handdator

Visa fullständig version : Hur ofta äter du Nitrit?


Larsson85
2011-11-27, 21:57
Jag har försökt att ta ett beslut att undvika nitrit i kosten pga att det känns onödigt och med stor sannolikhet inte är bra. Dock är jag inte militärisk med detta, och mycket av den mat som är bekväm och god innehåller just nitrit.

Det hade varit kul att höra hur andra här på forumet gör. Ni kanske inte bryr er över huvud taget?

Ristretto
2011-11-27, 22:01
Svårt att välja alternativ. I perioder kan det vara varje dag i ett par veckor.

Larsson85
2011-11-27, 22:03
Svårt att välja alternativ. I perioder kan det vara varje dag i ett par veckor.

Du får göra ditt bästa och ta det alternativ som du tycker speglar dig bäst.

Ristretto
2011-11-27, 22:05
Du får göra ditt bästa och ta det alternativ som du tycker speglar dig bäst.

Det tänker jag inte alls göra. U mad?

Alkro
2011-11-27, 22:56
Äter två skivor rökt skinka per dag.

Äter väldigt sällan charkprodukter utöver detta. Inte särskilt orad då det säkerligen krävs större mängder för att ge någon allvarlig påverkan på individnivå.

benacii
2011-11-27, 22:58
Det tänker jag inte alls göra. U mad?

hahah!

Dreas
2011-11-27, 23:01
Snittar nog en gång i veckan medvetet.

krubkungen
2011-11-27, 23:17
Det tänker jag inte alls göra. U mad?

:laugh:

Blir väl ibland. Leverpastej och lite annat :)

Gabriel174
2011-11-27, 23:22
Det tänker jag inte alls göra. U mad?

ahahahahahahahahahahahah


@OnT så har jag ingen aning.

Fartman
2011-11-27, 23:24
Charkprodukter är mer eller mindre det godaste jag vet så jag äter det flera gånger i veckan, inte sällan varje dag. Skiter numera fullständigt i en eventuell cancerdöd från nitrit (när det gäller cancer så bör jag nog faktiskt då mer oroa mig över min fetma). Att utesluta alla goda korvar, skinkor, bacon! etc skulle sänka min livskvalitet för mycket.

Idefi
2011-11-27, 23:53
I princip varenda dag

Lurch
2011-11-28, 00:36
En väl medvetet val jag gör, oftast 2-4 gånger i veckan, ibland 1 gång.

Eddie Vedder
2011-11-28, 07:38
En gång per vecka svarade jag. Men det är ett genomsnitt. Jag åt kassler tre gånger förra veckan exempelvis. Nu i veckan lär det i alla fall bli ett baconmål. I december blir det ju dessutom massor.

Torwald
2011-11-28, 07:59
Jag svarade 2 gånger per vecka. Det varier dock ganska mycket. Ibland går det många veckor utan att jag äter en charkprodukt, men korv eller liknande slinker nog ner någon gång i veckan i alla fall.

Slartibartfast
2011-11-28, 08:14
Jag äter smörgåspålägg (kalkon, medwurst etc..) varje dag.

daloatf
2011-11-28, 08:54
Orka limitera sig så mycket för att det finns risk för cancer. Om man verkligen undersöker alla livsmedel hittar man säkert nåt fel med 60-70% av dem :P

Men det är ju alltid bra att vara medveten om det så man inte äter flera kg nitrit varje dag.

Sniggel
2011-11-28, 11:43
Käkade mängder med bl a leverpastej de första åren jag bodde själv. Gick åt minst en halv-kilosförpackning i veckan.
Numera äter jag enbart ett fåtal gånger om året, t ex om det är jul eller om man blir bjuden på någon charkprodukt, eller om jag blir väldigt sugen på bacon.

krubkungen
2011-11-28, 11:52
Hur ser det ut med att hitta något substitut för nitrit i livsmedel?

Eddie Vedder
2011-11-28, 17:42
Hur ser det ut med att hitta något substitut för nitrit i livsmedel?

Vill du ha exakt samma livsmedel så är nog egengjorda grejer det "enklaste". Men det går kanske att specialbeställa också. Dock har jag tidigare slagit många slag för världens godaste mat, hackkorv. Den har ingen E250 och det är antagligen för att det inte direkt är korv i vanlig mening (och därmed inte innebär samma risker), mer av en färs/pölsa som ligger i en plastfilm i korvform.

Tyvärr finns det bara i Värmland i princip. Hemgårdens är bäst. Köper alltid hem ett par ringar när jag varit i Degerfors.

