handdator

Visa fullständig version : Ökar i vikter men inte i massa?


Pressbänk
2011-11-27, 17:57
Har tränat på seriöst ca 2,5 månader skött kosten sömnen osv. Kör Eaa fx efter träning Diet fuel på morgonen innan lunch och innan sovdags!

Nu till lite viktinfo

Började på 12.5kgs hantlarna nu kör jag 2x8 på 17,5kg och det sista settet på 14,5kg

Bänk började på runt 50 kör på 60 nu.

Snebänk Började på 40 kör 50kg nu.

Hantelpress började på 14 kör 25kg 3x6 annars 20 3x8

Marklyft började på 90 kör 110 nu 3x6

Där är lite basics är helt ny på gymmet tar emot all hjälp tips osv!

Tack på förhand!*flex*

Idefi
2011-11-27, 17:59
Det tar betydligt längre tid än 2,5 månader för att bygga massa. Du måste ha tålamod.

difeddy
2011-11-27, 18:00
En bättre teknik kan åstadkomma en marginell ökning, likt den du beskrev.

Pressbänk
2011-11-27, 18:31
En bättre teknik kan åstadkomma en marginell ökning, likt den du beskrev.

Vad menar du :) ?

difeddy
2011-11-27, 18:32
Vad menar du :) ?

Jag menar att du kan förbättra din teknik och därmed lyckas höja vikterna en del. :)

Silencer
2011-11-27, 18:38
Är du en tunnis och vuxen så tar det 10-20 år att bli grov ren.

Börjar du träna i tonåren kan du bygga upp en bra grund på bara något år även om du är tunn idag.

På 2,5 månader kommer inte mycket hända dock, förutom nybörjarökningarna, som för vissa kan ge visuell skillnad.

Pressbänk
2011-11-27, 18:54
Är du en tunnis och vuxen så tar det 10-20 år att bli grov ren.

Börjar du träna i tonåren kan du bygga upp en bra grund på bara något år även om du är tunn idag.

På 2,5 månader kommer inte mycket hända dock, förutom nybörjarökningarna, som för vissa kan ge visuell skillnad.

Jag jag är ju 17 :) så man kan la tolka det som tonår ;) ?

Idefi
2011-11-27, 18:58
Jag jag är ju 17 :) så man kan la tolka det som tonår ;) ?

Ja.. 13-19 = tonår

Det lär ändå ta lång tid, samt att du måste komma upp i betydligt tyngre vikter.

Pressbänk
2011-11-27, 18:59
Det tar betydligt längre tid än 2,5 månader för att bygga massa. Du måste ha tålamod.

Japp det har jag. Men klart man blir motiverad som satan när man tittar runt på forum och youtube!

Jag väger 81kg är 185cm lång. http://www.youtube.com/watch?v=RBxRxP8OccM

Första killen där hur lång tid tror du det tar för mig att nå hans fysik :) ? om jag äter bra sover tränar och sköter allt?

Pressbänk
2011-11-27, 19:00
Ja.. 13-19 = tonår

Det lär ändå ta lång tid, samt att du måste komma upp i betydligt tyngre vikter.

Okej vad menar du med betydligt tyngre vikter :) ?

Fugly
2011-11-27, 19:11
Okej vad menar du med betydligt tyngre vikter :) ?

Du ska lyfta mer vikt.

Pressbänk
2011-11-27, 19:19
Du ska lyfta mer vikt.

Förstår det med... men menade typ hur mycket?

aijou
2011-11-27, 19:30
Första killen där hur lång tid tror du det tar för mig att nå hans fysik :) ? om jag äter bra sover tränar och sköter allt?

Några år troligtvis. Omöjligt att säga exakt då alla har olika förutsättningar.

Bara att hålla ut. Rom byggdes inte på en dag. Som en sär. Många nybörjare tror att de kommer bli rippade på några månader. Det blir man inte.

Pressbänk
2011-11-27, 19:37
Några år troligtvis. Omöjligt att säga exakt då alla har olika förutsättningar.

Bara att hålla ut. Rom byggdes inte på en dag. Som en sär. Många nybörjare tror att de kommer bli rippade på några månader. Det blir man inte.

Japp det är väl bara att köra på som sagt!

stromming
2011-11-29, 12:48
Japp det är väl bara att köra på som sagt!

som de andra säger så tar det ett tag att bygga rejäl massa, MEN om du tränat och ätit väl i 2½ månad med mål att gå upp i vikt, och du inte rört dig alls, så är nog något lite fel. Ett kilo eller två i skillnad borde det vara

Pressbänk
2011-12-12, 22:22
som de andra säger så tar det ett tag att bygga rejäl massa, MEN om du tränat och ätit väl i 2½ månad med mål att gå upp i vikt, och du inte rört dig alls, så är nog något lite fel. Ett kilo eller två i skillnad borde det vara

Klart det har hänt lite.. men inte så stora skillnader...

stromming
2011-12-12, 22:27
Klart det har hänt lite.. men inte så stora skillnader...

