handdator

Visa fullständig version : Beräkning vid bulk


Darkjaw
2011-11-26, 17:21
Hej, jag tänkte nu påbörja en bulkningsperiod och skulle gärna villja ha lite tips om hur man beräknar ungefärligt vad man behöver i Kcal per dag.
Tittat runt lite på tabeller forumet och har förstått att det inte går att få ett exakt mått, men något nåtsånärt vore kanon!

Är riktigt dålig på matte så vissa beräkningar har visat sig för advancerade ibland :)

Info: 1,92 Cm, Ålder 21, Vikt 72, tränar regelbundet 4-5 fem gånger i veckan 45-60 minuters pass.

För att göra det lite intressantare slänger jag in en bild på dagsformen, ingen aning dock om det är relevant x)

Tacksamm för svar.

StNicholaus
2011-11-26, 17:39
Hej, jag tänkte nu påbörja en bulkningsperiod och skulle gärna villja ha lite tips om hur man beräknar ungefärligt vad man behöver i Kcal per dag.
Tittat runt lite på tabeller forumet och har förstått att det inte går att få ett exakt mått, men något nåtsånärt vore kanon!

Är riktigt dålig på matte så vissa beräkningar har visat sig för advancerade ibland :)

Info: 1,92 Cm, Ålder 21, Vikt 72, tränar regelbundet 4-5 fem gånger i veckan 45-60 minuters pass.

För att göra det lite intressantare slänger jag in en bild på dagsformen, ingen aning dock om det är relevant x)

Tacksamm för svar.

Omkring, 3000-3200 kcal/dag, kanske?

http://www.freedieting.com/tools/weight_gain_calculator.htm

Darkjaw
2011-11-27, 10:13
Tack för svar :)
Är det räknat med ett 500 kcal överskott då eller?
Hade lite problem med länken du skickade, eftersom jag inte är bekant med måttet " feet"

TommieS
2011-11-27, 10:21
Det enda sättet att få reda på exakta siffror är att du ställer dig på vågen och ser vad du väger. Sedan skriver du ner exakt vad du äter under en vecka. När det har gått en vecka ställer du dig på vågen igen och ser om du har gått upp eller ner. T.ex. säger vi att du har gått ner 0,2 kg och då vet du att du måste äta 200 kcal mer i veckan för att ligga på kaloribalans. Sen får du själv avgöra hur mycket överskott du vill ligga på.

Bizarro
2011-11-27, 10:35
Jag hade inte bulkat fyi.. ^^

Sheogorath
2011-11-27, 10:59
Det enda sättet att få reda på exakta siffror är att du ställer dig på vågen och ser vad du väger. Sedan skriver du ner exakt vad du äter under en vecka. När det har gått en vecka ställer du dig på vågen igen och ser om du har gått upp eller ner. T.ex. säger vi att du har gått ner 0,2 kg och då vet du att du måste äta 200 kcal mer i veckan för att ligga på kaloribalans. Sen får du själv avgöra hur mycket överskott du vill ligga på.

Vägning vid två tillfällen på det sättet blir lätt rejält missvisande p.g.a. skillnader i tarminnehåll, vätskenivåer etc. Bättre är helt klart att väga sig varje dag med samma förutsättningar (t.ex. nypissad morgonvikt) och sedan utvärdera med hjälp av medianvikten för veckan.

Exempel: min dietvecka 15:

86,9
85,7
85,7
85,6
85,2
84,9
85,6

Vecka 16:

85,3
84,9
84,7
84,8
84,9
84,7
85,1

Medianen markerad. Viktförlust alltså 85,6-84,7 = 0,7 kg.

Morrris
2011-11-27, 11:00
Varför medianvikt? :)

Sheogorath
2011-11-27, 11:04
Varför medianvikt? :)

Därför att jag har ätardagar där fördelningen mellan makronutrienterna och saltinnehållet skiljer sig beroende på vad jag känner för att äta (vilket ger olika vätskeretention) och ibland går ut och dansar en hel natt och blir rejält vätsketömd. Det blir missvisande att ha med de värdena i ett medelvärde (det är fettet jag är intresserad av, inte vätskan), medan de "försvinner bort" om istället veckans normalvikt används för utvärdering.

Fugly
2011-11-27, 11:34
Därför att jag har ätardagar där fördelningen mellan makronutrienterna och saltinnehållet skiljer sig beroende på vad jag känner för att äta (vilket ger olika vätskeretention) och ibland går ut och dansar en hel natt och blir rejält vätsketömd. Det blir missvisande att ha med de värdena i ett medelvärde (det är fettet jag är intresserad av, inte vätskan), medan de "försvinner bort" om istället veckans normalvikt används för utvärdering.

