handdator

Visa fullständig version : Vitaminer


Weird
2004-01-06, 20:29
Hur pass viktigt är det med vitaminer när man tränar behöver man ta tillskott eller räcker det med att äta frukt

Muaytudd
2004-01-06, 20:31
Originally posted by Weird
Hur pass viktigt är det med vitaminer när man tränar behöver man ta tillskott eller räcker det med att äta frukt

Ät en varierad kost med mycket frukt och grönsaker.


Det kan inga piller slå.


C-vitamintillskott tex.


Visste du att en apelsin förutom c-vitamin innehåller 60 andra verksamma ämnen?

Delta
2004-01-06, 22:00
Principen för vitaminer är att de snabbar upp de kemiska processer som sker i kroppen, t ex matsmältning. Får man tillräckligt med vitaminer går det med andra ord snabbare att omvandla kolhydrater och protein till energi och byggstenar. Positivt.

Dessutom skyddar de mot sjukdomar, och är man sjuk kan man som bekant inte träna eller växa. Positivt.

Ta gärna en multivitamin i ett glas vatten varje morgon. Det kostar lite, går snabbt och man behöver vätska i vilket fall som helst.

Hnke
2004-01-06, 22:25
Låter fint Delta.. :thumbup:

Men ni måste hålla med det går snabbare o lättare att ta en tablett än trycka i sig en massa frukt

Hobbes
2004-01-07, 00:12
Frukt är gott, och som tidgare nämnt, mycket nyttigt....

Men själv så kör jag med AST:s multivitaminer, mitt absolut bästa köp någonsin!! Tar dem morgon och kväll, bäst av allt har inte ens haft en förkylning under hösten, trots enorm stress under mitt uppsatsarbete samt att jag ändå tränat 4-5 gånger i veckan.

Jämförelsen jag gjorde var emot, mivitotal 1 liter, vilket räcker 25 dagar med rekommenderad dos morgon och kväll. För samma pengar räcker en burk med AST:s mulitivitaminer 50 dagar!!

Men så blir jag enormt lätt förkyld och sjuk om jag stressar eller tränar mycket ivanliga fall...inte längre alltså!!

Fairing
2004-01-07, 08:58
Vänta till den 20 Januari om ni skall köpa ett Multivitamin/mineraltillskott för då lanserar vi Complete Multivitamin/mineral . Berikad med enzymer och flavonoider för ett bättre och effektivare upptag:thumbup:

Hnke
2004-01-07, 13:01
okej. vad kostar det då?

Mindek
2004-01-07, 13:24
Originally posted by Hobbes
Frukt är gott, och som tidgare nämnt, mycket nyttigt....

Men själv så kör jag med AST:s multivitaminer, mitt absolut bästa köp någonsin!! Tar dem morgon och kväll, bäst av allt har inte ens haft en förkylning under hösten, trots enorm stress under mitt uppsatsarbete samt att jag ändå tränat 4-5 gånger i veckan.

Jämförelsen jag gjorde var emot, mivitotal 1 liter, vilket räcker 25 dagar med rekommenderad dos morgon och kväll. För samma pengar räcker en burk med AST:s mulitivitaminer 50 dagar!!

Men så blir jag enormt lätt förkyld och sjuk om jag stressar eller tränar mycket ivanliga fall...inte längre alltså!!


Du skakar väl pillret ordentligt i deras shaker för optimalt upptag hoppas jag :D

z_bumbi
2004-01-07, 13:26
Originally posted by Delta
Principen för vitaminer är att de snabbar upp de kemiska processer som sker i kroppen, t ex matsmältning. Får man tillräckligt med vitaminer går det med andra ord snabbare att omvandla kolhydrater och protein till energi och byggstenar. Positivt.

Hm? Hur hjälper vitaminerna tilll med matsmältningen?

Hobbes: Du gör en prisjämförelse med en av de dyraste produkterna vad gäller vitaminer och mineraler? Ta en titt på apoteket nästa gång du är där får du se lägre priser.

Hobbes
2004-01-07, 15:33
Originally posted by z_bumbi

Hobbes: Du gör en prisjämförelse med en av de dyraste produkterna vad gäller vitaminer och mineraler? Ta en titt på apoteket nästa gång du är där får du se lägre priser.

Jo, förvisso, men så har jag inte provat några andra vitaminer än Mivitotal Flex tidigare...hur som helst så är jag vansinnigt nöjd med produkten Multi Pro32X.

I övrigt så har apoteket mycket bra produkter, tackar för tipset och ska kolla upp dem....har ju inte testat deras vitaminer ännu!!

Dyrast, mivitotal, skojar du eller, men så var det alldeles för många förkylningar som fick mig att prova produkten första gången, och då var jag fast...tills jag testade ovantstående!!

Metal_boy_
2004-01-08, 03:55
kör med apotekets vitaminer aktiv har använt den i ett par dagar och jag känner mig mer pigg och allert..har slarvat lite me sånt förr:smash:

DiZi
2004-01-08, 07:13
Originally posted by Metal_boy_
kör med apotekets vitaminer aktiv har använt den i ett par dagar och jag känner mig mer pigg och allert..har slarvat lite me sånt förr:smash:

Vad tar dom för det du köpte? Och vad var det?