Kimkay
2011-11-28, 17:47
Vad fyller nitritet för funktion? eller det smak eller för konservering man använder det?

rajjan_dammit
2011-11-28, 17:47
Jag äter nästan aldrig charkprodukter - inte på grund av nitrit, dock. Har väl tröttnat helt enkelt. Nu till jul blir det väl en del dock.

machine gun
2011-11-28, 17:49
Jag äter inga charkprodukter, så aldrig nitrit i den formen, däremot äter jag nitrat väldigt ofta.

Bjern
2011-11-28, 17:58
Har faktiskt ingen aning.

regus
2011-11-28, 17:59
Nu får du rätta mig om jag har fel. Men visst har man inte hittat något samband mellan nitrit och cancer vid epidemiologiska studier men väldigt tydliga samband med nitrit och dess cancerogena effekt på möss?

Jag tolkar detta som att det finns en cancerogen effekt hos nitrit men inte tillräckligt stor för att inte äta bacon. Charkprodukter äter jag oftast flera gånger i veckan.

Eddie Vedder
2011-11-28, 18:11
Nu får du rätta mig om jag har fel. Men visst har man inte hittat något samband mellan nitrit och cancer vid epidemiologiska studier men väldigt tydliga samband med nitrit och dess cancerogena effekt på möss?

Jag tolkar detta som att det finns en cancerogen effekt hos nitrit men inte tillräckligt stor för att inte äta bacon. Charkprodukter äter jag oftast flera gånger i veckan.

Processat kött och tjocktarmscancer är en av de kostfaktorer som har starkast evidens från epidemiologiska studier av alla. Och E250 är ju den kanske främsta mekanismen som diskuteras. Men visst, helt klart är det inte. Men hur ska man ta reda på det liksom?

Sverker
2011-11-28, 18:15
Vad fyller nitritet för funktion? eller det smak eller för konservering man använder det?

Den primära funktionen är att hindra bakterien Clostridium botulinum tillväxa i skinkan eller korven. Nitriten håller faktiskt tillbaka andra matförgiftare som Clostridium perfringen också.

Den sekundära effekten är att nitriten reagerar med myoglobinet i köttet och ger en svagt rosa färg.

regus
2011-11-28, 18:16
Processat kött och tjocktarmscancer är en av de kostfaktorer som har starkast evidens från epidemiologiska studier av alla. Och E250 är ju den kanske främsta mekanismen som diskuteras. Men visst, helt klart är det inte. Men hur ska man ta reda på det liksom?

Se så fel jag hade. Vet du vilka mängder nitrit som det talades om i de olika studierna?

Larsson85
2011-11-28, 20:13
Hur ser det ut med att hitta något substitut för nitrit i livsmedel?

Rent spontant kan jag tycka det är synd att alla charkprodukter säljs "färska". Tycker man borde kunna spara på nitritet om man fryst ner det istället, många av charkprodukterna åker ju ändå i frysen när man kommer hem.

Fast nu pratar jag om saker som jag egentligen inte har någon aning om.

Eddie Vedder
2011-11-28, 21:22
Se så fel jag hade. Vet du vilka mängder nitrit som det talades om i de olika studierna?

Nej det nämns inget om nitriten. Bara rekommendationer om processat kött. Och från de sammantagna studierna 2007 drog man slutsatsen att en rekommendation om att helt avstå är bäst. Men det är ju att önska för mycket kanske, så att i alla fall minimera intaget föreslås.

Absalom^
2011-11-28, 21:51
Tror ni det här betyder något för oss som använder NO-produkter? Är oxiden ofarlig tro? Och, ifrån l-arginine(-nitrat), går det via nitrit eller direkt till nitritoxid?

Absalom^
2011-11-29, 00:02
Efter lite wikipedia lärde jag mig att det är frågan om NaNO2, så inte jättestark koppling till NO. Man lär sig. :D

Men kanske att man ska undvika att äta Kaustiksoda(NaOH) tillsammans med sin Mega Pump XXL.. :D

Insulinus
2011-11-29, 00:08
Svårt att fråga på! Nu hitade jag billigt pålägg med nitrit i som jag käkar lite av varje dag. Men sedan kan det säkert gå 1-2 veckor utan att jag äter något alls!

oracas
2011-11-29, 13:11
Äter det i det stora hela aldrig, max ett par gånger per år.

paatrik
2011-11-29, 17:41
Endast vid jul nuförtiden.