man kör mark/böj i dem då de inte är gjorda för den höga belastningen. Någon som vet om det ligger nån sanning i det påståendet?

En snubbe jag tränar med ibland böjer i löparskor. Dämpningen är totalt sönderkörd och har lagt sig inåt. Löparskor är inte gjorda för böj/mark!

z_bumbi
2013-09-17, 18:57
Nån som vet vart man kan hitta ett par stabila styrkelyft skor med platt sula? Köpte ett par power perfect 2 men trivdes inte med klacken. Fick framåtvikt när jag böjde.

Metal ska byta modell så deras utbud är begränsat, sen är det ganska så dött på bra skor som har lyftning som specifikt användningsområde. Inomhusskor för t ex fotboll och brott- eller boxarskor är det som verkar vettigast och som är vanligt förekommande i affärer. Modeller har jag ingen koll på då vi just börjat kolla igenom marknaden pga att metal inte går att få tag på.

hestJaevel
2013-09-17, 19:02
Nån som vet vart man kan hitta ett par stabila styrkelyft skor med platt sula? Köpte ett par power perfect 2 men trivdes inte med klacken. Fick framåtvikt när jag böjde.

Jag hittade ett par skor som var tunna och stabila. Den enda dämpningen som fanns i dom var en inläggssula. Ut med den och i med en odämpad sula sen var jag hemma!
Det var ett par nike för typ 300 spänn. Gå och kläm och känn i en skobutik så hittar du nog! :)

Jeans
2013-09-17, 19:17
Ja man har ju böjt i ett par inomusskor med platt sula i typ 15 år. Så det får väl funka ett par år till då.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

z_bumbi
2013-09-17, 19:25
Jag tar tillbaka för DoWin 61401 har platt sula (den är iofs en brottarsko). Hur den är har jag däremot ingen aning om då jag aldrig sett någon i verkligheten.

TheIsh
2013-09-17, 19:38
Använder man dem till annat än böj också?

Har de alltid på förutom vid marklyft om jag orkar ta av de.

andeem
2013-09-17, 19:43
Dem.

TheIsh
2013-09-17, 19:46
Dem.

Ja det ska vara objektsform. Du har helt rätt :smash: *facepalm* Men jag tänker inte editera min post för det. Deal with it :cool:

spoon
2013-09-17, 19:49
Jag skulle vilja testa ett par platta lyftarskor med bra stöd i sidled. Finns det? Känner att jag saknar det i converse.

krubkungen
2013-09-17, 20:49
Ska nog köpa ett par Adidas PP2. Ni som använder dem är ni nöjda? Använder ni dem till allt förutom mark?

exor
2013-09-18, 06:23
Jag använder bara mina lyftarskor (AdiPower, Romaleos 2 & PPII) När jag böjer och bänkar. Sett för mycket folk på sista tiden som har dom 24/7, till och med på löpbandet.. WTF!!!

ceejay
2013-09-18, 09:23
löpbandet ska man ju definitivt inte använda dem till. Annars har jag på mig dem hela tiden.

dluddeckens
2013-09-18, 10:26
Jag använder bara mina lyftarskor (AdiPower, Romaleos 2 & PPII) När jag böjer och bänkar. Sett för mycket folk på sista tiden som har dom 24/7, till och med på löpbandet.. WTF!!!

Verkar struligt att behöva byta skor om man supersettar rodd med bänk :D

andeem
2013-09-18, 12:32
Jag har mina PPII vid all lyftning utom mark.

För löpning måste de vara bland det sämsta man kan ha på fötterna.

hestJaevel
2013-09-18, 21:02
Verkar struligt att behöva byta skor om man supersettar rodd med bänk :D

Hahaha, det var min tanke med!

Men om jag mot all förmodan skulle köra annan cardio på gymmet än att springa till böjracket för att hinna dit först, då skulle jag nog använda andra skor.

krubkungen
2013-09-18, 21:37
Hehe löpbandet kanske inte är en smart ide. Men uppvärmning på cyckel/roddmaskin/crosstrainer borde funka bra.

Jona
2013-09-18, 21:41
Spänsthopp funkar också fint.

drakfelt
2013-09-18, 22:19
Framförallt om man sysslar med tyngdlyftning tycker jag att man ska behålla sina lyftarskor på under så många moment som det bara är möjligt för att bli bekväm i skorna och med de lite annorlunda vinklar som uppstår med klacken.

krubkungen
2013-09-21, 12:42
Vilken storlek har ni som har Adidas PP2? Jag har 42,5-43 i skostorlek ska jag ha 44 då i dessa lyftarskor?

Johan O
2013-09-21, 20:54
Enligt mig följer dom övriga adidasmodeller. Så har du tex 43 i adidas löpardojjor bör du ha samma på PP.
Jag har 47 1/3 på adidasskor normalt och det stämde perfekt även på mina PP2.

specs
2013-09-22, 02:55
En snabb fråga. Böjer och marklyfter utan skor för tillfället, fast jag undrar om det är så bra när jag är plattfotad. Med det menar jag att både mina fötter lutar innåt, att jag knappt har den där "hålfoten" eller vad man ska kalla det. Vänster är rätt så extrem medan höger är mycket bättre om det spelar nån roll. Tror ni det är viktigt för mig att använda ett par riktiga lyftarskor istället med stabilitet för foten blir bättre? så här ser plattfot ut ungefär, fast jag har väl inte riktigt så allvarligt http://biomecanique.bloggsida.se/files/2011/08/Scan-112370000.jpg

Tobbey
2013-09-22, 10:14
En snabb fråga. Böjer och marklyfter utan skor för tillfället, fast jag undrar om det är så bra när jag är plattfotad. Med det menar jag att både mina fötter lutar innåt, att jag knappt har den där "hålfoten" eller vad man ska kalla det. Vänster är rätt så extrem medan höger är mycket bättre om det spelar nån roll. Tror ni det är viktigt för mig att använda ett par riktiga lyftarskor istället med stabilitet för foten blir bättre? så här ser plattfot ut ungefär, fast jag har väl inte riktigt så allvarligt http://biomecanique.bloggsida.se/files/2011/08/Scan-112370000.jpg

Jag har samma "problem" med plattfot, dock aldrig märkt av det nämnvärt. Det enda jag haft problem med är att köpa skor, de flesta snygga skor är inte formade för min fot det minsta, dock inga problem med lyftarskorna ska tilläggas. Jag knäböjde själv i strumpor förut men efter att jag investerade i ett par lyftarskor känns det mycket bättre med både stabilitet och säkerhet.

Jag tror dock att om det finns en liten lutning någonstans när du knäböjer så kompenserar kroppen för obalansen och kanske kan det leda till saker och ting i framtiden exempelvis sprickbildningar i knäna eller nåt (BARA gissningar).

Jag vet inte hur det är med marklyften, men jag kör med mina lyftarskor genom alla övningar jag gör på gymmet, ibland kör jag barfota i marklyften om jag vill sätta ett nytt personbästa.

exor
2013-09-22, 10:36
Verkar struligt att behöva byta skor om man supersettar rodd med bänk :D

Superset, vad är det? :) 1-3 reps mannen!