handdator

Visa fullständig version : Hittat fel på hårddisken, går att laga?


storPines
2011-11-28, 01:52
reallocated sector count 4 4 36
current pending sector count 100 100 0
uncorrectable crc error

Fick dessa fel då jag testade ett program som kollar upp hårddisken.
Går det att laga själv eller vågar man sig på att skicka in hdn till komplett och låta dem avgöra om hdn är trasig etc enligt deras normer. Inte sugen på att bjuda dem på kostnaden om dom anser att hdn ej är trasig...

PRound
2011-11-28, 07:39
Har du viktig data på hårddisken?
Annars är det ju bara att köpa ny. Kostar inte många kronor.

Dreas
2011-11-28, 07:43
Har du viktig data på hårddisken?
Annars är det ju bara att köpa ny. Kostar inte många kronor.Har du kollat på hårddiskmarknaden på senare tid? :D

Inte många kronor har gått och blivit ganska många kronor.

Skicka in den till Komplett? Du skämta oss Aprillo?

Köpa ny är ditt alternativ, utöver det vette tusan.

Edit: Kolla upp hur hårddisktekniken i vanliga hårddiskar fungerar. Efter det förstår du nog mitt svar lite mer :)

PRound
2011-11-28, 07:45
Har du kollat på hårddiskmarknaden på senare tid? :D

Inte många kronor har gått och blivit ganska många kronor.

Skicka in den till Komplett? Du skämta oss Aprillo?

Köpa ny är ditt alternativ, utöver det vette tusan.

Just det, så var det ;)
Det var tur att jag köpte min precis innan priserna steg.

storPines
2011-11-28, 08:06
Jo jag har redan köpt en ssd samt en för lagring. Men tänkte lite mer på om det är lönt att skicka in det och ev få ut en ny..

Snobbe
2011-11-28, 08:36
Har du kollat på hårddiskmarknaden på senare tid? :D

Inte många kronor har gått och blivit ganska många kronor.

Skicka in den till Komplett? Du skämta oss Aprillo?

Köpa ny är ditt alternativ, utöver det vette tusan.

Edit: Kolla upp hur hårddisktekniken i vanliga hårddiskar fungerar. Efter det förstår du nog mitt svar lite mer :)

Varför skulle han skämta om att skicka den till komplett? Det finns en garanti på disken. Går den sönder innan garantin är slut så är det bara skicka in den och få en ny? Sen att diskar pajjar ofta och det är något att förvänta sig så ska man inte vara dum och inte skicka tillbaka trasiga diskar.

Om det är en WD disk så kan du tom be dom skicka en ny först för sen skicka tillbaka din gamla när den nya kommit.

Om du lämnar in disken någonstans så ta backup på den för det kommer varken komplett eller HDD företagen bry sig om.

Piranha
2011-11-28, 08:48
Av erfarenhet så nä en en hdd flaggar bad sector så brukar det inte dröja allt för länge innan det dyker upp fler och fler.

Dreas
2011-11-28, 09:16
Varför skulle han skämta om att skicka den till komplett? Det finns en garanti på disken. Går den sönder innan garantin är slut så är det bara skicka in den och få en ny? Sen att diskar pajjar ofta och det är något att förvänta sig så ska man inte vara dum och inte skicka tillbaka trasiga diskar.

Om det är en WD disk så kan du tom be dom skicka en ny först för sen skicka tillbaka din gamla när den nya kommit.

Om du lämnar in disken någonstans så ta backup på den för det kommer varken komplett eller HDD företagen bry sig om.Jag tänkte mer på själva lagandet och fixandet.

Byta ut den kan ju självklart gå. Laga den blir nog operation omöjligt, eller någon kanske kan fixa magnetismen så den blir rätt igen? :D

King Grub
2011-11-28, 12:49
Av erfarenhet så nä en en hdd flaggar bad sector så brukar det inte dröja allt för länge innan det dyker upp fler och fler.

Absolut; när det dyker upp "bad sectors" så är hårddisken slut. Det är bara en tidsfråga - det kan vara en dag eller en månad eller längre, men den är döende, och det går inte att laga. Inte hemma i alla fall, möjligen hos hårddisktillverkaren, men det är tveksamt om det är kostnadseffektivt ens med dagens prisläge.

storPines
2011-11-28, 16:11
Tackar för svaren. Blir då att skicka in den och försöka få mig ut en ny, nice :)

storPines
2011-11-28, 16:45
Dock så vill komplett att jag först kör Seatools mm, första kort-skanningen failar då pg.a dålig hd.

hehe