handdator

Visa fullständig version : Att växa nån centimeter även efter puberteten?


Qudatullah Jamal
2011-11-27, 15:35
Hej
Är 173cm nu men känner att jag skulle vilja veta hur det känns att vara någon centimeter längre. Undrar vad ni på kolo säger om det? Är det ens möjligt?

Av en händelse så kom jag över den här texten(men som vanligt bör man väl ta allt amerikanskt med en nypa salt) som säger någonting om att man märkt att en del människor har möjlighet att växa även efter puberteten med hjälp av lite speciell träning, sömn och kost osv.

Några tankar och idéer?

The British Medical Journal revealed that your growth may be prematurely stopped in the vertebral bodies (spinal column) by excessive pressure upon the epiphysial centers (spinal discs).

This means that your spinal column could be compressed and can be making you inches shorter than you should be!

But you want to know how you can actually grow taller... And I have to tell you that it's actually quite simple.


It's really all because 24 of the 33 vertebrae in your spine never fused together even after you passed puberty.

You see, your spinal column consists of 33 separate bones that we know as vertebrae. 24 of these vertebrae are never fused together... leaving room for growth.

The key to easily adding 2 - 3 inches to your height is in the soft tissue pads called intervertebral discs that are found between your vertebrae.

The main job of these intervertebral discs is to keep your vertebrae from rubbing against each other and causing you pain.

But you can exercise these discs to make them thicker, to make the blood circulation and the fluid content of the discs increase. And when your intervertebral discs expand, your spinal column lengthens.

The longer your spinal column is... the taller you will become.

Since your spine accounts for 35% of your total height, it's easy to see how regular exercise and stretches can thicken these intervertebral discs and legthen your spine 2 - 3 inches in 6 short weeks.

And with proper exercises and the right nutrition, you can safely stretch and expand your spinal column, add 2 - 3 inches to your height and claim the confidence that you deserve.

Look, there is a TON of medical testimony and proof that verifies it is 100% possible to grow in height in your 20s, your 30s and your 40s. And scientists' all over the world agree that it is possible to increase your height as much as 2 - 3 inches.

Fugly
2011-11-27, 15:42
Det finns ju också sätt att se längre ut genom t.ex. att köpa speciell gjorda skor.

Qudatullah Jamal
2011-11-27, 15:59
Det finns ju också sätt att se längre ut genom t.ex. att köpa speciell gjorda skor.

Nja, det är inget för mig. Tack ändå.

filmjölk
2011-11-27, 15:59
Jag tror att den där träningsmetodiken är något man försöker pracka på och sälja till korta herrar som har mindervärdeskomplex. Oavsett stöd från forskning tror jag att det är BS.

Sniggel
2011-11-27, 16:09
Hej
Är 173cm nu men känner att jag skulle vilja veta hur det känns att vara någon centimeter längre. Undrar vad ni på kolo säger om det? Är det ens möjligt?

Av en händelse så kom jag över den här texten(men som vanligt bör man väl ta allt amerikanskt med en nypa salt) som säger någonting om att man märkt att en del människor har möjlighet att växa även efter puberteten med hjälp av lite speciell träning, sömn och kost osv.

Några tankar och idéer?

Skulle vilja se vad det är för studie som kom fram till att tryck på kotorna kan skada epifysplattorna.
Jag hoppas inte det är den där studien på grisar.

Fugly
2011-11-27, 16:40
Nja, det är inget för mig. Tack ändå. Det är inga fula tant skor jag snackar om, utan det är vanliga finskor om du inte visste det.

LillSkalman
2011-11-27, 16:56
Jag har blivit längre sen jag var 18, två-tre centimeter längre, idag 24. Om detta hjälper dig vet jag inte... :)

Dakke
2011-11-27, 17:23
(men som vanligt bör man väl ta allt amerikanskt med en nypa salt)

Jaså?

Är väl mycket möjligt att bli lite längre genom stretch, har ju hört om folk som börjat på yoga som säger de blivit längre osv. Men tvivlar på att ditt längdkomplex är tillräckligt stort för att du ska orka hålla på med det en längre tid.