Medianvikten på vecka 16 markerade du fel, men han förstår i alla fall poängen. :) (Det ska vara 84,8)


Vecka 16:

85,3
84,9
84,7
84,8
84,9
84,7
85,1

Darkjaw
2011-11-27, 11:36
Bizzaro: varför inte? ;p

Får försöka väga varje dag då antar jag, när jag deffade var jag inte så orolig för att hammna på ett högt underskott, medans nu är jag rädd för att hammna på ett för högt överskott :p
Är egentligen inte rädd för deff perioden efter det mer eller mindre känns som min naturliga livsstil, men det känns när man kommit till en gräns där man inte klarar av att ta bort mer fett.

Sheogorath
2011-11-27, 12:26
Medianvikten på vecka 16 markerade du fel, men han förstår i alla fall poängen. :) (Det ska vara 84,8)

Nej, medianen är 84,9 för vecka 16. Stoppa in det i Excel alternativt räkna manuellt för att kontrollera. Hade medianen automatiskt betytt det värde som ligger mitt i veckan hade man ju bara behövs väga sig på onsdagen. Då hade samtidigt hela poängen med att göra flera mätningar för att få ett säkrare värde för hela veckan gått förlorad.

Fishtank
2011-11-27, 12:32
http://www.scb.se/Pages/Standard____80906.aspx

z_bumbi
2011-11-27, 12:39
Väg dig en gång i veckan vid samma tidpunkt. Har du inte gått upp på två veckor så äter du för lite, har du inte ökat mer än något kilo på tre så äter du alldeles för lite.
Så mycket mer manisk än så behöver få vara.

Darkjaw
2011-11-27, 13:46
Härligt, blir att skaffa en våg iaf :) Har inte sett någon på gymmet än men borde finnas någonstans! Tränar på campushallen i linköping

petah
2011-11-27, 13:46
Oj, här snackar vi om att inte ge sig innan rutorna kommer fram...

Jag är 194cm väger runt 90-93 nu och mina vänner tycker jag ser sjuk ut om jag närmar mig 85... Och du väger 72.

Det är bra att du börjar satsa på att gå upp igen, ta det sakta men säkert så kanske du inte behöver göra några deffar under 80kg igen.

Invägning nypissad på morgonen varje dag är kanon om man orkar det. Ha ett kalorimål varje dag, låt oss säga 3000, händer det inget, prova sätta 3200 varje dag, etc. Sen går det ju att mixtra i oändlighet med att ta mer kalorier på vissa dagar och mindre på andra osv om man inte känner att det är opti med samma varje dag.

Darkjaw
2011-11-27, 15:12
Aa men det låter lite hälsosammare som du har det :) Fått utstå en hel del anorexi snack på senare tiden så ska bli skönt att bygga på lite igen och framförallt kunna njuta av julbordet i fulla drag :D

petah
2011-11-27, 16:35
Härligt att höra.

Se bara till att det inte blir nån grisbulk där du äter absolut allt du kommer över, då kommer det bara bli mycket fläsk. Kör på sakta men säkert så kommer du kunna att träna på och äta gott och mycket samtidigt som du lägger på dig bra med muskelmassa i flera år framåt, utan att se tjock ut.

Lycka till

Silencer
2011-11-27, 17:03
Du får börja med en uppskattning och sedan väga kontinuerligt (en gång i veckan) under en tid och sedan justera. Trial and error.

Landström
2011-11-27, 20:32
Varför medianvikt? :)

Därför att jag har ätardagar där fördelningen mellan makronutrienterna och saltinnehållet skiljer sig beroende på vad jag känner för att äta (vilket ger olika vätskeretention) och ibland går ut och dansar en hel natt och blir rejält vätsketömd. Det blir missvisande att ha med de värdena i ett medelvärde (det är fettet jag är intresserad av, inte vätskan), medan de "försvinner bort" om istället veckans normalvikt används för utvärdering.

Mycket bra metod! Men i de där exemplena blir skillnaden mellan median och medel i det närmaste obefintlig. ;)

Sheogorath
2011-11-27, 20:35
Mycket bra metod! Men i de där exemplena blir skillnaden mellan median och medel i det närmaste obefintlig. ;)

Jepp, men det var princiiiiipen jag ville lyfta fram ;) (att enskilda extremvärden är ointressanta osv osv etc mm).

Landström
2011-11-27, 20:36
Jepp, men var princiiiiipen jag ville lyfta fram ;) (att enskilda extremvärden är ointressanta osv osv etc mm).

Ja absolut, principen ÄR viktig! :thumbup: