handdator

Visa fullständig version : Tränar du eller har du tränat kampsport?


C.E.J.
2011-11-27, 01:19
Som titeln. Vilken kampsport? När började du, och varför? Om du har slutat, varför? Tävlar/tävlade du? Är/var du bra? Berätta.

(poll kommer)

ceejay
2011-11-27, 01:19
Nä. Jag slåss som en kärring antar jag också.

limenka
2011-11-27, 01:22
Testade på någon form av karatebox i några veckor. Fick ont av alla sparkar + att det var mycket konditionsträning fick mig att lägga av. Roligt var det dock!

Silencer
2011-11-27, 01:23
Thaiboxning och MMA har jag tränat. Muskler är dock viktigare för mig än att ha roligt. :)

Per N
2011-11-27, 01:25
Kört krav maga (kanske inte räknas som kampsport) och thaiboxning. Började gymma som komplement till thaiboxning, fastnade för det istället =)

Var riktigt sugen på att tävla ett tag. Känna att man lever.

lei
2011-11-27, 01:32
Aikido - höll väl på typ 5 år..eller mer? var väl kanske 6-7 år och slutade nån gång runt mellanstadiet/högstadiet. Varför? ingen aning..

Jujutsu - ett och ett halvt år typ i högstadiet, slutade av bristande intresse

Sen har jag provat runt lite med mma/bjj/sw/karate/thai i gymnasiet men gymmet fick gå före, hade inte tid och ork för båda..

Vill gärna börja med något igen men tar mig inte tid.. Har inte tävlat då jag aldrig varit sugen på det. Bytt runt mycket så har några vita/gula bälten..

Olegh
2011-11-27, 01:41
Nä, har aldrig känt ett behov av att hävda mig fysiskt.

dared
2011-11-27, 01:51
Tränar MMA/Thaiboxning. Började med Judo som liten knott, har alltid gillat kampsport mycket. Tycker att det är väldigt komplett träning och givetvis väldigt roligt och utmanande. Har kört två mindre fighter i Thaiboxning, skulle jättegärna tävla i MMA men tränar alldeles för lite för tillfället för att det skulle vara aktuellt i dagsläget. Får se om det kommer ske, men blir mindre och mindre tid över för träning och snart är man väl ute och sliter på något kontorsjobb så vet ej hur det kommer bli med den saken tyvärr.

Troll
2011-11-27, 01:55
Tränade boxning och Thai boxning ett antal år när jag var liten, började runt 7år men bara på hemmaplan med min bror som tränare.
Blev dock en hel del "matcher" i lekstugan (som var träningslokal) och på tomten mot min brors kompisar, oftast..

Tog upp boxningen för några år sedan igen och har även börjat lite med MMA, men fortfarande bara på hemmagymsnivå.

Anledningen är för att det är den klart roligaste konditionsformen man kan hitta!! :hbang:

Hemi
2011-11-27, 01:57
Började med judo, tips och intresse. Börjat på senare dar igen, med anhöriga. Hade bra tränare bara en sådan sak kan göra att man börjar med det istället för en annan sport med dåliga tränare. I Sverige sög dock judoträningen när jag tränade där.

Boxning, tyckte det var sporternas sport och jag hatade allt och alla på den tiden, fick ur mig en massa farliga agreesioner där och tävlade ett tag.

Capoeira, hittade alltid en klubb i alla ständer, länder och platser, man är alltid välkommen på ett lite speciellt sätt. Ett fint nätverk som för det mesta hänger ihop. Har engagerat mig mer i capoeira på annat sätt än faktiskt utövat sporten.

Exdiaq
2011-11-27, 01:57
Nej, bara kört Krav Maga ett par månader. Där fanns annan träning som var mer lockande.

Spinkot
2011-11-27, 01:58
Kickboxning och Shotokan Karate i tonåren/gymnasiet, blev väl totalt 6-7 år tror jag

krellik
2011-11-27, 02:16
Nä, har aldrig känt ett behov av att hävda mig fysiskt.