Jontez
2011-11-27, 19:15
Jag har blivit längre sen jag var 18, två-tre centimeter längre, idag 24. Om detta hjälper dig vet jag inte... :)

Samma här. Jag var 181 när jag var 18 och nu är jag 184, 23 år

davvvan
2011-11-27, 19:21
Man kan växa på längden upp till 21 års ålder.

Davvesk
2011-11-27, 19:50
Hur gammal är du? Är 21 och är 178 var 176 vid 18års åldern

Qudatullah Jamal
2011-11-27, 20:04
Är 24 bast och allt jag undrar är om jag kan göra någonting för att bli längre nu. Nån nämnde någonting om yoga? Seriöst eller?

BigBoy
2011-11-27, 20:12
Nej du kommer inte bli längre.

zink1
2011-11-27, 20:18
Det är inga fula tant skor jag snackar om, utan det är vanliga finskor om du inte visste det.

+5cm när man raggar upp sitt offer för kvällen.
Sen hemma hos henne tar man av sig skorna och helt plötsligt
är kortare än henne. Hmmm!

Tror dock den korta personen bryr sig 900 gånger mer än "offret" om sin längd.

Tips från en lång herre: Självförtroende är allt försök inte hitta
mirakel kurer etc.

nattzor
2011-11-27, 21:41
Jag har blivit längre sen jag var 18, två-tre centimeter längre, idag 24. Om detta hjälper dig vet jag inte... :)

Samma här. Jag var 181 när jag var 18 och nu är jag 184, 23 år

Puberteten slutar inte helt magiskt dagen man fyller 18.

Lillleif
2011-11-27, 22:16
Även om du skulle bli någon cm längre med t.ex. Yoga är det inget du eller någon annan skulle märka. Ibland får man nöja sig och vara glad med de förutsättningar man fått.

Fartman
2011-11-28, 00:04
Skulle nog tro att det är vanligare att man går och blir nån cm kortare, speciellt om tung styrketräning är med i bilden. Vet att jag själv tex var 1cm kortare vid mönstringen än nått år tidigare :D (från 173 till 172)

Men folk brukar ofta bli förvånade när dom får veta att jag är "så kort", dom flesta tror att jag är lite längre än så av nån som skum anledning..

Rahf
2011-11-28, 00:07
Man växer ett tag till även efter 20 års ålder. Nu kanske jag sätter ord i mun, men har för mig att Arne Persson konstaterade detta också.

Sniggel
2011-11-28, 03:01
Man växer ett tag till även efter 20 års ålder. Nu kanske jag sätter ord i mun, men har för mig att Arne Persson konstaterade detta också.

Tror det var ffa nyckelbenen som tog tid på sig att växa klart, upp till 25 års ålder?
Själv växte jag ½ cm extra från 17 års ålder till nån gång efter 20 :p
Jag började styrketräna när jag var 17 ifall man vill påstå att det var det som fick mig att sluta växa ;)
Men det är jag rätt övertygad om att det inte berodde på då jag blev precis i samma längd som min pappa och min bror.

I vilket fall så skulle jag vilja säga att det är att gilla läget nu, för förr eller senare måste man acceptera den längden man får. Då är det lika bra att vänja sig vid tanken direkt istället för att leta efter något som inte kommer att funka.

HulkH
2011-11-28, 07:40
Samma här. Jag var 181 när jag var 18 och nu är jag 184, 23 år

Fast hur såg ni ut när ni va 18 år?

Hade ni inte skäggväxt etc så var ni ju troligtvis inte färdgiväxta och därmed kunde ni växa mera.

Dom flesta man ser med skäggväxt brukar inte växa mycket mer.

LillSkalman
2011-11-28, 08:14
Dom flesta man ser med skäggväxt brukar inte växa mycket mer.

Källa på det? :D

Skäggväxt har inte förändrats märkbart sen jag var 18 heller. Då mätte jag 179-180 och idag ligger jag på 182-183 enligt mina egna subjektiva uppskattningar och vilda gissningar. :)