King Grub
2004-01-08, 07:34
Originally posted by Metal_boy_
kör med apotekets vitaminer aktiv har använt den i ett par dagar och jag känner mig mer pigg och allert..har slarvat lite me sånt förr:smash:

Vitaminer har ingen energigivande effekt. Och med tanke på ditt matintag tror jag inte du lidit av någon brist. ;)

Metal_boy_
2004-01-10, 04:52
Originally posted by King Grub


Vitaminer har ingen energigivande effekt. Och med tanke på ditt matintag tror jag inte du lidit av någon brist. ;)

kanske inte iofs men det e bäst att vara på säkra sidan =)

Metal_boy_
2004-01-10, 04:55
Originally posted by DiZi


Vad tar dom för det du köpte? Och vad var det?

det va alla viktiga mineraler och vitaminer o antioxidanter och lite extra zink tror jag me att de va...lite mer dos av allt helt enkelt med tanke på att de e till för aktiva människor

pris:94kr

på: apoteket

Antonius
2004-01-10, 06:00
Och tänk.... det ryktas om att "stora" doser med vitaminer kan bli receptbalagt. Och med stora mängder snackar vi om de mängder som vi idag anser vara normalt.... jag är en stor förespråkare av vitaminer, de är fan grejt. Tar man för mycket så kastar kroppen iväg eller ännu bättre lagrar det till skillnad från annat krafs som man kan ta överdos av.

Hoppas till gud att det bara är ett rykte. Kul att behöva skaffa recept när man ska skaffa c-brus eller liknande...

aliquis
2004-01-10, 10:41
Originally posted by Hnke

Men ni måste hålla med det går snabbare o lättare att ta en tablett än trycka i sig en massa frukt

tabletten innehåller ju dock i bästa fall enbart dom mängder av vitaminer och mineraler som vi vet att våra kroppar behöver, eventuellt mindre än så.

Frukten innehåller ju säkert en del för oss okända kemiska ämnen som vår kropp behöver, enzymer, antioxidanter, flavonoider, fibrer och en del annat nyttigt.

aliquis
2004-01-10, 10:42
Originally posted by Hobbes

Jämförelsen jag gjorde var emot, mivitotal 1 liter, vilket räcker 25 dagar med rekommenderad dos morgon och kväll. För samma pengar räcker en burk med AST:s mulitivitaminer 50 dagar!!

mivitotal innehåller ju grymt mycket grejer iofs, så frågan är väl om asts tillskott är lika komplett.

aliquis
2004-01-10, 10:44
Originally posted by Fairing
Vänta till den 20 Januari om ni skall köpa ett Multivitamin/mineraltillskott för då lanserar vi Complete Multivitamin/mineral . Berikad med enzymer och flavonoider för ett bättre och effektivare upptag:thumbup:

någon koll på om den är helt vegetabilisk/syntetisk eller om den innehåller några animaliska ämnen? d-vitaminet brukar väl vara det största problemet här då vegetabiliskt d-vitamin är mycket dyrare än animaliskt (som iofs inte är alltför farligt då det görs genom att man bestrålar ullfett med uv-ljus..)

aliquis
2004-01-10, 10:48
Originally posted by z_bumbi

Hm? Hur hjälper vitaminerna tilll med matsmältningen?

b-vitaminerna är väl aktiva i omsättningen utav kolhydrater, protein och fett?
jod för att tillverka en del ämnen som reglerar ämnesomsättningen.

Sverker
2004-01-10, 10:58
Tror mer att z_bimbi undrar ifall de har någon direkt effekt under själva upptaget från tarmsaften, genom tarmen och ut i blodet.

Det har inget vitamin.

Däremot behövs ju en del mineraler vid själva utsöndringen av saltsyra, karbonat, gallsalter och matspjälkningsenzymer ut i tarmsaften men de återabsorberas ju nästan till fullo och återanvänds på nytt. Kretslopp s a s. det gäller ju alla matspjälkningsenzymer också som absorberas på nytt som aminosyror.

Hobbes
2004-01-10, 17:28
Originally posted by aliquis

mivitotal innehåller ju grymt mycket grejer iofs, så frågan är väl om asts tillskott är lika komplett.

Jämför själv, jag röstar nog för AST, både för bättre pris och i min jämförelse, empirisk (då jag inte är labbråtta så jag har inte testat dem vetenskapligt.):em:

Dessa produkter är de ENDA jag provat, jag har fått tips om apotekets produkter oxå...men har inte provat dem!! Jag kommer att fortsätta med AST då jag upplever att jag får den effekt jag är ute efter...att hålla mig frisk och kry!! I kombination med en bra kost, så blir det inte så svårt!! Har testat utan vitamin tillskott, och det funkar inte för mig tyvärr, och att äta för mycket frukt har jag haft svårt för oxå, jag älskar bananer exempelvis...men som diabetiker så sticker blodsockret rätt gärna upp av dem.