För det är ju bara det kampsportsträning handlar om...

Gald
2011-11-27, 04:05
Boxning ca 1-2 år till och från, va impulsiv och va inne i det ett bra tag, sluta bara sådär helt plötsligt en kort period, hoppade på igen och sa till mig själv att jag ej skulle sluta. Så helt plötsligt sluta jag iaf utan någon direkt anledning. Har gymmat ca 1 år nu och älskar det men vill samtidigt börja boxning igen och gymma men känns inte som de går ihop.

Boxning - Kondition, uthålliga muskler.
Gym - Stora muskler, icke uthålliga/stela

jimmyboy
2011-11-27, 04:56
Började med thaiboxning och submission wrestling (BJJ) i höstas och tycker det är skitkul! Har det lite som "extrahobby" utöver styrkelyftandet. Visst stör de varandra lite i och med helt olika träningsätt (styrka mot uthållighet) men det har la gått an antar jag. Submissionen är svinrolig, ligga på marken och kramas med massa svettiga killar...:D

Kryss
2011-11-27, 04:56
Tränar BJJ sen ett år cirka, tog några år innan jag vågade sätta igång med det. Vart intresserad av mma i många år och därifrån kom suget att prova på BJJ.

Det är roligt som sjutton och en bra träningsform, men jag är rätt kass på det. Inte varit på någon tävling än, eventuellt till våren.

mycketbrännvin
2011-11-27, 08:35
Taekwondo några år och lite thaiboxning på det.

Olegh
2011-11-27, 08:37
För det är ju bara det kampsportsträning handlar om...

Jag tror det finns något sånt som ligger i bakgrunden, ja.

Eddie Vedder
2011-11-27, 08:40
Nej jag var involverad i tillräckligt med olyckor som fotbollsspelare. :)

Kappman
2011-11-27, 08:44
Submission Wrestling, Brazilian Jiu-Jitsu. Grymt kul med grappling! Tävlat sparsamt.

HookersUnited
2011-11-27, 09:06
Har alltid varit nyfiken och nu när jag flyttat till en stad där jag har möjlighet var det lika bra att testa.
Av allt att välja på ramlade jag in på Kickboxning och tyckte det var rejält kul. Sen tyckte en arbetskollega som kör BJJ i samma lokaler att jag skulle hänga med på ett pass och då var jag helt såld. Körde båda träningarna parallellt ett tag, men sedan föll kickboxning bort.

Tyvärr har lågbudgeterade knän och taskiga arbetstider gjort att träningen blivit sporadiskt så bältet är så vitt som det kan bli.

Sheogorath
2011-11-27, 09:06
Tränade "five ancestors kung fu" under väldigt många år under ledning av Malmö-legenden "Master Ho" :D Körde thaiboxning parallellt. Var riktigt duktig liten speta. Körde sen en del vanlig boxning, kickboxning och gjorde ett par halvhjärtade försök med brazilian jiu-jiutsu. Jag fick ont i armarna av sista och fick lägga av. Mkt tråkigt. Men då blev det kroppsbyggande i stället och det är ju kul.

Sparven från Minsk
2011-11-27, 09:20
Ving Tsun, thaiboxning, MMA, shootfighting. Thats about it :)

Shoot och MMA ritkigt skoj, VT med men på annat sätt.

spoon
2011-11-27, 09:25
Boxning i ett par år och kickboxning i ett par år. Har aldrig haft bättre kondition än då jag tränade kickboxning. Extremt rolig träningsform :)

http://img269.imageshack.us/img269/2835/kickboxning.jpg

Nixon
2011-11-27, 09:56
Ja.
Judo, thaiboxning, krav maga.
Slutade bara med att jag skadade mig hela tiden så la ner det.

stridis
2011-11-27, 10:02
Nej jag var involverad i tillräckligt med olyckor som fotbollsspelare. :)

Du skulle börjat med Muay Thai och slutat med den jävliga fotbollen istället. Du får sparkas tillräckligt i MT:hbang:

Morrris
2011-11-27, 10:57
Muskler är dock viktigare för mig än att ha roligt. :)

Signaturmaterial.

Dax
2011-11-27, 11:00
Började jiujitsu för 3 månader sen. Har tidigare tränat judo i 1 och ett halvt år samt boxning i 1 år.

tntballe
2011-11-27, 11:10
Började med judo för att sedan gå över till boxning, vilket blev i 2 omgångar, sedan ett långt uppehåll för att sedan prova på någon form av mma.
Postat via en mobil enhet

Yes
2011-11-27, 11:11
Har tränat judo, kickboxning och MMA.

Ps. Glömde nämna hockey.

Määng
2011-11-27, 11:19
Som titeln. Vilken kampsport? När började du, och varför? Om du har slutat, varför? Tävlar/tävlade du? Är/var du bra? Berätta.

(poll kommer)

Muay thai. Började träna för att brorsan och hans kompis började och hade själv alltid velat träna så det var då eller aldrig. Jag slutade mest pga avståndet, hade 10 mil att köra till träningarna och sen 10 mil hem. Var inte direkt kul när det var snöstorm. Där ett tag jobbade jag borta och hade då ca 25mil till träningarna.. vakna 04 köra 15 mil till jobbet, efter jobbet köra hem och äta, köra tio mil till träning, träna, köra 10 mil hem, duscha, lägga mig 00.00, vakna 04 sticka 15 mil på jobb.
Det värsta är att jag skulle fan ha pallat att leva så ifall det vore för att klubben skulle ha varit bra. Men det var så dålig inställning från tränarnas sida.. dök knappt upp på träningarna osv. Man orkar fan inte lägga ner så mycket tid på träningar då tränarna inte ens kan bemöda sig med att komma på träningarna fast dom har 15 min buss till lokalen typ.
Jag var inte direkt bra, men hyffsad.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

130kg finsk sisu
2011-11-27, 11:21
Som tonåring gjorde jag några höstar och vårar med Ju jutsu. Men tävlade inte.

ChuckTesta
2011-11-27, 11:26
Karate (två olika former, kommer inte ihåg namnen) tae kwon do, jui justu, jeet kune do, muay thai, boxning, judo.. kanske någon mer.

Hobbes
2011-11-27, 11:32
17 år, 1 dan Svart Bälte i Ju-Jutsu, tävlade i Shotokan-Karate, tränade Shizen-Ryu Karate och provade Tae-Kwon-Do...Tränade med Svenska landslaget i Ju-Jutsu på olika läger.

Filthy
2011-11-27, 11:34
Började med att träna mma, thaiboxning och bjj en termin.
Thai'n var grymt kul men jag fokuserade på det som intresserade mest och det var bjj. Det har även blivit några sw-pass. Inne på mitt 3e år inom bjj. Varit med och tävlat 2 ggr. Numera har jag lagt kampsport som alternativ träning och fokuserar på mina nya mål på gymmet.

grondahl
2011-11-27, 11:35
Tränat jujutsu, goshindo, bjj och lite karate
Tränar aikido och eklektisk kickboxning (tränar för fler regelverk än ren kickboxning ex sanshou och thai) för tillfället.

Sandra81
2011-11-27, 11:41
har tränat några år..

Peter.B
2011-11-27, 11:58
Tränade karate, ju-jutsu och karate som knatte. En del kickboxning och ju-jutsu under tonåren och har nu fastnat för MMA. Är dock på uppehåll pga diskbråck just nu... Tränat i sammanlagt typ 15 år. Tävlat ett par gånger, både i All Style Open (typ kickboxningsregler), en gång i SW och tre gånger i MMA.

hultman
2011-11-27, 12:16
Ju-jutsu i några år under slutet av grundskolan. Därefter MMA och en del på gatan eller på krogen :D Får se om man ska ta tag i det igen, sugen på thaiboxning men är inte sugen på att köra bort alla muskler genom jobbiga konditionspass.

Vunnis
2011-11-27, 12:26
Thaiboxades ett halvår eller så under gymnasietiden men fick sluta pga tidsbrist. Lite synd, för det var rätt skojigt.
Har funderat på att börja igen, men jag är för fet och har akut snordålig kondis så det är nog inte lika roligt längre :rolleyes:

Becky
2011-11-27, 12:26
Thaiboxning och MMA i sammanlagt fyra år. Dock var jag aldrig speciellt bra på backen, så thaiboxning lämpar sig bättre för mig. Tränar inte längre, men kör något pass då och då och har eventuellt planer på att köra i framtiden igen om tillfälle ges.

Spartansk
2011-11-27, 12:29
Hel yeah. Shotokan karate från jag var 16-18. Sedan pajade knäna. Vill gärna tro att jag har med mig lite balans och kroppskontroll från den tiden.

majak0vskij
2011-11-27, 14:19
Har tränat kyokushin karate under en 5 års period, boxats under en 2 års period och tränat taekwondo under en 1 års period. Började springa som komplement och fick ont i knäna och på den vägen är det nu, löpning och knäont.
Oh the irony!

TKDman
2011-11-27, 15:32
Har tränat romersk-grekisk brottning som liten och därefter traditionell ju-jutsu. Kör sedan 8 år tillbaka taekwondo. Har tävlat en del i det men har lagt det på hyllan pga skador i ryggen.
Att jag är bra på det vet jag inte riktigt men har iallafall 1 dan. Det som jag är bra på isåfall är att sparka riktigt hårt, ingen i de viktklasserna jag tävlade var i närheten av mig i "spark-hårdhet". Det var det jag ofta vann på också, att motståndaren gav upp för den hade ont/tappat luften/snurrig. Nu tränar jag bara tkd för att jag tycker det är skoj och för att inte ha helt kass kondis.
Tränade även bjj ett tag och skulle nog vilja köra sw eller liknande om jag får tid till det.

LoveMachine
2011-11-27, 16:24
Är inne på mitt tionde år med kendo. I och för sig har två av dessa år varit lite svajiga då jag bara kunnat träna till och från. Jag har ställt upp på SM ett antal gånger men jag är inte speciellt bra på tävlingsbiten. Men jag gillar att vara med på tävlingar av flera själ, man få hårda matcher vilket är utvecklande oavsett utfall, man få se folk som är bättre träna och kan lära sig samt att det är kul att träffa andra utövare över en öl.Nu när jag börjar komma igång igen så ska jag istället fokusera på att ta 3-dan, vilket jag tror inte ligger allt för långt borta.

Kendo är inte så styrkekrävande men min styrketräning har definitivt hjälpt mig. Det ger en del kondition men inte alls lika extremt som många andra kampsporter. Det som kendo ger mig är välbefinnande. Efter ett bra och hårt pass så har alla livets bekymmer dämpats till en svag viskning. Och man går hem med haltande gång men huvudet buret högt.

Fatalist
2011-11-27, 16:51
Thai/MMA men har världens mesigaste smalben med ständiga benhinneproblem och är rädd för att skada dem så har inte tränat något sådant sen jag var 20.

Petoria
2011-11-27, 16:52
Tränat BJJ i några månader nu, tränar 4ggr i veckan så har knappt tid med styrketräning längre :D Har tävlat en gång på Scandinavian Open där jag vann guld i min viktklass, ska nog tävla på Danish Open i Februari också

Exdiaq
2011-11-27, 16:53
Boxning - Kondition, uthålliga muskler.
Gym - Stora muskler, icke uthålliga/stela

http://forums.blitwise.com/picture.php?albumid=2&pictureid=34

Xtronal
2011-11-27, 16:59
Boxning - Kondition, uthålliga muskler.
Gym - Stora muskler, icke uthålliga/stela
http://www.bodybuilding.com/fun/2002/soscomp70.jpg

mangemani
2011-11-27, 17:03
tränade boxning.
ej i klubb utan hade en bra personlig tränare som lärde mig en massa nyttigt.
att jag senare inte fortsatte och varför jag lade av var för att jag började komma i kontakt med styrke träningen allt mer och mer.

stridis
2011-11-27, 17:08
http://www.bodybuilding.com/fun/2002/soscomp70.jpg

Uppenbarligen blir man gravid, så kan det gå när man blir påsatt av män.