Har du vägt dig innan och efter? Vad säger vågen?

cero
2011-12-13, 00:36
som de andra säger så tar det ett tag att bygga rejäl massa, MEN om du tränat och ätit väl i 2½ månad med mål att gå upp i vikt, och du inte rört dig alls, så är nog något lite fel. Ett kilo eller två i skillnad borde det vara

Jag brukar gå upp/ned 1-4 KG beroende på dag utan ett ens träna.

Till TS:

- Fortsätt träna kontinuerligt. Se till att hela tiden klara tyngre vikter (som du redan börjat med som vi ser).

- Ät bra med mat, mycket proteiner.

- Välj ett vettigt och beprövat program.

- Ge det tid. När man pratar om resultat i styrketräningen handlar det om år.

Svårare än så är det inte! Lycka till!

Rahf
2011-12-13, 01:06
Vill påpeka en sak som jag tycker är ett problem när folk ska ge råd här. Jag säger inte att det är fel, men det tål att tänkas på. I ett sånt här scenario kan man klart se att TS inte har tränat någon längre tid, men har haft bra styrkeökningar. Att börja sätta griller i huvudet som att "Det borde ha hänt någonting. Kanske inte riktigt stämmer här och där" sätter lätt tankar i huvudet på nybörjare att någonting är fel. Visst kan det vara propert i vissa sammanhang, men här tycker jag det bästa rådet är att personen fortsätter träna och ha lite tålamod.

Detta är inte första gången jag sett denna företeelse. Folk vill gärna skriva, trots att bra svar redan givits.

Avslutningsvis: Det tar tid att bygga muskler. Du har fått bra råd gällande tålamod.

stajv
2011-12-13, 01:16
ökning styrka i början är mer att musklerna lär sig vad dom ska göra än att dom blir starkare

Noob72
2011-12-13, 01:38
Är du en tunnis och vuxen så tar det 10-20 år att bli grov ren.
.

Ehh vad?

manekin
2011-12-13, 08:53
Jag jag är ju 17 :) så man kan la tolka det som tonår ;) ?

nej, det är för sent....du kan lika gärna lägga ner...

Silencer
2011-12-13, 10:44
Japp det har jag. Men klart man blir motiverad som satan när man tittar runt på forum och youtube!

Jag väger 81kg är 185cm lång. http://www.youtube.com/watch?v=RBxRxP8OccM

Första killen där hur lång tid tror du det tar för mig att nå hans fysik :) ? om jag äter bra sover tränar och sköter allt?

Eftersom du är 17 så kan du nog ta det på 1-2 år om du sköter allting rätt. Träna TUNGT, träna progressivt och ät mycket. Mycket tunga basövningar, fokus på att bli starkare. Inte massa finlir och isoleringsövningar. Du ska köra böj, mark, bänk, chins och rodd.

andeem
2011-12-13, 11:12
Master Rippetoe har skrivit en artikel (http://startingstrength.com/articles/novice_effect_rippetoe.pdf) om vilka ökningar man kan förvänta sig om man följer hans program och äter ordentligt. Kanske kan vara av intresse.

svenssonhampus
2011-12-14, 13:14
Som tidigare har skrivit. Det tar tid att bygga massa. Du kanske borde kolla till din kost?

madballz
2011-12-14, 14:05
I början ökar du markant i styrka då du börjar aktivera och använda dina muskler, men någon speciell massa kommer du inte att bygga på så kort tid, jag började se stora resultat efter 5 månader.

Pressbänk
2012-03-07, 23:08
I början ökar du markant i styrka då du börjar aktivera och använda dina muskler, men någon speciell massa kommer du inte att bygga på så kort tid, jag började se stora resultat efter 5 månader.

Har nu kört 5 månader exakt! tänkte slänga upp en före / efter bild vad tycks :) ?

Fordon
2012-03-07, 23:44
Har nu kört 5 månader exakt! tänkte slänga upp en före / efter bild vad tycks :) ?

Jag tror att du kommer se din 5 månaders efter-bild som en före-bild om ett par år. Skynda långsamt? :)

cero
2012-03-08, 00:19
Har nu kört 5 månader exakt! tänkte slänga upp en före / efter bild vad tycks :) ?

Fortsätt träna, och kom tillbaka om ett halvår!

Sniggel
2012-03-08, 07:42
2,5 månad hinner du inte lägga på dig mycket. Fortsätt få upp vikterna för så länge de går upp så kommer muskelutvecklingen att ta fart förr eller senare.
I början tränas nervimpulserna upp mycket och när de är tillräckligt starka får musklerna "så mycket stryk" att de också börjar växa.

clavain
2012-03-08, 08:09
Har nu kört 5 månader exakt! tänkte slänga upp en före / efter bild vad tycks :) ?

Hur har det gått nu, är du nöjd med ökningarna?