handdator

Visa fullständig version : Dra ner på kolhydrater?


tabir
2011-11-27, 22:00
Hejsan!


Är 17 år och jag har funderat på att dra ner lite på kolhydraterna i hoppet om få ner mitt bf% lite.. Detta är dock inget jag hade tänkt o göra inom de närmaste månaderna utan när sommaren börjar att närma sig men jag vill ändå ha en klar bild framför mig så jag vet exakt hur jag skall gå tillväga när det väll är dags..

Just nu:
177 cm
runt 70kg (+/-)


Jag har funderat på att deffa men vad jag har hört så är det inget att rekommendera i min ålder då jag kanske har lite till att växa och så går jag ju även i skolan så jag behöver ju verkligen energin + att jag gymmar 4 dagar i veckan. Men kan man ändå gå ner utan att deffa? genom att kanske halvera kolhydrat intaget?
Just nu blir det ju en hel onyttigheter på helger och även i veckan ibland


Detta är vad jag hade tänkt mig, ge gärna förslag eller tips:
Sluta äta onyttigheter i veckan så klart och kanske halvera det eller mer på helgerna?

Frukost(~7.00): Gå ner från 1,5dl havregrynsgröt -> 1dl? + 1 ägg
~9.00-10.00: 1 Äpple

Lunch(11.30): Här är det olika från dag till dag beroende på vad det serveras men ifall jag bara drar ner på kolhydraterna och tar mer protein/sallad skulle det funka tror ni?
Mellanmål(~16.00): 1 Proteinshake

Middag(~18-19.00): Samma som översta antar jag?
Och innan jag går och lägger mig tar jag även 1 ägg.

Just nu ser mitt matschema ungefär ut som det göra ovan bara det att nu äter jag mycket mer t.ex. till frukost blir det 1,5dl havregrynsgröt + smörgås + yoghurt o ibland ägg.
Som jag även tidigare nämde så gymmar jag 4 dagar i veckan + att jag brukar gå en runda innan gymmet och en kortare runda efter gymmet beroende på ork.


Slutsats: Ifall jag lyder det jag har skrivit ovanför tror ni att jag kan sänka mitt bf%? Jag är bara 17 år och har hela livet framför mig så jag har ingen stress förhuvudtaget. Har tänkt att kanske hålla på så här ett tag när det väl är dags och försöka se det så långsiktigt som möjligt.


Tack på förhand! Ge gärna tips och förslag hur jag kan förbättra

Fru_Flisa
2011-11-27, 22:18
Det blir inte mycket mat alls det där. Överlag förstår jag inte vad du ska deffa för, du är knappast överviktig. En annan sak är att du går i skolan och då kan du behöva energin från kolhydraterna som de ger det är din framtid som borde gå först inte att du får lite mindre kroppsfett.
Räcker nog gott och väl med att strunta i läsk, chips, godis, snabbmat etc så kommer du får resultat.

tabir
2011-11-27, 22:20
Det blir inte mycket mat alls det där. Överlag förstår jag inte vad du ska deffa för, du är knappast överviktig. En annan sak är att du går i skolan och då kan du behöva energin från kolhydraterna som de ger det är din framtid som borde gå först inte att du får lite mindre kroppsfett.
Räcker nog gott och väl med att strunta i läsk, chips, godis, snabbmat etc så kommer du får resultat.

Okej tack för snabbt svar! jag skrev att jag inte vill deffa just pga skolan :)

men går det bra att dricka coca cola light på helger?

Fru_Flisa
2011-11-27, 22:39
Okej tack för snabbt svar! jag skrev att jag inte vill deffa just pga skolan :)

men går det bra att dricka coca cola light på helger?

Ah ok, trodde det då jag tycker ditt kostförslag såg ut som en svältdeff...

Om du vill få i dej kalorifritt kolsyrat vatten på flaska med färgämnen och sötningsmedel avgör du nog bäst själv.

Kent Herbert
2011-11-27, 23:47
Cola light tycker jag är perfekt för dig att dricka så länge det inte är i kopiösa mängder men sånt gäller väl allt. Cola light har koffein som kan pigga upp dig i skolan, det piggar upp mig bra och är väldigt mättande också under deff. -Min input

nifo6
2011-11-27, 23:49
Det blir inte mycket mat alls det där. Överlag förstår jag inte vad du ska deffa för, du är knappast överviktig. En annan sak är att du går i skolan och då kan du behöva energin från kolhydraterna som de ger det är din framtid som borde gå först inte att du får lite mindre kroppsfett.
Räcker nog gott och väl med att strunta i läsk, chips, godis, snabbmat etc så kommer du får resultat.

+1 där,,håller med. Du är ju inte överviktig. Träna kontinuerligt och bygg på dig muskler samtidigt som du ju inte växt färdigt ju så kommer du få bra resultat. Läs på om kost om du har tid och lust så kommer det bli lättare.

LeBron
2011-11-28, 02:25
Det blir inte mycket mat alls det där. Överlag förstår jag inte vad du ska deffa för, du är knappast överviktig. En annan sak är att du går i skolan och då kan du behöva energin från kolhydraterna som de ger det är din framtid som borde gå först inte att du får lite mindre kroppsfett.
Räcker nog gott och väl med att strunta i läsk, chips, godis, snabbmat etc så kommer du får resultat.

Vadå inte mycket mat alls? En bra frukost, två ordentliga måltider och en proteinshake + 2 ägg.

Frukost ~300kcal

Lunch ~700kcal

proteinshake ~100kcal

middag ~700kcal

ägg på kvällen ~100kcal

Totalt: ~1900

Vill du gå ned i vikt och få en något smalare kropp så är det bästa tips jag kan ge dig att helt enkelt skippa skräpmat/godis dyl och skära ned på kolhydraterna precis som du i första posten sa att du vill göra. "Deffade" själv i din ålder men utan ett ordentligt upplägg och det fungerade fint, inte blev mina skolresultat sämre och jag mådde mycket bättre när jag nådde mitt mål. Kör på tycker jag. :)

Rahf
2011-11-28, 02:32
Deff och viktnedgång är samma sak när det gäller din kropps fysiska tillväxt i tonåren. Det är en negativ energibalans som påverkar din fysiska utveckling. Jag föreslår att du inte går ned i vikt utan fortsätter träna och fokuserar på det i första hand just nu.

PS: Med fysisk utveckling och tillväxt menar jag alltså inte bara muskulärt, utan alla aspekter av mognad.

Fru_Flisa
2011-11-28, 10:56
Vadå inte mycket mat alls? En bra frukost, två ordentliga måltider och en proteinshake + 2 ägg.


Det var de "ordentliga" måltiderna vi fick olika uppfattning om av ts inlägg :)...så klart omöjligt att svara på om det är ett "ok" deff/kostschema när lunch/middag kan innehålla allt mellan 3 till X kcal. Jag tänkte mej enbart protein och sallad ca, 300-400. Totalt ca 1300 kcal.

Niwah
2011-11-28, 11:56
Mer muskelmassa -> Lägre %kroppsfett.

tabir
2011-11-28, 18:26
Så ifall jag håller mig borta från onyttigheter och äter vanlig husmanskost och träna på ordentligt 4ggr/veckan tror ni då jag kan sänka mitt bf% i längden?