Filthy
2011-11-27, 17:15
Att man har rosa trosor underlättar också

Kwon
2011-11-27, 18:40
Har tränat en gång i tiden

Alexton
2011-11-27, 18:54
Tränade Karate och Thaiboxning under 7 år men har ett dåligt knä som inte gör fullkontakts sparring optimalt. Fick gå över till gym för att rehabträna och fastnade för att det var givande.

jaaaaag
2011-11-27, 18:58
Tränade thaiboxning i 2,5 år.
Jag började för att jag alltid älskat att slåss och brottas. Min mammas killes son är thaiboxningstränare och det fick mig att börja med just thai.

Älskade varje sekund och missade aldrig ett pass om jag inte jobbade.
Utvecklades bra och fick träna i den avancerade gruppen efter 1,5 år där det endast tränade killar, med andra ord fick jag stenhård och skitbra sparring. Var aldrig någon som puttinuttade med mig för att jag är tjej, upplevde att jag fick massor med stryk :-)

Var nog den lyckligaste tiden i mitt liv hitills, kampsporten gav mig enormt mycket.

Hade en tävling inbokad i november 07 som jag höll på att banta ner mig till när jag sliter mitt knä ur led i oktober 07 under en träning och fick åka in akut och opereras. Hade slitit loss det mesta och man hade fått skapa "nya" senor och skit.. tog mig 6 månader innan jag kunde räta på benet då det var så "spänt", fick töja varje kvart varje dag, 2 år (tror jag det var) med sjukgymnastik, halvår med kryckor, tappade 10 cm i omkrets kring mitt skadade lår, ortos... ett rent helvete var det.
Så den bästa tiden i mitt liv följdes upp med den värsta.

Hittade till gymmet efter att jag skadade mig och stapplade dit med kryckor och körde sådant som jag kunde som armar och axlar. Föll för gymmet och är kvar där än idag.

Det är först nu 4 år senare som jag börjar bli helt återställd i knät och jag kan såklart inte låta bli säcken som hänger nere i källaren på jobb. Jag kan heller inte låta bli att sparras med en kollega, något av det bästa jag vet.

Sakta men säkert blir det bättre men jag kommer ALLTID att sakna thaiboxningen och om jag hade kunnat idag så hade jag förmodligen hoppat över till MMA.
Låter överdrivet och snyftigt, men det kommer alltid vara en sorg för mig att jag är så handikappad att jag ej kan syssla med det som jag älskar så mycket. Inte så att jag tänker på det varje dag men när kampsport visas på TV eller folk snackar om deras träningar så blir jag helt svart inombords.

Ni som kan... kör hårt!! Finns fan ingenting roligare.

mattilainen
2011-11-27, 19:52
jag kör bjj just nu och har gjort det i 2.5 - 3 år. Har blått bälte och kom trea på swedish open förra året i -94 kg klassen (vägde då 91 kg med gi och borde väl tävlat i -88 kg egentligen.

Har kört lite kamp jujutsu när jag var 14 -16 och testat på judo, brottning och lite boxning.

kohai
2011-11-27, 21:12
Ashihara Karate.
Började 2001, knep svart bälte 2010. Började för att jag var i en ohållbar situation utan fysisk träning öht.

Har tävlat sporadiskt, litegrann på lokala tävlingar samt en 2a plats på All Style Open.

Fortfarande aktiv och kommer förmodligen hålla på lääänge till:)

delta_mats
2011-11-27, 21:25
Tränat Ashihara karate 3 år i mina yngre dagar. Senare boxning i ca: 6 år. Nu är det bjj som tränas, förutom styrketräningen då.

folkilsk
2011-11-27, 21:25
Ja, som barn och nu som komplement till självförsvarsträning.