Som den karnivor jag är så blir det ju rätt blandat kost för mig...

Använd det som passar bäst, detta funkar för mig....och min plånbok!

Mivitotal:

per 30 ml = 2 msk med fördel morgon och kväll(sägs det)
A-vitamin (betakaroten) 1,5 mg,
D2-vitamin (ergokalciferol) 10 mcg,
E-vitamin (d-alfatocoferol) 133 mg,
B1-vitamin (tiamin HCl) 10 mg, ,
B2-vitamin (riboflavin) 10 mg,
B3-vitamin (niacin) 10 mg,
B6-vitamin (pyridoxin) 10 mg,
B5-vitamin (pantotensyra) 25 mg,
B12 vitamin (cyancobalamin) 10 mcg,
C-vitamin (askorbat) 1000 mg,
Biotin 100 mcg,
Kalcium (karbont) 250 mg,
Kolin (bitartrat) 25 mg,
Krom (trevärt) 50 mcg,
Folsyra 400 mcg,
Inositol 25 mcg,
Jod (kelp) 150 mcg,
Järn (ferrofumerat) 5 mg,
Mangan (glukonat) 2 mg,
Magnesium (oxid) 300 mg,
PABA (para-amino-benzoesyra) 10 mg,
Kalium (klorid, citrat) 200 mg,
Koppar (citrat) 1mg,
Selen (trevärt) 50 mcg,
Zink (glukonat) 5 mg,
Q10 (vattenlösligt) 10 mg,
Bioflavanoider 50 mg,
L-alanin 28 mg,
L-arginin 32 mg,
L-aspartinsyra 66 mg,
L-cystin 25 mg,
L-glutaminsyra 180 mg,
L-glycin 18 mg,
L-histidin 24 mg,
L-isoleucin 50 mg,
L-leucin 76 mg,
L-lysin 70 mg,
L-metionin 48 mg,
L-fenylalanin 42 mg,
L.prolin 90 mg,
L-serin 50 mg,
L-treonin 40 mg,
L-tyrosin 14 mg,
L-valin 60 mg.

Spårämnen:
77 kolloidala spårämnen

AST Multipro32X

Vitaminer:
Vitamin A - 10,000 IU
Vitamin A - 10,000 IU
Vitamin E - 60 IU
Vitamin C - 200 mg
Folic Acid - 400 mcg
Vitamin B1 - 30 mg
Vitamin B2 - 30 mg
Niacinamide - 30 mg
Vitamin B6 - 30 mg
Vitamin B12 - 30 mcg
Vitamin D - 400 IU
Vitamin K - 25 mcg
Biotin 60 - mcg
Pantothenic - 30 mg


Mineraler:
Calcium - 60 mg
Phosphorus - 60 mg
Iodine 150 - mcg
Iron 18 - mg
Magnesium - 100 mg
Copper - 2 mg
Zinc - 30 mg
Manganese - 5 mg
Potassium - 40 mg
Chloride - 36 mg
Chromium - 25 mcg
Molybdenum - 25 mcg
Selenium - 25 mcg
Nickel - 5 mcg
Tin - 10 mcg
Silicon - 2 mg
Vanadium - 5 mcg
Boron - 150 mcg

Storlek:
100 tabletter

Styrka:
Som ovan, en kapsel (Morgon och kväll, sägs det)

Hnke
2004-01-19, 00:57
jag kör på enomdan från apoteket. 50 spänn för 100tabs..

potte
2004-01-19, 18:08
jag kör på apotekets Berocca

innehåller alla B-vitaminerna, C-vitamin samt mineralerna Kalcium, Magnesium och Zink. perfekt tycker jag, man slipper de fettlösliga vitaminerna som jag iaf får i mig så det räcker. magnesium är ju vettigt att ta när man käkar kreatin också då det finns en viss risk för temporär magnesiumbrist när man tar detta. zinket är ju bra att ta för män då brist på detta hämmar testoproduktionen, and we don´t wan´t that, do we?:cool:

Vlad
2004-01-19, 23:11
Kalcium och Järn är inte bra.

Kalcium minskar kroppens förmåga att absorbera magensium och andra mineraler :):bpump:

potte
2004-01-19, 23:30
Originally posted by Vlad
Kalcium och Järn är inte bra.

Kalcium minskar kroppens förmåga att absorbera magensium och andra mineraler :):bpump:

både kalcium och järn är bra, i måttliga mängder dock ;)

järntillskott behöver sällan tas av män då de i de allra flesta fall får i sig det järn de behöver med kosten.

var kan man läsa om att kalcium hämmar mineralupptaget? vore intressant. tror jag hört det förrut nån gång från en icke-mjölkdrickare, men aldrig läst det dock.

Vlad
2004-01-19, 23:53
Originally posted by potte

var kan man läsa om att kalcium hämmar mineralupptaget? vore intressant. tror jag hört det förrut nån gång från en icke-mjölkdrickare, men aldrig läst det dock.

Sorry, kommer inte ihåg var jag hade läst det där. Kolla runt på google :)